Hop correctie

Gestart door yke, 20-12-2021 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yke

beste brouwers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mogelijk een domme vraag.
Ik wil graag binnenkort de dunkel weizen brouwen van zeezuiper.
Deze gebruikt daar Hallertau tradition hop met alfazuur van 3,2%.
Nou corrigeer ik deze omdat deze nou te krijgen is met een alfazuur van 6,2%.
Maar nou vroeg ik me af corrigeer je deze voor de bitterhop en voor de aroma hop? Beide zijn hiervoor de Hallertau tradition (de ene gaat er 60 minuten in, dit lijkt me de bitterhop en de andere gaat er 15 minuten in, dit lijkt me de aroma hop.)
Of kijk je bij de aroma hop niet naar het alfazuur en voeg je gewoon de hoeveelheid toe gemeld in het recept?

Alvast bedankt!

Snelbier

Eeuwige vraag blijft of een hoger alfa% ook meer smaak geeft, dan zou het allemaal niet uitmaken. Weinig over te vinden.
Ik ga zelf maar uit van smaak, dus aromahops zoveel mogelijk origineel houden.
Dan bitterhop aanvullen tot gewenste totaal-ibu.
Succes, Snelbier.

biking rebel

Citaat van: Snelbier op 20-12-2021  13:37 uEeuwige vraag blijft of een hoger alfa% ook meer smaak geeft, dan zou het allemaal niet uitmaken. Weinig over te vinden.
Ik ga zelf maar uit van smaak, dus aromahops zoveel mogelijk origineel houden.
Dan bitterhop aanvullen tot gewenste totaal-ibu.
Succes, Snelbier.

Dat is nooit een eeuwige vraag geweest. Hier wat simpele uitleg:
https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1159601007

Wat betreft de vraag van de TS: bitterheid zou ik sowieso corrigeren op basis van de hop die je gebruikt. De hoparoma is met name afhankelijk van het gehalte aan hop oliën. En die weet je niet van de hop die in het recept staat, dus dat is lastig vergelijken. Ik zou het op basis van het alfazuurgehalte corrigeren, dus ook minder hop bij de aroma stap toevoegen.

Jacques

Citaat van: yke op 20-12-2021  12:32 ubeste brouwers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mogelijk een domme vraag.
Ik wil graag binnenkort de dunkel weizen brouwen van zeezuiper.
Deze gebruikt daar Hallertau tradition hop met alfazuur van 3,2%.
Nou corrigeer ik deze omdat deze nou te krijgen is met een alfazuur van 6,2%.
Maar nou vroeg ik me af corrigeer je deze voor de bitterhop en voor de aroma hop? Beide zijn hiervoor de Hallertau tradition (de ene gaat er 60 minuten in, dit lijkt me de bitterhop en de andere gaat er 15 minuten in, dit lijkt me de aroma hop.)
Of kijk je bij de aroma hop niet naar het alfazuur en voeg je gewoon de hoeveelheid toe gemeld in het recept?

Alvast bedankt!

De meeste bitterheid krijg je van de hop dat je aan het begin van het koken toevoegt. Tussen 3,2 en 6,2 zit veel verschil, een verschil om rekening mee te houden als het gaat om de bitterheid.

Aromahopgiften hebben veel minder invloed op de bitterheid van je bier. Tenzij het gaat om hele grote hopgiften zou ik geen correctie toepassen. Minder hop is immers ook minder hoparoma...

yke

Oké toch niet zo eenduidig antwoord, maar ik ga de aroma hop niet aanpassen. Dank voor jullie antwoorden.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.