Belangrijk! Dit forum krijgt binnenkort een andere hoster

Gestart door Jacques, 20-01-2022 22:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Binnen een aantal dagen verhuist dit forum naar een andere hoster. Als het goed is dan verloopt de overgang zonder al te veel problemen. In ieder geval wordt de verhuizing door professionals uitgevoerd.
Desondanks kan het zijn dat het forum binnen een paar dagen een aantal uren niet beschikbaar is.

Dit is het begin van een grote update van de site bedoeld om alles mobiel vriendelijker te maken. Tegenwoordig surft immers het merendeel van de internetgebruikers op hun mobiel over het web.
Het zal nog een hele klus worden. Tot alles is omgezet blijft de huidige inhoud gewoon beschikbaar.

Luie Donder

Jeroen76

Oei altijd spannend, heel veel succes en fingers crossed. ;)

Gr. Jeroen

Erny

Ik kan niet helpen met de verhuizing. Het is mij net in de rug geschoten.

Suc6

HarryL

joenedu

hb-lot

Er lijken wat berichten verdwenen te zijn. Is dit een gevolg van deze verhuizing?

Eriks

Citaat van: hb-lot op 22-01-2022  00:21 uEr lijken wat berichten verdwenen te zijn. Is dit een gevolg van deze verhuizing?

Dat en sinds vandaag geeft hij aan dat deze website onveilig is. Indentiteit komt niet overeen met de server certificaat

Alexander_H

Ja, certificaat nog even updaten, maar forum is wel lekker snel zeg!

Arthur B

Citaat van: Alexander_H op 22-01-2022  09:30 uJa, certificaat nog even updaten, maar forum is wel lekker snel zeg!

Dit.

Fijn hoor!

Jacques

Citaat van: Alexander_H op 22-01-2022  09:30 uJa, certificaat nog even updaten, maar forum is wel lekker snel zeg!

Het certificaat heeft inmiddels een update gekregen.

Ik heb nog wel een probleem met het pad van het thema van het forum.

En verder lijkt het erop dat bij de overgang toch berichten verloren zijn gegaan. Iets wat ik niet wilde en voor mij een reden was om de klus uit te besteden...

hb-lot

Wordt er nog gewerkt aan het overzetten van deze berichten, of moeten we deze als verloren beschouwen en eventueel dingen opnieuw plaatsen?

Eriks

Citaat van: Jacques op 22-01-2022  10:09 uHet certificaat heeft inmiddels een update gekregen.

Ik heb nog wel een probleem met het pad van het thema van het forum.

En verder lijkt het erop dat bij de overgang toch berichten verloren zijn gegaan. Iets wat ik niet wilde en voor mij een reden was om de klus uit te besteden...

Hij geeft bij mij nog steeds een certificaat fout, waardoor hij zegt dat de site onveilig is

Jacques

Citaat van: Eriks op 22-01-2022  11:53 uHij geeft bij mij nog steeds een certificaat fout, waardoor hij zegt dat de site onveilig is

Het certificaat is vernieuwd. Ik krijg geen melding meer.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 22-01-2022  14:19 uHet certificaat is vernieuwd. Ik krijg geen melding meer.

Hier ook alles weer goed. 👌🏼

j.heesters3

Ik nog wel. Heb dat een paar weken geleden ook op mijn Samsung tablet gehad. :(

Jos

pincopallino

Mededeling = onveilig website. Ik probeer de mededeling foto te plaatsen maar het werkt niet.

j.heesters3

Blijf, na verschillende keren in en uiloggen dezelfde melding krijgen; De verbinding is niet privé. Ook niet op mijn telefoon.

Jos

Puck

Neem aan dat de hoster nog bezig is aangezien het certificaat probleem en eventueel andere problemen.

Wildor

Certificaat is wel geldig, echter niet voor hobbybrouwen.nl. Het is een wildcardcertificaat voor *.zxcs.nl
Er moet een certificaat worden gebruikt voor het domein *.hobbybrouwen.nl - pas dan is het geldig en weer 'groen' en veilig.

