Tetrahop 20 ml beschikbaar voor forumleden

Gestart door Rinus, 10-01-2022 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Rinus

Ik weet niet of dit mag, anders hoor ik het graag van de forumbeheerders, ik wil alleen maar helpen.... en heb geen enkel commercieel belang.

Ik heb een kilo Tetra hop gekocht (houdbaar tot SEP22) wat natuurlijk veel te veel en voor een leven lang is, maar ik wil mede hobbybrouwers ook helpen aan een kleine hoeveelheid Tetra hop in flesjes van 20 ml.
Tegen kostprijs vermeerderd met verpakking en verzendkosten en eventueel een kleine vrijwillige bijdrage voor de moeite.

De Tetra hop kost 60,- per kilo (gekocht bij SBI homebrew), en ik haal er 48 x 20 ml uit, dus 1.25 Euro per flesje, hierbij komt dan nog de kosten voor het flesje (via Aliexpress gekocht): 0,26 cent per stuk.
Totaal kost een flesje afgerond naar beneden dus 1.50 Euro, verzendkosten heb ik nog geen idee van, maar dat zal helaas waarschijnlijk meer zijn dan de productkosten zelf. Het flesje wordt ook nog eens opgestuurd in een zipzakje mocht het onderweg gaan lekken...

Mijn voorstel is dat ik bij interesse het flesje opstuur en de betaling van de kosten achteraf gebeurd, dus geen risico voor de ontvanger, een extraatje voor de moeite laat ik dan graag aan de gulheid van de forum leden zelf over :groots:, omdat ik geen "winst" af wil dwingen.

Ik wil graag eerst via dit topic toetsen of het toegestaan is en of er interesse is, ik zal dan later doorgeven op welke manier je kunt bestellen.

Uitwisselen van de uiteindelijke ervaringen zoals o.a. de dosering, schuim verbetering, bitterheid e.d. worden natuurlijk erg gewaardeerd, maar daarvoor zijn al diverse posts op het forum voor te vinden.

EDIT(S)
11JAN22  De eerste 11 geïnteresseerden (dus t/m Post #11) hebben een PM gekregen met instructies, bij wijze van test ga ik deze opsturen in een envelop om te testen of dat goed gaat, zo kunnen we de verzendkosten zo laag mogelijk houden.
Ik wil uiteraard zelf ook nog iets over houden voor mijn eigen brouwsels, dus op=op

14JAN22 De eerste #11 gaan vandaag op de post, het totaal gewicht zit rond de 40 g, dus ruim binnen de 50 g voor 2 postzegels. Jullie zullen het waarschijnlijk morgen in huis hebben.
Er zit een heel klein papiertje bij met de product gegevens en hoe je de bijdrage kunt overmaken.

Voor de volgende zending (na de resultaten van deze test) ga ik alvast de adressen verzamelen.
Wil iedereen die interesse getoond heeft zijn adres doorgeven? Dus post #12 t/m #39 iedereen doet nog mee.
Graag je naam, adres, postcode woonplaats en #postnummer doorgeven uitsluitend via PM zet er aub ook echt je #postnummer bij, dan kan ik het beter bijhouden, want het wordt anders nogal snel een chaos..

Alle vragen vanaf post #40 zijn sterk onder voorbehoud. Ik heb ook nog wat aan een bevriende brouwer van de Roerstok gegeven, dus is het bijna op.

18JAN22 16:30 Ik ben helemaal bij met het verzenden van de flesjes van diegene waarvan ik ook het adres heb doorgekregen. Een aantal adressen wacht ik nog op...
Iedereen die al betaald heeft; ontzettend bedankt voor de snelle en vaak gulle betalingen, echt keurig!
Daar word ik vrolijk van, ik ben blij dat ik deze actie heb kunnen doen en het motiveert mij om zoiets ooit nog eens te doen.

Nu maar wachten op de bevindingen... (wellicht beter een apart Tetrahop topic hiervoor starten als dat er nog niet is)

robdop

Irukandji

tdp

Goed initiatief, Rinus! Ik doe graag mee!

Mikel

Leuk! Ik zou ook graag een flesje willen.

Bram86

jan custers

Herman

PaultjePils

Jacques

Citaat van: Rinus op 10-01-2022  20:07 uIk weet niet of dit mag, anders hoor ik het graag van de forumbeheerders, ik wil alleen maar helpen.... en heb geen enkel commercieel belang.

Geen probleem. Tetrahop is een geweldig product. Ik heb vandaag gebotteld en bij 20 liter bier heb ik 2 ml toegevoegd.
Als je overpakt komt er snel een bruine neerslag in het flesje. Ik heb gemerkt dat dit voor de schuimpositieve eigenschappen niet uitmaakt.

Voor het verzenden geef ik als tip om bolletjesenveloppen te gebruiken. Een zipzakje helpt niet als het flesje breekt bij PostNL...

Overigens heb ik zelf niet zo veel tetrahop meer. Ik heb dus ook belangstelling.  :)

Eriks

ray81

Flubrewer

Ja, super. Dit wil ik graag proberen. Ik heb ook belangstelling

brouwerij de Stier

Goed initiatief. Ik wil ook graag meedoen

Alexander_H

tsien_bier

Nu al een succesvol initiatief. Hier heb je nog wel wat werk aan! Ik doe graag mee.

JessyH

joenedu

Bvk1983

PDGRRR

Mooi initiatief, ik ben ook geïnteresseerd.

Micha

Ik heb ook wel interesse om het eens uit te proberen. Goed initiatief.

Gnaggnag

Ik heb ook zeker interesse.

hans100w

Erg mooi initiatief om kennis te maken met tetrahop, ik doe graag mee.

