Uitslag Dutch Beer Challenge 2022

Gestart door Jacques, 28-04-2022 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Ook dit jaar is de Dutch Beer Challenge gehouden. Dat is een wedstrijd voor Nederlandse commerciële bieren.

144 van de ruim 900 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk een recordaantal van 550 bieren ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd.
Twee brouwerijen wisten beiden 6 medailles te scoren: Brouwerij De Koningshoeven-La Trappe (2x goud, 3x zilver, 1x brons) en Jopen (1x goud, 5x brons). Zijn zijn daarmee de grote winaars van de 8e Dutch Beer Challenge, samen met Brouwerij Kees welke als enige 3x een gouden medaille behaalde. Er waren vier brouwerijen met 4 medailles: Brouwerij Homeland (2x goud, 2x zilver), Hertog Jan (1x goud, 1x zilver, 2x brons), Oedipus Brewing (1x goud, 1x zilver, 2x brons) en Stanislaus Brewskovitch (1x goud, 2x zilver, 1x brons). Vier brouwerijen behaalden elk drie medailles: vandeStreek bier, Uiltje Brewing Company en Brouwerij Kees.

Twaalf brouwerijen wisten twee medailles binnen te slepen en 31 brouwerijen gingen met één medaille terug naar de brouwerij.

Veel van de prijswinnende brouwers zijn actief geweest op dit forum voordat zij commercieel begonnen met brouwen. Brand Zwaar Blond, een bier naar een recept van mij, is ook eens in de prijzen gevallen (2016, zilver). Het was destijds leuk om de prijs in ontvangst te mogen nemen namens Brand.

Voor de uitslag zie https://resultaten.dutchbeerchallenge.nl/nl/2022

Bvk1983

Deze lijsten zijn altijd handig om bij de hand te hebben als je bij de slijter staat.

Nillis vond ik dan weer overigens helemaal niks.

Fractus

Ik heb ook met interesse naar de uitslag gekeken, er zitten weer een aantal verrassende winnaars tussen. Ik blijf mij verbazen over de schijnbare willekeur van bierstijl die brouwers aan hun bieren geven. Homeland stuurt zijn blond in in de meibock categorie, en wint ook een medaille? Een blond bier is toch iets heel anders dan een meibock. Ook stuurt Texelse zijn tripel in voor de categorie zwaar blond, waarom noemen ze het zelf dan een tripel  :weetniet:

Verder wel grappig trouwens, Uiltje heeft 4 winnende bieren, niet 3. Ze hebben de Big Fat 5 op hun website staan als gebrouwen door MoreBeer, wat niet klopt maar ook helemaal niet kan want die komen niet uit Nederland  :clownsmile: Die zoekfunctie op de website is trouwens niet fantastisch, je kunt helemaal niet zoeken op brouwerij :(

Captain Hatteras

Citaat van: Fractus op 29-04-2022  11:12 uIk heb ook met interesse naar de uitslag gekeken, er zitten weer een aantal verrassende winnaars tussen. Ik blijf mij verbazen over de schijnbare willekeur van bierstijl die brouwers aan hun bieren geven. Homeland stuurt zijn blond in in de meibock categorie, en wint ook een medaille? Een blond bier is toch iets heel anders dan een meibock. Ook stuurt Texelse zijn tripel in voor de categorie zwaar blond, waarom noemen ze het zelf dan een tripel  :weetniet:
Ik denk dat het vooral te maken heeft dat commerciële brouwerijen wat minder stijlvast brouwen als wij hobbybrouwers op wedstrijden worden beoordeeld. Hierdoor zijn de categorieën misschien ook wat vager? Blond en meibock vallen onder zelfde categorie zo

Citaat van: Fractus op 29-04-2022  11:12 uVerder wel grappig trouwens, Uiltje heeft 4 winnende bieren, niet 3. Ze hebben de Big Fat 5 op hun website staan als gebrouwen door MoreBeer, wat niet klopt maar ook helemaal niet kan want die komen niet uit Nederland 

Zo te zien is MoreBeer gewoon een Nederlandse contractbrouwerij die bij verschillende Nederlandse brouwerijen brouwt.

Fractus

Ah ik dacht aan de Amerikaanse Morebeer, maar er is blijkbaar ook een Nederlandse. Oeps  ::)

Robert1968

Citaat van: Jacques op 28-04-2022  22:40 uVeel van de prijswinnende brouwers zijn actief geweest op dit forum voordat zij commercieel begonnen met brouwen. Brand Zwaar Blond, een bier naar een recept van mij, is ook eens in de prijzen gevallen (2016, zilver).


Van Brand Zwaar Blond, naar Brand Blond, en nu naar Brand Krachtig Blond, die marketeers hebben het er maar druk mee. En wij als consumenten moeten het maar begrijpen  :weetniet: , Het originele recept is in de tussentijd nog vaker aangepast, vermoed ik.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 01-05-2022  07:47 uVan Brand Zwaar Blond, naar Brand Blond, en nu naar Brand Krachtig Blond, die marketeers hebben het er maar druk mee. En wij als consumenten moeten het maar begrijpen  :weetniet: , Het originele recept is in de tussentijd nog vaker aangepast, vermoed ik.

Er zijn altijd wijzigingen in de recepten die commerciële brouwerijen brouwen. Het bier is qua smaak echter nog steeds in de buurt van het origineel.

Oscar

Citaat van: Bvk1983 op 28-04-2022  22:50 uNillis vond ik dan weer overigens helemaal niks.

Wat al weer aangeeft wat zo'n wedstrijd zegt voor de consument... :-\

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.