Zal vast opgelost worden, ik denk dat de focus nu even op de functionaliteit en content ligt, zeker omdat er mogelijk berichten verdwenen zijn.
Succes Jacques en hoster!

oneman

De custom avatar in mijn profiel is weg en opnieuw uploaden geeft een foutmelding:

De bijlage-upload-directory is niet schrijfbaar. De bijlage of avatar kan niet worden opgeslagen.

Dit lijkt mij voor de hoster vrij eenvoudig op te lossen door een directory schrijfbaar te maken voor de forum applicatie...

oneman

oneman

Nog iets dat ik bemerkte: de rss-feed is niet actief. Nieuwe berichten komen niet door in mijn rss-reader ook niet na opnieuw toevoegen van de rss-link.

oneman

Jacques

Citaat van: Puck op 22-01-2022  15:18 uNeem aan dat de hoster nog bezig is aangezien het certificaat probleem en eventueel andere problemen.

De hoster heeft van mij een bericht gekregen.

Mijn bedoeling was dat zij alles zouden regelen. Daarvoor heb ik een redelijk bedrag voor betaald. Vandaar dat ook gereclameerd heb.

Jacques

Citaat van: oneman op 22-01-2022  16:25 uDe custom avatar in mijn profiel is weg en opnieuw uploaden geeft een foutmelding:

De bijlage-upload-directory is niet schrijfbaar. De bijlage of avatar kan niet worden opgeslagen.

oneman

Dat is vreemd. De via ftp is die map ingesteld op 755.

oneman

Citaat van: Jacques op 22-01-2022  16:57 uDat is vreemd. De via ftp is die map ingesteld op 755.
chmod 755 maakt de directory alleen voor de directory-owner schrijfbaar. Als die owner dezelfde is als de user van het proces dat probeert die avatar weg te schrijven, dan zou het moeten werken. Ik zou even de directory-owner en process-owner checken.

oneman

pincopallino

Je verbinding is niet privé
Cybercriminelen proberen mogelijk je gegevens van www.hobbybrouwen.nl te stelen (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcardgegevens). Meer informatie
NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID

pincopallino

De server kan niet bewijzen dat dit www.hobbybrouwen.nl is. Het beveiligingscertificaat van de server is afkomstig van *.zxcs.nl. Dit kan worden veroorzaakt door een verkeerde configuratie of een aanvaller die je verbinding onderschept.

Doorgaan naar www.hobbybrouwen.nl (onveilig)

Hay

Ik krijg ooko nog steeds de melding dat de site niet veilig is en kan er moeilijk op komen.

Jacques

Citaat van: Hay op 22-01-2022  21:53 uIk krijg ooko nog steeds de melding dat de site niet veilig is en kan er moeilijk op komen.

Er is een probleem met het SSL certificaat. Die is nog ingesteld op de vorige hoster. Deze moet worden vrijgegeven. Ik heb daartoe een verzoek gedaan.

chthon

Jacques

Het probleem met het SSL certificaat is gelukkig opgelost.

Jacques

Citaat van: Jacques op 22-01-2022  10:09 uIk heb nog wel een probleem met het pad van het thema van het forum.

Ook dat probleem is opgelost.

Jacques

Citaat van: oneman op 22-01-2022  16:25 uDe custom avatar in mijn profiel is weg en opnieuw uploaden geeft een foutmelding:

Dit lijkt mij voor de hoster vrij eenvoudig op te lossen door een directory schrijfbaar te maken voor de forum applicatie...

oneman

Als het goed is, is dat ook opgelost.

Fractus

Super Jacques, wat een werk stop je erin. Alleen maar zodat wij kunnen kletsen over brouwen ;)

Bij mij werkt alles weer prima

Jacques

Citaat van: Fractus op 23-01-2022  13:56 uSuper Jacques, wat een werk stop je erin. Alleen maar zodat wij kunnen kletsen over brouwen ;)

Bij mij werkt alles weer prima

De komende tijd ga ik veel meer tijd in steken. Het overzetten naar een andere hoster is het begin van veel veranderingen die ik wil gaan uitvoeren. Alles moet een moderner uiterlijk krijgen, veel mobielvriendelijker.
Het is alleen lastig om hierbij de juiste keuzes te maken.

pincopallino

jhazenberg

beun

Goed bezig Jacques!!  :groots:
Er zijn een aantal reacties verloren gegaan, is dit definitief?