Jaap W

Hier ook wel interesse, dus een flesje. Ik hoor het wel.  :proost: :nut:

Rinus

Citaat van: Jacques op 10-01-2022  22:44 uGeen probleem. Tetrahop is een geweldig product. Ik heb vandaag gebotteld en bij 20 liter bier heb ik 2 ml toegevoegd.
Als je overpakt komt er snel een bruine neerslag in het flesje. Ik heb gemerkt dat dit voor de schuimpositieve eigenschappen niet uitmaakt.

Voor het verzenden geef ik als tip om bolletjesenveloppen te gebruiken. Een zipzakje helpt niet als het flesje breekt bij PostNL...

Overigens heb ik zelf niet zo veel tetrahop meer. Ik heb dus ook belangstelling.  :)
Bedankt Jacques voor de toestemming bevestiging.
Het flesje is van zacht kunststof, dus niet van glas, vandaar een zip zakje mocht het toch een beetje lekken.
Een luchtkussen envelop kan natuurlijk, komen wel veel kosten bij, ik had gehoopt dat het in een normale envelop zou kunnen, dan vallen de verzendkosten ook weer mee.... € 1.92 ipv € 4.10 als de post het accepteert..  Wellicht gewoon eerst wat proefzendingen doen?!
Ik stoei dus alleen nog met de verzend methode, de flesjes staan in ieder geval al klaar.
Goed te zien dat er zoveel interesse is, dat gaat ons allen veel kennis opleveren.
Er is zoveel belangstelling, dus handel ik het af in volgorde van de reactie; het post nummer dus #...

p.s. ik denk dat het handiger is als ik de definitieve methode in mijn eerst post vermeld, dat is wel zo overzichtelijk voor iedereen.

JeroenP

Hi Rinus,

Ik heb ook interesse in een flesje! Zet mij ook maar op de lijst.
 :biersmile:

L.win

Ik sluit netjes aan in de rij.
Ook zeker hier interesse!

drik79

Brouwerij KOR

Jaap van der Meer

pincopallino

Nooit gebruikt en ik ben nieuwsgierig. Doe mij ook een flesje.

Wildor

Ik doe ook graag mee!

Even ingelezen, ideale manier om dit eens uit te proberen.
Bedankt voor je moeite!

Wildor

Jeroen76

Ook hier interesse en doe graag mee dus.

Thanks

Gr. Jeroen

emiel1

Hoi Rinus,

Leuk initiatief! Ik doe ook graag mee

ray71

Ik zou ook graag een flesje willen bestellen.

volleybaltrainer

Mooi initiatief, ik wil ook graag een flesje.

Groeten Marco

Satch Brewing

ik doe ook graag mee voor 1 flesje. gr. Marc

Ischiev

nr. 36 geloof ik....
Wilde je nog wat voor jouzelf houden?
Laat het maar weten als het hop of op is,
Gr, Ischiev

Tjardo

Emile

En nu maar hopen dat ik niet alsnog te laat ben. Rinus, ik doe heel graag weer mee!

Ik heb vorig jaar ook meegedaan met zo'n actie. Op 20 L voeg ik ongeveer 1.5 mL toe, ongeveer een week voor het bottelen. Het verschil qua schuimhoudbaarheid is aanzienlijk, dus ik vind het super goed werken. Dat flesje is nu bijna op, dus ik was al aan het kijken of er weer zo'n nieuwe actie gestart wordt. Alvast dank Rinus!

Rinus

Goed nieuws! de eerste zending is vandaag verzonden, de eerst #11 posts ontvangen dit waarschijnlijk morgen al in de brievenbus.
Als dit allemaal goed verloopt dan ga ik de volgende 30 stuks versturen.
Dat gezegd hebbende hierbij dus de bevestiging dat alle tot nu toe geïnteresseerden een flesje gaan ontvangen!

Zorg ervoor dat je het eerste bericht van deze post volgt, daar zet ik steeds nieuwe updates indien van toepassing.

**** als je vanaf nu nog je interesse toont is het helaas niet zeker meer dat je nog een flesje zal ontvangen ****

Ger Debije

Als je er nog eentje overhebt heb ik ook interesse
Ik hoor het wel
Gr Ger

Jacques

Citaat van: Rinus op 14-01-2022  18:44 uGoed nieuws! de eerste zending is vandaag verzonden, de eerst #11 posts ontvangen dit waarschijnlijk morgen al in de brievenbus.
Als dit allemaal goed verloopt dan ga ik de volgende 30 stuks versturen.
Dat gezegd hebbende hierbij dus de bevestiging dat alle tot nu toe geïnteresseerden een flesje gaan ontvangen!

Zorg ervoor dat je het eerste bericht van deze post volgt, daar zet ik steeds nieuwe updates indien van toepassing.

**** als je vanaf nu nog je interesse toont is het helaas niet zeker meer dat je nog een flesje zal ontvangen ****

Het flesje zat inderdaad vandaag bij de post. Keurig verpakt en heel aangekomen.
Ik kan weer voorlopig vooruit en mooi schuimende bieren brouwen.
Het verschuldigde bedrag is inmiddels betaald.
Dank je voor deze service.  :duimop:

ray81

Ook bij mij is het flesje goed aangekomen. Het zat goed verpakt.
Het bedrag heb ik net overgemaakt.
Nu nog uitzoeken hoe ik mijn recepten hiervoor moet aanpassen...
In ieder geval super bedankt!

MO

Even over de concentratie, de dosering. Wij gebruiken het bij Muifelbrouwerij ook bijna altijd (behalve bij IPAs en NEIPAs).
Wij gebruiken een 9% oplossing.
50 g op 1000 liter is voldoende voor verbeterde schuimhoudbaarheid.
Dus op 20 L is het voldoende om 1 g toe te voegen....

