Te veel koolzuur - uitgegist bier

Gestart door Mikel, 28-01-2022 22:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Mikel

Goedenavond,
Ik heb bij mijn laatste 3 bieren last van te veel koolzuur. 2 bieren zijn 90% zeker helemaal uitvergist, bijgehouden met hydrometer + Ispindel, na ongeveer 1,5 week stabiel SG te hebben (ook het a antal graden van de hoek van de Ispindel) gebotteld met 6 g suiker per liter. 2 brouwsels waren na het bottelen ook geen SG punten gezakt. Gebruikte gisten zijn: US-05 & BRY-97
Het biertje met de Lallemand Abbaye is wel 2 punten gezakt desondanks deze 1,5 week op hetzelfde SG was. Wat hier de oorzaak van kan zijn dat weet ik ook nog niet helemaal.

Bij alle 3 de brouwsels komt het niet uit de fles omhoog maar proef je bij het drinken duidelijk dat er iets te veel koolzuur in zit. Het biertje is meestal pas lekker als ie eventjes in je glas heb gestaan zodat de meeste koolzuur verdwenen is.

Nu vroeg ik mij af, wat kunnen nog andere oorzaken zijn voor een teveel aan koolzuur? Ik kan mij herinneren ergens gelezen te hebben dat dit zou kunnen komen door biersteen in je flesjes maar het lijkt bij de gehele batch te zijn dus dat lijkt me niet meteen de reden.

Als er iemand een oplossing heeft hoor ik het graag!

Ik hoor het graag

Snelbier

Teveel CO2 mogelijke oorzaken..  Wordt een waslijst, dus afstrepen..
- Biersteen geeft NIET meer CO2, alleen sneller/meer schuim. Die kan je dus afstrepen.
- Bottelsuiker verkeerd afgewogen. Slechte weegschaal, lege batterij, verkeerde schaal-instelling, heb het allemaal meegemaakt.
  SG-end wijzigt dan bijna niet, maar CO2 natuurlijk wel.
- Niet uitvergist bij bottelen.  Sommige gisten gaan langzaam door waardoor je denkt dat SG-end is bereikt.  S04 is bij mij berucht..
- Gist te krap gedoseerd waardoor slepende nagisting.  Daardoor weer de indruk dat SG-end is bereikt terwijl vergisting doorsluipt.
- Na hoofdgisting temperatuur te snel gedaald waardoor gist gaat 'slapen'.. Bij warme hergisting wordt alsnog laatste moutsuikers vergist..
- Koel vergist waardoor meer CO2 in het jongbier is opgelost voor bottelen. Kan 1g/L suiker schelen, niét schokkend.
- Hopcreep? Koudhop/drooghop kan enzymen in het bier brengen die meer vergistbare suikers aanmaken, waar gist weer mee aan de slag gaat. TRAAG proces, bekende instinker.
En zo kunnen we er nog veel bedenken.
Je bier met Lallemand Abbeye is doorgegist, duidelijk. Oorzaak zal je zelf moeten zoeken.
De bieren met ongewijzigd SG-end en toch teveel CO2?  Moet bijna aan de hoeveelheid bottelsuiker liggen, afweegfout?
Succes, Snelbier

Oxhead

Mogelijk een kruisbesmetting met een diastaticus-gist. Hierbij geldt de regel" 3 dagen stabiel sg dan bottelen" niet. Deze blijft weken de complexere suikers afbreken tot vergistbare suiker, dus langzaam doorgisten dus drukopbouw.

Mikel

Bedankt voor de reacties.
Ik ga aan de hand hiervan even naar mijn proces kijken om te schatten waar dat fout is gegaan.

Ik heb een paar brouwsels terug wel een Saison vergist in dezelfde emmer als deze 2 brouwsels zijn vergist. Wellicht dat ik die emmer nog zorgvuldiger moet reinigen. Nu maak ik gebruik van afwasmiddel en vervolgens desinfecteer ik het met Starsan. Hebben jullie misschien een idee hoe dat beter kan of moet dat volstaan? Ik heb zelf ook Chemipro Oxi en PBW staan maar dit heb ik eigenlijk nooit gebruikt voor mijn vergistingsemmers

Oxhead

Citaat van: Mikel op 29-01-2022  11:24 uBedankt voor de reacties.
Ik ga aan de hand hiervan even naar mijn proces kijken om te schatten waar dat fout is gegaan.

