Harvest Ale met Rogge

Gestart door Derp, 28-09-2021 14:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derp

Hi allemaal,

Vorige week heb ik Cascade mogen oogsten. Dit is gedroogd en ingevroren. Volgende week halen we een bescheiden hoeveelheid Nordbrau van een plantje van een vriend (één die 2 jaar geleden bij de Dirk gekocht is).

Wij willen een poging tot een harvest ale doen. De alfagehaltes van de hop zijn ontzettende gokjes natuurlijk, dus het resultaat hiervan is allerminst voorspelbaar. Toch graag jullie feedback en suggesties.

Ik heb overigens nog nooit met Rogge gebrouwen, dus ook daar graag feedback over. Als ik eerlijk ben weet ik niet eens wat voor smaakeffect dat precies heeft, behalve dat ik weet dat ik de Jacobus Rye Pale Ale van Jopen erg lekker vind.

CiteerEasyBrew 30 based on Hopcat / Brew Monk 30L (copy)
70% efficiëntie

Batchvolume: 30 L
Kooktijd: 60 min


Maischwater: 24.91 L

Spoelwater: 15.12 L @ 78 °C
Totaal water: 40.03 L
Kookvolume: 33.79 L

SG voor koken: 1.052

Kenmerken
Begin SG: 1.054
Eind SG: 1.012
IBU (Tinseth): 33
BU/GU: 0.61
Kleur: 13.6 EBC

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 60 min


Mouten (7.592 kg)
6.76 kg (89%) — The Swaen GreenSwaen Ale — Graan — 7.1 EBC
680 g (9%) — Weyermann Pale Rye Malt — Graan — 7 EBC
122 g (1.6%) — Weyermann Caramunich II — Graan — 124 EBC
30 g (0.4%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 3.9 EBC

Hop (168.6 g)
31.3 g (21 IBU) — Northern Brewer (eigen oogst- nat toevoegen dus gewicht x5) (Bloemen) 8.5% — Koken — 60 min
58.4 g (8 IBU) — Cascade (eigen oogst) (Bloemen) 3.5% — Koken — 15 min
78.9 g (4 IBU) — Cascade (eigen oogst) (Bloemen) 3.5% — Koken — 5 min

Diversen
13.1 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
7 ml — Lactic Acid 80% — Maischen

Gist
1 pkg — Lallemand (LalBrew) Voss Kveik 77%

Vergisten
Hoofdvergisting — 25 °C — 15 PSI — 7 dagen
Coldcrash — 3 °C — 15 PSI — 3 dagen
Carbonisatie — 3 °C — 15 PSI — 4 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol
Waterprofiel
Ca2+ 100
Mg2+ 16
Na+ 102
Cl- 87
SO42- 196
HCO3- 227

Ik hoop hem zaterdag te brouwen. Alvast bedankt!

Jacques

Rogge is berucht vanwege de slechte filtreerbaarheid die dit graan veroorzaakt.
Om dit te voorkomen zou kunnen starten met een pauze van 15 minuten bij 38-40 ºC. Hierdoor worden gomstoffen die verantwoordelijk zijn voor de slechtere filtreerbaarheid afgebroken.

Johan_vL

Rogge in je bier is superlekker, maar filteren kan problematisch zijn. Ik heb een plaatfilter in mijn maischpan en dat gaat goed. Maar ook met een hevel lukt het, maar dan is het wel nodig rijstvliezen door je maisch te roeren. Gebruik rijstvliezen 1:1 v/v ten opzichte van je hoeveelheid Rogge. Dus 500 ml rogge = 500 ml rijstvliezen, dan komt het zeker goed.

9% is ook niet te veel meestal doe ik 15% bij een pale ale.
Het maakt een bier mooi kruidig en die kruidigheid vind ik persoonlijk ook heel lekker combineren met Amerikaanse hopsoorten.

Hoe het werkt in zo'n elektrische senseo brouwketel weet ik niet daar waag ik me niet aan  :neenee: maar er zijn vast andere brouwers die daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

Derp

LOL, Senseo brouwketel, die ga ik onthouden!

Dank voor de input, beiden. Meer input nog steeds welkom, zaterdag wordt brouwdag waarschijnlijk.

Edit, kwam wat tussen, volgende zaterdag waarschijnlijk

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.