Rinus

Citaat van: MO op 15-01-2022  17:42 uEven over de concentratie, de dosering. Wij gebruiken het bij Muifelbrouwerij ook bijna altijd (behalve bij IPAs en NEIPAs).

Ik heb de flesjes afgewogen op 20 gram, Tetrahop is net iets zwaarder dan water maar mL of gr zit dus eigenlijk geen noemenswaardig verschil in bij ons kleine volume.
De oplossing is inderdaad ook 9%. Iedereen heeft in de envelop een briefje ontvangen met de tekst zoals die op de fles van 1 kg van SBI staat.

Mijn ervaring tot nu toe; (dosering was uiteindelijk 1.6 g op 33L) wat mij opvalt is dat de nagisting nu binnen een week al op 3.2 Bar staat, normaal duurt dat wel ruim 2-3 weken, dus wellicht zegt dat al iets... Ik ben benieuwd.

Eriks

Citaat van: MO op 15-01-2022  17:42 uEven over de concentratie, de dosering. Wij gebruiken het bij Muifelbrouwerij ook bijna altijd (behalve bij IPAs en NEIPAs).

Op welke moment voegen jullie dit toe? En reken je nog met een toegenomen bitterheid?

Hier stond hij vanochtend in de Postnl app, alleen is e postbode nog niet geweest . Ik hoop dat hij vandaag nog komt, want dan gaat hij in het biertje van morgen :brouwen:

Bram86

Citaat van: Eriks op 15-01-2022  18:02 uOp welke moment voegen jullie dit toe? En reken je nog met een toegenomen bitterheid?

Hier stond hij vanochtend in de Postnl app, alleen is e postbode nog niet geweest . Ik hoop dat hij vandaag nog komt, want dan gaat hij in het biertje van morgen :brouwen:

Dit was bij mij ook het geval. Maar het gebeurt vaker dat de PostNL app zegt dat er post komt, maar dat er uiteindelijk geen postcode langskomt.

Dus bij mij zal het er dinsdag wel zijn.

thepsych

ik heb ook wel interesse maar vermoed dat dat ik te laat ben, maar dat merk ik vanzelf. Heb zojuist een PM gestuurd.

Eriks

Citaat van: Bram86 op 15-01-2022  18:13 uDit was bij mij ook het geval. Maar het gebeurt vaker dat de PostNL app zegt dat er post komt, maar dat er uiteindelijk geen postcode langskomt.

Dus bij mij zal het er dinsdag wel zijn.

Wij krijgen op zaterdag altijd laat de post, maar als hij na 19.00 komt kan hij de hal niet meer in van het appartementen complex. Dus dan komt hij ook dinsdag. Maar ik blijf hopen

Jacques

Citaat van: ray81 op 15-01-2022  17:21 uNu nog uitzoeken hoe ik mijn recepten hiervoor moet aanpassen...

Niet aanpassen! Gebruik er namelijk niet te veel van. Martin heeft het over 1 gram op 20 liter. Zelf gebruik ik 1 ml op 10 liter (twee keer zo veel dus). Als je meer gebruikt dan krijg je snel een onnatuurlijke schuimkraag.
De hoeveelheid is zodanig laag dat je qua bitterheid weinig van merkt.

Verder nog het volgende.
Staar je niet blind op de IBU-waarde van een bier. Er zijn veel meer factoren die de beleving van de bitterheid bepalen dan de hoeveelheid opgelost iso-alfazuren...

MO

Inderdaad - ik ga ervan uit dat de kleine hoeveelheid die ik toevoeg geen effect heeft op de bitterheid. Is ook niet zo, blijkt uit de praktijk, ook ons hele zachte bieren (quad, tripel, blond) hebben geen extra bitterheid uit de tetrahop.
Wij hebben een aparte afvultank (hbt, helder bier tank). Als het bier uitvergist is en alle gist is afgetapt uit de CCT dan drukken wij het bier over naar de HBT onder CO2 overdruk en ergens in het begin van het overdrukken voegen we de tetrahop toe aan de afvultank.
Als je thuisbrouwt zou ik:
suikeroplossing voorleggen in afvulvat
jongbier overhevelen naar afvulvat
Na ca 20% overhevelen de tetrahop toevoegen. Voor een goede menging zou ik het verdunnen met 20-50 ml water

Succes!

Eriks

Citaat van: MO op 15-01-2022  23:25 u.
Als je thuisbrouwt zou ik:
suikeroplossing voorleggen in afvulvat
jongbier overhevelen naar afvulvat
Na ca 20% overhevelen de tetrahop toevoegen. Voor een goede menging zou ik het verdunnen met 20-50 ml water

Ik hevel niet over, maar bottel gelijk vanuit het vat waar de gisting in plaats heeft gevonden. En met de hevel krijg ik het altijd netjes voor elkaar om het helder af te tappen boven de gist/eiwit koek onderin
Wat is dan een goed moment om toe te voegen?
Wat is bijvoorbeeld het effect als je het al tijdens de hoofdvergisting doet. Of tijdens de navergisting en het nog even laat staan (bedoel zwenken met het vat ziet het verspreid en daarna laten staan zodat de gist enz weer kan uitzakken)

Rinus

Ik heb het toegevoegd aan de suiker oplossing, wat ik per flesje doseer met een injectie spuit (voor dieren bedoeld).
In de specificaties staat echter wel dat je het niet in water mag oplossen (alleen in gedemineraliseerd water)
https://sbi4beer.com/product/tetra-iso-extract-9-alpha-1-kg#downloads
Toen de tetrahop oploste in de suiker oplossing (gekookt suikerwater) ging het van helder naar enigszins wit troebel. Ik heb nog geen idee of dat invloed heeft op de werking.
Met deze kleine hoeveelheid (5 ml suikerwater oplossing per flesje) mag je wel gedemineraliseerd water gebruiken lijkt mij zonder dat het slecht is voor de gezondheid.