Jacques

Citaat van: beun op 23-01-2022  19:35 uGoed bezig Jacques!!  :groots:
Er zijn een aantal reacties verloren gegaan, is dit definitief?

Dat is jammer genoeg definitief. Het gaat om berichten die afgelopen vrijdag tweede helft van de middag en avond geplaatst zijn.
Het is een gevolg van miscommunicatie tussen de vorige en huidige hoster en mij.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 23-01-2022  14:06 uDe komende tijd ga ik veel meer tijd in steken. Het overzetten naar een andere hoster is het begin van veel veranderingen die ik wil gaan uitvoeren. Alles moet een moderner uiterlijk krijgen, veel mobielvriendelijker.
Het is alleen lastig om hierbij de juiste keuzes te maken.

Er zullen ongetwijfeld veel andere IT-ers op dit forum vertoeven, maar met name wat betreft hosting etc. kan je me altijd even een PM sturen als je ergens over wilt bomen.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 23-01-2022  22:23 uEr zullen ongetwijfeld veel andere IT-ers op dit forum vertoeven, maar met name wat betreft hosting etc. kan je me altijd even een PM sturen als je ergens over wilt bomen.

De grootste vraag waar ik op dit moment mee worstel is op welke wijze ik dit forum omgezet krijg naar een modern mobielvriendelijk snel forum dat ook nog eens goed gevonden wordt door de zoekmachines... Er zijn veel bomen in het bos... En aan de ene oplossing zijn meer kosten verbonden dan de andere.

Wildor

Citaat van: Jacques op 23-01-2022  22:36 uDe grootste vraag waar ik op dit moment mee worstel is op welke wijze ik dit forum omgezet krijg naar een modern mobielvriendelijk snel forum dat ook nog eens goed gevonden wordt door de zoekmachines... Er zijn veel bomen in het bos... En aan de ene oplossing zijn meer kosten verbonden dan de andere.

Jacques,

Een goed forum kost nu eenmaal geld, en dit forum bevat voor velen al jarenlang een schat aan informatie. Bijna dagelijks vinden ook weer nieuwe enthousiastelingen hun weg en zijn binnen no time lekker op weg naar een lekker potje eigengemaakt bier.

Jij probeert met minimale advertenties het forum kostenefficiënt te houden en je wilt eigenlijk geen gelden aannemen. Toch denk ik dat je eens in de zoveel tijd het forum naar een nieuwe level moet brengen om aan de hedendaagse tijd te houden voldoen.

Ik weet zeker dat er velen zijn die het forum en zeer warm hart toedragen, en zonder nadenken een bijdrage zullen overwegen om je te helpen om middelen te vinden zoals software en/diensten om je doelen te bereiken. Het hoeft echt geen verplicht donateurschap te zijn, maar wellicht gewoon eens in de zoveel jaar een rondje met de pet om even een extra investering in het forum te kunnen bekostigen.

Dit is al vaker geschreven en ik weet dat je hier geen voorstander van bent, maar het neemt je veel gedoe uit handen als je niet alles zelf hoeft te doen. De overstap naar de nieuwe hosting provider heeft ook geld gekost, certificaten kosten geld, de site en forum kosten geld om te hosten.

Durf te vragen, ik weet zeker dat er velen zijn die graag eenmaal willen bijdragen om het forum te helpen. Uiteraard wil jij er niets aan verdienen, als je bang bent dat je geld overhoudt, dan laat je lekker wat forum shirts drukken om weg te geven  8)

Run het vooral zoals je nu al jaren doet, je hoeft er niets aan te veranderen, maar voor zo'n grote upgrade moet je niets aan het toeval overlaten.

Groet,
Wildor

seed7

Citaat van: Jacques op 23-01-2022  22:36 uDe grootste vraag waar ik op dit moment mee worstel is op welke wijze ik dit forum omgezet krijg naar een modern mobielvriendelijk snel forum dat ook nog eens goed gevonden wordt door de zoekmachines... Er zijn veel bomen in het bos... En aan de ene oplossing zijn meer kosten verbonden dan de andere.

Gewoon een nieuwe software naast de huidige en niet proberen het oude forum over te zetten (behalve eventueel de ledenlijst). Scheelt veel hoofdbrekens en kosten. Oude forum op alleen lezen zetten en de zoekfunctie in takt laten. Bij het schrijven van berichten zoveel mogelijk naar het oude forum verwijzen.

