Eerste recept: Tripel brouwen

Gestart door MrCrown, 10-05-2022 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

MrCrown

Beste forumleden,

Voor mijn eerste brouwsel zou ik graag onderstaande recept willen brouwen. Hieronder de uitdraai uit brewfater. Hebben jullie suggesties voor het recept (ben van plan om nog niet met brouwzouten aan de slag te gaan, wel met melkzuur).

Alvast heel erg bedankt

Tripel - naar recept van Ivan Regal
Belgian Tripel
9.3% / 19.9 °P

All Grain

Grainfather G40
69.6% efficiency

Batch Volume: 20 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 22.67 L

Sparge Water: 8.88 L
Total Water: 31.55 L
Boil Volume: 26.5 L

Pre-Boil Gravity: 1.059

Vitals
Original Gravity: 1.082

Final Gravity: 1.011

IBU (Tinseth): 38

BU/GU: 0.46

Color: 7.9 EBC

Mash
Mash 1 — 50 °C — 15 min

Mash 2 — 56 °C — 15 min

Mash 3 — 62 °C — 30 min

Mash 4 — 68 °C — 30 min

Mash 5 — 73 °C — 10 min

Mash out — 78 °C — 10 min

Malts (6.31 kg)
6.31 kg (85.6%) — Dingemans Pilsen — Grain — 3.5 EBC
Other (1.06 kg)
1.06 kg (14.4%) — Candi Sugar, Clear — Sugar — 1 EBC
Hops (148.3 g)
51.8 g (17 IBU) — Saaz 3.17% — Boil — 60 min

20.5 g (6 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 3% — Boil — 60 min

36 g (9 IBU) — Saaz 3.17% — Boil — 30 min

13.6 g (3 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 3% — Boil — 30 min

17.6 g (2 IBU) — Saaz 3.17% — Boil — 10 min

8.8 g (1 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 3% — Boil — 10 min

Miscs
10 ml — Lactic Acid 80% — Mash

2.37 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

Yeast
0.8 pkg — Wyeast Labs 3787 Trappist High Gravity 78%
2.4 L starter
236 g DME / 288 g LME
400 billion yeast cells
1.01 million cells / ml / °P

Fermentation
Primary — 18 °C — 2 days

Primary — 20 °C — 3 days

Secondary — 10 °C — 21 days

Carbonation: 2.8 CO2-vol

Koenders

Als je dit recept heb overgenomen van de oorspronkelijke auteur, dan denk ik dat het geen gek bier zal worden.  :proost: Als je zelf iets hebt aangepast dan vraag ik me af wat, en waarom.

Wees een beetje voorzichtig met melkzuur. Je pH is nooit exact zoals in het recept of in de software is omschreven. Het kan maar zo zijn dat je per ongeluk te veel toevoegt en daardoor het doel voorbij gaat. Heb je iets om de pH te meten? dat kan een meter zijn of van die lakmoes stripjes. Ga daarvan uit, en reken uit hoeveel je moet toevoegen om de juiste pH te verkrijgen.

Jacques

Citaat van: Koenders op 10-05-2022  21:46 uWees een beetje voorzichtig met melkzuur. Je pH is nooit exact zoals in het recept of in de software is omschreven. Het kan maar zo zijn dat je per ongeluk te veel toevoegt en daardoor het doel voorbij gaat. Heb je iets om de pH te meten? dat kan een meter zijn of van die lakmoes stripjes. Ga daarvan uit, en reken uit hoeveel je moet toevoegen om de juiste pH te verkrijgen.

Brewfather heeft een goed werkende module voor de pH tijdens het maischen.
Als je het waterprofiel van je leidingwater invoert en Brewfather daar mee laat rekenen zit je in goed.

Jacques

Citaat van: MrCrown op 10-05-2022  21:03 uMash 1 — 50 °C — 15 min

Mash 2 — 56 °C — 15 min

Deze maischstappen kun je overslaan...

MrCrown

Heel erg bedankt voor de input.
Heb de Amsterdamse waterwaarden ingevoerd. Alleen melkzuur tijdens het maischen. De pH kan ik controleren met papiertjes dus daarna nog bijstellen.