Jacques

Citaat van: Rinus op 16-01-2022  09:52 uIk heb het toegevoegd aan de suiker oplossing, wat ik per flesje doseer met een injectie spuit (voor dieren bedoeld).
In de specificaties staat echter wel dat je het niet in water mag oplossen (alleen in gedemineraliseerd water)
https://sbi4beer.com/product/tetra-iso-extract-9-alpha-1-kg#downloads
Toen de tetrahop oploste in de suiker oplossing (gekookt suikerwater) ging het van helder naar enigszins wit troebel. Ik heb nog geen idee of dat invloed heeft op de werking.
Met deze kleine hoeveelheid (5 ml suikerwater oplossing per flesje) mag je wel gedemineraliseerd water gebruiken lijkt mij zonder dat het slecht is voor de gezondheid.

Je bier wordt ook troebel als je pure niet verdunde tetrahop toevoegt aan je bier. Er ontstaat per direct een witte neerslag. In je uiteindelijke bier merk je daar niets van.

Overigens bevat gedemineraliseerd water gaan schadelijke stoffen voor je gezondheid. Dat je gedemineraliseerd water niet mag gebruiken als drinkwater heeft te maken met uitdroogverschijnsels die je krijgt. In drinkwater worden mineralen te zitten.

Zie https://www.bronkhorst.com/nl-nl/blog/weet-jij-het-verschil-tussen-gedemineraliseerd-en-gedistilleerd-water/
"Om kort te gaan, demiwater moet niet als drinkwater worden gebruikt, omdat het mineralen verwijdert die nodig zijn voor een goede gezondheid.

Jacques

Citaat van: Eriks op 16-01-2022  08:02 uWat is bijvoorbeeld het effect als je het al tijdens de hoofdvergisting doet. Of tijdens de navergisting en het nog even laat staan (bedoel zwenken met het vat ziet het verspreid en daarna laten staan zodat de gist enz weer kan uitzakken)

Zou ik niet doen. Zie mijn vorige reactie. Tetrahop reageert met je bier. Waarschijnlijk mag die reactie voor de goede werking van tetrahop niet te vroeg plaatsvinden.
Maar je moet toch ook bottelsuiker toevoegen, waarom voeg je het daar niet aan toe?

Eriks

Citaat van: Jacques op 16-01-2022  16:19 uZou ik niet doen. Zie mijn vorige reactie. Tetrahop reageert met je bier. Waarschijnlijk mag die reactie voor de goede werking van tetrahop niet te vroeg plaatsvinden.
Maar je moet toch ook bottelsuiker toevoegen, waarom voeg je het daar niet aan toe?

Ik heb maatschepjes waarvan ik exact weet hoeveel gewicht per liter het schepje is. De suiker gaat per schepje rechtstreeks het flesje in en het bier hevel ik dan daarop. En dan suiker in de zin van dat het gewoon kristalsuiker is en dat het korreltjes zijn, dus niks mee gedaan voor gebruik.
Zat al te denken hoe anders (heb geen bottlevat waar ik iets mee zou kunnen) Misschien een druppel per flesje of zo toevoegen. Of suiker met tetra aanlengen met water en dat met een pipet in de flesjes doen
De postbode heeft ons gisteren overgeslagen, dus ik weet nog niet hoe het precies eruit ziet. Dus misschien denk ik te moeilijk :brouwen:

Rinus

Citaat van: Eriks op 16-01-2022  17:23 uIk heb maatschepjes waarvan ik exact weet hoeveel gewicht per liter het schepje is. De suiker gaat per schepje rechtstreeks het flesje in en het bier hevel ik dan daarop. En dan suiker in de zin van dat het gewoon kristalsuiker is en dat het korreltjes zijn, dus niks mee gedaan voor gebruik.
Zat al te denken hoe anders (heb geen bottlevat waar ik iets mee zou kunnen) Misschien een druppel per flesje of zo toevoegen. Of suiker met tetra aanlengen met water en dat met een pipet in de flesjes doen
De postbode heeft ons gisteren overgeslagen, dus ik weet nog niet hoe het precies eruit ziet. Dus misschien denk ik te moeilijk :brouwen:
Druppelen lijkt mij helaas niet nauwkeurig genoeg, ik vermoed dat een druppel (als het je al lukt met het flesje) al snel te veel is. Wat je nog zou kunnen doen is de tetra oplossen in een iets groter volume en dat per flesje in de juiste dosering toevoegen, of inderdaad...
Zoals je voorstelt heb ik het ook gedaan, de tetrahop opgelost in het suikerwater en dan heb ik steeds 5 ml toegevoegd (wel in de juiste suiker/water/tetrahop verhouding).
Er is op het forum een rekentool te vinden waar je het aantal flesjes opgeeft, hoeveel suiker per liter, die rekent dan uit hoeveel water / suiker je nodig hebt. Aan dat mengsel voeg je dat de terahop toe, et voila!
Ik heb de tool ooit via www.brouwblog.nl maar ik kan zo snel daar op de website het bestand niet vinden en ik weet niet hoe ik op dit forum een excel bestand kan delen... sorry!
Inmiddels heb ik de bijlage toegevoegd, bedankt Jacques, is inderdaad heel simpel.

Jacques

Citaat van: Rinus op 16-01-2022  20:25 u...en ik weet niet hoe ik op dit forum een excel bestand kan delen... sorry!

Dat is heel simpel. Gebruik daarvoor de optie "Bijlagen en andere opties" die je kunt zien bij het berichtenvenster.

