1e bier gebrouwen en geproefd, vragen over gist in fles en alcoholpercentage

Gestart door Thijs Triple, 12-10-2021 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs Triple

Goedenavond allemaal,

Afgelopen zondag na heel lang geduld te hebben gehad eindelijk mijn eerste zelfgebrouwen biertje geproefd :biersmile:
en het smaakte niet eens zo verkeerd. :groots:

Heb een blond bier recept van internet gepakt en deze gebrouwen.

https://www.debrouwkeuken.nl/recepten/blond-bier-recept/

Na een drukke ochtend hectisch brouwen heb ik het bier eerst 17 dagen op een gistvat gezet. Vond hem na 14 dagen nog zo onder spanning staan (deksel indrukken en waterslot open) maar dit bleek koolzuur te zijn en heb je dus altijd neem ik aan? Echter waterslot stond af en toe open en dan weer dicht, dus dacht die gist nog. Na die 17 dagen nog 2 weken op de fles gehad en toen eindelijk proeven, zoals gezegd niet verkeerd.

Echter wat vragen

Er zit een hele dikke laag gist in mijn flesjes, had een gistvat van 31 liter en maar 7 liter bier gebrouwen. Gistvat moest ik dus al vrij snel schuin houden. Is hier iets aan te doen om dit te voorkomen? Filter er tussen of overhevelen op fles anders?
Van de de 24 flesjes (precies een krat gebrouwen) zijn er 12 met minimaal laagje/ alleen op bodem. En de andere 12 hebben allemaal wel iets, waarvan degene op de foto de uitschieters zijn.

Daarnaast merk ik dat er alcohol in zit :nut: Maar ik heb helaas geen SG meting gedaan aan het begin dus kan denk ik achteraf geen alcohol meer meten?

Zal straks nog wat foto's ervan erbij plaatsen.

Volgende brouwsel moet een tripel worden  :proost:








Timdehart

Voor nu kan je er denk ik weinig nog aan doen zonder je bier te oxideren.
Ik zou de flesjes met de dikke onderlaag lekker als eerste opdrinken. En de flesjes met een klein laagje serveren aan je gasten.

Voorkomen wordt denk ik lastig met zo'n groot vat, en zo'n kleine hoeveelheid bier.
Als je kleine hoeveelheden wilt blijven brouwen dan zou ik een kleiner vat kopen die past bij deze hoeveelheid. Op die manier heb je een hogere laag vloeistof boven je gist bodem.
Een simpele plastic fermenter is niet mega duur en worden ook nog vaak op marktplaats aangeboden.

En anders zou ik er voor kiezen om meer te brouwen, of je nu 7 of 20 liter maakt, het is net zoveel werk.
Je hebt altijd een laag trub aan de onderkant van je gistvat, hier verlies je altijd wat bier aan.
Je kan dit compacter maken door je bier voor het bottelen te cold crashen. Kort gezegd, je bier laten afkoelen naar 1/3 graden.
Hierdoor valt de zwevende gist uit suspensie en vormt een dikke laag aan de onderkant van je vat.

Je kan het SG nog meten door een flesje te openen, die goed te schudden en langere tijd open te laten.
Hierdoor verlies je de CO2. Dan kan je met je hydrometer dit alsnog meten.
Het is overigens wel redelijk belangrijk om voor je gaat bottelen altijd een SG te meten.
Doe dit aan het einde van de fermentatie, en doe het daarna na 3 dagen nog een keer. Als de SG stabiel is kan je bottelen.
Nu heb je het 17 dagen in je gistvat gelaten en zit het waarschijnlijk wel goed, maar met zwaardere bieren kan het soms langer duren.

joenedu

Dit had ik met mijn allereerste brouwsel ook, dikke lagen gist. Met bottelen is er waarschijnlijk veel te veel gist meegegaan de fles in. Wat je nu kunt doen is heel koud wegzetten, de gist wordt dan compact. Schenk je glas in één keer leeg (groot glas dus) en laat het gist depot onderin de fles zitten. Laat je hem staan, dan gaat het bruisen en krijg je een troebel bier.

Pieter1954

Dat had ik ook met mijn eerste biertjes.
Zoals eerder gezegd de volgende keer 20-23 liter brouwen in zo'n vat van 31 liter of anders een veel kleiner vat gebruiken.
Na de gisting alles overhevelen via een pijpje met een droesemkapje. Dan ben je al 95% van alle gist kwijt. Na 1-2 weken lageren voorzichtig bottelgist en suiker erbij en dan weer m.b.v. datzelfde pijpje met droesemkapje de flessen afvullen.
Sindsdien heb ik 0 problemen meer.

