Brouwen met Florisvanbier

Gestart door Jacques, 11-02-2022 15:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Afgelopen dinsdag heb ik samen met Florisvanbier gebrouwen. De aanleiding was het feit dat Floris een smaakje in zijn bier had dat hij niet thuis kan brengen. Hij brouwt op een wat andere manier dan dat hij in het verleden deed. Zijn vraag was of een bierkeurmeester zijn bier kon proeven. Naar aanleiding van zijn vraag heb ik aangeboden samen met hem te brouwen en zijn bier te beoordelen.
In de bieren van Floris proefde ik veel esters. Mijn advies was om de vergisting op een lagere temperatuur te starten.

Inmiddels heb ik begrepen dat de vergisting na een langere lagfase aan de gang is gegaan. Daarna is het snel gegaan en de heftigste vergisting is weer voorbij. Dit patroon zie ik sinds ik oude gist toevoeg aan het begin van het koken vaker. Ik had afgetapt gistslurry van een brouwsel dat ik gisteren gebotteld heb meegenomen. Daarvan hebben we twee eetlepels toegevoegd. Het idee achter het koken van de gist is dat de gist kapot kookt en dat de restanten gebruikt kunnen worden voor de aanmaakt van nieuwe gistcellen. Door het langdurig koken verdampen de vluchtige zwavelbestanddelen en worden de enzymen die in de gist zitten geïnactiveerd.

Het was een gezellige dag die voorspoedig verliep. Aan het brouwwater hebben we brouwzouten, Brewtan B en Antioxin SBT toegevoegd. De laatste 8 minuten van het koken is ook wat Iers mos toegevoegd. Het gevolg is dat er meer eiwituitvlokking was dan Floris gewend is. Op de bodem van de BrewMonk was een randje aangebrande eiwitten.

florisvanbier

Bedankt voor alle goede tips, inzichten en de leuke dag Jacques.

Jacques

Citaat van: florisvanbier op 11-02-2022  16:09 uBedankt voor alle goede tips, inzichten en de leuke dag Jacques.
Het zou mooi zijn als je de ontwikkeling van het gebrouwen bier hier deelt.
Zou je het recept willen delen? Dankzij het delen van het recept via Brewfather heb deze ook maar ik vind het een beter idee als jij het recept plaatst.

Jacques

Je hebt de moutkorf op mijn advies gereinigd met Cif. Dat is iets wat ik jaren gedaan heb met mijn oude Speidel Braumeister en nu ook weer doe met mijn Grainfather G40. De aanslag die ontstaat tijdens het maischen veeg je daarmee zo weg.
In de brouwketel zelf gebruik ik geen Cif om eventuele beschadiging van de pomp te voorkomen. Er was tijdens het brouwen een aanslag ontstaan onderin. Heb je die eenvoudig kunnen verwijderen met Enzybrew 10?

Broewerke

Citaat van: Jacques op 11-02-2022  16:18 uJe hebt de moutkorf op mijn advies gereinigd met Cif. Dat is iets wat ik jaren gedaan heb met mijn oude Speidel Braumeister en nu ook weer doe met mijn Grainfather G40. De aanslag die ontstaat tijdens het maischen veeg je daarmee zo weg.
In de brouwketel zelf gebruik ik geen Cif om eventuele beschadiging van de pomp te voorkomen. Er was tijdens het brouwen een aanslag ontstaan onderin. Heb je die eenvoudig kunnen verwijderen met Enzybrew 10?
Mag je voor het schoonmaken van speidel braumeister ook een vaatwastablet of chemipro oxi gebruiken? Kwartier spoelen en  uiteraard naspoelen.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 11-02-2022  17:17 uMag je voor het schoonmaken van speidel braumeister ook een vaatwastablet of chemipro oxi gebruiken? Kwartier spoelen en  uiteraard naspoelen.

Natuurlijk mag dat. Enzybrew 10 werkt wel effectiever.

Broewerke

Citaat van: Jacques op 11-02-2022  18:35 uNatuurlijk mag dat. Enzybrew 10 werkt wel effectiever.
Ok dank, staat op lijstje bij volgende bestelling.

Hopfenfox

Erg leuke en waardevolle serie maak je zo!

In mijn Hopfengott heb ik altijd aangebrande eiwitten onderin. Denk toch dat de perforatie in de moutkorf wat fijner had gekund. Ik krijg dat met wat azijn vrij gemakkelijk weg. Soms, als ik suiker heb meegekookt, is het wat zwarter en lastiger te verwijderen, maar ook dan lukt het. Heb wel eens geprobeerd op minder vermogen te koken maar dan trekt ie de kook niet.

Wat de toevoegingen betreft, Iers mos ken ik wel, maar wat doen die andere twee precies en zit er geen dubbeling in?

