Even voorstellen: Martijn hier

Gestart door Njiua, 27-04-2022 13:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Njiua

Ha Forumlui,

Om te beginnen zal ik me even voorstellen. Ik ben Martijn, 26 jaartjes jong en ik woon in Nijkerk (gld).
ongeveer vier jaar geleden ben ik samen met mijn vader de uitdaging aan gegaan om bier te brouwen. Dit is tot dusver bijzonder verlopen!

Na een aantal brouwsels die "oké" waren, hebben we al snel besloten dat we wat grover geschut wilde hebben. op dit moment hebben we een 5 tal lager vaten staan, we hebben een 50 liter elektrische brouwketel staan en verder het nodige aan bijvoorbeeld koelspiralen en ander klein, nuttig gereedschap.

Helaas zijn we toen na een jaar gestopt met brouwen omdat mijn ouder de keuken gingen verbouwen en geen ruimte meer hadden, in de tussentijd ben ik verhuisd en vader van 2 kiddo's en is er nog meer tussen gekomen. Van het na jaar willen we echter weer beginnen... misschien wel met het aanschaffen van een vol-automatische brouwketel maar dat moeten we nog even aan zien.

Ik ben mijzelf de afgelopen jaren meer gaan verdiepen in de wat zwaardere speciaal bieren, met als favorieten toch wel de quadrupel, barrel aged of wiskey infused. Ik zou ik heel graag een soort gelijk bier willen ontwikkelen, maar daar hebben we het nog wel over!

Een kennis van mij is vorige maand begonnen met wiskey maken, dit lijkt me prachtig om te kunnen doen. Echter om goede wiskey te kunnen maken is het belangrijk dat het hoofdbestandsdeel foutloos is. Vandaar de keuze om mij eerst op bier te focussen... en zodra ik een goed, compleet brouwsel heb gevonden gaan we pas verder kijken!

Ik heb ontzettend veel vragen dus ik ga zo weer verder met een boekwerk ergens anders op het forum, voor nu.. tot later!

Jacques

Welkom op het forum Martijn. Met behulp van van de Google zoekhulp (helemaal onderop pagina's) kun je heel veel informatie vinden op dit forum.

Theo Mol

Het basismateriaal van whisky is (een soort van) bier dus daar zit je in ieder geval goed mee. Mijn ervaring is dat je ook veel geduld nodig hebt, nog meer dan met bierbrouwen, want whisky moet lang rijpen.

Ik heb je andere post ook gelezen en zo te zien barst je van de ideeën. Prima, begin gewoon en probeer je eigen stijl te vinden. Daar doe je wel even over, ik waarschuw maar.
Brouwsoftware kan je helpen om te variëren met een recept (droog oefenen) en als je bijvoorbeeld het verschil tussen suiker en honing wilt proeven kun je één brouwsel maken dat je in twee delen laat vergisten, een met suiker en een met honing, dat schiet dan alweer op. Voor lageren met hout(snippers) geldt het zelfde, je kunt één brouwsel opsplitsen om te proeven wat het doet. Als je steeds één ding verandert (niet meer  :police:) dan merk je het verschil.

Begin, blijf onderzoeken, en in de tussentijd heb je lekker bier dat steeds meer in de richting van je eigen smaak gaat. Succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.