Waarschijnlijk is het zelfs mogelijk het oude forum als een volledig statische site op te zetten. Geen db meer alleen maar html zonder dat links aangetast worden.

Ingo

Jacques

Citaat van: Wildor op 24-01-2022  01:19 uJacques,

Een goed forum kost nu eenmaal geld, en dit forum bevat voor velen al jarenlang een schat aan informatie. Bijna dagelijks vinden ook weer nieuwe enthousiastelingen hun weg en zijn binnen no time lekker op weg naar een lekker potje eigengemaakt bier.

Jij probeert met minimale advertenties het forum kostenefficiënt te houden en je wilt eigenlijk geen gelden aannemen. Toch denk ik dat je eens in de zoveel tijd het forum naar een nieuwe level moet brengen om aan de hedendaagse tijd te houden voldoen.

Ik weet zeker dat er velen zijn die het forum en zeer warm hart toedragen, en zonder nadenken een bijdrage zullen overwegen om je te helpen om middelen te vinden zoals software en/diensten om je doelen te bereiken. Het hoeft echt geen verplicht donateurschap te zijn, maar wellicht gewoon eens in de zoveel jaar een rondje met de pet om even een extra investering in het forum te kunnen bekostigen.

Dit is al vaker geschreven en ik weet dat je hier geen voorstander van bent, maar het neemt je veel gedoe uit handen als je niet alles zelf hoeft te doen. De overstap naar de nieuwe hosting provider heeft ook geld gekost, certificaten kosten geld, de site en forum kosten geld om te hosten.

Durf te vragen, ik weet zeker dat er velen zijn die graag eenmaal willen bijdragen om het forum te helpen. Uiteraard wil jij er niets aan verdienen, als je bang bent dat je geld overhoudt, dan laat je lekker wat forum shirts drukken om weg te geven  8)

Run het vooral zoals je nu al jaren doet, je hoeft er niets aan te veranderen, maar voor zo'n grote upgrade moet je niets aan het toeval overlaten.

Groet,
Wildor

Hier hebben we het op het forium vaker over gehad.
Als ik geld ga vragen aan bezoekers dan moet ik dat jaarlijks doen net zoals bij Wikipedia. Een paar jaar heb ik die club gesponsord maar op een bepaald moment houdt dat op. Dat steeds moeten bedelen om geld is niet mijn ding. Een meer "natuurlijke" manier via advertenties is een wijze waarbij het forum en de leveranciers beter van worden.

Jacques

Citaat van: seed7 op 24-01-2022  07:40 uGewoon een nieuwe software naast de huidige en niet proberen het oude forum over te zetten (behalve eventueel de ledenlijst). Scheelt veel hoofdbrekens en kosten. Oude forum op alleen lezen zetten en de zoekfunctie in takt laten. Bij het schrijven van berichten zoveel mogelijk naar het oude forum verwijzen.

Waarschijnlijk is het zelfs mogelijk het oude forum als een volledig statische site op te zetten. Geen db meer alleen maar html zonder dat links aangetast worden.

Ingo

De inhoud van het huidige forum laten bestaan is gewenst voor het behoud van kennis. Het kan zijn dat een ander thema het mobielvriendelijker maakt.

De vraag is of alles overgezet moet gaan worden of inderdaad een compleet nieuw forum gestart moet worden en wat daar dan de software voor moet zijn. I heb al het een en ander bekeken maar alles heeft voor- en nadelen...

Hay

Wildor

Citaat van: Jacques op 24-01-2022  20:56 uHier hebben we het op het forium vaker over gehad.
Als ik geld ga vragen aan bezoekers dan moet ik dat jaarlijks doen net zoals bij Wikipedia. Een paar jaar heb ik die club gesponsord maar op een bepaald moment houdt dat op. Dat steeds moeten bedelen om geld is niet mijn ding. Een meer "natuurlijke" manier via advertenties is een wijze waarbij het forum en de leveranciers beter van worden.

