Oei… ik groei !

Gestart door Boxem, 30-11-2021 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boxem

Sinds ik mijn eigen gebrouwen bier drink ben ik al meer als 5 kg gegroeid.
Ik zat al jaren op t zelfde gewicht en nu in 1 jaar tijd is het mis.
Kan dat van mijn eigen bier komen?
Hiervoor dronk ik altijd Grolsch, dus ik ben eens gaan meten.
SG van Grolsch uit de fles 1008
SG van "Drupje"uit de fles 1014
Heb ik te maken met onvergistbare suikers?
Word je daar dik van?
En zo ja...
Wat kan ik veranderen aan mijn recept?

Dank U

Bvk1983

Citaat van: Boxem op 30-11-2021  20:02 uSinds ik mijn eigen gebrouwen bier drink ben ik al meer als 5 kg gegroeid.
Ik zat al jaren op t zelfde gewicht en nu in 1 jaar tijd is het mis.
Kan dat van mijn eigen bier komen?
Hiervoor dronk ik altijd Grolsch, dus ik ben eens gaan meten.
SG van Grolsch uit de fles 1008
SG van "Drupje"uit de fles 1014
Heb ik te maken met onvergistbare suikers?
Word je daar dik van?
En zo ja...
Wat kan ik veranderen aan mijn recept?

Dank U

Ik weet niet of je Brewfather gebruikt maar die rekent het aantal kcal uit per 100 ml. Kijk daar maar eens en er wordt al veel duidelijk denk ik. Met name de zwaardere bieren zijn echt calorieënbommen.

Eriks

Citaat van: Bvk1983 op 30-11-2021  22:17 uIk weet niet of je Brewfather gebruikt maar die rekent het aantal kcal uit per 100 ml. Kijk daar maar eens en er wordt al veel duidelijk denk ik. Met name de zwaardere bieren zijn echt calorieënbommen.

BrouwHulp rekent ook calorieën uit. Eind SG heeft er volgens mij weinig mee te maken, Begin SG doet het hem.

Jan de Graaff

Citaat van: Boxem op 30-11-2021  20:02 uSinds ik mijn eigen gebrouwen bier drink ben ik al meer als 5 kg gegroeid.
Ik zat al jaren op t zelfde gewicht en nu in 1 jaar tijd is het mis.
Kan dat van mijn eigen bier komen?
Hiervoor dronk ik altijd Grolsch, dus ik ben eens gaan meten.
SG van Grolsch uit de fles 1008
SG van "Drupje"uit de fles 1014
Heb ik te maken met onvergistbare suikers?
Word je daar dik van?
En zo ja...
Wat kan ik veranderen aan mijn recept?

Dank U
Er zijn tientallen redenen te verzinnen – leeftijd, stoppen met roken, andere eetgewoontes, ander voedsel, weinig beweging/sporten, meer drinken en ga zo maar door. De Corona-pandemie heeft ook niet geholpen, dat heeft voor veel mensen tot een verstoring van hun vaste ritmes, rituelen en gebruiken geleid. Je zou de enige niet zijn die bij gevolg is aangekomen.

Als je het in bier zoekt zijn er drie primaire oorzaken: de hoeveelheid, de frequentie en het alcoholpercentage. Als deze alle drie omhoog zijn gegaan dan heb je een groot deel van het probleem te pakken.

Alcohol is dikmakend; vandaar ook de aanduiding 'Bierbuik'...

Een diëtist (m/v) kan je helpen te achterhalen waar die 5 kilo's vandaan zijn gekomen en ze weer kwijt te raken.

seed7

Citaat van: Boxem op 30-11-2021  20:02 uWat kan ik veranderen aan mijn recept?

Lager begin SG, relatief lager eind SG. Bitters, Saisons, zuurbier. Als je denkt dat het daar door komt.

Ingo

hansHalberstadt

Ik heb een goede oplossing bedacht: eerst de energie verbranden door bv een stuk te gaan fietsen en daarna kun je die energie weer toevoeren in de vorm van bier (maar niet andersom dus ). Voor mij is dat 1000 kJ per 20 minuten op de racefiets of fietstrainer intensieve training. Met een gewone fiets en 20 km/uur is dat wat minder ca 400 kJ/20 minuten. en een pilsje is dat 450 kJ/ glas van 300 ml en voor een tripel van 8% is dat 720 kJ. dus je moet dan zeg 20 minuutjes fietsen voor een pilsje van 5% en een half uurtje voor een tripeltje van 8%.
Soort van vooraf betalen dus.   

Jacques

De oplossing van Hans is ook mijn oplossing: meer bewegen!

