Uitmaischen?

Gestart door John, 07-04-2022 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Is uitmaischen nodig? Wat zijn de nieuwste inzichten daarin? Ik bedoel; als je maischschema goed is uitgevoerd zijn hebben de enzymen toch geen werk meer te doen...

Herman

Uitmaischen is bedoeld om de enzymen te stoppen. Of enzymen niks meer te doen hebben is een kwestie van temperatuur&tijd. Ik doe niet bewust aan uitmaischen, maar verhoog meestal wel de temperatuur omdat m.i. het spoelen dan soepeler verloopt. Echt nodig is het niet per se. Vaak genoeg gebrouwen met 1 stapsmaisch zonder uitmaischen, ik merk in de praktijk niet veel verschil in het resulterende bier.

Broewerke

Bij mijn 1 pans spoel ik meer en dus langer. Na de 72 graden stap ga ik door naar koken en start met spoelen met aangezuurd 90 plus water.
Bij m'n braumeister spoel ik veel minder en start ik pas met spoelen na de 78 graden. Ook ga ik direct door naar koken. In beide gevallen kom ik langs de 78 en heb tijdwinst omdat ik dezelfde tijd nodig heb om aan de kook te komen. Kortom, indien niet duidelijk, ieder moet t voor zijn eigen installatie beoordelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.