Jacques,
Zolang de advertenties kostendekkend zijn, en je kan met die inkomsten de gewenste veranderingen doorvoeren, prima natuurlijk.
Het is niet de bedoeling dat je al die moeite (al is het met liefde) neemt, en dan ook nog eens uit eigen gelden de boel moet 'aanvullen'.

Ik zie het niet als bedelen, er zijn vele fora die werken met een vorm van donateursschap, een groep mensen die het forum een warm hart toedragen en daarvoor bereid zijn een (jaarlijkse) bijdrage te doen. Als dit het forum helpt, mooi toch. De een doet het voor de bijdrage, de ander wilt graag zo'n mooi 'donateurs pictogram' op zijn profiel. Zolang je er iets voor teruggeeft is het geen bedelen toch  ::)

Jij bepaalt natuurlijk, ik doe slechts een suggestie

Jan de Graaff

Bedankt Jacques, dat je dit allemaal voor ons doet!
Ik ben een paar dagen niet langsgeweest en heb de hele verhuizing gemist. Ik heb er dus ook helemaal niks van gemerkt!
Nogmaals dank en als ik een petje op had gehad, had ik 'm afgenomen voor je ;)

hb-lot

Ik zit zelf niet zo in de forum software, maar volgens mij is op dit moment Discourse de populairste optie. Ben er alleen zelf niet zo'n fan van.

Talkyard (https://github.com/debiki/talkyard) trekt mij wel op zich, al heb ik het nooit serieus gebruikt. Gratis als je het zelf wilt hosten (hosting zal zelf wel niet gratis zijn), of inderdaad laten hosten via https://www.talkyard.io/. Mogelijk zelfs met korting aangezien je geen winstoogmerk hebt: https://www.talkyard.io/pricing#discounts

Hoe moeilijk het zou zijn om alles over te zetten durf ik zo niet te zeggen. Maar het huidig forum op alleen-lezen laten draaien, of zelfs als statische HTML zoals iemand hierboven suggereerde lijkt mij een prima plan B.

Flarum is ook nog een alternatief, maar daar weet ik verder heel weinig van.

oneman

Het bierforum van onze zuiderburen draait op Woltlab (https://www.woltlab.com/en/). Ik snuffel daar al een tijdje rond en dat bevalt mij wel. Het werkt ook goed op je mobiel en er is zelfs een mobiele app (nog niet geprobeerd). Misschien iets om naar te kijken. Walter, de beheerder zal zeker zijn ervaringen willen delen.

oneman

Edwin brouwt

Citaat van: oneman op 25-01-2022  21:32 uHet bierforum van onze zuiderburen draait op Woltlab (https://www.woltlab.com/en/). Ik snuffel daar al een tijdje rond en dat bevalt mij wel. Het werkt ook goed op je mobiel en er is zelfs een mobiele app (nog niet geprobeerd). Misschien iets om naar te kijken. Walter, de beheerder zal zeker zijn ervaringen willen delen.

oneman

Ja, ik hang daar ook af en toe rond en vind de lay-out en werking heel prettig.
Het lijkt of er een migratie mogelijk is vanuit simple machines:

https://manual.woltlab.com/en/migration/

(Maar uit ervaring weet ik dat dat niet altijd zo simpel werkt, helaas)

oneman

Citaat van: EdwinBrouwt op 25-01-2022  22:19 u(Maar uit ervaring weet ik dat dat niet altijd zo simpel werkt, helaas)

Yep, als je geluk hebt 80% automagisch, maar de rest mag je handmatig repareren met update scripts. Such is life.  :huilen:

oneman

Jacques

Citaat van: hb-lot op 25-01-2022  21:18 uIk zit zelf niet zo in de forum software, maar volgens mij is op dit moment Discourse de populairste optie. Ben er alleen zelf niet zo'n fan van.

Discourse heb ik bekeken. Dat ziet er op zich goed uit, is sterk mobiel gericht. Nadeel is wel dat alleen werkt onder ruby... Daar heb ik geen enkele ervaring mee.