Klopt het fermentatie-schema? Zelf lees ik dat een week fermenteren gebruikelijk is: hier is het 5 dagen. Ik denk dat het verstandig is om dit ook af te stemmen op de SG.

Tripel - naar recept van Ivan Regal
Belgian Tripel

9.3% / 19.9 °P
Recipe by
MK

All Grain

Grainfather G40
69.6% efficiency

Batch Volume: 20 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 22.67 L

Sparge Water: 8.88 L
Total Water: 31.55 L
Boil Volume: 26.5 L

Pre-Boil Gravity: 1.059

Vitals
Original Gravity: 1.082

Final Gravity: 1.011

IBU (Tinseth): 38

BU/GU: 0.46

Color: 7.9 EBC

Mash
Mash 1 — 62 °C — 30 min

Mash 2 — 68 °C — 30 min

Mash 3 — 73 °C — 10 min

Mash out — 78 °C — 10 min

Malts (6.31 kg)
6.31 kg (85.6%) — Dingemans Pilsen — Grain — 3.5 EBC
Other (1.06 kg)
1.06 kg (14.4%) — Candi Sugar, Clear — Sugar — 1 EBC
Hops (148.3 g)
51.8 g (17 IBU) — Saaz 3.17% — Boil — 60 min

20.5 g (6 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 3% — Boil — 60 min

36 g (9 IBU) — Saaz 3.17% — Boil — 30 min

13.6 g (3 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 3% — Boil — 30 min

17.6 g (2 IBU) — Saaz 3.17% — Boil — 10 min

8.8 g (1 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 3% — Boil — 10 min

Miscs
10 ml — Lactic Acid 80% — Mash

Yeast
0.8 pkg — Wyeast Labs 3787 Trappist High Gravity 78%
2.4 L starter
236 g DME / 288 g LME
400 billion yeast cells
1.01 million cells / ml / °P

Fermentation
Primary — 18 °C — 2 days

Primary — 20 °C — 3 days

tdp

Zelf ben ik van een vaste temperatuur tijdens het vergisten, in dit geval zou ik op bijvoorbeeld 19 graden gaan zitten, de eerste week. Je merkt aan het de activiteit in het waterslot wel of je bier nog in de hoofdvergisting zit, of dat je al in de navergisting zit. Dit is geen harde lijn, maar is meer op gevoel. Eventueel zou je op het eind de temperatuur nog een graad kunnen verhogen om er voor te zorgen dat je bier goed uit vergist. Met de W3787 moet je wel goed oppassen dat je genoeg kopruimte in je vergistingsvat hebt, die wil nog wel eens aardig schuim produceren en door het waterslot spuiten.

Ik snap nooit zo goed waarom men na de hoofdvergisting de temperatuur naar beneden brengt. Je zorgt er dan alleen voor dat de gist, die ook dan nog druk bezig is, het lastiger krijgt. Wanneer je bier op dat moment nog niet goed uitvergist is, krijgt de gist het alleen maar lastiger om dit alsnog te doen.

Voor je beeldvorming; ik heb mijn bieren meestal 2 weken op dezelfde temperatuur staan tijdens de vergisting. Wanneer ik geen activiteit meer zie in het waterslot, ga ik meten. Wanneer het SG een paar dagen later nog steeds gelijk is, ga ik bottelen. Meestal is dat ergens na 2, 3 weken.

Verder een prima recept, ik zou alleen de hoeveelheden van de hop afronden op hele/ronde getallen

51.8 -> 50 gram
20.5 -> 20 gram
36 -> 35 gram
13.6 -> 15 gram
17.6 g -> 20 gram
8.8 -> 10 gram

Zelf hanteer ik bij mijn Belgische bieren vaak de volgende stelregel;
2/3 van de bitterheid probeer ik te krijgen aan het begin (dus bij de 'bitterhopgift')
1/3 van de bitterheid probeer ik te krijgen op eind, zeg in de laatste 15 minuten.

Dit dwingt je bijna om relatief veel hop te gebruiken, wat meestal een bier ten goede komt. In jou recept zie je dat ook terug, er wordt relatief veel hop gebruikt, mooi!