Ik ga minimaal 2 keer naar de sportschool en de auto wordt veel minder gebruikt. Afgelopen jaar heb ik zo'n 5.000 km gefietst die ik eerst met de auto reed. Verder drink ik 3 à 4 dagen in de week geen alcohol.

Door dit zo te doen groei ik niet meer. Wel is mijn gewicht heel wat kilo's meer dan voor ik met de hobby begon...

Micha

Een kilo vet is ongeveer 7700 kcal. Dus dan kun je ook uittellen wat je allemaal moet doen om het eraf te werken. En vaak komt er bij de borrel ook nog wel een snackje kijken, dus dan kan het wel oplopen.  :weetniet:

Als je snel maatregelen wil nemen kan ik je boksen of een HIT training wel aanraden. Dan knal je er in een uur veel calorien doorheen. En je laat het wel uit je hoofd om daarna een biertje te pakken, want je valt meteen van je stoel af.   ;D Het voordeel van bewegen is wel dat je basisverbranding verbeterd, dus ook buiten de tijden dat je sport heb je er plezier van.

Het depressieve aan die 7700 kcal is dat je echt maar een paar kcal per dag teveel moet eten om in 10 jaar tijd een kilo aan te komen. Dit werkt overigens ook de andere kant op. Dat dan weer wel. (ik ben geen voedingswetenschapper, dus garantie tot aan de deur...)

hansHalberstadt

Citaat van: Micha op 01-12-2021  07:44 uEen kilo vet is ongeveer 7700 kcal.
Gelukkig is de efficiency van ons lichaam maar 25% dus dus om die 7700 kcal (x 4.2=32.4 MJoule) hoef je 'slechts' ca 8000 kJ aan energie te leveren. De rest van de energie gebruikt je lichaam om alle processen te regelen en wordt omgezet in warmte. 
1 kg vet verbranden is bv 150 Watt fietsen gedurende 15 uur.

Fietsen, hardlopen en zwemmen zijn bij uitstek geschikt om veel vermogen te leveren gedurende langere tijd. En het meest efficiënt gaat dat in de zgn vetverbrandingszone. Dus niet met je tong op je knieën, maar zodat het nog een beetje leuk blijft. Dat is dus bv flink doorfietsen, maar wel in een tempo wat je zonder problemen een uur of langer vol kunt houden. (bij mij is dat ca 250 Watt. ik train dan bv 3 uur op de racefiets 1 of 2 x peer week met 225 Watt en dan kom je op ca 10000 kJ per keer) Dit jaar in mei begonnen en op dit moment bijna 4 kg lichter inclusief de nodige biertjes.
Elke dag een uurtje fietsen bv naar het werk heen en weer is dus 66 g vet eraf. maar ook daarna werkt het nog een tijdje door. En door veel te bewegen neemt je ruststofwisseling ook toe, dus als je stil zit en dat is ca 75 Watt continue voor de gemiddelde persoon.

Met de helft van de dagen fietsen kom je dan op 12 kg per jaar. En waarschijnlijk nog iets meer want vetweefsel bevat ook water en daar raak je ook een beetje van kwijt als er vet verdwijnt.

Dus inderdaad: veel bewegen is de oplossing.

Jan de Graaff

Citaat van: hansHalberstadt op 01-12-2021  08:37 uMet de helft van de dagen fietsen kom je dan op 12 kg per jaar. En waarschijnlijk nog iets meer want vetweefsel bevat ook water en daar raak je ook een beetje van kwijt als er vet verdwijnt.
Ik heb weleens begrepen dat spierweefsel meer weegt dan vetweefsel, dus als je veel meer gaat fietsen dan voorheen raak je inderdaad vetweefsel kwijt, maar krijg je er spierweefsel bij. Dat mis ik nog in je berekening  >:D

Maar inderdaad: Meer bewegen is een (belangrijk deel van de) oplossing. Bewegen is sowieso niet slecht.

Adbrouwt


Micha

Citaat van: hansHalberstadt op 01-12-2021  08:37 uGelukkig is de efficiency van ons lichaam maar 25% dus dus om die 7700 kcal (x 4.2=32.4 MJoule) hoef je 'slechts' ca 8000 kJ aan energie te leveren. De rest van de energie gebruikt je lichaam om alle processen te regelen en wordt omgezet in warmte.
1 kg vet verbranden is bv 150 Watt fietsen gedurende 15 uur.

