Black IPA op basis van resjes

Gestart door Kapau, 19-01-2022 07:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Kapau

Hallo allemaal,
Als beginnend hobbybrouwer merk ik nu dat ik wat mouten over heb en dat ik niet zo goed weet wat ik er mee moet. Ik heb recent een weizen, blond, tripel en een RIS gebrouwen en wil van de restjes eigenlijk iets IPA-achtigs maken, liefst zonder iets erbij te hoeven bestellen. Huidige voorraad is:

Mouten:
2kg pils
2kg tarwe
2kg maris otter
600g black malt
500g pale chocolate
700g roast barley
850g heavy peated

Hops
50g galena
70g halllertau mittelfrueh
40g Saaz
25g styrian golding
~200g wilde onbekende hop (staat momenteel in een flesje hertog  te trekken voor een dry-hop smaak test, rook redelijk fris tussen de vingers geknepen)

Gisten
m20 bavarian wheat
m31 tripel

Beetje rondkijken ben ik op het volgende recept uitgekomen, zou dit iets worden met de graanlijst zo en de Tripel gist er in of kan ik dit idee beter overhoop gooien en iets anders maken? Andere ideeën wat ik hiermee kan maken worden ook gewaardeerd natuurlijk!

CiteerKliekjes 2021
Black IPA

7.4% / 16.8 °P
All Grain

Hopcat / Brew Monk 30L
71.9% efficiency

Batch Volume: 16 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 19.76 L

Sparge Water: 6.94 L @ 78 °C
Total Water: 26.7 L
Boil Volume: 22.71 L

Pre-Boil Gravity: 1.054

Vitals
Original Gravity: 1.069
Final Gravity: 1.013
IBU (Tinseth): 62
BU/GU: 0.89
Colour: 75 EBC

Mash
Temperature — 65 °C — 60 min

Mash Out — 75 °C — 10 min

Malts (5.1 kg)
2 kg (39.2%) — Thomas Fawcett Pale Malt, Maris Otter — Grain — 5.9 EBC
2 kg (39.2%) — Dingemans Pilsen MD — Grain — 3.2 EBC
500 g (9.8%) — Thomas Fawcett Pale Chocolate — Grain — 600 EBC
500 g (9.8%) — Viking Malt Wheat — Grain — 6 EBC
100 g (2%) — Thomas Fawcett Black Malt — Grain — 1300 EBC

Hops (210 g)
40 g (26 IBU) — Saaz 4.5% — Boil — 60 min
40 g (15 IBU) — Styrian Goldings 5.4% — Boil — 15 min
50 g (20 IBU) — Galena 14.2% — Boil — 5 min
80 g — Galena 14.2% — Dry Hop — 5 days

Miscs
0.37 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash
4 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
0.5 ml — Lactic Acid 80% — Mash
0.13 g — Epsom Salt (MgSO4) — Sparge
1.4 g — Gypsum (CaSO4) — Sparge

Yeast
1 pkg — Mangrove Jack's M31 Belgian Tripel 81.5%
Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol
Water Profile
Ca2+
 79
Mg2+
 15
Na+
 123
Cl-
 150
SO42-
 199
HCO3-
 141

biking rebel

Je mist een gist geschikt voor een (black) IPA en het belangrijkste...aroma hoppen die passen. Op basis van je ingrediënten lijst zie ik er zo niks uitspringen...de M31 lijkt me te droog resultaat geven voor een quadrupel.

jooprules

Voor een black ipa zou ik inderdaad andere hoppen en een andere gist bestellen. Je kunt wel een mooie tripel, zonder de donkere mouten, maken. Of een weizenbock. De donkere mouten kun je dan bewaren voor een black ipa of stout  ;)

Kapau

Daar was ik al bang voor. Wat zou een geschikte hop zijn, iets van Citra en als gist dan Lallemand Verdant?

Hoe zou de rest van het recept er dan uit zien, zou er nog iets aan de grain bill gewijzigd moeten worden? Ben niet erg bekend met (black) IPAs brouwen eerlijk gezegd.

biking rebel

Citaat van: Kapau op 19-01-2022  10:35 uDaar was ik al bang voor. Wat zou een geschikte hop zijn, iets van Citra en als gist dan Lallemand Verdant?

Hoe zou de rest van het recept er dan uit zien, zou er nog iets aan de grain bill gewijzigd moeten worden? Ben niet erg bekend met (black) IPAs brouwen eerlijk gezegd.

Ik zou de US-05 bestellen en een dikke RIS ervan brouwen. En dan, mocht je ene black ipa willen brouwen, je daar op het gemak op gaat inlezen.

Kapau

Citaat van: biking rebel op 19-01-2022  10:38 uIk zou de US-05 bestellen en een dikke RIS ervan brouwen. En dan, mocht je ene black ipa willen brouwen, je daar op het gemak op gaat inlezen.

Probleem is dus dat ik momenteel nog 20L RIS aan het gisten heb waar ik straks eerst doorheen moet :P

oneman

Citaat van: Kapau op 19-01-2022  10:58 uProbleem is dus dat ik momenteel nog 20L RIS aan het gisten heb waar ik straks eerst doorheen moet :P
Ik zou die roostmouten gewoon even vergeten. Die gaan lang mee. Waarom niet gewoon twee traditionelere bieren in een Smash vorm en wat kleiner volume? Maak een Britse pale ale met de Goldings  en Maris Otter en een pils met je Saaz en pilsmout. Dan hoef je alleen wat gisten te bestellen en je leert veel over de specifieke eigenschappen van deze ingrediënten.

oneman

Fractus

Je zou ook kunnen kijken naar een porter of zo, dan wel met een andere gist dan je nu voorhanden hebt. Dat drinkt een stuk makkelijker weg dan een RIS. Gist kan je per envelop laten verzenden.

