220625* 25 juni 2022 Open Fries Kampioenschap OFK2022 - Brouwerij Bjuster Grou

Gestart door Timo, 28-04-2022 08:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timo

www.dekoperentsjettel.nl

Friese Bierbrouwvereniging De Koperen Tsjettel bestaat dit jaar 25 jaar. Dit is voor ons reden om een mooie wedstrijd met feest en prijsuitreiking te organiseren.

Open Fries Kampioenschap Amateurbierbrouwen

In de afgelopen zomers zijn er al een poos geen wedstrijden georganiseerd. In 2020 en 2021 is er geen ONK georganiseerd, omdat de Covid restricties dat helaas onmogelijk maakten. Dit jaar is helaas de organisatie van het ONK eveneens niet van de grond gekomen. Met deze wedstrijd willen wij in een grote behoefte voorzien.

We organiseren de wedstrijd onder de vlag van het Bierkeurmeestersgilde (BKG)
Er kunnen 150 bieren meedoen in alle klassen.
Per inschrijving kost het €7,50.

Zie voor meer informatie en aanmelding onze website.

We zien je graag in Grou op 25 juni 2022!

Bvk1983

Het lijkt me leuk om in te schrijven maar ik kan niet aanwezig zijn op 25 juni. Is dat een probleem?

Wijbrouwers

Ik zie bij het inschrijven dat je aan kan geven of je naar de uitreiking komt. Dus waarschijnlijk is het niet verplicht.

warningh

Aanwezig zijn wordt op prijs gesteld, maar is niet verplicht.
Je kunt altijd vragen of iemand anders in jouw plaats wil gaan.
We vragen om aan te geven of je komt, zodat we weten waar we op moeten rekenen.

warningh

Overigens kun je nu al inschrijven en je inzending naar ons opsturen.

Www.dekoperentsjettel.nl en kijk op de OFK2022 pagina.

Bvk1983

Na inschrijving krijg ik een melding dat inzendingen voor 8 mei binnen moeten zijn. Is dat een foutje? Elders staat vermeld dat inleveren van 29-5 t/m 4-6 kan.

Wijbrouwers

Volgens mij is dat mailtje nog volgens een oud sjabloon. Het viel mij ook op maar op de site staat toch echt uiterlijk 4 juni.

Ons pakketje is i.i.g. zojuist verzonden  ;D

Timo

Leuk dat jullie meedoen en enthousiast zijn. En vertel het door aan je collega brouwers! We hebben graag naamsbekendheid  ;) 4 juni is de uiterste inleverdatum.

Markie Mark

4 juni is dus de uiterste inleverdatum.

Hoe zit het nu precies met de eerste inzenddatum? Kan dat echt pas vanaf 29-05-2022 of is dat een typefout en had dat 29-04-2022 (ook opening inschrijving) moeten zijn?

Timo

Ha Mark, Iedereen kan nu al inzenden! Inzenden is van 29 april tot en met 4 juni.

Markie Mark

Citaat van: Timo op 30-04-2022  17:16 uHa Mark, Iedereen kan nu al inzenden! Inzenden is van 29 april tot en met 4 juni.
Helemaal duidelijk, dan bereid ik de zending voor van mijn 2 deelnemende bieren.

Timo

Top Mark, ik zie jouw bieren wel binnenkomen. Veel succes er mee.

Gisteren kwam het eerste pakket al binnen. De mannen en vrouwen van Brouwvereniging De Koperen Tsjettel zijn er klaar voor.


Timo

Gisteren hebben we 25 Nederlandse bierbrouw- en wijngildes uitgenodigd om ons 25-jarig lustrum mee te vieren en mee te doen met het OFK 2022, het Open Friese Kampioenschap bierbrouwen. Zij sturen de uitnodiging door aan alle leden.
Doe mee en wees welkom op het feest op 25 juni in Grou.

Bvk1983

Ik twijfel nog of ik nog een extra inschrijving ga doen voor een IPA die ik recent heb gebrouwen. Wordt er vanaf 4 juni direct gekeurd? Aangezien ik vandaag of morgen pas ga bottelen twijfel ik of dit niet te kort dag is.

Chris71

Citaat van: Bvk1983 op 16-05-2022  16:14 uIk twijfel nog of ik nog een extra inschrijving ga doen voor een IPA die ik recent heb gebrouwen. Wordt er vanaf 4 juni direct gekeurd? Aangezien ik vandaag of morgen pas ga bottelen twijfel ik of dit niet te kort dag is.