Rinus

Citaat van: Jacques op 16-01-2022  22:02 uDat is heel simpel. Gebruik daarvoor de optie "Bijlagen en andere opties" die je kunt zien bij het berichtenvenster.
Bedankt Jacques, dat was inderdaad heel simpel. Ik heb de bijlage inmiddels toegevoegd aan mijn post.

Bram86

Citaat van: Rinus op 17-01-2022  14:29 uBedankt Jacques, dat was inderdaad heel simpel. Ik heb de bijlage inmiddels toegevoegd aan mijn post.

Handige tool! Heb sinds kort ook een veespuit en nu hoef ik niet zelf te gaan rekenen.

Rinus

Update m.b.t. de verzending...
Iedereen die tot nu toe interesse heeft getoond en tevens zijn/haar naam, adres en #postnummer via PM aan mij heeft doorgegeven kan zijn flesje morgen in de brievenbus verwachten, althans ik heb ze zojuist op de post gedaan.

Flubrewer

Beste Rinus,

De postbode is geweest, en mijn (verhoogde) bijdrage staat op je rekening! Bedankt voor al je inspanningen!!

Jaap W

Bij ook net binnen gekomen. Bedrag overgemaakt op je rekening. Bedankt. :biersmile: :proost: :nut:

Bram86

Het duurde even omdat PostNL zaterdag niet had bezorgd, maar ik heb de tetrahop ook ontvangen.
Heb het bedrag gelijk overgemaakt.

Dank je wel Rinus!

hans100w

Hier ook ontvangen en betaald, bedankt Rinus!

joenedu

Hier ook ontvangen en het (iets verhoogde) bedrag betaald, bedankt!

Ischiev

Het flesje met Tetrahop is ook bij mij goed aangekomen! Dank Rinus, het geld staat bij jou op de rekening.
Er is in het verleden wel discussie gevoerd over het gebruik, maar hoe houden wij het goed?
Is het juist als ik het flesje in de koelkast bewaar?
Gr, Ischiev

Bram86

Citaat van: Ischiev op 18-01-2022  18:14 uHet flesje met Tetrahop is ook bij mij goed aangekomen! Dank Rinus, het geld staat bij jou op de rekening.
Er is in het verleden wel discussie gevoerd over het gebruik, maar hoe houden wij het goed?
Is het juist als ik het flesje in de koelkast bewaar?
Gr, Ischiev

Ik las dat je het juist wat warmer moet bewaren. Het staat bij mij nu donker op kamertemperatuur.

Rinus

Citaat van: Bram86 op 18-01-2022  18:39 uIk las dat je het juist wat warmer moet bewaren. Het staat bij mij nu donker op kamertemperatuur.
Zie mijn post #53 voor de link naar de datasheet, m.b.t. bewaren staat daar dit geschreven;
Storage:
Tetra should be stored in unopened
containers at 5 – 15ºC (41 – 59ºF). Avoid
exposure to sunlight and use up any opened
containers as soon as possible.

Rinus

Voor de liefhebbers nog even een kijkje in mijn nieuwe distributie centrum  :degroeten:

Eriks

PostNL is wel geweest vandaag, nadat ze zaterdag niet zijn geweest, maar zonder de envelop met tetrahop. Ondanks dat het weer in de app stond >:( >:( >:(
Morgen weer nieuwe kansen..

Rinus

Citaat van: Eriks op 18-01-2022  20:30 uPostNL is wel geweest vandaag, nadat ze zaterdag niet zijn geweest, maar zonder de envelop met tetrahop. Ondanks dat het weer in de app stond >:( >:( >:(
Morgen weer nieuwe kansen..
Dat is wel pech hebben zeg, ik heb het echt verstuurd hoor, misschien nog even geduld hebben.
Ik had het onderhand op de fiets sneller bij je gebracht :-)

Eriks

Citaat van: Rinus op 18-01-2022  21:08 uDat is wel pech hebben zeg, ik heb het echt verstuurd hoor, misschien nog even geduld hebben.
Ik had het onderhand op de fiets sneller bij je gebracht :-)
Ik weet ook dat je het verstuurd hebt, het heeft al 2 keer in de app van PostNL gestaan ;)
Op de fiets was wel goed voor de conditie geweest, mooi tochtje langs het drongelskanaal en dat daarna gecompenseerd kan worden met een biertje of wat ;D
Ik wacht geduldig af, morgen weer een poging (en misschien nog een keer een mooie foto van de envelop in de app van PostNL)

thepsych

Citaat van: Eriks op 18-01-2022  21:21 uIk weet ook dat je het verstuurd hebt, het heeft al 2 keer in de app van PostNL gestaan ;)
Op de fiets was wel goed voor de conditie geweest, mooi tochtje langs het drongelskanaal en dat daarna gecompenseerd kan worden met een biertje of wat ;D
Ik wacht geduldig af, morgen weer een poging (en misschien nog een keer een mooie foto van de envelop in de app van PostNL)

Ooit eerder ook wat dikkers in een envelop gestuurd, Brewtan. Postsorteermachine loopt daar soms op vast en soms gaat envelop kapot. Uiteindelijk in een plastic zakje aangekomen.

Mikel

Ook hier is hij binnen, bedankt Rinus!

brouwerij de Stier

Citaat van: Rinus op 18-01-2022  20:11 uVoor de liefhebbers nog even een kijkje in mijn nieuwe distributie centrum  :degroeten:

Rinus, geweldige actie dit. Zou je tetrahop ook kunnen gebruiken bij bier dat al gebotteld is?

Rinus

Citaat van: Rinus op 18-01-2022  20:11 uVoor de liefhebbers nog even een kijkje in mijn nieuwe distributie centrum  :degroeten:

Rinus, geweldige actie dit. Zou je tetrahop ook kunnen gebruiken bij bier dat al gebotteld is?