Jeroen76

Citaat van: oneman op 25-01-2022  21:32 uHet bierforum van onze zuiderburen draait op Woltlab (https://www.woltlab.com/en/). Ik snuffel daar al een tijdje rond en dat bevalt mij wel. Het werkt ook goed op je mobiel en er is zelfs een mobiele app (nog niet geprobeerd). Misschien iets om naar te kijken. Walter, de beheerder zal zeker zijn ervaringen willen delen.

oneman
Die app is rukker dan ruk, kan er niet aan wennen en vergeet daardoor dat hele forum totaal. Jammer want er zijn af en toe mooie en leuke gesprekken en onderwerpen. Zal er weer eens gaan kijken.

Gr. Jeroen

seed7

Citaat van: Jacques op 25-01-2022  23:25 uDiscourse heb ik bekeken.

Discourse is een nogal eigenzinnig opgezet geheel. Je kunt bijvoorbeeld niet posts markeren als gelezen ondanks dat je ze niet gelezen hebt. M.i. niet geschikt voor ons.

Ingo

fantastica

Waarom niet proberen dit forum van een mobile theme te voorzien? Misschien maar als een tussenstop tijdens de zoektocht naar nieuwe software en misschien bevalt het wel goed. Veranderen om te veranderen is nooit goed en never try to fix anything that is not broken. (excuse me my frensh)

Een zoekopdracht geeft me deze:

https://www.smfmobiletheme.com/
https://www.smfpacks.com/page/sa=themes
https://custom.simplemachines.org/index.php?mod=4040

Om maar een paar te geven. ze bestaan dus en ik zou het heel erg vinden als dit forum de weg op gaat van het Belgische enkele jaren geleden. Dat is ook vernieuwd en ineens was alle vorige kennis weg. Dat is nu net dat dit forum zo uniek maakt: de tientallen jaren aan verzamelde kennis.

Wat het bedelen betreft: noem het croudfunding en niemand denkt er een tweede keer over. Als zelfs Brouwland mag dat doen om hun nieuwe kroeg te sponseren, dan mag jij het zeker doen.

Schol
Jan

hb-lot

Citaat van: Jacques op 25-01-2022  23:25 uDiscourse heb ik bekeken. Dat ziet er op zich goed uit, is sterk mobiel gericht. Nadeel is wel dat alleen werkt onder ruby... Daar heb ik geen enkele ervaring mee.
Als een vereiste is dat je er ervaring mee hebt, kun je misschien delen welke frameworks dat zijn? De meeste modernere fora zullen in ieder geval niet in PHP geschreven zijn denk ik, maar als het PHP moet zijn, zou ik eens naar Flarum kijken.

Een van de dingen die ik zeer waardevol vind en Talkyard als een van de weinigen heeft is dat je duidelijk kan zien wie waar op geantwoord heeft. De meeste fora (ook het huidige) hebben alle berichten chronologisch onder elkaar. En met name als je het niet actief volgt, of achteraf leest is het een hoop scrollwerk om uit te vogelen hoe en wat. Dit heb ik bijv. recent gehad met het Arsegan 30 draadje.

Zie bijv: dit voorbeeld draadje: https://insightful.demo.talkyard.io/-17/i-can-no-longer-work-from-home-over-vpn

Een ander voordeel, maar dat zal niet uniek zijn, maar wel goed om te checken bij anderen, is dat alles in de EU (Belgie) gehost wordt, denk behalve latency, vooral ook aan de GDPR. Uiteraard vooral relevant als je niet voor self-hosted gaat.

fantastica

Citaat van: hb-lot op 26-01-2022  10:17 udenk behalve latency, vooral ook aan de GDPR. Uiteraard vooral relevant als je niet voor self-hosted gaat.

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/wetten-en-regels/privacywetgeving-avg-wanneer-ben-je-compliant/#wie

De GDPR (in Nederland heet dat AVG) geldt voor: ik citeer

CiteerDe Europese privacywet geldt voor alle bedrijven en organisaties die persoonsgegevens verwerken van klanten, personeel of andere personen uit de EU.

Dat blijft dus gelijk waar het gehost wordt, zelfs als het forum op de maan zou staan moet het nog voldoen aan de gdpr want het verzameld persoonsgegevens (e-mail adres, ip adres, ens...) van personen uit de eu.

Schol
Jan

hb-lot

En jij gelooft serieus dat alle bedrijven buiten de EU daar perfect mee omgaan? In sommige landen kan dat zelfs niet, omdat dat tegenstrijdig is met de eigen wetten. Dit is ook een reden dat bedrijven hele voor hunzelf onhandige constructies opzetten met aparte entiteiten in verschillende landen die vervolgens elkaar moeten factureren terwijl het naar buiten toe een bedrijf moet lijken.