Fietsen, hardlopen en zwemmen zijn bij uitstek geschikt om veel vermogen te leveren gedurende langere tijd. En het meest efficiënt gaat dat in de zgn vetverbrandingszone. Dus niet met je tong op je knieën, maar zodat het nog een beetje leuk blijft. Dat is dus bv flink doorfietsen, maar wel in een tempo wat je zonder problemen een uur of langer vol kunt houden. (bij mij is dat ca 250 Watt. ik train dan bv 3 uur op de racefiets 1 of 2 x peer week met 225 Watt en dan kom je op ca 10000 kJ per keer) Dit jaar in mei begonnen en op dit moment bijna 4 kg lichter inclusief de nodige biertjes.
Elke dag een uurtje fietsen bv naar het werk heen en weer is dus 66 g vet eraf. maar ook daarna werkt het nog een tijdje door. En door veel te bewegen neemt je ruststofwisseling ook toe, dus als je stil zit en dat is ca 75 Watt continue voor de gemiddelde persoon.

Met de helft van de dagen fietsen kom je dan op 12 kg per jaar. En waarschijnlijk nog iets meer want vetweefsel bevat ook water en daar raak je ook een beetje van kwijt als er vet verdwijnt.

Dus inderdaad: veel bewegen is de oplossing.

Dank voor de technische uiteenzetting en je enthousiasme over het fietsen.  :) Mijn punt (en die van jou volgens mij ook wel) was dat de beste sport de sport is die je echt doet. Kies gewoon iets uit wat je echt leuk vind en dan voelt het al niet meer als een karwei. Ik blijk het leuk te vinden om wekelijks boksfit en MMA/kickboks training te doen en ga daar met plezier (op de fiets  ;) ) naartoe.

Voor zover de vraagsteller na al dat gepraat over sport nog niet gevlucht is, wil ik nog wel een extra duit in het zakje doen: installeer een (vr)eetmeter op je mobiel. Het is vervelend om alles in te voeren, maar je krijgt meteen inzicht in je gedrag. Met een paar kcal per dag minder val je ook af, alleen is het dan een kwestie van aanhouden.

pincopallino

We stoppen met bier brouwen en we drinken alleen water  :D

Eric v B

Beweeg voldoende, drink alleen bier. Laat kaas, worst, chippies en nootjes in de (koel)kast liggen.

Boxem

Dit topic alleen al is al zware kost.
Sporten valt af (?)..
Helaas ben ik afgekeurd en is sporten geen optie...
Ik denk dat de conclusie is dat het niet alleen aan het bier ligt...
Ik gaat wel weer verder met sport kijken en genieten van ons zelfgebrouwen bier !

hansHalberstadt

Andere optie blijft natuurlijk om een compromis te sluiten. Dus alles waar veel energie inzit gewoon wat minder, of qua bewegen kijken wat je wel kunt, bv wandelen help ook al een stuk. of gewoon doen wat je wilt doen en juist jezelf geen dingen ontzeggen. Het leven is al veel te kort om daarin ook nog de leuke dingen niet te doen en je dan achteraf af te vragen of dat het wel waard was.

Snelbier

Citaat van: Boxem op 01-12-2021  16:20 uDit topic alleen al is al zware kost....
... Ik gaat wel weer verder met sport kijken en genieten van ons zelfgebrouwen bier !
Geniet van het leven, mét bier, met mate. Troost: er zijn meer mensen verdronken in water dan in bier  :biersmile:.
Even serieus: alcohol geeft bijna zelfde caloriën als restsuikers in bier.  Daar is weinig winst (qua buikje) te behalen, behalve minder bier drinken  :(.
Nog serieuzer: bepaal voor jezelf op welke 3-4 weekdagen je mag bierdrinken. En houd je er aan. Is lastiger dan het lijkt..
Een dag gesmokkeld ivm verjaardag van vriend xyz? Dan 2 dagen straf, géén bier  :police:
Succes, Snelbier

Edit: tijdens typen soortgelijke post.  Brouwers denken gelijk.

Micha

Citaat van: Boxem op 01-12-2021  16:20 uDit topic alleen al is al zware kost.
Sporten valt af (?)..
Helaas ben ik afgekeurd en is sporten geen optie...
Ik denk dat de conclusie is dat het niet alleen aan het bier ligt...
Ik gaat wel weer verder met sport kijken en genieten van ons zelfgebrouwen bier !