Zoals via PM vermeld vermoed ik van wel, maar de dosering zal lastig worden ivm de minimale hoeveelheid, afhankelijk van het aantal flesjes dat je opnieuw wilt openen en van tetrahop wilt voorzien.
Maar het hangt denk ik ook sterk af van het resterende suikergehalte en / of lange moeilijk vergistbare suiker ketens in je flesjes of het nog invloed gaat hebben, ik vermoed dat de werking vergelijkbaar is met koud hoppen?! Dus ook oppassen voor te heftige reacties?!

Maar.... uh... eerlijk gezegd ik ben ook geen ervaringsdeskundige, dus laat ik het liever aan anderen over om daar een advies over te geven. Ik heb enkel vermoedens over de werking, dus geen ervaring of wetenschap.

Jeroen76

Je zou toch net een inval krijgen... Heb het flesje ook keurig verpakt ontvangen en het bedrag en ietsje meer overgemaakt. Rinus bedankt voor alle moeite!

Gr. Jeroen

Ger Debije

Keurig en netjes ontvangen
Dank je wel

Alexander_H

Ook hier netjes ontvangen ! Bedankt Rinus!

rcvannus

Als je nog wat beschikbaar hebt, dan graag!

Wildor

Citaat van: Jeroen76 op 18-01-2022  23:54 uJe zou toch net een inval krijgen... Heb het flesje ook keurig verpakt ontvangen en het bedrag en ietsje meer overgemaakt. Rinus bedankt voor alle moeite!

Gr. Jeroen

Haha, als ik in de keuken brouw en mijn keukentafel staat vol met flesjes, zakjes brouwzouten, witte emmers (mout), meetapparatuur en een kookketel staat te dampen bij de schuifpui denk ik ook wel eens dat het een kwestie van tijd is totdat iemand denkt dat is geen zuivere koffie is en misdaad anoniem belt.  ::)

Maargoed, weer on-topic, Rinus is goed bezig zo te zien. Ik ben benieuwd naar de resultaten met tetrahop.

Wildor

Johan_D

Bram86

Heeft iemand de tetrahop al ingevoerd in brewfather? En doe je dat dan bij hops met een alpha van 9% of heb je die onder misc gezet?

Jacques

Citaat van: Bram86 op 19-01-2022  10:15 uHeeft iemand de tetrahop al ingevoerd in brewfather? En doe je dat dan bij hops met een alpha van 9% of heb je die onder misc gezet?

Ik voer het in onder Diverse. De bijdrage aan de bitterheid is nagenoeg nihil na een paar weken. Gelukkig blijft de schuimbevorderende eigenschap behouden.

Bvk1983

Ook hier in goede orde ontvangen, dank Rinus! Het bedrag is vanmiddag overgemaakt.

Heeghop

Hoi Rinus,

Ik weet nog niet wat het precies is, maar brouwen is ook experimenteren. Dus als je ook voor mij nog een flesje beschikbaar hebt dan houd ik mij aanbevolen.

Joost Postma

Bram86

Citaat van: Jacques op 19-01-2022  15:57 uIk voer het in onder Diverse. De bijdrage aan de bitterheid is nagenoeg nihil na een paar weken. Gelukkig blijft de schuimbevorderende eigenschap behouden.

Dat was mijn idee ook. Ik ga het zo invoeren.

DenMaarten

Ik had via een direct berichtje de vraag gesteld of er nog een flesje te koop was. Ik had geluk!  :biersmile:
Vandaag erg netjes verpakt binnen gekomen, direct ook de vergoeding betaald.

Dank voor dit leuke initiatief!

pincopallino

JessyH

Flesje keurig binnen en het geld is overgemaakt. Hartstikke bedankt Rinus!

drik79

Hier is het ook binnengekomen, bedankt!

Groet Drik

Eriks

Citaat van: Eriks op 18-01-2022  21:21 uIk weet ook dat je het verstuurd hebt, het heeft al 2 keer in de app van PostNL gestaan ;)

Het heeft even geduurd en vele foto's in de PostNL app dat ik post zou krijgen later, heb ik hem vandaag ontvangen :brouwen:
Dank!! Heel erg dank je wel zelfs!

Rinus

Citaat van: Eriks op 20-01-2022  19:04 uHet heeft even geduurd en vele foto's in de PostNL app dat ik post zou krijgen later, heb ik hem vandaag ontvangen :brouwen:
Dank!! Heel erg dank je wel zelfs!
Hoi Erik, dan heb je toch nog een beetje geluk bij de pech die je had, want ik heb vandaag meteen een nieuwe gestuurd, deze is dus al onderweg. Ik heb mijn goede reputatie natuurlijk ook hoog te houden.
Dus uiteindelijk 2 flesjes, daarmee kan je wel een tijdje vooruit ;-)

Eriks

Citaat van: Rinus op 20-01-2022  19:10 uHoi Erik, dan heb je toch nog een beetje geluk bij de pech die je had, want ik heb vandaag meteen een nieuwe gestuurd, deze is dus al onderweg. Ik heb mijn goede reputatie natuurlijk ook hoog te houden.

Dat wordt door brouwen :brouwen: :brouwen: Je bent de beste :biersmile:

Pieter1954

Als er nog een volgende bestelling geplaatst gaat worden houd ik me ook aanbevolen voor een flesje.

Rinus

Beste allemaal, ik ben weer helemaal bij met alle zendingen waarvan ik ook het adres heb ontvangen.
Als ik het goed heb mis ik nog de gegevens van posts #31 #32 #34 #38 graag z.s.m. doorgeven?
Ik ben bijna door de voorraad flesjes heen, dus wacht niet te lang want ander maak ik er graag iemand anders blij mee.

