Oud recept Beijersch Bier

Gestart door Brouwstel, 07-03-2022 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwstel

Binnenkort ga ik met een vriend een biertje brouwen. We kwamen langs dit recept op internet naar een oud recept voor een Beijersch Bier.

Deze willen we eens proberen te brouwen en hebben het volgende recept gemaakt in brewfather.

Ben benieuwd of iemand tips heeft.

Alvast bedankt,
Bart en Arjan

Theo Mol

Dat ziet er helendal nogal wel zo tamelijk uit als een recept uit een heel ander tijdperk. En, hoewel het niet aan het tijdperk ligt, ik moet altijd breed grijnzen om het omrekenen van een recept uit een grote brouwerij naar de schaal van een microbrouwerij zoals ik ook heb.

De kooktijd is maar liefst vier uur en een kwartier, dat valt erg op. Misschien was het in die tijd gebruikelijk om zo lang te koken, ik heb geen idee. Je bier zal er in ieder geval donkerder van worden dan we nu gewend zijn met dezelfde mout. Ook kost het, logisch, meer energie en water en ik vraag me af wat je terugvindt van de eerste twee hopgiften.
Is er iets bekend over de tijd van het maischen, of gaat dat op gevoel (en met jodium)?

Het lijkt me een interessant experiment om deze hoeveelheden en tijden helemaal aan te houden en het resultaat te vergelijken met een bier dat met vergelijkbare ingrediƫnten op een hedendaagse manier is gebrouwen. Zijn jullie dat van plan?

Brouwstel

Bedankt Theo,
Is inderdaad een oud recept. Gevonden in dit artikel over verloren bieren.
https://verlorenbieren.nl/beijersch-bier-uit-breda/

Ik ben van plan de kooktijd in te korten tot 90 minuten en hop in 3x toe te voegen. 22 g op 90 min, 11g op 60 min en 11g op 35 minuten voor eind kook.
4 uur koken leek me wat lang en geeft veel verdamping, of moet koken met deksel en dat geeft weer schuimvorming.

Maischschema dat ik van plan was is 60 min 65C, 15 min 73 en dan naar 78 voor filtreren. De eiwit rust uit het recept wilde ik weglaten omdat die nu niet meer nodig is met huidige kwaliteit mout. Ik begreep dat zonder eiwitrust schuimstabiliteit ook beter wordt.

Wel een leuk idee om het oude recept te brouwen en te vergelijken met een moderne. Ga dat in de groep gooien.

Ben benieuwd of iemand nog opmerkingen / tips heeft tav de brewfather uitdraai die ook is toegevoegd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.