Kruising Witbier en NEIPA (White IPA)

Gestart door Brouwerij KOR, 17-03-2022 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerij KOR

Beste brouwers,

Voor mijn bruiloft wil ik graag een goed doordrinkbare kruising tussen een witbier en een NEIPA brouwen. Aankomend weekend wil ik een proefbrouwsel brouwen waarna ik deze op een groter volume wil gaan brouwen bij een externe Brouwerij.

De hopsoorten die ik normaal gesproken voor mijn NEIPA gebruik wil ik in dit witbier gebruiken om een kruising te verkrijgen (Citra, Mosaic en Simcoe). Omdat ik liever niet ga dryhoppen vanwege risico op oxidatie, Hopburn en hopcreep heb ik ervoor gekozen om deze fruitige Amerikaanse hopsoorten toe te voegen als Whirlpool hop 20 minuten op 80 graden. Zou dit voldoende tropische hoparoma's geven?

De rest van de receptuur is een klassiek witbier recept qua mouten met toevoeging van koriander en citroenschil. Ik ga de batch opsplitsen met 2 gistsoorten WB06 en US-05.

Heeft iemand nog tips/feedback op mijn recept?
Alvast bedankt.

Gr Ruud

Jacques

Citaat van: Brouwerij KOR op 17-03-2022  18:47 uGeen geldig bijlage ID.

Beste Ruud,

Kun je de afbeelding opnieuw koppelen aan het bericht?

alstro

Ben je bang voor oxidatie bij commerciële brouwerij? Daarnaast ga je toch geen maanden ervoor al brouwen.

Brouwerij KOR

Het is een weloverwogen beslissing geweest om niet te dryhoppen. Dit is een eerste bier wat ik door een externe commerciële brouwerij laat brouwen, ik wil met deze hoeveelheden geen risico lopen op oxidatie, Hopburn en hopcreep. Na mijn bruiloft zal ik een een aanzienlijke hoeveelheid bier overhouden welke ik  aan lokale slijters/horeca wil verkopen. Wil geen risico's nemen om die reden.
Tenslotte vind ik veel commerciële NEIPA's vaak tegenvallen als ik deze met mijn eigen NEIPA vergelijk. hoogstwaarschijnlijk doordat ik deze vers drink en koud bewaar. Ik wil het bier wat ik laat brouwen wat langer kunnen bewaren dan de kortere houdbaarheid van een NEIPA.

Heb je verder nog feedback op de receptuur?

Brouwerij KOR

Hier nog de receptuur aangezien het met de afbeeldingen niet zo fijn leest

KOR Tropisch Wit
6.0% / 13.1 °P
Recept door
Rootsman

Volmout

Blichmann 56L
72% efficiëntie
Batchvolume: 42 L (Ketel)
Vergistingsvat volume: 39.62 L
Kooktijd: 75 min

Maischwater: 35.94 L
Spoelwater: 25.62 L @ 80 °C
Totaal water: 61.56 L
Kookvolume: 49.5 L
SG voor koken: 1.045

Kenmerken
Begin SG: 1.053
Eind SG: 1.007
IBU (Tinseth): 21
BU/GU: 0.39
Kleur: 7.7 EBC

Maischen
Eiwit rust — 52 °C — 15 min
beta amylase — 63 °C — 30 min
alfa amylase — 72 °C — 30 min
enzym inactivatie — 78 °C — 2 min

Mouten (10.04 kg)
5.02 kg (50%) — The Swaen Swaen Pilsner — Graan — 3.7 EBC
4.02 kg (40%) — Weyermann Wheat Malt, Pale — Graan — 3.9 EBC
500 g (5%) — Castle Malting Chateau Chit Wheat Malt Flakes — Graan — 4.9 EBC
500 g (5%) — Castle Malting Chateau Oat — Graan — 2.3 EBC

Overige (500 g)
500 g — Briess Rice Hulls — Toevoeging — 0 EBC

Hop (104.4 g)
4.8 g (4 IBU) — Citra 11.7% — Koken — 60 min
4.8 g (4 IBU) — Mosaic 12.8% — Koken — 60 min
4.8 g (4 IBU) — Simcoe 11.5% — Koken — 60 min
30 g (3 IBU) — Citra 11.7% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C
30 g (3 IBU) — Mosaic 11.2% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C
30 g (3 IBU) — Simcoe 11.5% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C

Hopstand op 80 °C

Diversen
15 g — Calcium Chloride (CaCl2) 33% — Maischen
4 g — Epsom Salt (MgSO4) — Maischen
4 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
18 ml — Lactic Acid 80% — Maischen
20 g — Coriander Seed — Koken — 5 min
2 items — biologische citroen schil — Koken — 5 min
4 g — Wyeast Yeast Nutrients — Koken — 5 min

