Giststarter opnieuw opstarten?

Gestart door Shiver87, 12-05-2022 00:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Shiver87

Hi,

Drie weken geleden heb ik een giststarter van 1,6 liter gemaakt (Wyeast 3068) voor een batch van 23 liter Weizen. Nu werd ik op de dag dat we zouden gaan brouwen verrast voor een Vrijgezellenfeest. Oftewel, Erlenmeyer terug in de koelkast en weg... Daarna met t gezin op vakantie. En ja hoor we zijn 3 weken verder.

Hoe doen jullie dat met een giststarter opnieuw opstarten? Giet je het oude bier af en maak je een nieuwe starter van zeg 1,5 liter? Of is het slimmer om een nieuwe smackpack te kopen?

Ik weet immers niet hoeveel gistcellen ik nu nog heb... heb de Erlenmeyer met een stuk zilverfolie in de koelkast staan en heb een beluchtingspomp en een magneetroerder tot m'n beschikking.

Merci!!

hansHalberstadt

Je hebt de starter op het optimale moment in de koelkast gezet, dus had je toen hele actieve gist die nu in rust is en neergeslagen. Wat ik zou doen is de starter afgieten totdat je vrijwel al het heldere vocht kwijt bent en dan een litertje steriele wort erbij van 1040 20-22 °C en bv na elk uur flink zwenken bv 3 x herhalen zodat de gist zichzelf weer van voldoende reserve voeding en zuurstof kan voorzien. Als je dat de avond doet voordat je gaat brouwen dan heb je op de brouwdag weer een hele actieve gist. 

Snelbier

Eens met Hans.  Activeren en gebruiken.
Volgens gist-rekenprogramma's ben je na een maand 25% cellen kwijt, maar dat blijft giswerk.
Je starter is waarschijnlijk actiever dan een smackpack dat de halve wereld heeft overgereist.
Persoonlijk 2 slechte ervaringen gehad met oudere smackpacks, lastig opkweken. Geef mij maar een gekoelde starter, schiet zo weer in vergisting..
Succes,  Snelbier

Shiver87

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.