Thuistap klarstein

Gestart door Boxem, 07-03-2022 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boxem

E9A40736-1448-44F6-B1D0-EE985D227066.jpeg
 Weet iemand of het mogelijk is in dit systeem rvs 5 liter vaatjes te gebruiken met vanzelfsprekend eigen gebrouwen bier?
Vaatje er in, koolzuur patroon en dan gewoon de hele week gekoeld kunnen tappen..

HarryL

Ik ga deze even volgen.
Deze is wel interessant voor mijn thuisbar :-)  :proost:  :beersmiley:

Jan de Graaff

Ik geloof dat je hier van die 5 liter vaatjes in kunt doen zoals je die bij Fass-Frisch kunt krijgen. Die kun je inderdaad zelf vullen (en hergebruiken).
Je hebt ze ook van Brewferm, maar als ik het goed heb zijn dat nagenoeg dezelfde als die Fass-Frisch fabriceert maar zijn de laatste goedkoper.

Of deze vaatjes inderdaad in de Klarstein tap kunnen, weet ik niet. Ik heb zo'n ding niet, dus kan ik het niet uit eerste hand bevestigen. Maar de omschrijving doet het wel vermoeden:
CiteerDe Klarstein Skal biertapinstallatie zorgt voor gekoeld biergenot uit alle 5 liter fusten. Dankzij het druksysteem met CO2-gaspatroon krijgt het gerstenat altijd de juiste druk voor een prachtige schuimkroon. Om ook Heineken vaten te kunnen tappen - waarvoor geen CO2 druk nodig is - wordt de bijbehorende aansluitadapter meegeleverd.

Hopfenfox

https://res.cloudinary.com/chal-tec/image/upload/bbg/10030663/bda/10030663.pdf

Zie deze gebruiksaanwijzing en de foto's er in. De standaard vaatjes van Fass-Frisch kun je gewoon gebruiken. Eigenlijk is het een gewone Fass-Frisch tapset (heb ik ook) maar dan met een koelingsombouw.

Rob Q

Hey Boxem,

ik gebruik nu een paar jaar deze Klarsteintap met lichte (aluminium?/pisbakkenstaal?)vaatjes. Deze roesten aan de hals. Maar je kunt ze wel 5-6 keer gebruiken. De RVS-vaatjes zijn dan natuurlijk beter (veel beter), maar de koppeling past niet op of aan de Klarsteintap denk ik.
Is dit wat je bedoelt?

Boxem

Citaat van: Rob Q op 08-03-2022  15:55 uHey Boxem,

ik gebruik nu een paar jaar deze Klarsteintap met lichte (aluminium?/pisbakkenstaal?)vaatjes. Deze roesten aan de hals. Maar je kunt ze wel 5-6 keer gebruiken. De RVS-vaatjes zijn dan natuurlijk beter (veel beter), maar de koppeling past niet op of aan de Klarsteintap denk ik.
Is dit wat je bedoelt?


Dit bedoel ik precies.
Het moeten wel rvs vaatjes zijn, makkelijk schoon te houden en hergebruiken..

Het mag ook een ander systeem zijn, als het maar koelt ..

Boxem

CDC33844-C75E-41FE-8A97-21E76C7B5C68.jpeg

Ik kwam deze nog wel tegen...
Maar of t wat is ?

Jacques

Dat is een zogenaamde partyvat.

Je kunt de zoekfunctie van het forum gebruiken voor ervaringen met een dergelijk vat.

Boxem

Zojuist contact gehad met iemand via MP die een klarstein te koop had met partyvaatjes.
Hij tapt al een jaar zelfgebrouwen bier uit die vaatjes , werkt perfect, sluit goed af en goed her te gebruiken.

Ik zeg , ik ga der voor !

Jeltuh

En dan de vaatjes op druk zetten tijdens opslag? Of zo het vaatje in na de gisting en carboniseren met dit apparaat?

Jan de Graaff

Ik heb begrepen dat je deze vaatjes niet kunt carboniseren; ook niet met zo'n tapsysteem als deze.