Full contact denksport dan maar?  :)

Sporten helpt zeker, maar met goed kijken naar wat je eet is ook al een hoop te winnen.

pincopallino

Ik drink elke dag gemiddeld 1,5  bieren dagelijks. Mijn gewicht is dezelfde gebleven ondanks het klimmen der jaren. Veel fysische beweging en gezond eten is naar mijn inziens de sleutel om de weegschaal te vergrendelen. Wel is het zo dat niet iedereen dezelfde stofwisseling heeft en ook de discipline om het te doen.

hansHalberstadt

Het is alles bij elkaar. Dus met 1.5 biertje zelfs een tripeltje zit je op 1000 kjoule per dag (240 kcal) en een man gebruikt per dag ca 10000 kJ (2400 kcal) dus moet je ergens anders 240 kcal besparen. bv boterham = 80 kcal, havarine = 15 kcal, margarine = 35 kcal, beleg = 15 kcal (mager vlees) tot 90 kcal (pindakaas) dus bv 2 boterhammen met pindakaas minder en nog 2 boterhammen met mager vlees en halvarine ipv margarine en kaas is samen al 240 kcal, dus dan ben je er al. En dan een half uurtje wandelen met 7 kcal/minuut haal je er nog 210 kcal vanaf. Dus je kun ook voor elk tripeltje wat je neemt gewoon een half uurtje gaan wandelen. Dus als je de hond 4 x per dag een kwartiertje gaat uitlaten dan heb je ook al 2 tripeltjes te pakken. en met de fiets boodschappen doen ipv met de auto is ook alweer snel een tripeltje. 

https://www.allesoversport.nl/thema/gezonde-leefstijl/afvallen-reken-uit-hoeveel-calorieen-je-verbrandt/
deze vond ik ook wel handig: https://www.iamafoodie.nl/calorieen-broodbeleg/

ExPeteriment

Dank voor de levenswijsheden.Topic starter heeft een vraag over het recept, drinkt niet meer, beweegt niet anders, maar drinkt ander bier en wordt zwaarder Een overgang naar zwaarder bier zet dus flink aan bij dezelfde beweging. Je kunt zowel het recept veranderen als de beweging, dat laatste gaat de vraag niet over. Persoonlijk vind ik zwaardere bieren lekkerder, uitstapjes naar lichter bier waren minder, maar daar moet toch ook ruimte in zijn om die aangenaam te maken. Ik heb meer aan tips daarover, dan over beweegtips. Dus interessant topic, dank Boxem.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 01-12-2021  23:17 uPersoonlijk vind ik zwaardere bieren lekkerder, uitstapjes naar lichter bier waren minder, maar daar moet toch ook ruimte in zijn om die aangenaam te maken. Ik heb meer aan tips daarover
Bedoel je dan hoe je lichtere bieren lekkerder kunt maken zonder de calorieën?

hansHalberstadt

Uiteindelijk zijn het de restsuikers en de alcohol. Je zou een gist kunnen nemen die verder doorgist en dan wat minder mout zodat je wel op dezelfde alcohol uitkomt en het tekort aan suiker aanvullen met zoetstof. Alcohol levert 7 kcal/gram en suiker 4 kcal/gram dus kan een marginaal verschil geven als je minder restsuiker hebt, maar levert ook niet heel veel verschil op.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 02-12-2021  00:07 uBedoel je dan hoe je lichtere bieren lekkerder kunt maken zonder de calorieën?
Ja, precies. Voor mij hoeft lekkerder niet zoeter te betekenen, maar wil ik wel dat ze volmondig zijn.

hans_nwk

Citaat van: hansHalberstadt op 01-12-2021  08:37 uFietsen, hardlopen en zwemmen zijn bij uitstek geschikt om veel vermogen te leveren gedurende langere tijd. En het meest efficiënt gaat dat in de zgn vetverbrandingszone. Dus niet met je tong op je knieën, maar zodat het nog een beetje leuk blijft. Dat is dus bv flink doorfietsen, maar wel in een tempo wat je zonder problemen een uur of langer vol kunt houden. (bij mij is dat ca 250 Watt. ik train dan bv 3 uur op de racefiets 1 of 2 x peer week met 225 Watt en dan kom je op ca 10000 kJ per keer)

Dus inderdaad: veel bewegen is de oplossing.
Dieet is het belangrijkste voor je gewicht, beweging helpt maar het lukt nooit om daar slechte eetgewoontes mee te compenseren.
Vetverbrandingszone is de minst efficiente zone om af te vallen. Hij heet zo omdat je dan relatief het meeste vet verbrandt maar zeker niet absoluut (en totaal vermogen en dus verbruik is bij de meesten in die zone vrij belabberd). Ook is de impact op je metabolisme na de inspanning heel gering.

HIT werkt goed maar is eigenlijk alleen te doen voor goed getrainde fanatiekelingen.
Beste is een mix van wat krachttraining en duurtraining.

Veel bewegen is niet de oplossing voor maar wel in het algemeen ontzettend belangrijk voor je gezondheid.

