White IPA poging met WB-06

Gestart door Koenders, 05-04-2022 09:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koenders

Komende vrijdag wil ik een poging wagen tot het brouwen van een White IPA. Het doel is een fris, enigszins droog bier met late hopgiften, wat tussen een witbier en een IPA zou moeten uitkomen. Een beetje havermout voor het romige.
Ik heb van dit recept afgekeken wat mouten betreft. De hoppen heb ik veranderd, mede omdat ik een niet te bitter bier wil, die van mij mik ik rond de 30 IBU, tegen 50 IBU van het recept. De hoppen die ik heb ingevoerd heb ik op voorraad en zijn me eerder ook goed bevallen.
Ik hoop dat de late hopgiften zorgen voor een fruitige toets aan het bier.

Mijn vraag is vooral wat jullie van dit recept vinden en of ik wat zou kunnen aanpassen. Doe ik er bijvoorbeeld verstandiger aan om hem toch bitterder te maken voor het IPA-aspect?
Daarnaast de vraag of mijn hopschema zorgt voor de fruittonen en aroma's die ik zoek, vooral in combinatie met de fermentis WB06; laten de hop en gist genoeg ruimte voor elkaar in de smaak?

Hier een uitdraai van Brewfather.

White IPA
5.8% / 12.5 °P

Batch Volume: 21 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 18.71 L

Sparge Water: 11.04 L
Total Water: 29.75 L
Boil Volume: 25.92 L

Pre-Boil Gravity: 1.045
Original Gravity: 1.051
Final Gravity: 1.007

IBU (Tinseth): 33

Colour: 6.1 EBC


Mash
Inmaisch — 52 °C — 15 min
Temperature — 63 °C — 20 min
Temperature — 72 °C — 20 min
Temperature — 78 °C — 5 min

Malts (5.07 kg)
2.8 kg (55.2%) — Dingemans Pilsen MD — Grain — 3.2 EBC
1.11 kg (21.9%) — Weyermann Wheat Malt, Pale — Grain — 3.9 EBC
720 g (14.2%) — Ekoplaza Tarwevlokken — Grain — 0 EBC
440 g (8.7%) — Thomas Fawcett Oats, Malted — Grain — 5 EBC

Hops (64 g)
25 g (26 IBU) — Northern Brewer 8.5% — Boil — 60 min
11 g (4 IBU) — Citra 12% — Boil — 5 min
28 g (3 IBU) — Amarillo 9.2% — Aroma — 10 min hopstand
Hopstand at 80 °C

Yeast
1.1 pkg — Fermentis WB-06 Safbrew Wheat 86%

Fermentation
Primary — 19 °C — 2 days
Secondary — 23 °C (4 day ramp) — 7 days




Josss

#WhiteIPA

Ik ga deze volgen, lijkt me ook wel wat, ik vind de hop wat aan de lage kant.

Jos

Brewfather_BeerXML_WhiteIPA_20220405.xml

Jacques

Citaat van: Koenders op 05-04-2022  09:19 uHops (64 g)
25 g (26 IBU) — Northern Brewer 8.5% — Boil — 60 min
11 g (4 IBU) — Citra 12% — Boil — 5 min
28 g (3 IBU) — Amarillo 9.2% — Aroma — 10 min hopstand
Hopstand at 80 °C

Je gebruikt in verhouding veel hop voor de hopstand. De laatste tijd heb ik dat bij diverse bieren ook gedaan maar het is mij niet goed bevallen. Het geeft snel een wat wrange bittere smaak. Dit komt volgens mij door de alfazuren die vrijkomen uit de hop. Omdat de hop bij een hopstand niet gekookt wordt is niet zo veel omzetting naar iso-alafzuren. Iso-alfazuren zijn veel bitterder dan niet geïsomeriseerde alfazuren, maar dat betekent niet dat alfazuren geen bitterheid geven. Brouwsoftware houdt hier geen rekening mee, er wordt alleen gekeken naar de bijdrage aan iso-alfazuren.
Zelf zou ik veel minder hop toevoegen bij de hopstand (bijvoorbeeld 8 tot 10 g Amarillo)
een kleine koudhopgift doen (ijvoorbeeld 4 tot 6 g Amarillo) op 21 liter. Door de hoeveelheid koudhop beperkt te houden beperk je het hopcreep effect. Dat effect is een vervelende bijwerking van koudhoppen. Het maakt dat je je bier langer moet laten staan om het goed uit te laten gisten. Op het forum is hier veel over geschreven. Zoek maar eens op "hop creep" en hopcreep.