De gangbare manier hier is carbonisatie door hergisting op vat (ipv op fles). Je gebruikt hiervoor maximaal 50 à 60% van de hoeveelheid bottelsuiker die je normaal gesproken gebruikt voor flessen. Denk ook na over het eventuele gebruik van drukventielen; je zou de eerste niet zijn met verwrongen vaatjes of weggeschoten afsluiters.

Boxem

Klarstein gekocht
Vaatjes besteld

We gaan het gewoon proberen...

Rinus

Citaat van: Boxem op 09-03-2022  21:02 uZojuist contact gehad met iemand via MP die een klarstein te koop had met partyvaatjes.
Hij tapt al een jaar zelfgebrouwen bier uit die vaatjes , werkt perfect, sluit goed af en goed her te gebruiken.

Ik zeg , ik ga der voor !
Ik heb ze wel eens geprobeerd, eentje was inderdaad helemaal opgezwollen ondanks een overdruk ventiel (die ventielen zijn niet altijd even betrouwbaar is mijn ervaring).
Voor hergebruik zou je ze goed moeten kunnen reinigen, hoe? ik heb geen idee hoe je dat kunt doen, je ziet niets van wat er binnen in zit, dus ik ben er maar mee gestopt.

Boxem

Citaat van: Rinus op 13-03-2022  09:07 uIk heb ze wel eens geprobeerd, eentje was inderdaad helemaal opgezwollen ondanks een overdruk ventiel (die ventielen zijn niet altijd even betrouwbaar is mijn ervaring).
Voor hergebruik zou je ze goed moeten kunnen reinigen, hoe? ik heb geen idee hoe je dat kunt doen, je ziet niets van wat er binnen in zit, dus ik ben er maar mee gestopt.


Stoom ?

Rinus

Stoom zou zeker kunnen dat doodt bijna alles behalve sporen en schimmels.
Ik zie toch liever hoe het er uit ziet van binnen.

Jan de Graaff

Citaat van: Rinus op 13-03-2022  20:47 uStoom zou zeker kunnen dat doodt bijna alles behalve sporen en schimmels.
Ik zie toch liever hoe het er uit ziet van binnen.
Een endoscoop kost niet eens zo heel veel, hoor... als je echt wil weten hoe het er van binnen uitziet.
Maar als je het vaatje na gebruik goed spoelt en droog opbergt kan er weinig gebeuren.

Boxem

Vandaag 2 partyvaatjes gevuld.
Weekje laten staan en dan gaat het gebeuren..

Wel even verder zitten denken..
De ruimte die ik heb in de klarstein is 18x29,5
Hier past dus ook een 5 liter keg in... ( 17,5 x 26,2 )
Als ik hier een dop op zet met 2 haakse aansluitingen....?

Jacques

#thuistap_klarstein

Boxem

Citaat van: Jacques op 14-03-2022  20:57 u#thuistap_klarstein

Linkje werkt niet...

Jacques

Citaat van: Boxem op 20-03-2022  10:57 uLinkje werkt niet...

Klopt. Er waren nog wat problemen met deze aanpassingen. Hopelijk lukt het om dit op te lossen waarna deze functionaliteit geactiveerd kan worden.

Boxem

Komt ie....

Vrijdag 1e vaatje aangesloten, bleek het tap-buisje ( of zoiets ) zo lek als een mandje. In 1 keer alle druk weg.
Nog 3 patronen aan gewaagd maar mocht niet baten..
Zaterdag 2e vaatje geprobeerd, alles goed vast gedraaid en in 1 keer in het vat zonder drukverlies!
Was ook nie zo moeilijk, dit vat had dus geen druk opgebouwd.
1e 2 vaatjes dus mislukt maar we proberen het nog een keer.
Is het bier nog te redden?

oneman

Citaat van: Boxem op 27-03-2022  13:08 uIs het bier nog te redden?
Misschien het bier snel alsnog bottelen? Het eerste vaatje met toevoeging van wat suiker en het tweede met toevoeging van een beetje bottelgist...  :weetniet:

oneman

Arthur B

De partyvaatjes afvullen met suiker kan ook. Er zijn diverse sluitingen verkrijgbaar zoals deze: https://www.hobbybrauerversand.de/Verschluss-Stopfen-fuer-Partyfass-mit-Ueberdruckventil-25bar

De nieuwe vaatjes houden overigens tot 4 bar, dus als je geduldig bent voor afvullen zou het geen probleem moeten zijn om 'normale' hoeveelheden suiker te gebruiken.