En verder gewoon brouwen ;)

Langedijk

Citaat van: MrCrown op 10-05-2022  21:03 uGrainfather G40
69.6% efficiency

Heb je ook een G40 met 69.6% efficiency of is dat met het recept meegekomen?
Misschien is het voor handig om in Brewfather de efficiency op 63% te zetten. Als je eind SG iets te hoog uitkomt kan je nog water toevoegen om het gewenste SG te halen.

MrCrown

Citaat van: Langedijk op 11-05-2022  13:33 uHeb je ook een G40 met 69.6% efficiency of is dat met het recept meegekomen?
Misschien is het voor handig om in Brewfather de efficiency op 63% te zetten. Als je eind SG iets te hoog uitkomt kan je nog water toevoegen om het gewenste SG te halen.

Dit is uit brewfather. De maischeffectiviteit staat op 80%, brouwhuisrendement 69,6%. Is aanpassen handig/nodig?

Bram86

Citaat van: MrCrown op 16-05-2022  22:52 uDit is uit brewfather. De maischeffectiviteit staat op 80%, brouwhuisrendement 69,6%. Is aanpassen handig/nodig?

Uiteindelijk wel. Tijdens het brouwen meet je een aantal keer en daar komt dan je rendement uit. Als je vaker brouwt, dan weet je wat het rendement van je systeem is en daar past het recept zich op aan. Een lager rendement betekent dat je meer mout nodig hebt om tot het juiste start SG te komen. Maar het kost een aantal keer brouwen voordat je dat goed weet.

MrCrown

Citaat van: Bram86 op 17-05-2022  09:30 uUiteindelijk wel. Tijdens het brouwen meet je een aantal keer en daar komt dan je rendement uit. Als je vaker brouwt, dan weet je wat het rendement van je systeem is en daar past het recept zich op aan. Een lager rendement betekent dat je meer mout nodig hebt om tot het juiste start SG te komen. Maar het kost een aantal keer brouwen voordat je dat goed weet.

Dank je wel voor het antwoord.
Is het verstandig om nu de rendementen naar beneden bij te stellen of laat ik het bij deze waarden?

Bram86

Citaat van: MrCrown op 17-05-2022  12:21 uDank je wel voor het antwoord.
Is het verstandig om nu de rendementen naar beneden bij te stellen of laat ik het bij deze waarden?

Dat hangt een beetje van je opstelling af. Ik denk dat 70% een prima uitgangspunt is. Je rendement kom je alleen te weten als je vaker brouwt, dus daar zou ik me nu nog niet te druk om maken.

MrCrown

Vandaag voor het eerst gebrouwen.
Dat ging met vallen en opstaan, volgens mij is het wel aardig gegaan maar gezien mijn gebrekkige ervaring kan ik natuurlijk zaken over het hoofd hebben gezien.

Het SG aan het einde van het brouwen was 1080 (versus 1082 van het recept).

Het wort staat nu bij 19 graden te fermenteren. Het recept geeft het volgende aan:
Fermentation
Primary — 18 °C — 2 days

Primary — 20 °C — 3 days

Is dit verstandig om zo te volgen? Waar dient die 10 graden voor? (helder maken bier?)
Kan ik niet beter de vergisting laten doorlopen tot een SG van 1011?

Hoor graag jullie mening.

WJW

Zie ook de eerdere reactie van tdp.
Ik zou zelf ook 1 a 2 weken de temperatuur op 19 graden houden. Die temperatuur verlagen naar 10 graden lijkt me contra-productief, zeker al na 5 dagen.
Heb je een manier om tijdens de vergisting samples te nemen en het SG te vervolgen?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 29-05-2022  20:59 uIs dit verstandig om zo te volgen? Waar dient die 10 graden voor? (helder maken bier?)
Kan ik niet beter de vergisting laten doorlopen tot een SG van 1011?

Koel je bier nooit voordat je het verwachte eind SG hebt bereikt. Vergistingstijden in een recept zijn enkel een indicatie meer niet.
Koelen is zeker niet noodzakelijk. Zelf verhoog ik zelfs de temperatuur op het einde van de nagisting om te zorgen dat het bier goed uitgist. Mijn bieren zijn helder. Dit komt door het gebruik van brouwzouten en het brengen van de pH op 5,1 tijdens het koken van het wort.

