Graag jullie advies voor dit bockbier recept

Gestart door WJW, 26-04-2022 21:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WJW

Beste brouwers,
Aangezien ik binnenkort een tripje naar Beek en Donk wil maken, ben ik vast vooruit aan het plannen qua recepten. Vandaar al in april een bockbierrecept.
Ik heb het volgende recept bedacht:

Bockbier
6.7%

Ss Brewtech Brew Kettle Mini
65.8% efficiëntie
Batchvolume: 10 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 15.74 L
Aanvullen met water: 1.56 L
Totaal water: 17.3 L
Kookvolume: 15.38 L
SG voor koken: 1.052

Kenmerken
Begin SG: 1.068
Eind SG: 1.017
IBU (Tinseth): 25
BU/GU: 0.37
Kleur: 39 EBC

Maischen
Temp. inmaischen — 71 °C
Temperatuur — 67 °C — 45 min

Mouten (3.375 kg)
2 kg (59.3%) — Weyermann Munich I — Graan — 15 EBC
1 kg (29.6%) — Dingemans Pilsen MD — Graan — 3 EBC
325 g (9.6%) — Weyermann Caramunich II — Graan — 120 EBC
50 g (1.5%) — Weyermann Carafa Special I — Graan — 900 EBC

Hop (8 g)
8 g (25 IBU) — Magnum 14.5% — Koken — 60 min

Gist
1 pakje — Mangrove Jack's M76 Bavarian Lager 76%

Vergisten
Hoofdvergisting — 14 °C — 14 dagen

Dit wordt mijn eerste bockbier en ook mijn eerste ondergister. Alle tips en commentaar zijn dan ook van harte welkom.
Specifieke vragen voor mij gaan over de vergisting:
- Welke temperatuur zouden jullie aanhouden en hoe lang?
- Op welke temperatuur moet de hergisting op fles?

Alvast weer zeer veel dank voor de hulp.

-Wilco

seed7

Het allereenvoudigste bokbier brouw je met 100% muenchner, of zelfs muenchner II. In dat licht gezien lijkt me de 9,6% cara wat veel van het goede. Ook de zwartemout zou je kunnen halveren. Persoonlijk zou ik in plaats van cara een beetje melanoidinemout gebruiken of een aromatic100. Dat echter, neemt allemaal niet weg dat je gewoon moet brouwen wat je bedacht hebt en dan proeven of het overeenkomt met je verwachting.

Gisting @ 10°C, zolang tot het gereed is (misschien is 1 pakje gist net te weinig). Flessegisting kan bij kamertemperatuur.

ingo

WJW

Hoi Ingo, dank voor je reactie. Ik ga de vergistingstemperatuur wat lager zetten dan en goed om te weten dat hergisting zoals normaal kan.
Interessant dat je melanoidinemout adviseert, want in mijn research twijfelde ik nu juist of ik dat wel of niet moest doen. In sommige recepten kom je het wel tegen, andere juist weer niet. Ik weet niet zo goed wat ik van deze mout kan verwachten. Hoe groot moet het aandeel melanoidine in de stort zijn, als ik het wil gebruiken?

seed7

Citaat van: WJW op 27-04-2022  17:16 uIk weet niet zo goed wat ik van deze mout kan verwachten. Hoe groot moet het aandeel melanoidine in de stort zijn, als ik het wil gebruiken?

Je kunt melanoidine mout een beetje zien als een super muenchner en het is vergelijkbaar met het Belgische aromatic. Het maakt het bier moutiger en is ooit ontwikkeld om het decoctie smaakje in grote brouwerijen te simuleren. Meer dan 3-5% zou ik niet gebruiken (30% is geen probleem, maar dan wordt het een heel ander bier).

Aangezien je 10l brouwt, brouw het "zelfde" recept twee keer, een maal met cara en een maal met melanoidine. Komt toch wel op.

ingo

WJW

Volgende week wil ik mijn bockbier gaan brouwen.
Korte bijkomende vraag: Voor 10 L wort met gepland SG 1.065, is dan 1 pakje van 11 g M76 Bavarian Lager voldoende?

Jacques

Citaat van: WJW op 19-07-2022  14:12 uVolgende week wil ik mijn bockbier gaan brouwen.
Korte bijkomende vraag: Voor 10 L wort met gepland SG 1.065, is dan 1 pakje van 11 g M76 Bavarian Lager voldoende?

Ja hoor.
Ligt ook aan de vergistingstemperatuur. Als je vergist bij 9°C heb je meer gist nodig. Maar bij 15°C heb je meer dan genoeg.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.