Op YT staan ook filmpjes met diverse trucs zoals bijvoorbeeld onder druk carboniseren.


Arthur B

Er zijn in Duitsland overigens een aantal van die 5 liter party vat 'Biermaxx' tapsystemen op de markt.

En vele losse systemen van goedkoop tot duur: https://www.hobbybrauerversand.de/Io-Spillo-Zapfgeraet-fuer-5-Liter-Partyfass

Arthur B

Schoonmaken doen ze hier (Duitsland) trouwens met chemipro OXI / chemipro ACID en in de oven op 80C om te steriliseren (en goed te drogen). Alles volgens voorschrift leverancier.

Jacques

Citaat van: Jacques op 20-03-2022  14:44 uKlopt. Er waren nog wat problemen met deze aanpassingen. Hopelijk lukt het om dit op te lossen waarna deze functionaliteit geactiveerd kan worden.

Inmiddels heeft de maker van deze (betaalde) aanpassing de problemen opgelost waardoor van deze functionaliteit gebruik kan worden gemaakt. Voor meer uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum zie hier.

CeesM

Precies dezelfde als de Klarstein, maar flink stuk goedkoper. ;)

Edit:
Ik heb deze dus gekocht. ;)
biertap.jpg
De tap bevalt me goed, redelijk snel op gewenste temperatuur. Verder zit er wat reserve onderdelen, een schoonmaakpompje, 3 adapters voor Heineken vaatjes en 2 afsluitdoppen voor de standaard 5 liter vaatjes.
Dus volgende keer zelfgebrouwen bier in de 5 liter vat doen.
Ik zag dat een leeg biervat €9,99 kost, dus heb ik maar voor 49 cent extra een vol vat Bitburger genomen. ;)

Boxem

Update..

Vaatje 3 , 3 gr/ltr suiker
Beetje druk opgebouwd. 2 patronen op los gelaten, 1/2 glas getapt, druk weg.

Vanavond vaatje 4 , dop dicht geplakt.
Laatste poging.

Inmiddels wel 3 rvs vaatjes gekocht.
Hier nu mee verder
0D2B2EBA-11C2-46EC-854F-7785CD35DE49.jpeg

Boxem

En warempel!

Vaatje 4 !

3 gr/ltr suiker, 1 1/2 week laten staan, rubber dop rondom dicht geplakt en het werkt !

Gisteravond lekker getapt, vanavond weer verder.

Conclusie, het werkt wel maar je moet er wel voor zorgen dat ie 100 % luchtdicht is.

Nu verder met m'n rvs vaatjes...

Hopfenfox

Ik heb die vaatjes met de taphandel maar zonder koeling. Met zo'n grijs overdrukventiel gaat het bij mij ook zonder afplakken goed. Enige nadeel van systeem is dat CO2 patroon ook langzaam leegloopt als ie op de uit-stand staat. Zodra patroon er in zit moet ie eigenlijk op een avond op.

Jacques


Arthur B

Ik heb eergisteren mijn eerste vaatje met een Beer Buddy getapt. Werkt top. Ik had 4,5 liter afgevuld met 16 gram suiker. Ik heb van ervaringsdeskundigen begrepen dat ik de volgende keer ook gewoon 5 liter kan afvullen. Wordt vervolgd...


https://www.lidl.de/p/beer-buddy-by-parkside-bierzapfanlage-5-l/p100348849

Op de Duitse marktplaats staan ze voor minder dan 100€ ongebruikt...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.