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 11-02-2022  21:45 uWat de toevoegingen betreft, Iers mos ken ik wel, maar wat doen die andere twee precies en zit er geen dubbeling in?
Over beide middelen is uitgebreid gediscussieerd op het forum.

Zie
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40487.0.htm
en
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36270.0.html

Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt vind je meer topics.

florisvanbier

Citaat van: Jacques op 11-02-2022  16:18 uJe hebt de moutkorf op mijn advies gereinigd met Cif. Dat is iets wat ik jaren gedaan heb met mijn oude Speidel Braumeister en nu ook weer doe met mijn Grainfather G40. De aanslag die ontstaat tijdens het maischen veeg je daarmee zo weg.

Ja de aanslag onderin kwam door de eiwitten, met enzybrew 10 was dit er zo vanaf. We hebben gekookt op 2500 Watt.

florisvanbier

Brabantse American IPA - 6.3%
Soort: Volmout

IBU : 51 (Tinseth)
BU/GU : 0.89
Kleur : 14 EBC
Carbonisatie : 2.4 CO2-vol
SG voor koken : 1.049
Begin SG : 1.057
Eind SG : 1.009

Batchgrootte : 23 L
Kookvolume : 31.79 L
Vol. na koken : 27.29 L
Maischwater : 26.24 L
Spoelwater : 10 L
Kooktijd : 90 min
Totaal water : 36.24 L
Brouwzaalrendement: 75%
Maischrendement: 85.4%

Vergistbare ingrediënten (5.7 kg)
5.4 kg - Thomas Fawcett Low Colour Maris Otter - 3.9 EBC (94.7%)
300 g - Holland Malt Cara 120 - 120 EBC (5.3%)
^ pH 5,4

Hop (95 g)
90 min - 25 g - Mosaic (Whole) - 11.2% (27 IBU)
^ Lot # FP20085
30 min - 30 g - Cascade (Whole) - 6.1% (13 IBU)
^ Lot # 9537
15 min - 40 g - Cascade (Whole) - 6.1% (11 IBU)
^ Lot # 9537

Diversen
Maischen - 1 g - Antioxin SBT
Maischen - 1 g - Brewtan B
Maischen - 7 g - Calcium Chloride (CaCl2)
Maischen - 3 g - Gypsum (CaSO4)
Maischen - 4.5 ml - Lactic Acid 80%
Spoelen - 2.67 g - Calcium Chloride (CaCl2)
Spoelen - 1.14 g - Gypsum (CaSO4)
Spoelen - 2.17 ml - Lactic Acid 80%
8 min - Koken - 1 g - Iers mos

Gist
1 pakje - Mangrove Jack's M44 US West Coast Yeast 85%

Maischprofiel
Jacques maisch profiel
66 °C - 40 min - Temperatuur
72 °C - 20 min - Temperatuur
76 °C - 5 min - Temperatuur

Vergistingsprofiel
18 °C - 14 dagen - Hoofdvergisting

Waterprofiel
Water Eindhoven
Ca 136 Mg 5 Na 14 Cl 137 SO 70

SO/CI verhouding: 0.5
pH maisch: 5.39
pH spoelwater: 5.5

Brewtan en Antioxin geven geen invloed op de pH in Brewfather, de pH maisch was dardoor in het echt 5.3.
De vergisting begon vanaf 18,5 graden op de inkbird. Na 3 dagen was de hoogdvergisting over zijn piek en ben ik begonnen om steeds licht de teperatuur te verhogen.

Hopfenfox

Citaat van: Jacques op 12-02-2022  10:47 uOver beide middelen is uitgebreid gediscussieerd op het forum.
Zie
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40487.0.htm
en
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36270.0.html

Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt vind je meer topics.

Uiteraard, wat ik bedoelde is Brewtan en Iers mos, die zijn beiden voor uitvlokking, dus ik neem aan dat je de Brewtan dan vanwege een van de andere eigenschappen gebruikt?

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 12-02-2022  18:40 uUiteraard, wat ik bedoelde is Brewtan en Iers mos, die zijn beiden voor uitvlokking, dus ik neem aan dat je de Brewtan dan vanwege een van de andere eigenschappen gebruikt?

Brewtan B is een product van Wyeast en heeft meerdere positieve eigenschappen. Zie de eerste link die ik gaf waarin uitgebreid ingegaan is op dit middel.

Spyro

Citaat van: Jacques op 12-02-2022  22:28 uBrewtan B is een product van Wyeast en heeft meerdere positieve eigenschappen. Zie de eerste link die ik gaf waarin uitgebreid ingegaan is op dit middel.
Floris heeft mij ook 50 gram Brewtan B toegestuurd, heb het verschuldigd bedrag ook overgeschreven, doch weet niet of hij het ook ontvangen heeft, is al een tijd niet meer ingelogd zie ik, dus via deze weg een oproep aan hem of hij mijn gestort bedrag ontvangen heeft, want via PM heb ik nog geen gehoor gehad... 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.