#hopstand

Koenders

Citaat van: Jacques op 05-04-2022  23:14 uJe gebruikt in verhouding veel hop voor de hopstand. De laatste tijd heb ik bij diverse bieren dat ook gedaan maar het is mij niet goed bevallen. Het geeft snel een wat wrange bittere smaak. Dit komt volgens mij door de alfazuren die vrijkomen uit de hop. Omdat de hop bij een hopstand niet gekookt wordt is niet zo veel omzetting naar iso-alafzuren. Iso-alfazuren zijn veel bitterder dan niet geïsomeriseerde alfazuren, maar dat betekent niet dat alfazuren geen bitterheid geven. Brouwsoftware houdt hier geen rekening mee, er wordt alleen gekeken naar de bijdrage aan iso-alfazuren.
Zelf zou ik veel minder hop toevoegen bij de hopstand (bijvoorbeeld 8 tot 10 g Amarillo)
een kleine koudhopgift doen (ijvoorbeeld 4 tot 6 g Amarillo) op 21 liter. Door de hoeveelheid koudhop beperkt te houden beperk je het hopcreep effect. Dat effect is een vervelende bijwerking van koudhoppen. Het maakt dat je je bier langer moet laten staan om het goed uit te laten gisten. Op het forum is hier veel over geschreven. Zoek maar eens op "hop creep" en hopcreep.


#hopstand

Dank je wel Jacques, dat is nuttige informatie. Naar mijn idee waren de eerdere bieren die ik met een hopstand heb gebrouwen niet aan de bittere kant, en daar komt bij dat ik het idee had dat dit alleen voor aromastoffen zou zorgen. Ik ga het recept aanpassen!

Verder ben ik nog steeds benieuwd of de gistkeuze in combinatie met een grotere hoeveelheid hop vergeleken met een 'normaal' witbier, een prettige smaak zal opleveren. Maar misschien moet ik dat gewoon maar gaan proeven en hem daarna nog eens brouwen met enige aanpassing.  ^-^

Citaat van: Josss op 05-04-2022  11:47 uik vind de hop wat aan de lage kant.

Dank voor je reactie Jos, nu ben ik benieuwd of je daarmee dan de bitterhop, de late hopgift of de hopstand bedoelt. Dit kan ik dan meewegen in mijn keuze. :)

Josss

Ik bedoelde te weinig aroma hop, kan laat zijn, 80 graden of koudhop. Ik had laatst een ipa gemaakt en vond dat deze wel wat meer hop kon gebruiken.
Maar ik heb ook last van hop creep. Blijft lastig.

Ik zou eerst veilig gaan zitten en bij de volgende het recept aanpassen.

Jos

Koenders

Citaat van: Josss op 13-04-2022  12:48 uIk bedoelde te weinig aroma hop, kan laat zijn, 80 graden of koudhop. Ik had laatst een ipa gemaakt en vond dat deze wel wat meer hop kon gebruiken.
Maar ik heb ook last van hop creep. Blijft lastig.

Ik zou eerst veilig gaan zitten en bij de volgende het recept aanpassen.

Jos

Ik dacht eigenlijk al dat je dat bedoelde ;) Mede omdat de gist zelf ook nog allerlei dingen zal gaan doen voor de smaak en geur dacht ik het eerst maar een beetje bescheiden te houden. Ik heb jammer genoeg het hopschema wel aan moeten passen want ik bleek dus helemaal geen Amarillo op voorraad te hebben. Ik heb daar uiteindelijk Mosaic van gemaakt. Citra is wel hetzelfde gebleven. Beide omgerekend vanuit het alfazuurpercentage.



seed7

T.a.v. de gecontroleerde vergisting. Kijk niet naar tijd, dagen. Kijk naar de gistingsgraad. Zolang die onder de 55% is, de temperatuur laag houden. Daarna langzaam laten stijgen, maar dat hoeft niet. WB-06 is snel met een lange staart (diastaticus).

Ingo

Koenders

Citaat van: seed7 op 14-04-2022  16:25 uT.a.v. de gecontroleerde vergisting. Kijk niet naar tijd, dagen. Kijk naar de gistingsgraad. Zolang die onder de 55% is, de temperatuur laag houden. Daarna langzaam laten stijgen, maar dat hoeft niet. WB-06 is snel met een lange staart (diastaticus).

Ingo

Ik begrijp even niet wat je dan met die 55% bedoelt. Is dat dan op basis van je meting, dat wanneer je SG op 55% van je beoogde eind SG zit, dat je dan de temperatuur gaat verhogen? Ik heb hem sinds vrijdagavond op 19 graden vergist en heb hem vanochtend naar 21 graden ingesteld.
Ik heb ook ergens gelezen dat je kunt kiezen voor een lage temperatuur voor banaantjes, of iets hoger voor meer kruidnagelachtig. Ik heb bedacht om hier wat tussenin te gaan zitten.

Koenders

Vandaag heb ik dit bier gebotteld. Eind SG 1010. Ik heb hem uiteindelijk op 21 graden C vergist, na 5 dagen op 18 graden. De koudhop heb ik helaas door omstandigheden niet kunnen doen, maar ik had het idee dat het jongbier daar niet onder te lijden had. Gebotteld met 6 gram kristalsuiker per liter.
Al met al smaakte het goed en ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Iets bitter, maar ik denk niet dat hij uiteindelijk neerkomt op een IPA, meer een hoppig witbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.