Snelbier

Makkelijkste manier om 'schoon' te bottelen is een extra vat (bottelvat) te nemen en daar het bier voor afvullen voorzichtig inhevelen.
Kan je meteen daar de bottelsuiker in doseren.  Als het goed gaat heb je dan schoon bier vóór afvullen.
Afvullen direct uit gistvat is lastiger, er komt snel wat (veel) gist mee omdat je de koek opwoelt.
Succes, Snelbier.

Toevoeging: alcohol achteraf meten kan wel, maar is nogal foutgevoelig.
 Bier ontgassen, CO2 moet er uit.  Ontgaste bier 100ml in een maatbeker, SG meten..
 Bier 100ml zachtjes koken, alcohol verdampen.  Na afkoelen terug in de maatbeker en water bijgieten tot 100mL. Nieuw SG meten.
  Met gevonden SG-verschil kan je de alcohol bepalen, een SG-punt is ~0,7% alcohol.
  Priegelwerk, en je zit er zo 1% naast..

Oscar

Citaat van: Thijs Triple op 12-10-2021  21:58 uEr zit een hele dikke laag gist in mijn flesjes, had een gistvat van 31 liter en maar 7 liter bier gemaakt.

Overhevelen n a 1 week voor lagering. Daarna weer overhevelen voor bottelen... :brouwen:

NC92

Haha, das inderdaad een flinke hoeveelheid gist! Het komt vaak voor dat de eerste/laatste flesjes meer gist bevatten; maar zo veel als jij daar laat zien is denk ik niet goed voor het bier; dan krijg je op een gegeven moment rare smaakjes er in (die flesjes snel opdrinken dus!).

Voor kleine batches kan ik dit gistingsvat aanbevelen; https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingscontainers-en-gistingsvaten-plastic/gistingsemmer-met-deksel-waterslot-en-kraan-van-8-liter.html Als je een gist hebt die niet veel krausen vormt is dit een ideaal formaat voor 7L wort, +/- 6L gebotteld.

De tip hierboven van een hevel met droesemkop kan ook uitkomst bieden als je een te groot vergistingsvat hebt, maar ik denk het belangrijkste is voor het bottelen voorzichtig verplaatsen zodat het gist niet te veel met het bier vermengt wordt.

Thijs Triple

Bedankt voor alle tips, vond het al weinig bier voor zo'n groot vat. dus volgende keer zeker meer maken :biersmile:
En ik heb trouwens van Brouwland al zo'n gist emmer met deksel en waterslot van 12 liter. Gekocht omdat ik een emmer nodig had om mijn geschrote mout in te bewaren haha.

Hoop dat ik volgende keer meer brouw. Maar stel van niet. Hoeveel liter bier zou je in een vergistingsvat van 12 liter kunnen bewaren dan?

Jacques

Citaat van: Thijs Triple op 13-10-2021  18:00 uBedankt voor alle tips, vond het al weinig bier voor zo'n groot vat. dus volgende keer zeker meer maken :biersmile:
En ik heb trouwens van Brouwland al zo'n gist emmer met deksel en waterslot van 12 liter. Gekocht omdat ik een emmer nodig had om mijn geschrote mout in te bewaren haha.

Hoop dat ik volgende keer meer brouw. Maar stel van niet. Hoeveel liter bier zou je in een vergistingsvat van 12 liter kunnen bewaren dan?

Bier hoor je niet te bewaren in een gistvat... In een gistvat hoor je te vergisten.  :)  Tijdens de vergisting kan er afhankelijk van de gist die je geënt hebt en de vergistingstemperatuur veel schuim gevormd worden. Dat schuim wil je bij voorkeur in je gistvat houden. In de regel heb ongeveer 2 keer zo groot gistvat nodig dan het aantal liters dat je brouwt.

De grootte van je gistvat kan kleiner zijn als je temperatuurgecontroleerd vergist. Je hebt dan minder schuimvorming omdat de vergistingstemperatuur tijdens het hoogtepunt van de vergisting afgevlakt wordt. Daarnaast heb je minder temperatuurschommelingen door de werking van de verwarming in je huis. Door afkoeling 's nachts kan het gas boven je bier inkrimpen waardoor lucht wordt aangezogen.
Verder is het voor de gistcel ook "prettiger" als de temperatuur niet te veel schommelt. Het is niet voor niets dat zo veel hobbybrouwers hebben ervaren dat hun bieren kwalitatief beter zijn door temperatuurgecontroleerde vergisting.

