Tripel: hoe doen de commercielen dit?

Gestart door Gerb, 24-08-2021 20:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Ik heb een artikel geschreven over hoe commerciëlen een tripel brouwen. Geweldig hoe open de brouwers zijn over hun ingrediënten en proces. Zie https://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.com/2021/08/tripel-hoe-doen-de-commercielen-dit.html

Oscar

Citaat van: Gerb op 24-08-2021  20:31 uIk heb een artikel geschreven over hoe commerciëlen een tripel brouwen.

Commerciëlen zijn gewoon hobbybrouwers die een stap groter zijn gegaan he... ;)   en dan heb je ze nog die voor hun bieren kleine proefbrouwsels brouwen voordat ze het groot durven te doen... :). Of de receptontwikkeling uitbesteden... :weetniet:.  Dus veel verschil tussen (klein)commerciëlen en hobbybrouwers is er eigenlijk niet... ;)

Gerb

Dat brouwers in wezen veredelde hobbybrouwers zijn, is natuurlijk ten dele waar, maar welke hobbybrouwer brouwt er nu tientallen keren hetzelfde bier met iedere keer kleine verbeteringen? Daar kun je in het beste geval alleen van leren.
Het erbij trekken van de 'nep'brouwers die weinig zelf doen, heeft echt niets met dit artikel te maken. Alle brouwers die ik vroeg, staan zelf aan de ketel met eigen recepten.

Oscar

Citaat van: Gerb op 24-08-2021  21:21 umaar welke hobbybrouwer brouwt er nu tientallen keren hetzelfde bier met iedere keer kleine verbeteringen?
Je zou ze de kost moeten geven... Als ik zo her en der lees... zijn er vele hobbybrouwers die hun recepten vele malen brouwen met kleine aanpassingen om zo hun perfecte bier te brouwen.. :nut:

Citaat van: Gerb op 24-08-2021  21:21 uHet erbij trekken van de 'nep'brouwers die weinig zelf doen, heeft echt niets met dit artikel te maken. Alle brouwers die ik vroeg, staan zelf aan de ketel met eigen recepten.

Klopt... maar het verbaasde mij laatst dat dus een bekende in de brouwwereld een vraag had over een installatie omdat hij voor klanten (commerciële brouwers) recepten ontwikkelden. Deze klanten staan dan later wel in hun eigen ketels te roeren... ;)

Henielma

Bedankt Gerb voor het schrijven en delen van je artikel. Het bevestigt voor mij dat je een tripel recept simpel moet houden.

tdp

Mooi Gerb!

Mooi dat Stanislaus aangeeft met welke gist ze de tripel brouwen, ik was namelijk op zoek naar een commerciële tripel met deze gist.

Verder ben ik een van die hobbybrouwers, die bepaalde biertypen wil perfectioneren naar wat ik verwacht in bijvoorbeeld een Blond bier, of een Weizen. Bij elke iteratie pas ik 1 onderdeel aan, om zo de invloed ervan te bepalen. Dit kan een processtap zijn maar ook een andere mout(erij).

Een van de belangrijkste dingen die ik hieruit geleerd heb, is dat mijn betere bieren de bieren zijn waarbij ik minimalistisch ben geweest qua grondstoffen.

Jeroen76

Citaat van: tdp op 25-08-2021  09:06 uMooi Gerb!

Mooi dat Stanislaus aangeeft met welke gist ze de tripel brouwen, ik was namelijk op zoek naar een commerciële tripel met deze gist.

Verder ben ik een van die hobbybrouwers, die bepaalde biertypen wil perfectioneren naar wat ik verwacht in bijvoorbeeld een Blond bier, of een Weizen. Bij elke iteratie pas ik 1 onderdeel aan, om zo de invloed ervan te bepalen. Dit kan een processtap zijn maar ook een andere mout(erij).

Een van de belangrijkste dingen die ik hieruit geleerd heb, is dat mijn betere bieren de bieren zijn waarbij ik minimalistisch ben geweest qua grondstoffen.
Precies zoals wij het ook doen. Daarbij alles goed bijhouden in logboeken en alles heel voorzichtig aanpassen en ook weer bijhouden.

Gr. Jeroen

Jan de Graaff

Citaat van: Gerb op 24-08-2021  20:31 uIk heb een artikel geschreven over hoe commerciëlen een tripel brouwen.
Mooi stukje, bedankt! Weer een paar dingetjes geleerd. Goed en gedegen geschreven ook; het leest erg prettig.

Jeroen76

Misschien alleen even een moderator vragen dit in een eigen topic te plaatsen. Beetje jammer dat dit nu door velen niet gelezen wordt waarschijnlijk.

Gr. Jeroen

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 25-08-2021  10:31 uMisschien alleen even een moderator vragen dit in een eigen topic te plaatsen. Beetje jammer dat dit nu door velen niet gelezen wordt waarschijnlijk.

Gr. Jeroen

Goed idee en uitgevoerd.

chthon

Heel interessant artikel.

Een kleine wijziging, kwestie van stijl en redactie: [De Lakshmi was een Indiase Tripel]

Gerb

Edwin brouwt

Fijn stuk, lekker geschreven, leuk zo'n kijkje in de keuken bij de profs.
Bedankt Gerb

Derp

HarryL

Erg leuk stuk om te lezen!
Dank je voor het delen.

jhazenberg

Leuk verhaal , bedankt voor het plaatsen.

Johan_vL

Bedankt voor dit artikel, was leuk om te lezen. Mooi ook al die terugkoppelingen van brouwerijen best wel gedetailleerd ook, moet vast een hoop werk zijn geweest.
1 tip, als je auteur bent hoef je geen "ik" te gebruiken, door de stijl van schrijven lijkt dat al duidelijk.

Hopelijk verschijnt er nog meer uit deze reeks  :groots:

Gerb

Citaat van: Johan_vL op 27-08-2021  09:14 uHopelijk verschijnt er nog meer uit deze reeks  :groots:
Daar wordt al aan gewerkt. Ik heb al een aantal ideeën.

Arthur B

Citaat van: Gerb op 27-08-2021  22:03 uDaar wordt al aan gewerkt. Ik heb al een aantal ideeën.

Ook net gelezen. Zeer informatief. Dank!

Hay

Dank voor het artikel.
Ik vond het erg interessant om te lezen.

Davester

merci Gerben voor dit mooie artikel!

Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.