MrCrown

Dank je wel!
Zelf was de pH bij mij 5,4 (ergens las ik dat dat de bedoeling was maar waar :-\ )

Welke temperatuur raad je aan om naar te verhogen? Doe je dit bij het bereiken van de gewenste SG? Of doe je dat eerder?

MrCrown

Citaat van: WJW op 29-05-2022  21:20 uZie ook de eerdere reactie van tdp.
Ik zou zelf ook 1 a 2 weken de temperatuur op 19 graden houden. Die temperatuur verlagen naar 10 graden lijkt me contra-productief, zeker al na 5 dagen.
Heb je een manier om tijdens de vergisting samples te nemen en het SG te vervolgen?

Ja zeker kan ik de SG meten.

Jacques

Citaat van: MrCrown op 30-05-2022  09:37 uZelf was de pH bij mij 5,4 (ergens las ik dat dat de bedoeling was maar waar :-\ )

Dat is een gewenste waarde tijdens het maischen voor de werking van de enzymen.
Tijdens het koken is een waarde gewenst tussen de 5,0 en 5,2. Hierdoor vlokken de eiwitten beter uit waardoor je een helderder bier krijgt. Door het koken daalt de pH een klein beetje, maar soms moet je een beetje bijzuren.

tdp

Als je ziet dat de activiteit echt afneemt (obv waterslot, of bijna het doel SG bereikt), zou je bijvoorbeeld een graad kunnen verhogen, en een paar dagen later nog een graad.

MrCrown

Volgens mij heb ik SG:1012 behaald. Is dit het moment om de temperatuur te verhogen met een graad?

Wanneer meet ik de SG weer?
CF06880B-0C3F-467B-810A-CA5445D6DEDF.jpeg

MrCrown

Zie bij het wegtrekken van het schuim Sg:1013.  ^-^

Jacques

Citaat van: MrCrown op 06-06-2022  17:24 uVolgens mij heb ik SG:1012 behaald. Is dit het moment om de temperatuur te verhogen met een graad?

Wanneer meet ik de SG weer?
CF06880B-0C3F-467B-810A-CA5445D6DEDF.jpeg

Ik denk dat het SG 1014 is...

Meet over 4 dagen weer.
Overigens heb je veel minder vloeistof nodig als je een refractometer gebruikt. Je moet dan wel de waarde omrekenen maar dat hoef je niet zelf te doen. Daar zijn handige tools voor.

tdp

Citaat van: Jacques op 06-06-2022  18:10 uIk denk dat het SG 1014 is...

Meet over 4 dagen weer.
Overigens heb je veel minder vloeistof nodig als je een refractometer gebruikt. Je moet dan wel de waarde omrekenen maar dat hoef je niet zelf te doen. Daar zijn handige tools voor.

Nadeel is dat je dan slechter kunt proeven ;).

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Om te proeven heb je ook geen 200 ml nodig kan met 20 ml ook en dan heb je nog meer dan genoeg om te meten met refractometer.

MrCrown

Ik ben nu bezig alles klaar te maken om te bottelen.
Zelf vind ik het berekenen van de hoeveelheid suiker nog een beetje lastig.
Hiertoe heb ik onderstaande poging gewaagd, willen jullie met mij meekijken of ik dit goed doe?

Kristalsuiker:
Brewfather geeft aan bij een carbonisatie van 2.8 volumes CO2: 152,3 gram in 20 L te moeten toevoegen.
https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/: geeft 155,1 gram in 20L aan
https://stchiellus.mbse.eu/calc/bottelsuiker/: 155,6 gram in 20L

Deze lijken wel aardig overeen te komen. Graag zou ik dit willen doen met de kandijsuiker waarmee ik ook gebrouwen heb.
Brewersfriend geeft hierbij aan: 206,8 gram
Terwijl StChielus aangeeft het bij de 155,6 gram te houden.

Wat is hierin wijsheid? Brewfather lijkt geen kandijsuiker in zijn berekening mee te nemen.