Ik vind het persoonlijk fijn als mijn data daadwerkelijk in de EU is opgeslagen, en het liefst zelf bij een Europees bedrijf, maar dat is al snel wat lastiger.

fantastica

Citaat van: hb-lot op 26-01-2022  10:43 uEn jij gelooft serieus dat alle bedrijven buiten de EU daar perfect mee omgaan? In sommige landen kan dat zelfs niet, omdat dat tegenstrijdig is met de eigen wetten. Dit is ook een reden dat bedrijven hele voor hunzelf onhandige constructies opzetten met aparte entiteiten in verschillende landen die vervolgens elkaar moeten factureren terwijl het naar buiten toe een bedrijf moet lijken.

Ik vind het persoonlijk fijn als mijn data daadwerkelijk in de EU is opgeslagen, en het liefst zelf bij een Europees bedrijf, maar dat is al snel wat lastiger.

Wat ik geloof is niet belangrijk, ik citeerde alleen de wet. ik ben geen advocaat, maar als eigenaar van een hostingbedrijf heb ik me er moeten in verdiepen om een sluitende verwerkersovereenkomst te maken dus ik heb wel enige notie wat er in staat.

Die contructies zijn trouwens heus niet uitgevonden voor de gdpr hoor, die bestonden al in het kader van de winstoptimalisatie (lees belastingontwijking).

Maar dat is redelijk off-topic en een discussie voor een ander forum.

Schol
Jan

Jacques

Citaat van: fantastica op 26-01-2022  10:02 uWaarom niet proberen dit forum van een mobile theme te voorzien? Misschien maar als een tussenstop tijdens de zoektocht naar nieuwe software en misschien bevalt het wel goed. Veranderen om te veranderen is nooit goed en never try to fix anything that is not broken. (excuse me my frensh)

Een zoekopdracht geeft me deze:

https://www.smfmobiletheme.com/
https://www.smfpacks.com/page/sa=themes
https://custom.simplemachines.org/index.php?mod=4040

Om maar een paar te geven. ze bestaan dus ...

Een paar heb ik in het verleden uitgeprobeerd maar veel leden vonden het geen succes. Maar ik sluit zeker niet uit dat deze thema's in de loop der tijd verbeterd zijn.
Als overbrugging wil ik het zeker nog een keer proberen.

Waar ik op termijn naar toe wil is een soort kennisplatform waarbij je vragen stelt en vervolgens suggesties krijgt voor oplossingen uit een wiki. In feite een soort gefilterde zoekfunctie. Over de antwoorden kan vervolgens gediscussieerd worden. Die discussie is dan weer input voor de oplossingen.

Shiver87

Goed bezig Jacques! Qua forum hosten, ik zou vooral kijken naar een hybride oplossing. Oftewel een site waar je alle info zowel op mobiel als pc kunt raadplegen. Tweakers.net heeft een aantal jaar geleden deze transitie doorgemaakt. Ik vind dat persoonlijk een van de betere Nederlandse websites met forum / community functionaliteit. Als je het fijn vindt kan ik wel eens rondvragen daar of dat ook beschikbaar is voor andere "sites".

Groet!

seed7

Citaat van: Jacques op 26-01-2022  16:14 uWaar ik op termijn naar toe wil is een soort kennisplatform waarbij je vragen stelt en vervolgens suggesties krijgt voor oplossingen uit een wiki. In feite een soort gefilterde zoekfunctie. Over de antwoorden kan vervolgens gediscussieerd worden. Die discussie is dan weer input voor de oplossingen.

Dat is exact waarvoor het originele wiki indertijd is ontwikkeld. Niet als encyclopedie o.i.d. Maar als een vrije vorm discussie platform waar uit de discussie nieuwe wikipagina's voor discussie voortkomen.

Het gebruik er van vergt discipline, zoeken of een bepaald thema al bestaat, of binnen dat thema de gewenste informatie beschikbaar is. Zo niet dan kun je je vraag binnen het thema/de pagina kwijt.

