Vraag over dry hopping

Gestart door Vracheltje, 19-04-2022 09:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vracheltje

Hallo beste collega hobbybrouwers,

Ben nieuw op dit forum en ben vorig jaar begonnen met deze verslavende hobby  smile .
Begonnen met 5 liter emmertjes en pannen op het fornuis.
Inmiddels ben ik in het bezit van een grainfather brouwketel en een RVS conisch vergistings vat wat me erg goed bevalt. Al diverse brouwsels gemaakt en u wil ik eens wat gaan proberen met dry hopping.
Wat is jullie advies om dit correct te doen ? ketel gesloten houden en met magneten werken of ketel gewoon open en de hop erin ?
Tevens hoe moet ik bijgevoegde afbeelding lezen ?
Moet ik een keuze maken van soort hop en deze voor 5 dagen toevoegen ?
Of moet alles gebruikt worden bij elkaar voor 5 dagen ?
Ben benieuwd naar jullie reacties !!

hop.jpg


Thomas97

Ik zie dat je een Punk IPA kloon wil maken ;)

Brewdog geeft zelf als tip om na de gisting het bier te koelen tot 14°C en 5 dagen lang te dry-hoppen. Het dry-hoppen doe je met de blend van al deze hoppen.

Ik voeg zelf mijn hop ook dan pas toe aan mijn vat, dus vat open, hop erin en vat dicht. Met magneten heb ik geen ervaring. Toen ik nog met plastic vaten werkte, deed ik de hop altijd in een met knikkers verzwaard hopzakje, maar in mijn conische gistvat ben ik bang dat de aftapkraan dan geblokkeerd wordt dus voeg ik de hop los toe. Die laat ik dan bezinken en tap ik af totdat er geen stukjes meer meekoken uit de bierkraan. Dit duurt over het algemeen wel iets langer dan 5 dagen, maar daar heb ik geen negatieve effecten van gemerkt.

Hopfenfox

Haha ik zag ook meteen de Punk IPA hoppen er in.

Ik worstel er een beetje mee. Wil graag aan einde hoofdvergisting dryhoppen. Hoef niet per se de biotransformatie die zo gewenst is bij bijvoorbeeld NEIPA. Heb her en der gelezen dat de resultaten daarvan wisselend zijn. Maar als er geen CO2 meer wordt gemaakt wil ik liefst het vat niet meer openen vanwege oxidatie. Idealiter dus als de hoofdvergisting bijna klaar is de hop er in. De zuurstof wordt dan nog verdrongen door laatste beetje vergisting. Op 14 graden schijnt de extractie van aroma's het beste te gaan en bovendien is de hopcreep op die temperatuur minimaal. Zelf net de mist in gegaan, ik meende dat de hoofdvergisting wel klaar was maar dat was nog lang niet het geval. De iSpindel zat klem tegen het deksel door hevige vergisting. In elk geval geen oxidatie, maar de hopcreep is enorm en de vergisting blijft maar slepen.

Dryhoppen doe ik in een hopzakje. Voorheen met knikkers, nu niet meer. Ik gebruik nu een nylonzakje van de supermarkt en die zijn behoorlijk groot. Ik kan nu de hop bovenin laten onderdompelen en halve zakje hangt buiten het vat. Geen problemen meer met een verstopte kraan straks. Eventueel zou ik de hop zelfs al wat omhoog kunnen trekken om uitdruipen al te laten beginnen.

Thomas97

Citaat van: Hopfenfox op 19-04-2022  13:44 uMaar als er geen CO2 meer wordt gemaakt wil ik liefst het vat niet meer openen vanwege oxidatie. Idealiter dus als de hoofdvergisting bijna klaar is de hop er in.

Je zou ook nog wat ascorbinezuur (vitamine C) kunnen toevoegen als anti-oxidant bij het openen van het vat. Op die manier kun je ook oxidatie tegen gaan op het moment dat je net te lang hebt gewacht.

Citaat van: Hopfenfox op 19-04-2022  13:44 uIk gebruik nu een nylonzakje van de supermarkt en die zijn behoorlijk groot. Ik kan nu de hop bovenin laten onderdompelen en halve zakje hangt buiten het vat. Geen problemen meer met een verstopte kraan straks. Eventueel zou ik de hop zelfs al wat omhoog kunnen trekken om uitdruipen al te laten beginnen.

Heb je hier misschien een foto van? Ik kan me moeilijk inbeelden hoe je dit precies doet zonder dat er via het zakje lucht in je vat komt.

Hopfenfox

Een foto heb ik niet, maar het zakje is tussen vat en deksel (SS Brew Bucket) geklemd. Als ik twee van de vier klemmen los maak, kan ik het zakje iets verder naar buiten trekken. Het zit nog steeds klem dus veel zuurstof kan er nooit bij.

