Hoeveelheid gist in de fles en autolysesmaakjes

Gestart door Jacques, 01-05-2022 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Heel regelmatig drink ik bier van andere hobbybrouwers. Dat gebeurt tijdens clubavonden van De Roerstok, redactievergaderingen van deze club en bezoekjes die ik breng aan andere hobbybrouwers. Maar ik krijg ook zo nu en dan bieren per post toegezonden van hobbybrouwers die zich afvragen wat er mis is met hun bier.

Laatst heb ik een bier gedronken met veel gist op de bodem van de fles.
IMG20220429221347.jpg


Toen ik de hoeveelheid gist op de bodem van de fles zag wist ik al dat ik veel gistachtige en zwavelachtige smaken mocht verwachten. Mijn verwachting werd bewaarheid.
In de smaak ook vleesachtige smaak. Het bier was vrij leeg en de schuimhoudbaarheid erg slecht.

Een schoolvoorbeeld van autolyse!


Het moraal van dit verhaal: probeer met zo min mogelijk gist te bottelen. Dat kan door het bier over te hevelen naar een bottelemmer of door meerdere keren gist af te laten als je rechtstreeks bottelt vanuit een CCT.

Tips voor het geval je rechtstreeks bottelt vanuit een CCT:
1. Tik met een rubberen hamer regelmatig tegen de wand van je CCT. Op deze wijze komt de gist boven je aftapkraantje naar beneden.
2. Wacht met bottelen totdat het merendeel van de gist bezonken is. Je kunt dit in de gaten houden door regelmatig gist af te tappen. Als je nog maar weinig gist kunt aftappen weet je dat het merendeel uitgezakt is.
3. Als je CCT voorzien is van een inwendige arm draai deze omhoog voor het bottelen.
4. Merk het eerste flesje dat je bottelt met een stickertje en open dat flesje als eerste.

#bottelen  #hergisting_op_de_fles

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.