Rvs 5 ltr vaatjes

Gestart door Boxem, 08-04-2022 10:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Boxem

15E0B670-C910-4A02-A13C-797297E3EEB9.jpeg

3 rvs 5 ltr vaatjes aangeschaft.

Nu aan het kijken voor doppen en dergelijke. Maar valt niet mee..
Doppen hebben schijnbaar verschillende maten, je hebt doppen met tap , doppen zonder tap enz.
Wat is jullie ervaring?
Wie tapt er uit deze vaatjes en op welke manier ?
En waar gekocht?

Boxem

671B4E33-858F-44DD-B8BD-054D95E137B9.png

En is dit wat je verder nodig bent ?

Jacques

Arthur B

Citaat van: Boxem op 08-04-2022  21:57 u671B4E33-858F-44DD-B8BD-054D95E137B9.png

En is dit wat je verder nodig bent ?

Ziet er goed uit. Wil je met CO2 patronen gaan werken?

Boxem

Citaat van: Arthur B op 09-04-2022  12:35 uZiet er goed uit. Wil je met CO2 patronen gaan werken?

Ik denk niet dat het anders kan..
Toch ?
Ik wil hem zo kunnen pakken en gebruiken..

Bram86

Citaat van: Boxem op 09-04-2022  22:11 uIk denk niet dat het anders kan..
Toch ?
Ik wil hem zo kunnen pakken en gebruiken..

Ik hen een verloopje zodat ik met sodastream-cilinders kan werken.

Arthur B

Voor flexibiliteit zijn de patronen handig. Je hebt tegenwoordig ook hervulbare op Ali.

Maar anders zou ik ook een SodaStream fles gebruiken.

Boxem

Tapje is binnen.
Hervulbare patronen zijn onderweg A4BDB335-E096-4D07-BEC2-FC7199A21FAC.jpeg

Murmillo

Citaat van: Boxem op 10-05-2022  20:57 uTapje is binnen.
Hervulbare patronen zijn onderweg A4BDB335-E096-4D07-BEC2-FC7199A21FAC.jpeg
Zou ik mogen weten wat het is geworden? Ik wil namelijk een keg met CO2 cilinder. Nu zag ik ook dat er op Ali een setje is om een sodastream fles zelf bij te vullen. Interessant.

Boxem

Citaat van: Murmillo op 11-05-2022  07:28 uZou ik mogen weten wat het is geworden? Ik wil namelijk een keg met CO2 cilinder. Nu zag ik ook dat er op Ali een setje is om een sodastream fles zelf bij te vullen. Interessant.

De bedoeling is de Hervulbare CO2 patronen te vullen vanuit een CO2 cilinder.
Vulnippel heb ik meebesteld

thepsych

Heb even op ali gekeken maar mij is onduidelijk hoe te vullen. Wat voor nippel is nodig? Kan het met een CO2 fles van bv 2 liter?

Boxem

HS65

Hoe werkt dit eigenlijk? Klopt het volgende?

Vaatje vullen maar ditmaal geen bottelsuiker. In plaats daarvan de CO2 capsule erop schroeven en dan een paar dagen 20 psi druk er op. Daarna druk eraf en vervolgens er weer op met 12 psi en in de koeling zetten.

pivo

Als het net zo werkt als met grote tanks (100 l zoals hier) 
zou ik er druk opzetten en in de koeling laten.
Maar aangezien die koppelingen altijd een beetje lekken, beter in de koeling ,druk erop .
En elke paar dagen even de CO2 fles open,druk erop en dicht die fles en koppelingen/kraantjes etc.
Koud bier neemt beduidend meer CO2 op als warm bier

HS65

Bij die 5-liter vaatjes draai je zo'n capsule op due je ook voor een slagroomspuit gebruikt. Geen idee of je de kraan open moet houden met de druk op 12 of juist dicht moet draaien en de druk zo nu en nakijken. Ik heb zo'n vaatje bij de koop van gebruiky spullen meegekregen, maar ik kan nergens iets terugvinden hoe het nu precies werkt.

Boxem

Ik vul het vaatje gewoon met 3 g/ltr. suiker.
Draai gewoon de dop er op en zet hem weg voor 1 1/2 week.
Dan 1 dag in de koelkast.
Vaatje uit de koelkast, dop er af, tap er op, koolzuur patroon er op.
Koolzuur kraantje open, dot koolzuur er in, kraantje weer dicht, dan ontluchten, dan koolzuur druk op 1 bar.
En tappen maar.
Werkt perfect, vaatje tot aan de laatste drup leeg en nog koolzuur over
Ik ben zeer tevreden 👍

Boxem

fantastica

Hoe poetsen en steriliseren jullie deze vaatjes? De opening lijkt zo klein.

HS65

Citaat van: Boxem op 29-05-2022  23:28 uKoolzuur kraantje open, dot koolzuur er in, kraantje weer dicht, dan ontluchten, dan koolzuur druk op 1

Hoe lang kun je het op deze wijze bewaren?

CeesM

Citaat van: HS65 op 29-05-2022  15:21 uBij die 5-liter vaatjes draai je zo'n capsule op due je ook voor een slagroomspuit gebruikt.
Deze niet kopen want daar zit geen CO2 in maar stikstof.

Boxem

Citaat van: fantastica op 30-05-2022  01:09 uHoe poetsen en steriliseren jullie deze vaatjes? De opening lijkt zo klein.