LAM

Ik lager de laatste tijd mijn biertjes altijd. Na ongeveer 2 weekjes (als de hoofdvergisting sowieso is gestopt en de meeste gist naar de bodem is gezakt) hevel ik het bier over met een hevel waar een droesemkapje op zit, in een lagervat (in mijn geval een luchtdichte gistemmer). Die laat ik dan nog een week of 3 staan (op kamertemperatuur omdat ik geen grote koelkast heb waar de emmer in past). En doordat het dan even heeft gestaan zakt de gist uit in de emmer. Dan hevel ik het weer over in de bottelemmer met een suikeroplossing en bottelen maar! Dan ligt er haast geen gist op de bodem.

Thijs Triple

Nou zal zeker gaan kijken om voortaan over te hevelen met een droesemkap. Even weer wat inkopen doen.

Maar als ik het nu koud wegzet. Bier met meeste in koelkast.  Rest lekker in de schuur gezet.  Ook altijd koud.  Dan kan je het wel langer bewaren? Of zijn die met veel gist echt snel niet lekker meer?


LAM

Die gist begint vanzelf een keer af te sterven en te lyseren (de celwand en het celmembraan knappen dan open). Dan komen de stofjes en enzymen die in de gistcellen zitten, in je bier terecht. Deze stofjes kun je in grote hoeveelheden proeven en de enzymen kunnen eiwitten afbreken, waardoor de schuimhoudbaarheid minder wordt.
Als je het koud zet gaat dit proces wel wat langzamer. Maar het is niet zo lang houdbaar als een biertje met weinig gistdepot.

Hopfenfox

Citaat van: LAM op 14-10-2021  10:57 uIk lager de laatste tijd mijn biertjes altijd. Na ongeveer 2 weekjes (als de hoofdvergisting sowieso is gestopt en de meeste gist naar de bodem is gezakt) hevel ik het bier over met een hevel waar een droesemkapje op zit, in een lagervat (in mijn geval een luchtdichte gistemmer). Die laat ik dan nog een week of 3 staan (op kamertemperatuur omdat ik geen grote koelkast heb waar de emmer in past). En doordat het dan even heeft gestaan zakt de gist uit in de emmer. Dan hevel ik het weer over in de bottelemmer met een suikeroplossing en bottelen maar! Dan ligt er haast geen gist op de bodem.

Als je zo werkt, hou je dan niet te weinig gist in het jongbier over voor de hergisting op fles? Ik lager niet en hevel voor bottelen alles pas uit het gistvat naar een bottelemmer. Ook dan heb ik doorgaans helder bier. Als ik eerst hevel, dan nog eens twee weken laat uitzakken, en dan weer naar bottelemmer hevel, is er dan nog wel enige gist in suspensie die de hergisting voor koolzuur en schuim kan doen?

Gossi

Nu vallen we weer in herhaling. Daar is al zoveel over geschreven en we worden het hier ook niet over eens.
Er zweeft nog altijd zat actieve gist in je bier, tenzij je het een half jaar laat staan wat de smaak zeker niet ten goede komt.
Er zijn genoeg brouwers die bottelgist toevoegen voor snelle hergisting op fles. Dit doen ze vooral bij zwaardere bieren met een hoog alcoholpercentage.
Maar normaal gesproken is dit absoluut niet nodig, ook al hevel je tussendoor, het bier komt altijd op druk als je de flesjes netjes op kamertemperatuur wegzet. Vooral voor beginnelingen is dit erg fijn om te weten.
Brouw ze.

Hopfenfox

Het was niet de bedoeling een oude wond open te rijten, maar ik ben wel heel blij met je bevestiging. Dank je!

Thijs Triple

Nou de eerste 3 flesjes met amper gist waren heerlijk vorige week. Vandaag wou ik weer lekker proeven. En zoals jullie aangaven dan als eerste degene met de meeste gist. Die stonden koud en ik schonk het snel leeg zonder de gist. Helaas allemaal met een nare geur uit de fles en in het glas. Smaakte ook niet zo goed als de eerste. En eentje had zelfs helemaal geen koolzuur.

De helft van mijn 24 flesjes was met minimale gist dus hopelijk die beter morgen avond  :huilen:

Thijs Triple

En even een etiketje gemaakt voor het totaal plaatje.

Gebrouwen in de Gouwen.


Woon op adres bosgouw  :proost:

Jacques


Thijs Triple

Beste brouwers.

Afgelopen zondag voor 2e keer gebrouwen. Zelfde recept alleen 200 gram meer pilsmout en iets meer amber mout. Wou de pilsmout opmaken. Daarnaast procentueel iets meer hoppen en kruiden erin gedaan. Vorige keer te veel niet mee afgetapt nu ivm filter wle dus heb nu meer bier dan vorige keer. Toen 7.8 liter. Denk nu iets van 10 liter.

