Tempo van de hoofdvergisting

Gestart door Jonathan Veldhuizen, 12-07-2021 20:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jonathan Veldhuizen

Dag medebrouwers,

Ik heb ondertussen de smaak van het brouwen leuk te pakken, na elk brouwsel komen er meer speeltjes bij.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn hoofdvergisting duur elke keer nog 48 uur, daarna blijft het SG zeer stabiel... alles meet ik door via een brainfloat. Ik doe de gisten erbij op 25 graden, dan gaat de boel de gistkast in op 19-20.

Momenteel ben ik bezig met de T58 gist. Hoe kan ik de hoofdvergisting wat rekken, of maakt dit niet uit en is dit normaal.

Batchgrote is 10-12 liter met 1 zakje gist.

CeesM

Citaat van: Jonathan Veldhuizen op 12-07-2021  20:49 uDag medebrouwers,

Ik heb ondertussen de smaak van het brouwen leuk te pakken, na elk brouwsel komen er meer speeltjes bij.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn hoofdvergisting duur elke keer nog 48 uur, daarna blijft het SG zeer stabiel... alles meet ik door via een brainfloat. Ik doe de gisten erbij op 25 graden, dan gaat de boel de gistkast in op 19-20.

Momenteel ben ik bezig met de T58 gist. Hoe kan ik de hoofdvergisting wat rekken, of maakt dit niet uit en is dit normaal.

Batchgrote is 10-12 liter met 1 zakje gist.


Aan de hand van je begin SG kan je bepalen of er te veel of te weinig gist is gebruikt. Het beste kan je de SG meten met een hydrometer, dat is nauwkeuriger dan zo'n drijvend dingetje. Als de vergisting 48 uur tekeer ging, heb je vermoedelijk te veel gist geënt.
De hoofdvergisting kan je verlengen door het nog niet na te laten gisten.

Jacques

Citaat van: CeesM op 12-07-2021  21:10 uDe hoofdvergisting kan je verlengen door het nog niet na te laten gisten.

De duur en tempo van de vergisting wordt bepaald door:
- starttemperatuur vergisting;
- de giststam
- de hoeveelheid gist;
- de vitaliteit van de gist;
- de zwaarte van het wort;
- al dan niet beluchten van het wort;
- de temperatuur van de vergisting;
- de vorm van het gistvat.

Wanneer de hoofdgisting over gaat in de nagisting bepaalt de gist en niet de brouwer!
Ook als je niet overhevelt is er sprake van nagisting. Nagisting is namelijk de rustigere vergisting na de heftige hoofdgisting. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting.

hansHalberstadt

in principe is de snelheid van vergisting evenredig met het aantal gistcellen, echter met te weinig gist zijn de cellen op het einde versleten en loopt de gisting daardoor vast omdat er steeds minder actieve overblijven. Een hoofdgisting van ca een dag of 5 is en redelijk optimum. Dus dan zou je met 40% van de hoeveelheid gist toekunnen.

Jonathan Veldhuizen

Oké, dan ga ik volgende keer pas bij 20 graden de gist toevoegen en zal ik starten met een half zakje.

Ben benieuwd!

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-07-2021  22:52 uin principe is de snelheid van vergisting evenredig met het aantal gistcellen, echter met te weinig gist zijn de cellen op het einde versleten en loopt de gisting daardoor vast omdat er steeds minder actieve overblijven. Een hoofdgisting van ca een dag of 5 is en redelijk optimum. Dus dan zou je met 40% van de hoeveelheid gist toekunnen.

De hoeveelheid vitale gistcellen maakt inderdaad veel uit, maar vlak de vergistingstemperatuur ook niet uit als het aankomt op de snelheid van de vergisting.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-07-2021  17:19 uDe hoeveelheid vitale gistcellen maakt inderdaad veel uit, maar vlak de vergistingstemperatuur ook niet uit als het aankomt op de snelheid van de vergisting.
Zeker, maar mbt de gistingstemperatuur heb je al snel een beperking. Te laag en de gist slaat te vroeg neer en de gisting stopt. Te hoog en je krijgt ongewenste bijsmaakjes. Het doel moet ook zijn om de optimale hoeveelheid gist te gebruiken. En dat bepalen door de gistingsduur van de hoofdgisting op 5 a 7 dagen te zetten zit je aardig goed denk ik (zwaar bier zal wat langer duren omdat er gewoon meer suiker vergist moet worden).

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2021  17:56 uZeker, maar mbt de gistingstemperatuur heb je al snel een beperking. Te laag en de gist slaat te vroeg neer en de gisting stopt. Te hoog en je krijgt ongewenste bijsmaakjes. Het doel moet ook zijn om de optimale hoeveelheid gist te gebruiken. En dat bepalen door de gistingsduur van de hoofdgisting op 5 a 7 dagen te zetten zit je aardig goed denk ik (zwaar bier zal wat langer duren omdat er gewoon meer suiker vergist moet worden).

Ook als je stuurt op de hoeveelheid gist heb je te maken met beïnvloeding van de smaak.
Als je een fruitig bier met veel esters wilt hebben kun het beste te weinig gist enten. Het gevolg daarvan is dat de vergisting langzaam verloopt.
Veel gist enten zorgt voor een neutraler smakend bier. Veel te veel gist kan leiden tot een leeg bier met weinig body.

Wat een optimale duur is voor de vergisting ligt ook aan de gebruikte gist. Bij een kveik die vergist wordt bij hoge temperaturen is de hele vergisting na 2 tot 5 dagen afgerond. Bij een saison kan het weken duren voordat de vergisting is afgerond.

Kortom als het gaat om de vergisting gelden geen regels, hoewel een hoofdgisting van 3 dagen en een nagisting van een week door mij in de regel wordt nagestreefd.

seed7

Citaat van: Jonathan Veldhuizen op 12-07-2021  20:49 uMomenteel ben ik bezig met de T58 gist. Hoe kan ik de hoofdvergisting wat rekken, of maakt dit niet uit en is dit normaal.


T58 is een snelle gist. Waarom zou je willen rekken?

T58 zet ik zelf koeler in en houdt de temperatuur rond de 18 ºC.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.