Maar de belangrijkste beweging is degene die je doet, niet degene die het beste zou zijn en veel fietsen of wandelen doet inderdaad veel voor je lijf!

Derp

Citaat van: JanDeGraaff op 01-12-2021  10:14 uIk heb weleens begrepen dat spierweefsel meer weegt dan vetweefsel, dus als je veel meer gaat fietsen dan voorheen raak je inderdaad vetweefsel kwijt, maar krijg je er spierweefsel bij. Dat mis ik nog in je berekening  >:D

Maar inderdaad: Meer bewegen is een (belangrijk deel van de) oplossing. Bewegen is sowieso niet slecht.
Moet wel mee opgepast worden, je gebruikt dit al gauw als smoes naar jezelf.. "nee hoor is allemaal spier".  ;D

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 02-12-2021  07:07 uJa, precies. Voor mij hoeft lekkerder niet zoeter te betekenen, maar wil ik wel dat ze volmondig zijn.

Voor een volmondiger bier kun je meer brouwzouten en meer hop gebruiken...
En ook mouten met een hoger eiwitgehalte zoals tarwe.

Volmondigheid is een zeer complexe aangelegenheid waarbij veel meer factoren een rol spelen dan alleen restsuikers zoals wel eens gedacht wordt.

Boxem

Citaat van: ExPeteriment op 02-12-2021  07:07 uJa, precies. Voor mij hoeft lekkerder niet zoeter te betekenen, maar wil ik wel dat ze volmondig zijn.

Dat bedoel ik....
Laten we die kant es op proberen te gaan....

Hay

Sporten in de vorm van gewoon bewegen is altijd de oplossing.
En bewegen kan bijna iedereen.
En ik heb mijn vorm van bewegen ook door een ongeluk moeten veranderen.
En werd daardoor zelfs lichter ipv zwaarder.
Heb nu zelfs ander werk en ben daardoor zelfs een paar kilo extra afgevallen.
Ja elk pondje gaat door het mondje maar je bent er zelf bij.

PDGRRR

Citaat van: Hay op 03-12-2021  22:00 uJa elk pondje gaat door het mondje maar je bent er zelf bij.

Citaat van: Micha op 01-12-2021  17:57 uSporten helpt zeker, maar met goed kijken naar wat je eet is ook al een hoop te winnen.

Een jaar of wat heb ik besloten met name suikers (in de vorm van zoetigheden) en ook vloeibare zuivel (i.v.m. mogelijke oorzaak van flatulentie die door een bepaald iemand in mijn huishouden als "verontrustend" werd omschreven ;) ) te schrappen uit mijn dieet en sindsdien ben ik circa 10 kilo afgevallen en zit ik al meerdere jaren op een redelijk gelijk gewicht. Hierdoor kan ik toch lekker mijn eigen én commerciële biertjes blijven drinken zonder tonnetje rond te worden (wat sommige van mijn vrienden wél vermoeden aan de hand van mijn Untappd-activiteit). De meeste zuivelvrije toetjes hebben als bijkomend voordeel dat deze aanzienlijk minder suikers hebben dan toetjes op basis van zuivel.

TeVeHa

Doe zoals ik, koop gewoon een grotere broek  :proost: 

Arjen1969

Stap eens een maandje over op Grolsch en kijk dan of je een halve kilo lichter bent, dan weet je dat het aan je bier ligt ;-). Wel een echt eerste wereld probleem overigens.

hansHalberstadt

 
Citaat van: Arjen1969 op 05-12-2021  17:47 uStap eens een maandje over op Grolsch en kijk dan of je een halve kilo lichter bent
Je bedoelt qua portemonee?  ;)

hansHalberstadt

Maar even serieus. alcohol wordt voor zover ik weet afgebroken in de lever en omgezet in stoffen zoals acethaldehyde die dan via je urine en je ademhaling afgevoerd moeten worden. Dus ik weet niet of de energie inhoud van alcohol zomaar geacht mag worden om omgezet te worden in vet. Dat geldt wel voor de onvergistbare suiker denk ik en die is min of meer evenredig met het alcoholpercentage. En daarnaast krijg je ook honger van bier, oa bevorderd door de hop die je maag prikkelt om te gaan eten, vooral dingen als zoutjes, kaas, wordt en vette snacks. En dan gaat het ineens heel hard met de energie toename. Dus wat ik maar wil zeggen is dat er veel meer factoren meespelen dan alleen maar het alcoholpercentage van het bier.