Alvast bedankt, Rinus

Wildor

Citaat van: Rinus op 20-01-2022  21:44 uBeste allemaal, ik ben weer helemaal bij met alle zendingen waarvan ik ook het adres heb ontvangen.
Als ik het goed heb mis ik nog de gegevens van posts #31 #32 #34 #38 graag z.s.m. doorgeven?
Ik ben bijna door de voorraad flesjes heen, dus wacht niet te lang want ander maak ik er graag iemand anders blij mee.

Alvast bedankt, Rinus

Done, pm verstuurd

Rinus

Broeky

Wat een super actie! Mocht er toch nog overblijven of een volgende actie komen, dan houd ik mij aanbevolen!  :D

Wildor

Ontvangen, en overgemaakt.
Bedankt voor de moeite!

Wildor

Eriks

Citaat van: Rinus op 20-01-2022  19:10 uHoi Erik, dan heb je toch nog een beetje geluk bij de pech die je had, want ik heb vandaag meteen een nieuwe gestuurd, deze is dus al onderweg. Ik heb mijn goede reputatie natuurlijk ook hoog te houden.

Het 2e flesje is in 1 keer probleemloos bezorgd! En zonder Postnl sticker erop. Dus ik vermoed dat ze toch bij de vorige even wilde weten wat er in zat :proost:
(Uiteraard ook voor de tweede het geld overgemaakt)

Rinus

Citaat van: Eriks op 22-01-2022  17:49 uHet 2e flesje is in 1 keer probleemloos bezorgd! En zonder Postnl sticker erop. Dus ik vermoed dat ze toch bij de vorige even wilde weten wat er in zat :proost:
(Uiteraard ook voor de tweede het geld overgemaakt)
Goed dat het nu beter ging, bedankt voor de betaling, top!

Rinus

Voor de liefhebbers, hierbij nog een foto van de "moederfles" waarvan ik jullie de tekst in de envelop had toegestuurd.

Ik mis nu nog een aantal (2) adressen van geïnteresseerden, ik heb deze ook al via PM benaderd, waarop ik ook al direct reacties heb mogen ontvangen, deze worden zsm opgestuurd.

Om het fair te houden gun ik de resterende (2) forum leden waarvan ik nog geen reactie heb ontvangen nog de tijd tot na het weekend om hun adres via PM door te sturen (omdat ze waarschijnlijk nu druk aan het brouwen zijn).

Als ik a.s. maandag geen reactie meer heb ontvangen dan gaan de resterende flesjes toch echt naar de leden die zich wat later gemeld hebben, sorry!

Hierbij benaderd deze actie zijn eindpunt want alles is op=op  :weetniet:, ongelofelijk wat een animo!
Ik vond het leuk om te doen en door het goed te organiseren en vooral te registreren is het zeer verlopen.

Ik wil nog wel nadrukkelijk bedanken voor al jullie (vaak enorm) gulle giften en snelle betalingen! Ik wist wel dat dit goed zou lopen, jullie forum leden zijn echt enorm betrouwbaar, top! de dankbaarheid die ik via dit topic en via PM mocht ontvangen waren echt zeer motiverend!  :groots:

Doordat dit alles zo positief verlopen is wil ik mij inzetten om deze actie over een aantal maanden (ergens in de lente?!) nog eens herhalen, voornamelijk vanwege de houdbaarheid datum die dan weer iets verder ligt....

groetjes, Rinus Damen

Wildor

Rinus,

Nogmaals hartelijk dank!
Door dit soort initiatieven kunnen brouwers weer eens wat nieuws proberen, zonder gelijk zelf een literfles aan te schaffen.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de ervaringen van de deelnemers.

:brouwen:

Wildor

Johan_D

Binnen en betaald.
Snel geleverd, goed gedaan!
Binnenkort volgt de test.

Qlobster

Ik ging er van uit dat alle flesjes al op waren, maar mocht je nog een flesje hebben dan neem ik het graag van je over.

Rinus

Citaat van: Qlobster op 23-01-2022  13:58 uIk ging er van uit dat alle flesjes al op waren, maar mocht je nog een flesje hebben dan neem ik het graag van je over.
Ze zijn ondertussen inderdaad op, ik heb nog een aantal toezeggingen gedaan en daarmee zijn ze nu echt allemaal op. Helaas kan ik je niet meer helpen, wellicht doe ik het in de lente nog een keer.

Eriks

Citaat van: Qlobster op 23-01-2022  13:58 uIk ging er van uit dat alle flesjes al op waren, maar mocht je nog een flesje hebben dan neem ik het graag van je over.

Ik heb je een berichtje gestuurd. Door PostNL vertraging en een bereidwillige Rinus heb ik 2 flesjes. Dus ik kan je er aan eentje helpen

rcvannus

Dank Rinus, ontvangen en overgemaakt.

grt,
Ronald

Emile

Rinus, Ik kreeg zojuist je pakketje binnen met de tetrahop. Fantastische service! Ik heb het bedrag (iets meer) overgemaakt op je rekening. Volgende keer mag je best wat meer vragen voor zo'n goede service. De inkoop van de tetrahop en de flesjes, het zorgvuldig verpakken en versturen, is ook wat waard.

Nogmaals dank!

Met vriendelijke groet,

Emile

Qlobster

Citaat van: Eriks op 23-01-2022  19:37 uIk heb je een berichtje gestuurd. Door PostNL vertraging en een bereidwillige Rinus heb ik 2 flesjes. Dus ik kan je er aan eentje helpen

Bedankt Erik,

Flesje is binnen en ik heb het bedrag aan je overgemaakt.

