Benodigde hoeveelheid gist WLP-500

Gestart door trebvuister, 31-01-2022 12:48 u

Vorige topic - Volgende topic

trebvuister

Binnenkort wil ik voor een bier (start-SG 1060) de gist WLP-500 gaan gebruiken

Hoeveelheid wort is 10 liter
Start-SG 1060
1 uur maischen op 66 graden

Zowel Brewfather als Brewers Friend geven aan dat ik dan 2 zakjes (of een starter) nodig hebt

Voor mijn gevoel is dat wel veel voor maar 10 liter
Ik heb recent een tripel gemaakt met een start-SG van 1075. Daar heb ik (zonder nadenken) 1 zakje WLP-530 voor gebruikt. Bier is prima geworden en vergist tot SG van 1012

concrete vraag: is 1 zakje WLP-500 voldoende?

j.heesters3

Denk zelf ook dat een zakje meer als voldoende is. Ik gebruik veel Fermentis gisten en gebruik altijd 1 zakje voor ongeveer 18 liter bier en dan met een hoger begin sg. Altijd een goede vergisting gehad.

Suc6

Jos

j.heesters3

https://brouwland.com/nl/index.php?controller=attachment&id_attachment=11213

Hier is de gebruiksaanwijzing. Staat duidelijk dat je voor 20 liter in jouw sg 2 zakjes nodig hebt. Echter jij brouwt maar 10 liter en dan volstaat volgens mij een zakje.

succes

Jos

trebvuister

Citaat van: j.heesters3 op 31-01-2022  13:00 uhttps://brouwland.com/nl/index.php?controller=attachment&id_attachment=11213

Hier is de gebruiksaanwijzing. Staat duidelijk dat je voor 20 liter in jouw sg 2 zakjes nodig hebt. Echter jij brouwt maar 10 liter en dan volstaat volgens mij een zakje.

succes

Jos
Had ik ook gezien.

Ik denk dat ik inderdaad 1 zakje ga gebruiken.

Jacques

Citaat van: trebvuister op 31-01-2022  12:48 uZowel Brewfather als Brewers Friend geven aan dat ik dan 2 zakjes (of een starter) nodig hebt

Gebruik bij Brewers Friend de factor 0.35. Dat is voldoende voor een vlotte vergisting zonder verstokkende vergistingen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.