Jan de Graaff

Volgens Jelinek:
CiteerWord je van alcoholgebruik dik?
Een gram alcohol bevat 7 calorieën (ter vergelijking: 1 gram vet bevat 9 calorieën, 1 gram suiker 4 calorieën). In een drankje zitten behalve alcohol ook suikers. Dit meegerekend bevat een glas bier 85, een glas rode wijn 80 en een glas whisky 85 calorieën.

Gemiddeld heeft een vrouw 2000 en een man 2500 calorieën per dag nodig. Als je veel drinkt zou je je hele energiebehoefte uit alcohol kunnen halen. Je zou dan wel snel ondervoed raken omdat in drank geen nuttige voedingsstoffen zitten zoals eiwitten, mineralen en vitaminen.

Je wordt dik omdat:
Je wordt van alcohol dik omdat: calorieën uit alcohol meteen worden verbruikt, waardoor de overige calorieën worden opgeslagen als vet als die boven je energiebehoefte van 2000/2500 calorieën uitkomen. Bij mannen gaat het extra vet vooral in de buik zitten. Zij krijgen daardoor een 'bierbuikje'. Bij vrouwen gaat het extra vet vooral in de heupen, bovenbenen en armen zitten. Daar komt nog eens bij dat alcohol de afbraak van vet uit de voeding vertraagt.

En zij benadrukken ook nog Hans' opmerking dat je 'als je alcohol drinkt dan ga je over het algemeen ook meer eten of meer snacken dan je zou doen zonder alcohol.'

Arjen1969

Citaat van: hansHalberstadt op 05-12-2021  19:56 uJe bedoelt qua portemonee?  ;)

In beide gevallen ligt het aan het bier in elk geval ;-)

wiliam

Een glas alcohol geeft ongeveer 70 kilocalorie per glas.
Maar van alcohol wordt je dus niet dik.
Deze calorieën kan het lichaam niet opslaan en wil dit zo snel mogelijk kwijt raken.
Dus alleen de snacks erbij maken je dik, omdat het lichaam deze calorieën wel opslaat.
Dus drinken van alcohol, zonder te snoepen, maakt je niet dikker.
De restsuikers uit je bier kan het lichaam dus wel opslaan, zware bieren met een laag SG zijn dus het beste.
Mannen, kan ik de vrouw eindelijk overtuigen, dat ik zware bieren met laag SG moet blijven drinken.
Leven het zuur bier, vergist met Brett, en lange lagering.
Ik wist het : De, volgens mij, wat overdreven reacties van sommige, heeft toch een positief effect.  ::) ::) ::) .
Ik heb namelijk nog nooit zoveel onzin gelezen, 1) Gaan Lijnen, 2) Minder drinken, 3) Minder snoepen.
Maar ik heb meermaals met de vinger boven het icoontje van "melden" gezeten, toen er mensen het lef hadden
om ongepast woordgebruik te beziggen. nl 4) SPORTEN.
Sport is met een goed glas, en lekker eten, TV kijken, al het andere is vloeken in de kerk.
Wel eens zo een persoon tegengekomen in het bos, die de weg kwijt was?
3 keer komen ze je voorbij op je wandeling, en lopen dan ook nog eens "hard".
En dan dragen ze ook nog eens een korte broek.
Snel wat drinken, om het beeld weer kwijt te raken.
Dus bier met laag SG (<1000), veel alcohol, en verder niet nadenken.

Wildor

Allemaal mooi geschreven, maar het staat toch gewoon op de fles hoor.
Poppetje met dikke buik én een streep erdoor  :hoera:

Bvk1983

Citaat van: wiliam op 09-12-2021 &nbsp;20:03 uDus alleen de snacks erbij maken je dik, omdat het lichaam deze calorieën wel opslaat.
Dus drinken van alcohol, zonder te snoepen, maakt je niet dikker.

Hoe graag ik het ook zou willen, dit is gewoon absoluut niet waar. De ene alcohol is de andere inderdaad niet maar het zet allemaal aan.

hansHalberstadt

Citaat van: Bvk1983 op 10-12-2021 &nbsp;09:38 uHoe graag ik het ook zou willen, dit is gewoon absoluut niet waar.

Ik denk dat je gelijk hebt. zie bv hier:
https://www.kennisinstituutbier.nl/content/vraagbaak-be%C3%AFnvloedt-alcohol-de-vetopslag-je-lichaam
Alcohol remt de vetverbranding en maakt tussenproducten bij de afbraak die weer in het energie circuit vn het lichaam verwerkt worden dus een deel van de energieleverantie overnemen dus daarom dan weer minder aanspraak doen op verbranding.