Je zou bottelgist kunnen gebruiken, dan moet het lukken. Zelfs zware bieren heb ik binnen twee weken op druk mbv bottelgist.

Bvk1983

Citaat van: Chris71 op 17-05-2022  07:45 uJe zou bottelgist kunnen gebruiken, dan moet het lukken. Zelfs zware bieren heb ik binnen twee weken op druk mbv bottelgist.

Uiteindelijk gisteravond nog gebotteld met de reeds aanwezige US-05. Trek over 2 weken wel een flesje open, als er dan wat druk is neem ik de gok wel.

Jacques

Citaat van: Chris71 op 17-05-2022  07:45 uJe zou bottelgist kunnen gebruiken, dan moet het lukken. Zelfs zware bieren heb ik binnen twee weken op druk mbv bottelgist.

Wat helpt om bieren snel op druk te krijgen is het warm wegzetten (24-25 °C) na het bottelen. Zelfs zonder bottelsuiker is dan je bier snel op druk.
 

Timo

Ha Bvk,
Op 9 juni zal het eerste bier gekeurd worden. Wanneer het in de finale komt nogmaals op 25 juni. Weer een paar dagen erbij :D vooral met een IPA heb je dan veel kans dat de hopgeuren mooi uitkomen.
Doe mee; jij en je bier zijn van harte welkom!

Timo

Vandaag 17 mei hebben we goed nieuws uit Friesland over het OFK 2022.
We zitten nu op de helft van de inschrijfperiode. Er zijn 62 bieren aangemeld. We zijn erg blij dat we goed op weg zijn naar de 150 stuks. Alle brouwverenigingen hebben weer een herinnering gekregen. Daar verwachten we dus veel extra aanmeldingen van. En natuurlijk zijn we actief op de socials.

We merken aan het grote aantal inzendingen dat de wedstrijd echt in een behoefte voorziet nu het ONK helaas niet doorgaat.

Timo

Heugelijk feit is ook dat de eerste Belgische deelnemer zich heeft gemeld en bier heeft kunnen inzenden!
Vaak is het voor onze Belgische brouwvrienden lastig om betalingen te doen per bank. Maar het is ons gelukkig gelukt.
Heb je kennissen in België die twijfelen om mee te doen, vertel ze dan dat betalen geen problemen oplevert. Daarnaast gaat de inschrijfmanier die we van het BKG mogen gebruiken vlekkeloos.

Fractus

Ik zou graag een paar bieren insturen, maar ik voel me een beetje bezwaard omdat ik een ruime 5 uur in de trein moet zitten om die dag er te zijn, wat ik eigenlijk niet wil doen. Is het echt geen probleem om bieren in te sturen als je er niet bij bent? Voelt toch een beetje suf  :-[

De Hopman

Hmm, ik lees in het reglement dat er alleen standaard euroflesjes zijn toegestaan. Ik bottel eigenlijk alleen in beugelflessen, maar dat kan dus niet bij een wedstrijd.
Had me leuk geleken om mijn bier eens te laten keuren, maar dan wordt dat dus de volgende keer. Moet ik toch maar eens een kroonkurkpers aanschaffen...

Bvk1983

Citaat van: De Hopman op 19-05-2022  10:17 uHmm, ik lees in het reglement dat er alleen standaard euroflesjes zijn toegestaan. Ik bottel eigenlijk alleen in beugelflessen, maar dat kan dus niet bij een wedstrijd.
Had me leuk geleken om mijn bier eens te laten keuren, maar dan wordt dat dus de volgende keer. Moet ik toch maar eens een kroonkurkpers aanschaffen...

Dat is voor mij ook de reden dat ik altijd met zilverkleurige kroonkurken werk. Niet dat ik ieder bier in wil sturen, maar als ik denk dat het een aardig bier is heb ik altijd de mogelijkheid om hem in te sturen.

Danny-L

Ik ga as zaterdag 25 juni met de  auto naar Grau vanuit rosmalen. Gaat er nog iemand uit Brabant? Je kan tegen gedeelde kosten meerijden. Ik vertrouw die treinen voor geen meter of ik nog wel thuis kom zaterdag

Wijbrouwers

Ik hoop dat je naar Grou gaat. :-).

Goed idee om carpoolen aan te bieden. Zelf woon ik in de kop van Flevoland (paar km onder Friesland) en rijd vanaf daar naar Grou.

