Recept met Loral cryo hop

Gestart door rutger1973, 02-01-2022 01:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rutger1973

Hallo brouwers,

Ik heb een proefakje Loral cryo waar ik graag een recept mee wil maken. Het is een zakje van 28 gram en ik brouw 12 liter per batch.

Ik dacht zelf aan een fruitige Apa stijl met wat pine erbij. Als basis pale ale, beetje Munich of Vienna en wat Cara 120 erbij. Als gist wilde ik US-05 gebruiken.

Omdat ik de loral niet ken (en de cryo variant al helemaal niet) was ik benieuwd welke hopsoorten hier goed bijpassen. Misschien centennial als bitterhop? Beetje schieten met hagel misschien aangezien ik niet een helder beeld heb wat ik wil bereiken.

Benieuwd naar jullie reacties.

Dank vast!

Groet
Rogier


Wildor

De belangrijkste kenmerken van Loral hop zijn de citrus (lemon) en het bloemige (floral) en dat heeft geleid tot de naam Lora
Kijkend na Centennial, Chinook als bitterhop kan een mooie combinatie geven. Je hebt een pakje met 28 g cryo hops, wat overeenkomt met 56 g pellets.
Ik zou, om de hop goed te leren kennen Centennial gebruiken als bitterhop en 10 min. aroma. En vervolgens de Lora in zijn geheel toevoegen als dry hop, dan komt de smaak en aroma goed naar voren en haal je het meeste uit de hop.

Wordt dan een IPA ipv een APA en wellicht wil je daar je gist nog op aanpassen.


rutger1973

Dank! Da's denk ik een goede tip... was inderdaad benieuwd hoe de verhoudingen pellets en cryo pellets zijn. Een cryo pellot is dus 2x zo sterk als een gewone.

Misschien de loral ook nog een beetje toevoegen als flame-out?

Ik denk dat ik bij de us-05 blijf. Ik heb ook nog een bry-97 maar die schijnen niet ver uit elkaar te liggen.

Wildor

Kan uiteraard, even snel rekenen:

IPA is toch al gauw 3 gram/liter
Dus 36 gram op 12 liter minimaal voor je dryhop (18 gr cryo).
Heb je nog de keuze om de overige 10 gram cryo te verdelen tussen flameout/extra dryhop.

Jacques

Citaat van: Wildor op 02-01-2022  13:37 uDe belangrijkste kenmerken van Loral hop zijn de citrus (lemon) en het bloemige (floral) en dat heeft geleid tot de naam Lora
Kijkend na Centennial, Chinook als bitterhop kan een mooie combinatie geven. Je hebt een pakje met 28 g cryo hops, wat overeenkomt met 56 g pellets.
Ik zou, om de hop goed te leren kennen Centennial gebruiken als bitterhop en 10 min. aroma. En vervolgens de Lora in zijn geheel toevoegen als dry hop, dan komt de smaak en aroma goed naar voren en haal je het meeste uit de hop.

Wordt dan een IPA ipv een APA en wellicht wil je daar je gist nog op aanpassen.

Om de smaak van de hop te leren kennen zou ik niet koudhoppen. Koudhop zorgt voor biotransformatie. Dat wil zeggen dat aromastoffen uit de hop omgezet worden in andere aromastoffen.
Wel kun je de batch splitsen. Een gedeelte wel koudhoppen en een gedeelte niet koudhoppen. Van dit soort tests leer je veel, veel meer dan je uit boeken en via het internet leert...

rutger1973

Dank voor je reactie Jacques. Ik snap de opzet van het splitsen van een batch. Het is echter niet echt zo dat ik expliciet deze hop wil leren kennen. Ik heb een proefzakje gekregen en ik wil gewoon een mooi recept maken met deze hop. Ik zoek wat ideeën en advies.

Wat vinden jullie van onderstaand recept?

ABV: 6,7%
IBU: 31 Tinseth
Kleur: 15 EBC
SG voor koken 1.047
Begin SG 1.061
Eind SG 1.010

Vergistbare ingrediënten (3.65 kg)
3 kg - Swaen dutch pale ale 8 EBC (82.2%)
350 g - Swaen Vienna 10 EBC (9.6%)
200 g - Carahell 25.5 EBC (5.5%)
100 g - Soft Candi Sugar, Blanc (White) 0 EBC

Hop (48 g)
60 min - 10 g - Centennial - 7.8% (16 IBU)
10 min - 10 g - Centennial - 7.8% (7 IBU)
Hopstand
20 min hopstand @ 80 °C
20 min - 10 g - Loral cryo (Cryo) - 23.2%
Koudhop
7 dagen - 18 g - Loral cryo (Cryo) - 23.2%

Gist
1 pkg - Fermentis Safale American US-05

Maischprofiel
High fermentability plus mash out
52 °C - 10 min - Temperatuur
62 °C - 30 min - Temperatuur
72 °C - 30 min - Temperatuur
78 °C - 5 min - Mash Out

Jacques

Waarom een maischstap bij 52 ºC? Dat is iets van voor de eeuwwisseling . :)
Die kun je rustig overslaan.

Verder zou ik starten bij 65 ºC en deze 40 minuten aanhouden.
De 72 ºC stap zou ik inkorten tot 20 minuten.

De suiker zou ik weglaten, zo zwaar is je begin SG niet dat dit nodig is. De moutigheid van je bier wordt hierdoor sterker.


Verder een mooi recept.

 

rutger1973

Tja, die 52 ºC stap is een soort van automatisme. Nooit echt over nagedacht. Dank voor de tips, ik neem ze mee!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.