Fractus

Citaat van: Wildor op 09-12-2021 &nbsp;22:06 uAllemaal mooi geschreven, maar het staat toch gewoon op de fles hoor.
Poppetje met dikke buik én een streep erdoor  :hoera:

Hier moest ik wel even om lachen  :lol:

Anyway, alcohol bevat zeker wel calorieën:

Citaat van: VoedingscentrumEen gram alcohol levert 7 kilocalorieën (kcal). Dat is meer dan koolhydraten en eiwitten (4 kcal) en minder dan vetten (9 kcal). De totale hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt met alcoholische dranken hangt ook af van de hoeveelheid suiker die in de drank zit.

Mocht je meer willen weten: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/alcohol.aspx
Het voedingscentrum geeft wetenschappelijke en onafhankelijke informatie, en is onafhankelijk van geld van derden. Een goede bron omtrent allerlei info over voedsel, inclusief bier, maar helaas niet altijd met een leuke boodschap  :'(

Geniet maar geniet met mate zegt men wel. Probeer niet teveel te groeien, dat is nergens goed voor  ;)

hopjesvla

Eenduidig is het allemaal niet wetenschappelijk gezien (in de zin van bier = calorien=vet):

https://www.nature.com/articles/1601678
It is unlikely that beer intake is associated with a largely increased WHR or BMI


en recenter:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4338356/

In conclusion, despite the important limitations of current studies, it is reasonable to say that alcohol intake may be a risk factor for obesity in some individuals, likely based on a multitude of factors, some of which are discussed herein

https://link.springer.com/article/10.1007/s40429-016-0085-z#ref-CR66
In other words, "the higher the fat content of the consumed diet, the more restrictive alcohol consumption should be to minimize the risk of a positive fat balance"


Het is de combinatie van alcohol met andere factoren die zorgt dat je die pens krijgt. Maar goed, deze artiekeln gaan wellicht iets te diep in de materie.

Als je maar gewoon meer calorieën verbrand dan dat je binnen krijgt wordt de kans op die pens een stuk kleiner, en stiekem weten de meeste dat wel.  ;)


Dantel

Nu woon ik in Zwitserland en kijk dus vaak Duitse televisie, en Duitsers onderzoeken dus werkelijk ook alles.
Dus ook dit is uitgezocht of je van bier aankomt, en het antwoord is nein.

Van bier alleen kom je niet aan, maar doordat bier en met name de hop in het bier je Appetit opwekt eet je meer dan je eigenlijk zou moeten.
Als je bier drinkt en je brengt de calorieën die in het bier zitten in mindering op je eetgewoontes dan is er niets aan de hand, maaaaarrrr dat doen we niet.

Bvk1983

Citaat van: Dantel op 09-01-2022 &nbsp;18:00 uNu woon ik in Zwitserland en kijk dus vaak Duitse televisie, en Duitsers onderzoeken dus werkelijk ook alles.
Dus ook dit is uitgezocht of je van bier aankomt, en het antwoord is nein.

Van bier alleen kom je niet aan, maar doordat bier en met name de hop in het bier je Appetit opwekt eet je meer dan je eigenlijk zou moeten.
Als je bier drinkt en je brengt de calorieën die in het bier zitten in mindering op je eetgewoontes dan is er niets aan de hand, maaaaarrrr dat doen we niet.

Feit is dat in bier, zeker speciaalbier, gewoon heel veel calorieën zitten. Een heftige stout kan er zo maar meer dan 500 hebben. Een avondje drinken kun je dan onmogelijk op je voedsel in mindering brengen.

hansHalberstadt

Citaat van: Dantel op 09-01-2022 &nbsp;18:00 uNu woon ik in Zwitserland en kijk dus vaak Duitse televisie, en Duitsers onderzoeken dus werkelijk ook alles.
Dus ook dit is uitgezocht of je van bier aankomt, en het antwoord is nein.

Van bier alleen kom je niet aan, maar doordat bier en met name de hop in het bier je Appetit opwekt
Kijk maar eens wat ze er allemaal bij eten in Duitsland. Het heten niet voor niet 'bierworsten, Bratwurst' en andere vette spullen. Dus het is niet 'en of' maar 'en en'  en niemand die de calorien van zijn bier gaat compenseren op zijn eten. Ik heb afgelopen maanden wel een tijdje bijgehouden hoeveel bier ik dronk en de calorien daarvan verbrande op de fietstrainer. Je wilt niet weten hoe ver je dan moet fietsen. Een uur en een kwartier de alp d Huez op fietsen is 900 kcal= 1.7 liter Tripel Karmeliet bijvoorbeeld.   

alstro

Citaat van: hansHalberstadt op 09-01-2022 &nbsp;23:39 uKijk maar eens wat ze er allemaal bij eten in Duitsland. Het heten niet voor niet 'bierworsten, Bratwurst' en andere vette spullen. Dus het is niet 'en of' maar 'en en'  en niemand die de calorien van zijn bier gaat compenseren op zijn eten. Ik heb afgelopen maanden wel een tijdje bijgehouden hoeveel bier ik dronk en de calorien daarvan verbrande op de fietstrainer. Je wilt niet weten hoe ver je dan moet fietsen. Een uur en een kwartier de alp d Huez op fietsen is 900 kcal= 1.7 liter Tripel Karmeliet bijvoorbeeld.   

