Je zelf voorstellen: Arnaud

Gestart door arnaud kooy, 25-07-2021 21:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arnaud kooy

Goedenavond allen,
Even voorstellen ik ben Arnaud uit Alkmaar en na een aantal jaren met de gedachte zelf te gaan brouwen, nu de stoute schoenen aangetrokken.
Na lang te hebben gewacht vanaf oktober 2020 nu de brouwketel easybrew 30plus mogen ontvangen.
Ik lees verschillende items over ontsmetten en reinigen van de brouwketel.

Nu mijn vraag, ik wil aankomende week mijn eerste badge brouwen, een Belgisch blond.
Ik zit alleen te twijfelen wat te doen met de ketel voordat ik m ga gebruiken.
Dien ik m alleen met gekookt water te reinigen of wel met bijvoorbeeld een ontsmettingsmiddel.
Ik heb arsegen puro oxi in huis.

Zie graag iemands bericht tegemoet, zodat ik de eerste brouwmeters kan maken.
Alvast bedankt.

Brouwgroet Arnaud


Bram86

Welkom!

Met puro oxi kun je hem schoonmaken. 10 liter op 50 graden en dan een kwarier rondpompen. En dit na elk brouwsel herhalen.

Aangezien je in de ketel werkt met hoge temperaturen, is ontsmetten niet per se nodig. Goed schoonhouden wel.

Jacques

Welkom op het forum Arnaud.

Over het reinigen en desinfecteren is ongekend veel geschreven op dit forum.

Kort gezegd: voor het koken van het wort horen je brouwspullen huishoudelijk schoon te zijn. Dat wil zeggen dat zichtbare verontreinigen verwijderd moeten zijn. Na het het koken van het wort hoort alles gedesinfecteerd te worden.

Er zijn veel reinigings- en desinfecteermiddelen te koop.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=611 voor gevoerde discussies.

arnaud kooy

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik ga het ff lezen.
Groet

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.