Gist
2 pakje — Fermentis WB-06 Safbrew Wheat 86%

Vergisten
Hoofdvergisting — 18 °C — 7 dagen
Navergisting — 22 °C — 7 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

Waterprofiel
Ca2+
 44
Mg2+
 6
Na+
 73
Cl-
 64
SO42-
 73
HCO3-
 165

jooprules

Lijkt me een heel lekker biertje, maar zou wel wat bitterder mogen als je meer richting ipa wilt. De meeste mensen zijn tegenwoordig wel wat bitterheid gewend heb ik het idee. De hopstand kan ook nog wel wat meer als je niet gaat koudhoppen. En ik zou gewoon voor de US05 of misschien zelfs een NEIPA-gist gaan, eventueel een split batch met de WB06?

Hopfenfox

In de bibliotheek van Brewfather staan best wel een paar White IPA recepten die je in de juiste richting kunnen sturen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar met wat daar staat zou je een idee van de IBU en hoeveelheden whirlpoolhop kunnen krijgen?

tdp

Prima recept, Ruud, niets mis mee!

WB-06 kan altijd, maar die wil nog wel eens ver doorgisten. Wellicht de Forbiden Fruit van Wyeast gebruiken?

Hopfenfox

Mag ik vragen wat de 5% gemoute tarwevlokken nog toevoegen naast de 40% tarwemout? Is dat niet om het even? Leermomentje voor me.

Brouwerij KOR

Ik wil juist voorkomen dat het een bitter bier wordt, iets hogere bitterheid zou inderdaad misschien wel mogen, ik ga de whirlpool verhogen tot IBU 25. Het moet een kruising zijn tussen New England IPA en witbier.
Met een witbier is het normaal gesproken gebruikelijk om ongemoute tarwe te gebruiken, ik krijg helaas filterproblemen als ik teveel gebruik.

Normaal gesproken zou ik ook voor een Wyeast gist gaan en dan is de forbidden fruit wellicht een goede keus maar de commerciële brouwerij wil alleen met droge gist werken. Ik ga inderdaad een splitbatch maken met wb06 en us05.

Bedankt voor de gegeven feedback!

Jacques

De laatste tijd heb ik mijn bieren niet gekoudhopt. Ik heb dat gedaan om geen last meer te hebben van hopcreep, In plaats daarvan heb ik grote hoeveelheden hop gebruikt bij een hopstand bij 80 °C.
Ik ben daar eerlijk gezegd niet tevreden over. Ik heb veel minder hoparoma dan bij kodhoppen. Ook zijn mijn bieren hard bitter. Vermoedelijk komt dit door de alfazuren uit de hop. Alfazuren extraheren snel uit hop en dragen bij aan de bitterheid van het bier. Wel zijn ze minder bitter dan iso-alfazuren, maar omdat de hoeveelheid hop die ik gebruikte maakt wel dat de bitterheid aanzienlijk hoger is. Brouwsoftware houdt hier geen rekening mee...

Dund

Ik ben onlangs gaan whirlpoolen op 60-65 graden had laatst ook een veel te bittere neipa misschien dat de lage whirlpool temperatuur wat effect geeft.

alstro

Citaat van: Jacques op 18-03-2022  23:46 uDe laatste tijd heb ik mijn bieren niet gekoudhopt. Ik heb dat gedaan om geen last meer te hebben van hopcreep, In plaats daarvan heb ik grote hoeveelheden hop gebruikt bij een hopstand bij 80 °C.
Ik ben daar eerlijk gezegd niet tevreden over. Ik heb veel minder hoparoma dan bij kodhoppen. Ook zijn mijn bieren hard bitter. Vermoedelijk komt dit door de alfazuren uit de hop. Alfazuren extraheren snel uit hop en dragen bij aan de bitterheid van het bier. Wel zijn ze minder bitter dan iso-alfazuren, maar omdat de hoeveelheid hop die ik gebruikte maakt wel dat de bitterheid aanzienlijk hoger is. Brouwsoftware houdt hier geen rekening mee...

Die ervaring heb ik ook, daarom was ik verwonderd dat Kor de koudhop niet aandurfde.  Mijn laatste citrus IPA heb ik daarom weer koudhop gedaan. Bitterheid die ik eerder wel had was weg, mooie aroma en doordrinkbaarheid erg goed. Maar goed, elk bier is weer anders.

