Vragen nav prijswinnend Scotch Imperial Stout recept

Gestart door Kapau, 27-12-2021 12:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Kapau

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42123.msg635148.html#msg635148
Beetje laat op het feestje, maar ik ben van plan een afgeleide van bovenstaande recept te brouwen binnenkort.
Kijkende naar het recept heb ik een aantal vragen.

Het maischschema vraagt voor een stapsgewijze maisch van maar liefst een uur en drie kwartier. Ik ben van plan een double-mash te doen in verband met de overschrijding van mijn maximale stort in mijn 30L Brew Monk keteltje en dan voelt drie en een half uur maischen als een flinke opgave, vooral als ik tussendoor nog moet spoelen.
Is dit maischschema op deze manier nodig of kan ik ook af met een simpelere / kortere maisch?

Het recept schrijft een stort aan whisky mout van 13.2% voor. Meeste recepten die whiskymout gebruiken zie ik 1,5-2% in de stort zitten. Is de 13,2% niet teveel van het goede? Ben op zich wel een liefhebber van een goede Islay whisky.

PP

10% whisky-mout is zeker aan te bevelen in het "geweld" van donkere mouten, geuren en smaken. Kan ik je aanraden!

M.b.t. het brouwen: ik werk met ketels en volg een vergelijkbaar RIS recept als volgt:
Als 1e stap hanteer ik een decoctiestap: 40% van de moutstort (3:1) met water opwarmen van 60 naar 72 C (20 min verblijftijd).
Vervolgens extra water en de rest van de mout toevoegen tot een verhouding 2,75:1 waarbij de maischtijd totaal ca. 1,5 u bedraagt.
De maisch blijft op deze manier voldoende "vloeibaar", is ook goed te filtreren (1,014 laatste uitloop).
Uit voorzorg had ik zemelen toegevoegd.
Uiteindelijk volgens planning 27 L RIS, dichtheid 1,089.
De "extra" brouwtijd voor deze zware jongen weegt op tegen het zeer geslaagde resultaat.

Wellicht brengt deze werkwijze je op ideeen,
groet, Paul 

Kapau

Bedankt voor je antwoord Paul!
Ik ga even spelen met het schema, even kijken waar ik op uit kom.

Kapau

Hij is gisteren aangegaan, wat een drama. Gebrouwen in mijn brewmonk 30L.
Beslag was te dik waardoor mijn ketel uiteindelijk overliep (pomp was iets te enthousiast).
De rest van de dag had ik daarna last van verstopte pomp doordat er een laag beslag op de bodem lag.
Voor de tweede maisch de ketel leeg gehaald, door een brew bag in een ton gefilterd, ketel schoongemaakt en tweede ronde gedaan, ging gelukkig iets beter.
SG kwam uit op 1.120, stuk hoger dan ik had verwacht. Ging uit vanwege double mash dat ik rond de 67% zou uitkomen, uiteindelijk 77% geworden. Hopen de dat de M42 dat netjes oppeuzelt, hij is ieder geval al aan het bubbelen. Smaak van de soep voordat het het vat in ging was al veelbelovend, geur die er nu vanaf komt ook.

Kapau

Afgelopen week op de fles gezet, uitgekomen op 11,8% maar liefst. Bottelsuiker toegevoegd en hoop dat de gist zich nog fit genoeg voelt om een toetje naar binnen te werken. De eerste proef was zeer veelbelovend, goede volle smaak met aanwezige turf/gebrande noten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.