Daarnaast wil ik met een repeteerspuit de flesjes vullen (zie BrouwTv 14). Ik ga dit doen in 30 cl euroflesjes.
Per liter dan 152,3 (brewfather) / 20 = 7.6 gram suiker per liter

Gebruik makend van de volgende excel-sheet: https://www.brouwblog.nl/2020/08/04/bottel-suiker/

5 ml per flesje van 30 cl -->  Als ik een 375 ml oplossing maak, los ik 172 gram suiker op in 267 ml water. Krijg ik 375 ml.

Theo Mol

Citaat van: MrCrown op 08-06-2022  07:36 uWat is hierin wijsheid? Brewfather lijkt geen kandijsuiker in zijn berekening mee te nemen.
Dat hoeft ook niet. Kandijsuiker is gewoon suiker, alleen niet in kleine korreltjes. Om kandijsuiker te maken wordt een verzadigde suikeroplossing gemaakt waar grote kristallen in ontstaan; als je kandijsuiker oplost maak je dat werk weer ongedaan.
In je recept zie ik witte kandij staan; dan kun je witte kristalsuiker gebruiken voor het bottelen. Dat is goedkoper, beter te doseren en lost makkelijker op.
In sommige recepten staat bruine kandij, dat bevat toegevoegde caramel of melasse met een eigen smaak. Ook dan kun je witte suiker gebruiken want van bottelsuiker gebruik je naar verhouding weinig en bruine kandij voegt dan nauwelijks smaak toe.

MrCrown

A1BEF8A1-13E8-46B4-81CF-18F1C71AF92C.jpeg 

Volgens mij zit ik nu op het voorspelde eind SG. Het waterslot blupt nog maar af en toe.

Ga ik al de temperatuur verhogen, wacht ik af totdat er geen activiteit meer over is?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 09-06-2022  17:09 uGa ik al de temperatuur verhogen, wacht ik af totdat er geen activiteit meer over is?

Wacht met het verhogen van de temperatuur niet totdat er geen activiteit meer is.
De gist gaat namelijk heel snel in vitaliteit achteruit als er geen voeding meer is.

Pappa-M

Het gist zelf bepaalt zelf wanneer het klaar, niet een berekening van het eind SG.

Een berekend eind SG is een indicatie, geen doel. Het kan best zijn dat de gist verder door kan. Als dat in de fles gebeurt dan krijg je bommetjes.
De veel gebruikte stelregel is: je gaat pas bottelen als de gemeten SG drie dagen stabiel is, want dan is de gist klaar.

Tegen einde van de gisting is waterslotactivieit een slechte maatstaf voor gistactiviteit. De gisting loopt nog door, maar met te weinig CO2 productie om beweging in waterslot te veroorzaken. Zeker als je elke dag een monster neemt, waardoor enige overdruk weer weg is. Dus vertrouw op je metingen, niet op het waterslot.

MrCrown

Dank jullie wel voor de input.
Heb nu de temperatuur verhoogt naar 20 graden. Activiteit nam meteen ietsje toe. Eens kijken wat de SG de komende dagen doet.

Op de SG zal ik het bottelen afstemmen.

Jacques

Citaat van: MrCrown op 09-06-2022  23:53 uActiviteit nam meteen ietsje toe.

Komt ook door de verminderde oplosbaarheid van koolzuur door de hogere temperatuur.

MrCrown

De SG zit nu rond 1010 - 1011. De temperatuur is nu 21 graden en volgens mij ben ik nu aan het nagisten.

Overmorgen ga ik opnieuw meten en als De SG dan hetzelfde is, kan ik daan gaan bottelen of kan ik nog beter een paar dagen wachten. Het idee is om dan zaterdag te bottelen. Dan heeft het bier 3 weken in het vat gestaan.

Jacques

Citaat van: MrCrown op 13-06-2022  14:06 uHet idee is om dan zaterdag te bottelen. Dan heeft het bier 3 weken in het vat gestaan.

Als het SG bij de geplande meting hetzelfde is gebleven kun je zaterdag bottelen. Het zou overigens kunnen dat het SG dan nog 1 punt daalt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.