Tapje kun je gewoon uit elkaar draaien en bij de afwas.
Desinfecteren doe ik , zoals alles , met stoom ( 130°C)

Boxem

Citaat van: HS65 op 30-05-2022  08:17 uHoe lang kun je het op deze wijze bewaren?

Bij mij gaat ie in 1 weekend leeg, maar je kunt hem gewoon in de koelkast laten staan met kraantje dicht, kan rustig 1 of 2 week staan..

Arthur B

Citaat van: Boxem op 30-05-2022  10:57 uTapje kun je gewoon uit elkaar draaien en bij de afwas.

Zonder glansspoelmiddel. Ik gooi een half vaatwasblokje in m'n vat (ook zonder glans en zo) en laat het een dag staan.

HS65

Citaat van: Boxem op 30-05-2022  11:00 uBij mij gaat ie in 1 weekend leeg, maar je kunt hem gewoon in de koelkast laten staan met kraantje dicht, kan rustig 1 of 2 week staan..

Oh, dan heb ik niets aan het vaatje. Ik maak echt niet in zo'n tempo 5l op.

Bram86

Citaat van: HS65 op 30-05-2022  18:08 uOh, dan heb ik niets aan het vaatje. Ik maak echt niet in zo'n tempo 5l op.

Je kunt het ook wel langer laten staan hoor.

Arthur B

Citaat van: HS65 op 30-05-2022  18:08 uOh, dan heb ik niets aan het vaatje. Ik maak echt niet in zo'n tempo 5l op.

Gewoon de tapkop erop laten zitten. Beetje druk erop (10 psi?), tap en zo eraf, schoonmaken. Als er CO2 in je vaatje blijft gebeurt er niks mee.

thepsych

Citaat van: Boxem op 17-05-2022  09:06 uhttps://m.nl.aliexpress.com/item/1574865408.html?spm=a2g0n.order_detail.0.0.55bb6d76rygcwW&gatewayAdapt=glo2nld

Kan rechtstreeks op de cilinder..

Ik ben wel geïnteresseerd in je ervaringen met hervullen. Met de nippel vul je de cartridge, gewoon met een rechtopstaande cilinder? Hoeveel krijg je er dan in? En is er ook een link naar de cartridges die je gaat vullen?

Boxem

Citaat van: thepsych op 26-06-2022  17:58 uIk ben wel geïnteresseerd in je ervaringen met hervullen. Met de nippel vul je de cartridge, gewoon met een rechtopstaande cilinder? Hoeveel krijg je er dan in? En is er ook een link naar de cartridges die je gaat vullen?

Mijn ervaring is niet goed..

Ben eerst al bezig geweest om die dingen goed gesloten te krijgen.
Ze worden geleverd met rubber ringen, maar die floepen er uit bij het vullen.
Heb ze nu dicht met koperen ringen plus pakking.
Met vullen krijg ik er nu 2 gram in!
Ik weet niet hoe ik het anders moet doen om er meer in te krijgen.
Ben inmiddels op zoek naar een andere oplossing.
Tot die tijd gebruik ik nu een sodastream fles, werkt perfect, maar is een beetje onhandig

JayDee

Citaat van: Boxem op 06-07-2022  10:16 uMijn ervaring is niet goed..

Ben eerst al bezig geweest om die dingen goed gesloten te krijgen.
Ze worden geleverd met rubber ringen, maar die floepen er uit bij het vullen.
Heb ze nu dicht met koperen ringen plus pakking.
Met vullen krijg ik er nu 2 gram in!
Ik weet niet hoe ik het anders moet doen om er meer in te krijgen.
Ben inmiddels op zoek naar een andere oplossing.
Tot die tijd gebruik ik nu een sodastream fles, werkt perfect, maar is een beetje onhandig

Leg je de lege patronen eerst in de vriezer? Daarna vullen met sodastream fles (op z'n kop). Ik krijg er 12 gram in op die manier. Ik zou overigens adviseren niet te veel te vullen, bij mij is er 1 ontploft (doordat de patroon opwarmde na gevuld te zijn...)

Boxem

Citaat van: JayDee op 08-07-2022  10:21 uLeg je de lege patronen eerst in de vriezer? Daarna vullen met sodastream fles (op z'n kop). Ik krijg er 12 gram in op die manier. Ik zou overigens adviseren niet te veel te vullen, bij mij is er 1 ontploft (doordat de patroon opwarmde na gevuld te zijn...)

Oké
Gaan we proberen!

Arthur B

Citaat van: JayDee op 08-07-2022  10:21 uLeg je de lege patronen eerst in de vriezer? Daarna vullen met sodastream fles (op z'n kop). Ik krijg er 12 gram in op die manier. Ik zou overigens adviseren niet te veel te vullen, bij mij is er 1 ontploft (doordat de patroon opwarmde na gevuld te zijn...)

Goeie tip! 😳

Ik vraag me wel af waarom de SS fles omgedraaid moet worden, ik dacht juist dat die altijd rechtop moesten staan... 🤔

De Hopman

Citaat van: Arthur B op 08-07-2022  13:57 uGoeie tip! 😳

Ik vraag me wel af waarom de SS fles omgedraaid moet worden, ik dacht juist dat die altijd rechtop moesten staan... 🤔

Voor gebruik wel, want dan wil je het gas gebruiken (gas is lichter dan vloeistof, dus drijft bovenop). Bij het vullen wil je de patronen vullen met vloeibare CO2, en houd je hem dus op de kop zodat de vloeistof bij de slang komt en het gas op de bodem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.