Klopt helemaal, gelukkig fiets ik 10 uur per week. Op deze manier hou ik mezelf in vorm en kan ik zo nu en dan ongestraft een biertje drinken in het weekend. Laurens ten Dam had leuke regel. Fiets ik meer dan 3000 kcal mag ik een biertje na de training.

hansHalberstadt

Citaat van: alstro op 10-01-2022 &nbsp;21:37 uKlopt helemaal, gelukkig fiets ik 10 uur per week. Op deze manier hou ik mezelf in vorm en kan ik zo nu en dan ongestraft een biertje drinken in het weekend.
Ik denk dat je wel 12 liter mag drinken dan in het weekend.

joenedu

Citaat van: alstro op 10-01-2022 &nbsp;21:37 uLaurens ten Dam had leuke regel. Fiets ik meer dan 3000 kcal mag ik een biertje na de training.

Mooie podcast inderdaad, F*ck Wijn. Erg leuke aflevering met Laurens ten Dam (IPA). Maar dan moet je wel discipline hebben, ik zou niet meer aan bier toekomen  ??? ;D

tdp

Wat bij mij goed helpt, is het strikt bijhouden wat ik eet en drink. Ik gebruik hiervoor de app van het Voedingscentrum. Ik doe dit een paar weken per jaar, meer om weer gevoel te krijgen bij wat ik eet en drink. In het begin was het best frustrerend, vooral het gevoel dat je zelf erg gezond denkt te eten en drinken en dit door deze app onderuit wordt gehaald. Waar ik overigens wel geluk mee heb is dat ik eigenlijk niet van het snaaien ben. Wanneer ik al wat neem tussendoor is het fruit (overdag) of nootjes ('s avonds). Door de week drink ik eigenlijk niet, al begint mijn weekend wel op donderdagavond. Chips, chocola e.d. maak je mij niet ongelukkig mee, echter kan ik het goed laten staan.

Ik moet bijna wel bier drinken, anders zou ik gewoon afvallen ;).


alstro

Ik heb echt enorme aanleg om te groeien. Ben 15 jaar geleden van 105 naar 75 gegaan. En inderdaad structuur in eten en bewegen helpt.  Maar als ik maar even niet oplet zit er zo weer 5 kg bij.  Ben tegenwoordig gestopt met brood en eet kwark met noten in de ochtend en sla salade, tomaat/paprika ect tussen de middag. Dat laatste is even wennen, maar op deze manier blij ik redelijk op de 75 hangen.  In de zomer met vakanties laat ik alles wat los. Herfst de teugels weer wat strakker.  Lekker biertje in Duitsland kan je niet laten staan natuurlijk als je lekker dagje gefietst hebt.

Dantel

Citaat van: Bvk1983 op 09-01-2022 &nbsp;19:59 uFeit is dat in bier, zeker speciaalbier, gewoon heel veel calorieën zitten. Een heftige stout kan er zo maar meer dan 500 hebben. Een avondje drinken kun je dan onmogelijk op je voedsel in mindering brengen.

Klopt in speciaal bier zitten heel veel calorieën en juist die zou je in  mindering moeten brengen op je andere koolhydraten inname. En daar zit het addertje onder het gras, je krijgt na een avondje drinken zelfs trek (wie herinnert zich niet na een avondje uit noch even snel een shoarma eten)
Met wijn heb je dat gevoel veel minder.

wiliam

Citaat van: Dantel op 16-01-2022 &nbsp;16:35 uKlopt in speciaal bier zitten heel veel calorieën en juist die zou je in  mindering moeten brengen op je andere koolhydraten inname. En daar zit het addertje onder het gras, je krijgt na een avondje drinken zelfs trek (wie herinnert zich niet na een avondje uit noch even snel een shoarma eten)
Met wijn heb je dat gevoel veel minder.
Heb dit met wijn drinken juist meer, alleen pak ik dan vaak een (vet) kaasplankje.
Dit is vooraf al besloten. :) :) :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.