Jacques

Citaat van: Thomas97 op 19-04-2022  17:24 uJe zou ook nog wat ascorbinezuur (vitamine C) kunnen toevoegen als anti-oxidant bij het openen van het vat. Op die manier kun je ook oxidatie tegen gaan op het moment dat je net te lang hebt gewacht.

Antioxidanten kun je toevoegen bij het overbrengen van het wort naar je gistvat. Je hoeft daarmee niet te wachten tot het moment dat je je gistvat opent.

Naast ascorbinezuur kun je ook kaliummetabisulfiet toevoegen (ook wel sulfiet genoemd). Sulfiet is overigens een stof die door de gist aangemaakt wordt. Het is dus geen biervreemde stof. Sommige gisten maken meer sulfiet aan dat andere. Duitse brouwers die geen stoffen willen toevoegen zijn op zoek gegaan naar gistrassen die van nature meer sulfiet aanmaken. Buiten Duitsland weten we dat we ook gewoon een hele kleine hoeveelheid sulfiet kunnen toevoegen. Dat is handiger omdat een andere gist ook een andere smaak betekent.
Maar pas op! Overdaad schaadt. Als je te veel sulfiet toevoegt kun je vervelende zwavelachtige smaakjes krijgen. Ik zelf hanteer een dosering aan van 0,025 g per liter bier.
Je kunt ook Antioxin SBT gebruiken. De dosering daarvan is 0,05 g/l. Dit is te koop bij Brouwmaatje. https://www.brouwmaatje.nl/shop/6395-antioxin-sbt-100-gr-2500005817897.html

Arthur B

Citaat van: Hopfenfox op 19-04-2022  13:44 uOp 14 graden schijnt de extractie van aroma's het beste te gaan...

De temperatuur voor extractie maakt geloof ik niet zoveel uit. Volgens mij lukt dat over een vrij brede bandbreedte wel aardig. De lengte in combinatie met hogere temperaturen kan wel meer 'grassige' noten veroorzaken dacht ik. Dus voor frisheid vooral kort (24 - 72 uur) hoppen.

Ik heb wel gemerkt dat als je koudhopt op lagere temperaturen (b.v. 10C) je een stabielere waas (hazy IPA) kan verkrijgen. Dit heeft mogelijk te maken met het feit dat je veel van je gist al kwijt bent. Zelf doe ik meestal 2 dagen en dan 2 maal daags het vat flink in de rondte slingeren... 😉

Ook dacht ik dat hopburn op lagere temperaturen minder voor komt. 🤔

Hopfenfox

Ik was van plan kort en koud te dryhoppen maar ik was te vroeg en vanwege hopcreep zit het er nu toch al weer een week in. Dat kan gelukkig nog weinig kwaad.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 19-04-2022  13:44 uOp 14 graden schijnt de extractie van aroma's het beste te gaan

Er zijn verschillende studies die uitwijzen dat de extractie van aroma's veel sneller verloopt bij 20 tot 25°C. Je krijgt dan ook meer hopcreep, maar dat is tijdens de nagisting niet zo'n probleem tenzij je gistvat hermetisch gesloten is, maar dat is niet zo'n goed idee...

Hopfenfox

Die nagisting duurt dan wel heel erg lang. Als je dryhopt bij 14 graden duurt de extractie wellicht wat langer, maar zakt de gist sneller naar beneden en heb je veel minder hopcreep. Ons brouwsel van vorige week maandag is nog steeds puntjes aan het zakken. Het houdt maar niet op. De iSpindel staat nu op 1.001. Die heeft een paar punten afwijking aan de onderkant, maar nog nooit heb ik een brouwsel gehad dat zo'n lage SG aangaf met deze iSpindel. Hoop weekend te kunnen bottelen en zal dan een echte meting doen.

Jacques

 
Citaat van: Hopfenfox op 20-04-2022  10:36 uDie nagisting duurt dan wel heel erg lang. Als je dryhopt bij 14 graden duurt de extractie wellicht wat langer, maar zakt de gist sneller naar beneden en heb je veel minder hopcreep.

De enzymen werken door ook nadat de hop verwijderd is.
Omdat wij onze bieren niet sterielfilteren of pasteuriseren hebben wij meer last van hopcreep dan professionele brouwerijen die deze technieken wel toepassen. Bij het lezen van artikelen over hopcreep is dat iets om rekening mee te houden. Mijn ervaring is dat koel koudhoppen er niet voor zorgt dat je later minder last hebt van hopcreep.

Pasteuriseren van bier na de hergisting op de fles is dus wel een optie. We kunnen dat als hobbybrouwers uitvoeren. Zie ook
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39677.0
Ook als je alcoholarm bier wilt brouwen is pasteurisatie noodzakelijk Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=42561.0


#hopcreep #pasteuriseren_bier
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.