Drinken vanuit het overhevel vat, is dit mogelijk?

Gestart door JKeizer, 12-04-2022 23:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JKeizer

Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met bier brouwen. Ik doe dit door middel van vooraf afgestelde pakketten, die gemaakt zijn voor 20 liter. Ik had een vraag over het proces na het gisten, namelijk:

Nadat het is overgeheveld vanuit het gistvat en samen gevoegd is met de juiste hoeveelheid suiker, kan het dan in deze emmer blijven zitten nadat de nagisting compleet is of moet het over naar flesjes. Voor het gemak wil ik het in de emmer laten zitten en deze koud zetten (zit een tap kraantje op), of is dit een slecht idee?

Alvast bedankt.

Snelbier

Je idee is niet slecht, maar gaat NIET werken in een EMMER (cq plastic gistvat).
De CO2 in bier (die lekkere bubbels, eigenlijk GAS) hebben druk nodig om in het bier te blijven.
Reken op een 2 bar, vergelijkbaar met een autoband.
Bij lagere druk verdampt de CO2, dood bier.. Net als in een glas dat te lang staat..
De gangbare plastic gistvaten zijn NIET geschikt voor die druk, helaas pindakaas..
=============
Zoek (oa op dit forum) naar KEGS etc.. Stevige metalen vaten, drukbestendig.
Niet goedkoop, maar de enige manier om vanuit gistvat op te slaan én tappen+drinken.
Proost, Snelbier.

CeesM

Je kan ze ook overhevelen naar 5 liter partyvaatjes, maar doe niet meer dan 3 gram suiker per liter in. Een week of 2 op kamertemperatuur na laten gisten en dan een paar dagen in de koelkast op 4 graden. Een leeg vat kost je ongeveer 10 euro bij brouw/land/store. Maar voor die vaatjes heb je een huistap nodig omdat er geen aftapkraantje op zit. Op de vaatjes die gevuld zijn met commercieel bier zit wel een aftapkraan, en kan je hergebruiken. De prijzen hiervan zijn in NL tussen de 17 en 25 euro. Ik haal ze in Duitsland voor nog geen tientje tot 14 euro, afhankelijk van het biermerk. Ook zijn er tapkraantjes te koop waar je met een CO2-patroon kan tappen.

Arthur B

Citaat van: CeesM op 13-04-2022  09:41 uMaar voor die vaatjes heb je een huistap nodig omdat er geen aftapkraantje op zit.

Die zijn ook te krijgen, bijvoorbeeld: https://www.hobbybrauerversand.de/5-Liter-Partyfass-mit-integriertem-Zapfhahn-in-Holzoptik


Jacques


CeesM

Citaat van: Arthur B op 13-04-2022  12:31 uDie zijn ook te krijgen, bijvoorbeeld: https://www.hobbybrauerversand.de/5-Liter-Partyfass-mit-integriertem-Zapfhahn-in-Holzoptik
Dus kan je kiezen uit dit of dat. ;)

Edit: Ik ben wat goedkopere vaten tegen gekomen.

JKeizer

Citaat van: Snelbier op 13-04-2022  00:02 uJe idee is niet slecht, maar gaat NIET werken in een EMMER (cq plastic gistvat).
De CO2 in bier (die lekkere bubbels, eigenlijk GAS) hebben druk nodig om in het bier te blijven.
Reken op een 2 bar, vergelijkbaar met een autoband.
Bij lagere druk verdampt de CO2, dood bier.. Net als in een glas dat te lang staat..
De gangbare plastic gistvaten zijn NIET geschikt voor die druk, helaas pindakaas..
=============
Zoek (oa op dit forum) naar KEGS etc.. Stevige metalen vaten, drukbestendig.
Niet goedkoop, maar de enige manier om vanuit gistvat op te slaan én tappen+drinken.
Proost, Snelbier.

Oke duidelijk, mijn gistvat heeft een aftap kraantje dus voor het tappen is opzich geen druk nodig. Is het dan nogsteeds af te raden omdat er anders te weinig koolzuur in komt?

Bedankt voor de reacties allemaal!

CeesM

Citaat van: JKeizer op 14-04-2022  12:39 uOke duidelijk, mijn gistvat heeft een aftap kraantje dus voor het tappen is opzich geen druk nodig. Is het dan nogsteeds af te raden omdat er anders te weinig koolzuur in komt?
Ja, dat is af te raden. Want als je er bier uit tapt, komt er zuurstof voor in de plaats. Hierdoor oxideert het bier sneller, dus moet je het vat binnen een paar dagen leeg drinken. Daarom kan je het beter in een drukvat doen om het bier middels CO2 op druk te houden.

Theo Mol

Een half leven geleden had ik een rotokeg (als op de foto) waarin het bier hergistte en daaruit kon ik het tappen. Met een koolzuurcilinder bleef het op druk. Het bier moest wel overgeheveld worden om de oude gist kwijt te raken.
De rotokeg had een plaatsje in een hoekje op de trap in ons huis. Daar was het wat koeler en het vat stond niet in de weg. Het vat paste niet in de ijskast dus echt koel was het nooit maar ik was toen gek op Engels bier, jolly good.

Tegenwoordig bottel ik mijn bier. Ik vind bottelen geen naar karweitje en bier in flesjes is - voor mij - veel makkelijker dan in een vaatje.

Ik ben benieuwd wat je gaat kiezen, laat het over een tijdje maar weten in dit forum.
roto_jeg.jpg

Snelbier

Citaat van: JKeizer op 14-04-2022  12:39 u.. mijn gistvat heeft een aftap kraantje dus voor het tappen is opzich geen druk nodig. Is het dan nogsteeds af te raden omdat er anders te weinig koolzuur in komt?
Gaat niet werken, helaas.  Neem maar een slok uit je gistvat vlak voor bottelen, dat is en zal het resultaat blijven.  Dooie hap/slok met een beetje CO2 erin..
In een gistvat zal gemiddeld 2 gram CO2 opgelost blijven, de rest verdampt (zie je waterslot tijdens gisting  8) )
Dat is minder dan de helft dan je nodig hebt voor redelijk schuim.
Enige manier om voldoende CO2 in bier te houden is hogere druk, dus flessen of drukvat gebruiken.
En zoals je weet verdwijnt die CO2 na tappen weer, omdat druk wegvalt.  Het beruchte glas dood bier..
=====================
Je kan het natuurlijk gewoon proberen, vinden we op het forum altijd leuk  :groots:
Kost je hoogstens een paar euro grondstoffen, en misschien werkt het voor jou wél.
Bier hevelen naar goed afsluitbaar vat of gist-emmer.  Suiker max 3 gram per liter erbij..
Reken er op dat het vat richting 1-2 bar druk gaat.. Als het deksel klapt ben je de druk en CO2 kwijt, jammer..
Als het kraantje klapt (of erger het hele vat) zit het bier overal, behalve in je glas.
Succes, Snelbier

Pendelaar


Arthur B

Volgens opgave fabrikant houden die vaatjes tot 4 bar. Er zijn overdrukventielen (voor op de bovenkant) die boven 2.5 bar opengaan.

https://www.candirect.eu/Gummistopfen-grau-mit-Ueberdruckventil-25-bar-fuer-Partyfass-5-L

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.