Zat te kloten met SG meten.  Kreeg het niet goed gekoeld. En omdat vorige keer alcohol naar mijn idee weinig was heb ik er laatste 5 min 200 gram suiker bijgegooid. Gewoon op gevoel ...

SG was gemeten voor het suiker toevoegen. Had daarna ook gewild maar door stress en chaos nirt meer gelukt. Begin SG (voor suiker dus) was 1052.

Nu is mijn vraag hoe ik onderstaand van het originele recept moet aanhouden.

Vergisting: Wyeast 3787 High Gravity op 22°C. Overgeheveld na 9 dagen. Daarna lageren. Bottelen met 7 g/l suiker en ongeveer 3 week laten vergisten op circa 19°C.

Vorige keer veel gist in bier dus wou deze keer overhevelen om te kijken hoeveel dat scheelt.
Ik ga nu SG meten voor 3 dagen om te kijken of hij uitvergist is. Of maakt dat niet uit voor overhevelen?

Daarnaast mijn vraag.  Wat wordt er concreet bedoeld met lageren na het overhevelen.  Is dit koud weg zetten en voor hoelang?

Ik dacht gewoon overhevelen na 9 dagen. Das nu over 3 dagen. Dan kijken of gisten gestopt is en dan op fles zetten toch? Alles in woonkamer op rond de 19 graden.  's Nachts wel rond 17.

Hoor het graag.

brouwerwaldonk

Eigenlijk moet je na de gisting overhevelen naar een lagervat en dan koel zetten.
Dit doe je met een hevelpijp waar je een droesemkapje op zet om geen gist mee over te hevelen.





Vóór je gaat bottelen hevel je nogmaals over met DIE hevelbuis, naar een bottelvat waarin je de bottelsuiker kan mengen met het jonge bier. Dan bekom je helder bier zonder de gist die je kan bottelen in flessen.

Thijs Triple

Ik heb deze nieuw gekocht. Is die droesemkap het uitschuifbare gedeelde met zwarte kap op het einde?

Ga even filmpjes zoeken hoe dit werkt want in testopstelling met volle pan water lukte het nog niet.


Arjen1969

Je droesemkap zit hier:



Je plaatst het uiteinde (waar dus die kap zit) onderin je vat wat je leeg wil hevelen en vervolgens trek je het uitschuifbare deel (met dat haakse knietje eraan) omhoog. Daarmee zuig je het bier wat je wil hevelen 1 keer op. Vervolgens druk je het deel wat je net omhoog hebt getrokken weer omlaag zodat het bier via de binnenste buis omhoog wordt gedrukt en je gaat automatisch hevelen. De slang aan het uiteinde van je balg hang je in het vat waarin je het bier wil overbrengen. Zorg er wel voor dat het leeg te hevelen vat hoger staat dan het vat waar je naartoe hevelt.

Theo Mol

Het eerste beetje pomp je dus op tot er genoeg in de slang zit, en dan gaat het hevelen vanzelf verder.
Twee pasops:
(1) Als je een vulpijpje gebruikt dan loopt het alleen door als het pinnetje is ingedrukt en daar heb je een extra hand voor nodig.
(2) De droesemkop laat de onderste centimeter (of zo) in je vat zitten; als je een dikke laag droesem hebt dan is de kans groot dat je toch gist meehevelt. Niet meteen op de bodem zetten dus! Ik merkte het toen ik kort geleden een erg vlokkende gist had gebruikt. Je ziet de drab wel komen door het slangetje maar dan is het al te laat.

Hoe is het trouwens afgelopen met de flesjes op je eerste foto in dit onderwerp?

Arjen1969

Ik zie dat het balgje bedoeld is om te pompen :-). Denk dat je dan ook geen binnenste buis in de hevel hebt, maar dat je via pompen de boel omhoog trekt en in de afvoerslang pompt om de hevelen. Ik ben een ander type hevel gewend (wat hier wel op lijkt maar dan zonder balgpomp).

Thijs Triple

Citaat van: Theo Mol op 08-11-2021  09:49 uHoe is het trouwens afgelopen met de flesjes op je eerste foto in dit onderwerp?

Nou van de 12 flesjes met beetje tot heel veel gist waren verschillend van smaak. Van de met heel veel gist de meeste weggegooid (3 stuks). Waren echt minder van smaak. De beetje gist varianten waren meestal wel te doen. Sommige minder schuimkraag of helemaal geen prik.


Voor de hevel met balg pomp . deze heeft een uitneembare binnen pijp. dus ik zal de aangegeven beschrijving volgen voor de volgende keer. :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.