Welke flessen gebruiken

Gestart door karel62, 07-02-2022 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Kun je de standaard flessen van bv brandbier gebruiken om te bottelen?
De diameter van de hals is ook 26 mm

Oscar

Ja ! Alle flessen die jij wilt kun je gebruiken om je bier in te bottelen.... :brouwen:

Takkie83

Zolang je ze maar gelijk goed omspoelt na het leegdrinken, op hun kop terugzet in de krat en goed schoonmaakt/ontsmet voor gebruik  :biersmile:

Theo Mol

Citaat van: karel62 op 07-02-2022  21:09 uKun je de standaard flessen van bv brandbier gebruiken om te bottelen?
De diameter van de hals is ook 26 mm
De meeste kleine flesjes hebben een dopmaat van 26 mm, de grotere zijn 29 mm en voor beide afmetingen zijn kroonkurken te koop. Je hebt natuurlijk een passende kop nodig voor je kroonkurkapparaat.

Je kunt bottelen in alle bierflessen, daarvan mag je aannemen dat ze de druk aankunnen. Ik heb de standaardpijpjes (BNR) en flesjes van  Brand, Bavaria, Heineken, Kornuit, Warsteiner, Vedett en nog wat andere allemaal wel eens gebruikt.
De dopmaat van die flesjes is gelijk maar de hoogte niet altijd. Omdat ik het lastig vind mijn kurkapparaat tijdens het bottelen op een andere hoogte te zetten gebruik ik zoveel mogelijk dezelfde flesjes, dat zijn de BNR en verder Heineken en Kornuit die daar niet veel van afwijken. Die passen ook allemaal in hetzelfde krat ( ! )
Een van mijn kennissen brouwt ook, samen met zijn broer. Die twee hebben er lol in om tijdens het bottelen zoveel mogelijk verschillende maten door elkaar te gebruiken, de dopper moet dan zien dat hij de vuller bijhoudt. Dat is dan weer niks voor mij maar ik kan me voorstellen dat ze er plezier bij hebben om elkaar zo dwars te zitten.

Er zijn kroonkurkapparaten te koop die zonder te verstellen flessen van verschillende hoogte aan kunnen. Als ik er nu een zou kopen... die dingen gaan heel lang mee, het is de overweging waard.

Eric v B

<NIET GEHEEL ON TOPIC>
Ik heb het idee dat de soort fles invloed heeft op de hoeveelheid schuim/gushing. Vorig jaar hebben we met drie brouwers een houten vat gevuld met een Pannepot kloon. Het resultaat was 1 batch van 60 liter Pannepot. Deze hebben we een jaar laten staan en toen (met botelsuiker) gebotteld.
Mijn brouw collega's hebben in Vichy-flesjes gebotteld en ik in Steiny. Zij hadden bij inschenken een mooie schuimkraag en ik had veel minder schuim. 

Hebben meer mensen deze ervaring? 
</NIET GEHEEL ON TOPIC>

Luiaard

Citaat van: Eric v B op 08-02-2022 &nbsp;12:41 uMijn brouw collega's hebben in Vichy-flesjes gebotteld en ik in Steiny. Zij hadden bij inschenken een mooie schuimkraag en ik had veel minder schuim. 

Ik heb zelf nooit verschil opgemerkt tussen verschillende flessen. Was het schoonmaken, de desinfectiemethode en het afvullen identiek bij alle flessen?

biking rebel

Citaat van: Eric v B op 08-02-2022 &nbsp;12:41 u<NIET GEHEEL ON TOPIC>
Ik heb het idee dat de soort fles invloed heeft op de hoeveelheid schuim/gushing. Vorig jaar hebben we met drie brouwers een houten vat gevuld met een Pannepot kloon. Het resultaat was 1 batch van 60 liter Pannepot. Deze hebben we een jaar laten staan en toen (met botelsuiker) gebotteld.
Mijn brouw collega's hebben in Vichy-flesjes gebotteld en ik in Steiny. Zij hadden bij inschenken een mooie schuimkraag en ik had veel minder schuim. 

Hebben meer mensen deze ervaring? 
</NIET GEHEEL ON TOPIC>

Ligt niet aan de fles, maar aan iets anders. Denk aan schoonmaken, ontsmetten, andere ruimte voor conditionering, andere bottelsuiker, andere hoeveelheid bottelsuiker, etc, etc

Eric v B

Citaat van: Luiaard op 10-02-2022 &nbsp;22:08 uIk heb zelf nooit verschil opgemerkt tussen verschillende flessen. Was het schoonmaken, de desinfectiemethode en het afvullen identiek bij alle flessen?
Citaat van: biking rebel op 10-02-2022 &nbsp;23:49 uLigt niet aan de fles, maar aan iets anders. Denk aan schoonmaken, ontsmetten, andere ruimte voor conditionering, andere bottelsuiker, andere hoeveelheid bottelsuiker, etc, etc
Flessen zijn op 3 verschillende locaties met Starsan gereinigd. Het was dus 1 batch, zelfde bottelsuiker, met zelfde bottelpijpje vanuit zelfde vat gebotteld en met zelfde doppenpers van een kroonkurk voorzien. Daarna andere conditioneringsruimte. Dan houd ik het op andere reiniging locatie en/of andere conditioneringsruimte.

Tripppel PPP

Citaat van: Eric v B op 11-02-2022 &nbsp;11:37 uFlessen zijn op 3 verschillende locaties met Starsan gereinigd. Het was dus 1 batch, zelfde bottelsuiker, met zelfde bottelpijpje vanuit zelfde vat gebotteld en met zelfde doppenpers van een kroonkurk voorzien. Daarna andere conditioneringsruimte. Dan houd ik het op andere reiniging locatie en/of andere conditioneringsruimte.

Heb je eerst het ene type fles compleet afgevuld en daarna pas de andere? Dan kan het zijn dat het bier (de suiker in het bier) niet gelijk verdeeld was bijvoorbeeld. Dat kan tot verschillen leiden. Als je ze door elkaar hebt afgevuld kan dat het niet zijn

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.