Ik heb een paar brouwsels terug wel een Saison vergist in dezelfde emmer als deze 2 brouwsels zijn vergist. Wellicht dat ik die emmer nog zorgvuldiger moet reinigen. Nu maak ik gebruik van afwasmiddel en vervolgens desinfecteer ik het met Starsan. Hebben jullie misschien een idee hoe dat beter kan of moet dat volstaan? Ik heb zelf ook Chemipro Oxi en PBW staan maar dit heb ik eigenlijk nooit gebruikt voor mijn vergistingsemmers

Vergistingsvat volledig vullen met warm water en chemipro caustic. Hierin kan je dan nog andere spullen in leggen, denk aan je hevel,slangen,vulpijpje, waterslot e.d. Na een dag alles goed afspoelen met water. Werkt voor mij al 29 jaar goed.;) Nog nooit iets anders hoeven te gebruiken.

Jacques

Citaat van: Mikel op 28-01-2022  22:42 uGoedenavond,
Ik heb bij mijn laatste 3 bieren last van te veel koolzuur. 2 bieren zijn 90% zeker helemaal uitvergist, bijgehouden met hydrometer + Ispindel, na ongeveer 1,5 week stabiel SG te hebben (ook het a antal graden van de hoek van de Ispindel) gebotteld met 6 g suiker per liter. 2 brouwsels waren na het bottelen ook geen SG punten gezakt. Gebruikte gisten zijn: US-05 & BRY-97
Het biertje met de Lallemand Abbaye is wel 2 punten gezakt desondanks deze 1,5 week op hetzelfde SG was. Wat hier de oorzaak van kan zijn dat weet ik ook nog niet helemaal.

Bij alle 3 de brouwsels komt het niet uit de fles omhoog maar proef je bij het drinken duidelijk dat er iets te veel koolzuur in zit. Het biertje is meestal pas lekker als ie eventjes in je glas heb gestaan zodat de meeste koolzuur verdwenen is.

Nu vroeg ik mij af, wat kunnen nog andere oorzaken zijn voor een teveel aan koolzuur? Ik kan mij herinneren ergens gelezen te hebben dat dit zou kunnen komen door biersteen in je flesjes maar het lijkt bij de gehele batch te zijn dus dat lijkt me niet meteen de reden.

Als er iemand een oplossing heeft hoor ik het graag!

Ik hoor het graag

Heb je toevallig koudhop (dryhop) toegevoegd aan je bier?
Net als bij var diastaticus gisten worden er dan nog suikers gevormd uit "onvergistbare suikers". Zoek op hopcreep als je daar meer over wilt weten.

Snelbier

Citaat van: Mikel op 29-01-2022  11:24 u.... Wellicht dat ik die emmer nog zorgvuldiger moet reinigen. Nu maak ik gebruik van afwasmiddel en vervolgens desinfecteer ik het met Starsan. Hebben jullie misschien een idee hoe dat beter kan of moet dat volstaan? Ik heb zelf ook Chemipro Oxi en PBW staan maar dit heb ik eigenlijk nooit gebruikt voor mijn vergistingsemmers
Zie antwoord van Oxhead: CAUSTIC ontsmetter. Op basis van natrium-hypochloriet. Doodt bijna alles waar wij brouwers last van hebben.
StarSan heeft vele middeltjes, er is niét 1 Starsan.  StarSan-HB is beroemd als schuimende cleaner vlak voor bottelen of zo, maar is géén volledig desinfectant !
Ook Starsan heeft een Caustic-variant om bacteriën, gisten en schimmels te doden.
- PBW is gemaakt om organische vervuiling op te lossen, en doet dat goed. Is géén ontsmettingsmiddel!!
- Oxi-varianten zijn geschikt voor kleine verontreinigingen, en om geurtjes te verwijderen.  GEEN ontsmetter..
============================
Dit ter info.. Het wordt NIET het zoveelste 'Hoe maak ik schoon" topic...
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 29-01-2022  17:04 uStarSan heeft vele middeltjes, er is niét 1 Starsan. 

Ik denk dat je Five Star bedoeld. Dat is de producent van Star San. https://fivestarchemicals.com/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.