Verschil BrouwHulp vs. Brewersfriend

Gestart door tdp, 28-02-2022 11:19 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Collega's,

ik heb voor a.s. vrijdag een witbier met de Wyeast Forbidden Fruit op de planning staan. Het is een smackpack welke net over datum is (10-02-2022). Wanneer ik reken Brewersfriend geeft deze aan dat deze verpakking overleden is. Voor het gemak met 5 miljard cellen gerekend. 1e stap een liter wort van 1.040, 2e stap 2 liter met een SG van 1.038.

Volgens BF is dit voldoende. Wanneer ik echter BrouwHulp gebruik, moet ik nog een veel grotere 2e stap of een extra stap inbouwen. Wat is wijsheid hierin?

Normaal ben ik van de korrels, o.a. hierom. Kan iemand mij op weg helpen?

Ben van plan 44l @ 1.043 te brouwen

Snelbier

Resterende levende cellen blijft een gok, afhankelijk van bewaar-condities van smackpack.
YeastCalc berekent nog 19 miljard cellen. Uitgaande van nog 5 miljard cellen moet je veilig zitten.
- Hoe ga je roeren en beluchten (of schudden)?  Scheelt nogal in vermeerdering.
Daar zal ook het verschil in berekeningen vandaan komen. Iets met appels en peren..
- Eerste stap klein houden, gist start dan makkelijker op. 1L is teveel voor jouw celletjes.
Voor een geschudde starter (geen roerder) kom ik op 3 stappen;
stap-1 0,2 L.  Stap-2: 1L.  Stap-3: 5 L!. In totaal dan ~340 miljard cellen. Starter laatste stap in klein gistvat, kan prima.
=========
Met een geroerde +beluchte starter evengoed 3 stappen; 0,2 > 0,6 > 1,7L.
In theorie kan het in 2 stappen, maar dan moet je 1e stap GROOT zijn, kan opstartproblemen geven.
Succes,  Snelbier

tdp

Citaat van: Snelbier op 28-02-2022  12:51 uResterende levende cellen blijft een gok, afhankelijk van bewaar-condities van smackpack.
YeastCalc berekent nog 19 miljard cellen. Uitgaande van nog 5 miljard cellen moet je veilig zitten.
- Hoe ga je roeren en beluchten (of schudden)?  Scheelt nogal in vermeerdering.
Daar zal ook het verschil in berekeningen vandaan komen. Iets met appels en peren..
- Eerste stap klein houden, gist start dan makkelijker op. 1L is teveel voor jouw celletjes.
Voor een geschudde starter (geen roerder) kom ik op 3 stappen;
stap-1 0,2 L.  Stap-2: 1L.  Stap-3: 5 L!. In totaal dan ~340 miljard cellen. Starter laatste stap in klein gistvat, kan prima.
=========
Met een geroerde +beluchte starter evengoed 3 stappen; 0,2 > 0,6 > 1,7L.
In theorie kan het in 2 stappen, maar dan moet je 1e stap GROOT zijn, kan opstartproblemen geven.
Succes,  Snelbier

Staat op een roerder inderdaad. Heb de 1e stap 1 liter gedaan, de 2e staat nu actief te zijn op de roerder, 2 liter @1.038

hansHalberstadt

De truc met smackpacks is dat de eerste stap (het opbollen van het pak) een beetje compenseert voor de houdbaarheid en afnemen van levende cellen. het idee is dat het opbollen een bewijs is dat de cellen zich zijn gaan vermeerderen en een bepaalde start hoeveelheid vormen. Uiteindelijk moet het effect van ouderdom uit de lengte of de breedte komen en in dit geval is dat de tijd die het duurt tussen smacken en opbollen. een oud pak zal dan langer duren omdat ondanks de log fase het wel wat uitmaakt of je begint met 1000 cellen of 1 miljoen. Maar als het eenmaal is opgebold dan zou je met de zelfde standaard giststarter verder moeten kunnen opkweken naar je start hoeveelheid cellen. 

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 28-02-2022  13:03 uStaat op een roerder inderdaad. Heb de 1e stap 1 liter gedaan, de 2e staat nu actief te zijn op de roerder, 2 liter @1.038
heb je dan de smack stap overgeslagen?

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2022  13:12 uheb je dan de smack stap overgeslagen?

Nee, niet overgeslagen, de verpakking stond al iets bol, heb gesmacked en na een uur, 2 uur het op de roerder gezet.