Mocht iemand op die route wonen meld het dan even.

alstro

Citaat van: Wijbrouwers op 21-06-2022  13:29 uIk hoop dat je naar Grou gaat. :-).

Goed idee om carpoolen aan te bieden. Zelf woon ik in de kop van Flevoland (paar km onder Friesland) en rijd vanaf daar naar Grou.

Mocht iemand op die route wonen meld het dan even.

Helaas op vakantie, anders had ik wel mee gegaan. Vakantie naar Bamberg is gelukkig ook geen straf.

Bvk1983


Markie Mark

Bedankt voor de goede organisatie Koperen Tsjettel. Een mooi locatie, leuke kijk in de brouwerij in Grou en leerzame workshop smaak en geurafwijkjngen herkennen. Leuk om met medebrouwers te kunnen spreken in real life. Ik ben benieuwd naar de beoordelingsformulieren die nog binnen zullen komen per e-mail.

Timo

De eindklassering van het Open Friese Kampioenschap 2022

Aan het OFK 2022 hebben 37 deelnemers meegedaan die samen 88 bieren hebben ingezonden. Met dit grote aantal is de organisatie erg blij. Waar we ook zeer tevreden over zijn is het hoge niveau van de inzendingen. 20 bieren hadden een waardering van 81 punten of hoger. De uitslag was dan ook moeilijk te bepalen. Uiteindelijk is het winnende bier een Irish dry stout. Een bier waarbij het de brouwer is gelukt deze aan alle kenmerken te laten voldoen.
De prijzen zijn gisteren uitgereikt op het feest in Brouwerij Bjuster in Grou.

1.   Rene Huitenga    Irish dry stout           93 punten
2.   Kevin Smit       Vrije klasse Kettle Sour  92 punten
3.   Sander de Groot  Russian Imperial Stout    91 punten

Gefeliciteerd!

De deelnemers kunnen de einduitslag vinden op https://www.onkbrouwen.nl/uitslagen

De deelnemers kunnen hun keuringsformulier downloaden op https://www.onkbrouwen.nl/uitslagen
Maak dan een keuze in het rolmenu voor de klasse waarin je hebt meegedaan en zoek je bier en vul je mailadres in om je download te krijgen.

We willen alle deelnemers bedanken voor hun deelname en alle BKG keurmeesters voor hun inzet voor de keuringen.

Namens de organisatie
Timo Reinink,

(De koperen tsjettel, Friese amateur bierbrouwvereniging)

Jacques

Alle prijswinnaars van harte gefeliciteerd!

De recepten mogen geplaatst worden in het board Bewezen recepten.

jooprules

Ik ben 2e geworden in klasse b met een Brown ale (85punten) en 5e in klasse c met een tripel (78 punten). Superblij mee en gefeliciteerd voor de winnaars!

Sander00

Mijn Russian Imperial Stout heeft een mooie score behaald van 91 punten en daarmee een derde plaats bij het Open Fries Kampioenschap 2022.

Hieronder een quote van het keuringsformulier:
"
Complexiteit: Goed
Balans: Goed

Niets meer aan doen top bier. Tot in de finale gekomen en aldaar een derde plaats behaald. Gefeliciteerd met deze mooi prestatie
!
"


Ik was helaas verhinderd om aanwezig te zijn bij het event maar nogmaals dank aan de organisatie en de keurmeesters om dit mogelijk te maken.  :groots:

Bij deze ook de felicitaties aan de nummer 1 en 2 en een ieder die een mooi resultaat heeft behaald. Je bieren kunnen laten keuren is mijn inziens altijd goed om jezelf te kunnen verbeteren.

Blijf brouwen & blijf proeven! :degroeten:

kwbgron

Bij deze een groot compliment aan de inzenders  :groots:
Ik heb afgelopen weekend mee mogen keuren met de finaleronde en was zeer onder de indruk van de kwaliteit van de bieren. Zelf ook weer geinspireerd geraakt voor het brouwen van een dortmunder strong.
Mochten de finalisten hun recept willen delen dan zullen vele thuisbrouwers jullie zeer dankbaar zijn.
Succes bij de volgende deelname

Eriks

Klinkt als weer een succesvolle wedstrijd!
Zou leuk zijn als de recepten bij de bewezen recepten lijst komen, dat is altijd fantastische inspiratie :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.