Lallemand Premium Wit gist hergebruiken voor een ander bier

Gestart door pivo, 29-07-2021 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pivo

Binnenkort ga ik weer een batch witbier brouwen, maar ook zou ik graag iets anders willen brouwen met de overgebleven gist van de eerste batch.
Wie heeft er een idee voor een simpel bier wat niet bitter is met de volgende lokale ingrediënten.

Mout:
vienna
karapils
pale ale
wheat
verschillende types karamel ???

Ik hoop dat iemand dit begrijpt aangezien ik het moet vertalen en van bierbrouwen geen verstand heb...

Resumee 
Eerst brouw ik een witbier en na vergisting hevel ik de gebruikte gist over in het 2e vat met een ander recept.

goom

Citaat van: pivo op 29-07-2021  17:37 uik hoop dat iemand dit begrijpt ,aangezien ik het moet vertalen ,en van bierbrouwen geen verstand heb...

Zou je niet eerst eens verdiepen in de materie?
Verander water in bier... ga dat boek halen en goed lezen.

Jacques

Citaat van: goom op 30-07-2021  11:55 uZou je niet eerst eens verdiepen in de materie?
Verander water in bier... ga dat boek halen en goed lezen.
Er zijn meer boeken...  :)

Maar ik denk dat Pivo geen Nederlandse boeken leest...

Jacques

Citaat van: pivo op 29-07-2021  17:37 uResumee 
Eerst brouw ik een witbier en na vergisting hevel ik de gebruikte gist over in het 2e vat met een ander recept.

In principe is dit geen probleem. Het beste slechts een deel van de gist te gebruiken.

pivo

Citaat van: Jacques op 30-07-2021  21:35 uEr zijn meer boeken...  :)

Maar ik denk dat Pivo geen Nederlandse boeken leest...
ik ben begonnen met het boek :thuis bier brouwen.
Leuk om te lezen, maar dan komen pas de vragen.
(ps ben Nederlander  dus Nederlandse boeken zijn makkelijker).
Ook geven lokale brouwers niet de specifieke info ieder zijn geheim natuurlijk.

pivo

Citaat van: goom op 30-07-2021  11:55 uZou je niet eerst eens verdiepen in de materie?
Verander water in bier... ga dat boek halen en goed lezen.
ok , ga ik dus bestellen.

pivo

Citaat van: Jacques op 30-07-2021  21:37 uIn principe is dit geen probleem. Het beste slechts een deel van de gist te gebruiken.
Vond in het boek recept voor paters bier. Alleen pils mout en hop.
Maar wat is een deel van de gist?
Tevens heb ik nu de mogelijkheid om in 50 kg zakken te kopen lokaal.
Is redelijk goedkoop, alleen het afwegen ].
wat gebeurt er als ik een paar kilo meer in de mix doe?
Aangezien ik dus niet kan spoelen.
Recept voor 23 liter 4,5 kg  doel 100 liter dus 18 kg. Wat nu als het 20 of 25 kg is krijg je dan een nadere smaak?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: pivo op 31-07-2021  10:35 uRecept voor 23 liter 4,5 kg  doel 100 liter dus 18 kg. Wat nu als het 20 of 25 kg is krijg je dan een nadere smaak?
Dan begint de vergisting met een hoger soortelijk gewicht,  meestal krijg je dan een sterker (= meer alcohol) en wat zoeter bier.

pivo

Wederom dank jullie voor alle adviezen. Super forum.

goom

Citaat van: pivo op 31-07-2021  09:36 uok , ga ik dus bestellen.
Hier ga je heel veel plezier aan beleven
Succes alvast...
Wellicht ten overvloede... als het boek onduidelijk is (kan je al verklappen...dit boek is zeer duidelijk en goed geschreven)... en je hebt er ook zelf goed over nagedacht.. stel dan gerust de vraag....

Eric v B

Citaat van: goom op 30-07-2021  11:55 uZou je niet eerst eens verdiepen in de materie?
Verander water in bier... ga dat boek halen en goed lezen.
Gelukkig! Ik was even bang dat ie een scheikunde boek moest gaan lezen.  :leren:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.