Jacques

Citaat van: alstro op 19-03-2022  20:44 uDie ervaring heb ik ook, daarom was ik verwonderd dat Kor de koudhop niet aandurfde.  Mijn laatste citrus IPA heb ik daarom weer koudhop gedaan. Bitterheid die ik eerder wel had was weg, mooie aroma en doordrinkbaarheid erg goed. Maar goed, elk bier is weer anders.

Koudhoppen zorgt voor hopcreep en dat is en blijft een lastig probleem.
Een grote hopgifte bij 80 à 85 °C is echter geen echt alternatief heb ik gemerkt. Je hebt veel minder hoparoma en meer (wat harde) bitterheid...

Brouwerij KOR

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb er nog even over nagedacht en ga toch maar dryhoppen. De ervaringen die jullie omschrijven vind ik een groter risico dan hopcreep :p

Jacques

Citaat van: Brouwerij KOR op 20-03-2022  10:00 uBedankt voor jullie reacties! Ik heb er nog even over nagedacht en ga toch maar dryhoppen. De ervaringen die jullie omschrijven vind ik een groter risico dan hopcreep :p

Houd de hoeveelheid koudhop beperkt. Hoe meer koudhop je toevoegt des te meer last van hopcreep.
Ook de hopvariëteit maakt uit. Gebruik geen Cascade of Amarillo maar Centennial of Citra.
Verder is het goed de contacttijd beperkt te houden.
Voeg de koudhop toe kort na het hoogtepunt van de vergisting terwijl er dus nog redelijk veel activiteit is. Een gedeelte van het hoparoma gaat dan wel verloren maar daar staat als voordeel tegenover dat de hopenzymen een groot deel van hun activiteit hebben verricht. Een lastig punt is het verwijderen van de koudhop. Als je de koudhop in een hopsock stopt die je niet verzwaard komt de hop op je bier te drijven en kun je die eenvoudig verwijderen. Gebruik een mengsel van hoppellets en een beetje hopbloemen. Het zijn vooral de hopbloemen die er voor zorgen dat de sock opdrijft.

Zie ook https://www.precisionfermentation.com/blog/hop-creep-causes-effects-prevention/

alstro

Citaat van: Brouwerij KOR op 20-03-2022  10:00 uBedankt voor jullie reacties! Ik heb er nog even over nagedacht en ga toch maar dryhoppen. De ervaringen die jullie omschrijven vind ik een groter risico dan hopcreep :p
Met jouw ervaring gaat het vast goedkomen.

PaultjePils

Beste Ruud,

Commerciele brouwerijen hebben niet altijd de optie om een hopstand te doen bij 80 graden Celcius. Zo loop ik al een tijdje mee bij twee brouwerijen die na de whirlpool (98-100 graden) meteen koelen naar het gistvat. Amerikaanse hoppen doen het erg goed in een warme whirlpool en geven nog veel smaak en aroma. Mijn ervaring is dat met Europese hoppen er vaak minder smaak/aroma overblijft. 

Persoonlijk vind ik dat je met een NEIPA moet drooghoppen. Je hebt niet de hogere aantal IBU's die je met een IPA mag hebben. Daarom kan er minder hop gekookt (whirpool) worden. Zoals hierboven al benoemd is, krijg je ook met een hopstand al veel bitterheid. Drooghoppen geeft ook nog bitterheid in de beleving.

Mijn advies: doe zoveel mogelijk hop in de whirlpool/hopstand waarvan je weet de bitterheid niet te gek zal zijn. Daarnaast drooghop je zodra de vergisting op zijn einde is en laat je dat nog 5-7 dagen op 15-20 graden staan voor de hopcreep. Afhankelijk van de techniek is het prettig om regelmatig te purgeren, meeste hopsmaken trekken al snel in. Daarna goed koelen, CO2 satureren (iets lager ivm mogelijke hopcreep) en ontdoen van zoveel mogelijk hopdeeltjes.

alstro

Ruud is al tijdje niet online geweest, maar ben benieuwd hoe het bier geworden is.

hansHalberstadt

ik zou wel een brouwerij kiezen die ervaring heeft met koudhoppen en bv beschikt over een hopgun. Verder denk ik dat je de verhouding hopsmaak/hopbitterheid alleen maar optimaal kunt krijgen door te koudhoppen, zeker als je weinig bitterheid wilt maar wel veel hopsmaak. Bij mijn laatste bier wat toevallig ook een white IPA was heb ik totaal geen hopcreep gehad. Dat was gebrouwen met Citra als dryhop.   

Brouwerij KOR

Het bier is uiteindelijk gebrouwen bij Reuzenbier in Moergestel, ik heb toch laten drooghoppen en ben tevreden met het resultaat. Leuk om het verschil te proeven met mijn eigen brouwsel welke ik uiteindelijk toch lekkerder vond.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.