Met een niet gestelde vraag, of een kort artikel zoals je onlangs over de body van bier schreef kun je een nieuwe pagina starten.

Het lijkt een structuurloos geheel, maar dat is het niet als de gereedschappen goed gebruikt worden. De pagina titel moet als "back link" kunnen werken en een lijst genereren van alle andere pagina's die naar de betreffende verwijzen. Ook is het van belang zoveel mogelijk links tussen artikelen te gebruiken (er bestaan bots om suggesties te doen).

Het origineel: https://wiki.c2.com/?WikiWikiWeb

Een alternatief is een strikt vraag antwoord forum zoals Stack Exchange / Stack Overflow. Dit vergt veel moderatie en zelfmoderatie. Een vraag behoort maar eenmaal gesteld te worden. Er kunnen meerdere antwoorden zijn waarop gestemd wordt. Echt discussie ontstaat er niet. Lijk me helemaal niets voor ons hier, met name omdat er geen absolute waarheden bestaan.

Ingo

Jacques

Ik zit te denken aan een systeem zoals de nieuwe hoster van deze site heeft. Voordat je een vraag kunt stellen aan de helpdesk dan moet je eerst aangeven waarover je een vraag wilt stellen (categorie en omschrijving van de vraag). Vervolgens krijg je een overzicht van vragen te zien die eerder gesteld zijn. Je kunt vervolgens de antwoorden lezen. Een soort q&a systeem. Pas na het doorlezen van het artikel waarin allerlei links zitten naar andere artikelen kun je je vraag stellen.
Deze manier van werken voorkomt dat een beginnende hobbybrouwer voor de 100e keer in paniek zich afvraagt waarom hij last heeft van een gestokte vergisting bij het gebruik van een refractometer.
Dit systeem hoort naar mijn idee los te werken van het forum. Het moet een soort kennisbank zijn. Een soort collectief geheugen dat goed gevonden kan worden door de zoekmachines. Natuurlijk duurt het een hele tijd voordat een dergelijk systeem gevuld is en goed functioneert. Een mooie uitdaging.

Wildor

Het lijkt mij niet dat dat lang hoeft te duren. De software hoeft enkel de oude posts te indexeren.
Als je dan zoekt op 'tags' dan is het vrij makkelijk om resultaten te vinden. Dat principe heeft dit forum ook al.

Het word lastiger als er verbanden gelegd moeten worden tussen een natuurlijke vraag en de gevonden artikelen.

Zo kun je de vraag stellen: "waarom haal ik het beoogde SG niet?"
De software zal dan op basis van zinsopbouw moeten leren welke resultaten relevant zijn;

Waarom —> oorzaak, waar, reden
SG —> dichtheid, vergistingsgraad, suiker, gist
Niet —> probleem, afwezig, onvoldoende

AI engines kunnen dan met de gelinkte woorden weer zoeken op resultaten die verband houden met de steekwoorden uit de natuurlijke vraag.
Dit proces kost vereist ook feedback, 'heb je gevonden wat je zocht?' Dan worden de verbanden versterkt.
Of, 'nee, geef aan waarom niet?' Dan worden de verbanden weer afgezwakt.

Dus voor het plaatsen van een nieuwe post kun je resultaten van eerdere posts getoond krijgen, en indien geen match, een suggestie krijgen voor een categorie, of sub-board of topic. Een zelflerend algoritme zal steeds betere resultaten gaan tonen waardoor het geen gefrustreerd proces is.

Zal nog een beste zoektocht zijn om te bereiken, maar wellicht kan de nieuwe hoster je hierbij helpen.

Wildor

Wildor

Puntje van aandacht, ik merk dat af en toe het forum niet reageert.
Kort daarna zie je de volgende melding:

Connection Problems

Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later

Dit is mij voor de verhuizing nog niet eerder opgevallen.

Jacques

Citaat van: Wildor op 30-01-2022  22:11 uPuntje van aandacht, ik merk dat af en toe het forum niet reageert.
Kort daarna zie je de volgende melding:

Connection Problems

Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later

Dit is mij voor de verhuizing nog niet eerder opgevallen.

Als dat net gebeurd is dan is dat niet zo vreemd. Ik ben bezig om een beheerfoutje op te lossen.

Wildor

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.