Pieter1954

Hier ook vandaag ontvangen en betaald.
Geweldig initiatief. Bedankt daarvoor.

Eriks

Citaat van: Qlobster op 26-01-2022  19:31 uBedankt Erik,

Flesje is binnen en ik heb het bedrag aan je overgemaakt.

Top :brouwen:

Jacques

We zijn nu een paar maanden verder. Wat zijn jullie ervaringen met tetrahop?

Eriks

Citaat van: Jacques op 30-03-2022  21:50 uWe zijn nu een paar maanden verder. Wat zijn jullie ervaringen met tetrahop?
Na vele maanden verder :beersmiley: viel het eerste biertje tegen, mix tussen tetra hop en suiker was niet lekker. Waardoor te weinig schuim en koolzuur. Was in een water oplossing, maar de waardes waren duidelijk niet juist op elkaar afgestemd
Tweede poging zit nu in de fles, suiker los toegevoegd met maatschepje en tetra aangelengd met water en meer pipet toegevoegd

Jacques

Citaat van: Eriks op 30-03-2022  22:31 uNa vele maanden verder :beersmiley: viel het eerste biertje tegen, mix tussen tetra hop en suiker was niet lekker. Waardoor te weinig schuim en koolzuur. Was in een water oplossing, maar de waardes waren duidelijk niet juist op elkaar afgestemd
Tweede poging zit nu in de fles, suiker los toegevoegd met maatschepje en tetra aangelengd met water en meer pipet toegevoegd

Had je de tetrahop per flesje toegevoegd?

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 30-03-2022  21:50 uWe zijn nu een paar maanden verder. Wat zijn jullie ervaringen met tetrahop?

Ik ga binnenkort mijn eerste brouwsel met tetrahop bottelen.

Johan_D

Het geeft mooi fijn schuim, en blijft lekker aan het glas hangen. Van de smaak verandering merk ik niets, wellicht omdat de hoeveelheid toe te voegen ook heel weinig is.

Eriks

Citaat van: Jacques op 30-03-2022  22:37 uHad je de tetrahop per flesje toegevoegd?

Eerste keer had ik een berekening gemaakt hoeveel suiker ik nodig had voor de x liters die ik had. Plus een afgemeten hoeveelheid heet water om het in op te lossen en 1 ml tetra. Ik had het zo uitgerekend dat ik 2 ml per fles moest toevoegen voor een juiste mix.
Tweede poging, met een maatschepje zoals ik normaal doe per flesje. Wat heet water waar ik 1 ml tetra in heb opgelost. En dan 1 ml per flesje toegevoegd

Ik bottel vanuit het gistingsvat rechtstreeks met een hevellaar, ik heb geen bottelvat tussenin nog om te mixen oid

Jacques

Citaat van: Eriks op 31-03-2022  22:31 uIk bottel vanuit het gistingsvat rechtstreeks met een hevellaar, ik heb geen bottelvat tussenin nog om te mixen oid

Iedereen kiest zijn eigen werkwijze bij het bottelen.

Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van rechtstreeks bottelen vanuit een vergistingsvat. Er bestaat een grote kans dat er flessen zij met heel veel gist. Dat kan leiden tot vervelende smaakafwijkingen.

Maar ook bij het overhevelen naar een bottelemmer bestaan er risico op smaakafwijkingen. Er is een veel grotere kans op oxidatie en infectie van je bier.
Het grote voordeel van overhevelen is dat je je bottelsuiker, en ook andere toevoegingen zoals tetrahop of sulfiet, beter kunt doseren. Het toevoegen van een heel klein beetje sulfiet (0,025 g/liter) kan het risico op oxidatie aanzienlijk verkleinen.

Eriks

Citaat van: Jacques op 31-03-2022  23:03 uIedereen kiest zijn eigen werkwijze bij het bottelen.

Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van rechtstreeks bottelen vanuit een vergistingsvat. Er bestaat een grote kans dat er flessen zij met heel veel gist. Dat kan leiden tot vervelende smaakafwijkingen.

Maar ook bij het overhevelen naar een bottelemmer bestaan er risico op smaakafwijkingen. Er is een veel grotere kans op oxidatie en infectie van je bier.
Het grote voordeel van overhevelen is dat je je bottelsuiker, en ook andere toevoegingen zoals tetrahop of sulfiet, beter kunt doseren. Het toevoegen van een heel klein beetje sulfiet (0,2 g/liter) kan het risico op oxidatie aanzienlijk verkleinen.

Veel gist in een fles heb ik vroeger wel last van gehad. Maar tegenwoordig met m'n huidige hevel niet meer. Altijd helder bier en miniem beetje gist onder in de fles, genoeg commerciële die meer gist neerslag in de fles hebben (of eiwit)

CeesM

Citaat van: Jacques op 31-03-2022  23:03 uZelf ben ik niet zo'n liefhebber van rechtstreeks bottelen vanuit een vergistingsvat. Er bestaat een grote kans dat er flessen zij met heel veel gist. Dat kan leiden tot vervelende smaakafwijkingen.
Daar heb ik geen probleem mee. Ik bottel rechtstreeks uit mijn CCT als mijn bier helder is (Wel gistdepot lozen tot onder het aftapkraantje). Blijf voldoende gist aanwezig voor de hergisting op fles, en heb maar een flinterdun laagje gist op de bodem.

Jaap W

Op 12 februari een dubbel gebrouwen. Op 28 februari gebotteld. Ik heb 2 ml tetrahop op 36 liter bier gebruikt. Samen met het suikerwater voor het bottelen toegevoegd.
Een mooie stevige schuimkraag, maar of dat alleen door de tetrahop komt durf ik niet te zeggen. Ik heb altijd wel een mooie stevige schuimkraag op mijn bieren.  :proost:  :beersmiley:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.