Je hebt relatief veel gebrande mouten over, dus die allemaal opmaken in 1 brouwsel zal een uitdaging worden. Een dunkelweizen is wel leuk, maar daar gaat slechts een handje donkere mout in. Eventueel een smoked dunkelweizen, kan je die peated mout er ook in doen.

Haagse Wouter

Wat ook goed werkt is cold steepen. Qua donkere mouten heb je zelfs voor een black IPA veels te veel.
Je kunt b.v. 500 gram van die roast barley crushen, cold steepen overnacht en dan alleen het water toevoegen. Deze geeft dan de kleur en een deel van de roostersmaak zonder teveel bitterheid. De bitterheid wil je liever van je hop hebben ;).

Galena is overigens prima voor een IPA, ik weet niet waarom die wordt bekritiseerd. De styrian eruit gooien en vervangen met een andere aroma hop. Kun je ook Galena voor gebruiken als je nog meer hebt.
De Saaz is vooral zonde als bitterhop. Van Galena heb je maar 1/3 nodig voor zelfde bitterheid. Maar het kan natuurlijk wel.

Ligt ook aan hoeveel je wilt experimenteren. Je hebt 200 g wilde hop zei je? Je kan natuurlijk ook de Galena puur voor de dry hop doen. En dan 100g wilde hop als 15 min kook, en 100 g wilde hop als 5 min kook. Dan ben je met je Galena in elk geval zeker van een goede dry hop.

biking rebel

Citaat van: Haagse Wouter op 19-01-2022  12:01 uGalena is overigens prima voor een IPA, ik weet niet waarom die wordt bekritiseerd. De styrian eruit gooien en vervangen met een andere aroma hop. Kun je ook Galena voor gebruiken als je nog meer hebt.

50 gram is te weinig voor een IPA, vandaar mijn opmerking. Overigens staat Galena ook niet bekend als een echt goede aromahop.

Moet het per se gebrouwen worden overigens? Want als je het droog en donker bewaard kan die mout wel even mee.

Wat ook kan (extra hop bij kopen, Idaho7, Mosaic, etc): Belgian Black IPA, geen officiele stijl, maar kan best wat hebben.

oneman

Citaat van: biking rebel op 19-01-2022  12:23 uBelgian Black IPA

Een zwarte tarwe tripel? Of een zwarte zware blonde?  :nut:  :proost: Helemaal voor! Experimenteren is gezond.

oneman

biking rebel

Citaat van: oneman op 19-01-2022  14:59 uEen zwarte tarwe tripel? Of een zwarte zware blonde?  :nut:  :proost: Helemaal voor! Experimenteren is gezond.

oneman

haha Belgian IPA (Duvel Triple hop bijvoorbeeld) is toch echt wat moois, dus vanuit daar is de stap klein.

Kapau

Ik ga toch stug volhouden om voor een Black IPA te gaan. Zou zoiets werken dan?

CiteerKliekjes 2021
Black IPA

7.4% / 16.2 °P

All Grain

Hopcat / Brew Monk 30L
71.9% efficiency

Batch Volume: 19 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 21.84 L

Sparge Water: 8.62 L @ 78 °C
Total Water: 30.46 L
Boil Volume: 25.83 L

Pre-Boil Gravity: 1.053

Vitals
Original Gravity: 1.066
Final Gravity: 1.010
IBU (Tinseth): 63
BU/GU: 0.96
Colour: 83 EBC

Mash
Temperature — 65 °C — 60 min
Mash Out — 75 °C — 10 min

Malts (5.9 kg)
2 kg (33.9%) — Thomas Fawcett Pale Malt, Maris Otter — Grain — 5.9 EBC
2 kg (33.9%) — Dingemans Pilsen MD — Grain — 3.2 EBC
700 g (11.9%) — Dingemans Roasted Wheat — Grain — 23.5 EBC
500 g (8.5%) — Dingemans Cara — Grain — 45.5 EBC
500 g (8.5%) — Thomas Fawcett Pale Chocolate — Grain — 600 EBC
200 g (3.4%) — Thomas Fawcett Black Malt — Grain — 1300 EBC

Hops (170 g)
30 g (52 IBU) — Galena 14.2% — Boil — 60 min
20 g (5 IBU) — Amarillo 9.2% — Boil — 5 min
20 g (6 IBU) — Simcoe 13% — Boil — 5 min
50 g — Amarillo 9.2% — Dry Hop — 5 days
50 g — Simcoe 13% — Dry Hop — 5 days

Miscs
0.37 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash
4 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
0.5 ml — Lactic Acid 80% — Mash
0.13 g — Epsom Salt (MgSO4) — Sparge
1.4 g — Gypsum (CaSO4) — Sparge

Yeast
1 pkg — Mangrove Jack's M44 US West Coast Yeast 85%
Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol
Water Profile
Ca2+
 75
Mg2+
 15
Na+
 123
Cl-
 150
SO42-
 188
HCO3-
 141

Heb dan alleen zakje gist, twee onsjes hop en wat Cara/crystal nodig, op zich te doen.

NC92

Citaat van: Kapau op 19-01-2022  15:57 uIk ga toch stug volhouden om voor een Black IPA te gaan. Zou zoiets werken dan?

Klinkt mij erg lekker, gewoon uitproberen denk ik  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.