Vraag schoonmaken Minikeg

Gestart door NC92, 16-01-2022 23:08 u

Vorige topic - Volgende topic

NC92

Beste Brouwers,

Ik ben recentelijk in bezit gekomen van een mooie minikeg (zie foto hieronder), waar ik erg blij mee ben want het lijkt me erg leuk om zo'n fustje te kunnen tappen als mensen over de vloer zijn, of mee te nemen naar andere gelegenheden ;).

Nou vraag ik mij af; hoe maak je deze set-up goed sanitair schoon? Het vat dat begrijp ik wel maar hoe je dat doet voor de ball lock spear, koppelingen, kraan en ander aansluitmateriaal is het me niet helemaal duidelijk.

Alles wat ik online kan vinden adviseert namelijk om een vaatje met sanitizer onder druk te zetten en dat dan te gebruiken om de leidingen schoon te spoelen. Dat begrijp ik wel; maar als ik dat doe voordat ik het fustje ga vullen en vervolgens de koppelingen losmaak en een tijdje in de kast laat liggen dan moeten ze toch op één of andere manier weer opnieuw schoongemaakt worden ga ik van uit?

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp!

Bram86

Ik heb zelf een ball lock koppeling die je op een fles kan schroeven, zo kun je er bijvoorbeeld water, pbw en starsan door laten lopen.

Laatst zag ik ook dit, wat eigenlijk nog veel handiger werkt en nog geen 10 euro kost op aliexpress:

https://a.aliexpress.com/_mr80Bze

Herman

Als je de kraan hebt schoongemaakt, kun je deze wegleggen voor volgend gebruik. Indien goed schoon, zal zich hier niet zomaar viezigheid in ophopen. Je zou voor de zekerheid bij het tappen het 1e beetje bier kunnen weggooien.
Overigens kun je de kraan ook demonteren om e.e.a. goed schoon te maken.

NC92

Citaat van: Bram86 op 17-01-2022  07:11 uIk heb zelf een ball lock koppeling die je op een fles kan schroeven, zo kun je er bijvoorbeeld water, pbw en starsan door laten lopen.

Laatst zag ik ook dit, wat eigenlijk nog veel handiger werkt en nog geen 10 euro kost op aliexpress:

https://a.aliexpress.com/_mr80Bze

Ziet er handig uit! Zoals alles in deze hobby, een andere gadget voor een specifiek doel ;p

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.