Voorstellen: Nic

Gestart door Nic338368, 20-07-2021 16:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nic338368

Ik ben Nic 338368 55 jaar en hobbybrouwer.
Ik heb al een aantal keren op het forum gekeken maar ik ga niet deelnemen aan het forum voordat ik mij voorgesteld heb.Ik bak mijn eigen brood en brouw bier. Ik heb dit altijd gedaan met pannen en een zelfgemaakt zeef. Dat is tijdrovend en bovendien zwaar tillen. Een pan met bijna 6750 gram mout en 25 liter water 3x van het fornuis tillen om met de hooikist methode, inpakken in een dekbed is zwaar en met steeds hogere temperaturen ook uitkijken.

Ik heb daarom een Easybrew30+ gekocht en heb hier gisteren voor het eerst mee gewerkt. Een heel verschil in arbeidsintensiviteit en minder tijd.
De boekjes die ik heb zijn van Jan Van Schaik, Brouw bier voor je plezier, Henk van Slachteren, Het Internationale Bier Brouw Boek en Ron Hoose Zelf Bier maken. Ze zijn uit de jaren 80.

Ik heb een aantal jaren niet gebrouwen maar ben door Collega's die zelf brouwen een paar jaar geleden weer begonnen met brouwen.
De laatste bieren heb ik gebrouwen volgens het Duitse Rheinheidsgebot. Dat is geen must maar gewoon leuk om mee te experimenteren.
Daarnaast heb ik sinds vorig jaar een tapinstallatie in de keuken staan en gaat het grootste gedeelte op vaten.

Jacques

Welkom op het forum Nic.

Sinds de jaren 80 zijn veel inzichten rond het brouwen gewijzigd. Zo is er tegenwoordig veel meer aandacht voor oxidatie.

Derp

Interessant hoor, brouwen volgens Rheinheitsgebot. Doe je het dan ook zonder suiker en CO2 toevoeging? Dat lijkt me best moeilijk, terugkoelen precies op het juiste moment in de staart van de vergisting.

Welkom en veel plezier!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Nic338368 op 20-07-2021  16:59 uDe boekjes die ik heb zijn van Jan Van Schaik, Brouw bier voor je plezier, Henk van Slachteren, Het Internationale Bier Brouw Boek en Ron Hoose Zelf Bier maken. Ze zijn uit de jaren 80.
Geweldig!
Die boeken heb ik ook.

Nic338368

Ik haal de speiße, zoals de Duitsers het noemen uit het gekookte wort en die doe ik ontsmette beugelflessen, deze voeg ik weer toe als ik wil gaan bottelen of fusten. Je moet volgens Duitse sites rekenen op 5 tot 10%. Ik heb ook een keer later een kleine hoeveelheid gebrouwen om daarna toe te voegen. UWVVCU

Derp

Citaat van: Nic338368 op 20-07-2021  22:03 uIk haal de speiße, zoals de Duitsers het noemen uit het gekookte wort en die doe ik ontsmette beugelflessen, deze voeg ik weer toe als ik wil gaan bottelen of fusten. Je moet volgens Duitse sites rekenen op 5 tot 10%. Ik heb ook een keer later een kleine hoeveelheid gebrouwen om daarna toe te voegen. UWVVCU
Wow. Nooit bedacht dat het zo kon. Cool!

Nic338368

Uit mijn logboek:
Hergisting op de fles en op vaatjes
Voor flessen bier is max 5 gram CO2 per liter nodig.
In het bier zit ongeveer 1-2 gram CO2.
2,05 gram suiker levert 1 gram CO2 op.
Ik moet dus per liter 3 x 2,05 gram suiker bijvoegen.
Dat is 6,15 gram per liter of te wel 2,8 gram.
Voor vaatjes 10, 4 liter neem je 3 gram per liter

Vaten van te voren vullen met CO2.
Bij openen ontsnapt de zuurstof en blijft de CO2 in het vat. Vervolgens 3 gram per liter aan suiker voor het vat toevoegen. 3x10,4 =31,2 gram suiker per vat.

Als je brouwt volgens het Duitse Reinheitsgebot mag je geen suiker, ook geen bottel suiker toevoegen. hergisting op de fles wordt gedaan door na het koken van het wort 5% tot 10% van het wort in beugelflessen te doen en die koel weg te zetten in de koelkast Als je de hete wort in de schone beugelfles doet en deze sluit en keert blijft het wort steriel.
De nog niet vergiste suikers in het wort zorgen voor een hergisting. Doordat je dezelfde wort toevoeg blijft het bier hetzelfde. Deze wort heet speise.
17 september
1 kg Weyermann barke pilsner afgewogen, geschroot en 3 voudige decoctie
Hete wort in 7 ontsmette beugelflessen gedaan. SG 1074.
Deze worden gebruikt voor de hergisting en voor het maken van een giststarter.

Derp

Merk je ook een effect op de smaak van het bier of is dat niet merkbaar?

Nic338368

Nee, dat is niet merkbaar op de hoeveelheid en de manier van brouwen. Met pannen en een thermometer brouwen is ook al werk je nauwkeurig te veel afwijking om daar verschil in te kunnen maken.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Nic338368 op 20-07-2021  22:30 uAls je brouwt volgens het Duitse Reinheitsgebot mag je geen suiker, ook geen bottel suiker toevoegen. hergisting op de fles wordt gedaan door na het koken van het wort 5% tot 10% van het wort in beugelflessen te doen en die koel weg te zetten in de koelkast Als je de hete wort in de schone beugelfles doet en deze sluit en keert blijft het wort steriel.
Ik heb een soortgelijke methode toegepast om wat wort te bewaren voor giststarters.
Echter heb ik de gevulde flessen in een inkookautomaat verhit to 93 ºC.
Om zeker te zijn, ik wil geen suikerhoudende vloeistof over de garage vloer, bewaar ik de flessen buiten.
Nu na bijna half jaar verder is er geen een fles kapot gegaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.