Snelbier

Lijkt toch beter te zijn gestart dan verwacht, meevaller.
Zou ~400 miljard cellen moeten geven na 2e stap. Ruim voldoende, als berekeningen kloppen.
Ga je de starter nog afgieten? In dat geval zou je de dikke slurry kunnen wegen/meten om aantal cellen te bepalen (bij benadering). Stelpost ~150 miljard cellen per 100ml.
Proost, Snelbier

Toevoeging: Wegen van de sluryy/cellen zal natuurlijk op brouwdag worden. Heb je voor je brouwsel weinig meer aan, behalve als je echt te weinig slurry hebt, dan kan je nog wat aanpassen of extra gist (of beluchting in gistvat) regelen.

seed7

't is al te laat ;(

Voor een volgende keer en als je zekerheid wilt,
trek uit het flapklapsmakpak een monstertje met een injectiespuit. Een paar ml maar en start dat op in 50 ml wort. Vandaar uit opbouwen. Of, eigenlijk terug rekenen, zodanig dat je laatste opschaalstap 8-10x de vorige is.

Ik start op met 10 ml wort van 2 ml buisjes waar in 1 ml giststarter zit en 1 ml glycol (en kweekte dat door tot ca. 25l)

De hoeveelheid cellen in zo'n pak is voldoende voor een starter van 10-20l, waar je 300-1000l vergist. 1-2l wort op zo'n pak doet niets voor de celgroei. Het is zoiets als je eerste bakkie op een dag om wakker te worden ;)

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 28-02-2022  16:49 u't is al te laat ;(

Voor een volgende keer en als je zekerheid wilt,
trek uit het flapklapsmakpak een monstertje met een injectiespuit. Een paar ml maar en start dat op in 50 ml wort. Vandaar uit opbouwen. Of, eigenlijk terug rekenen, zodanig dat je laatste opschaalstap 8-10x de vorige is.

Ik start op met 10 ml wort van 2 ml buisjes waar in 1 ml giststarter zit en 1 ml glycol (en kweekte dat door tot ca. 25l)

De hoeveelheid cellen in zo'n pak is voldoende voor een starter van 10-20l, waar je 300-1000l vergist. 1-2l wort op zo'n pak doet niets voor de celgroei. Het is zoiets als je eerste bakkie op een dag om wakker te worden ;)

Ingo

Hmm, ook niet wanneer deze eigenlijk al te oud is? Ik neem aan dat jouw berekening uitgaat van een verse flapklapsmakpak?

Ik zou overigens jou methode nog steeds kunnen toepassen, maar dan niet vanuit de flapklapsmakpak, maar vanuit de huidige starter. De rest kan ik dan wel invriezen. Heb volgens mij nog wel glycol en van die buisjes...

Oscar

Citaat van: tdp op 28-02-2022  11:19 uCollega's,

ik heb voor a.s. vrijdag een witbier met de Wyeast Forbidden Fruit op de planning staan. Het is een smackpack welke net over datum is (10-02-2022). Wanneer ik reken Brewersfriend .....

Hier valt niet aan te rekenen. Gewoon opkweken en je boerenverstand gebruiken.. Kijken, inschatten en ervaring wel vereist...;-)

seed7

Citaat van: tdp op 28-02-2022  21:15 uHmm, ook niet wanneer deze eigenlijk al te oud is? Ik neem aan dat jouw berekening uitgaat van een verse flapklapsmakpak?

Ik zou overigens jou methode nog steeds kunnen toepassen, maar dan niet vanuit de flapklapsmakpak, maar vanuit de huidige starter. De rest kan ik dan wel invriezen. Heb volgens mij nog wel glycol en van die buisjes...

Je hebt maar één goede cel nodig in die eerste paar ml. Door van heel klein uit te starten heb je bij alle volgende stappen bakken vol krakend verse cellen.

Ik doe dat ook vanuit gist in jampotjes die al 4 jaar in de koelkast staan. Als die eerste paar ml niet wil starten, probeer je het gewoon nog een keer.

ingo

tdp

Heb nu stap 1 met 1 liter gedaan, stap 2 met 2 liter (eerst afgegoten). Nu staat de Erlenmeyer in de koelkast. Morgen afgieten en ff oppeppen met dat eerste bakkie koffie, hopelijk gaat het dan helemaal goed komen! Ligt al een mooie dikke laag slurry. Dit is een foto van dinsdagavond, waarbij deze nog aan het uitzakken is. Volgens BrewersFriend heb ik in ieder geval genoeg cellen, dus ik heb er wel vertrouwen in!

Gist.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.