Contaminatie?

Gestart door pmiddeld, 20-06-2021 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pmiddeld

Beste forumleden,

Ik ben een blond type bier aan 't brouwen. Dit keer gebruik ik T58 gist. Ik brouw meestal ''s winters, maar dit keer vanwege een koud voorjaar zo'n 3 weken terug een nieuwe batch begonnen. Ik heb nl. geen incubator dus de gisting gebeurt bij kamertemperatuur. Na twee weken leek het brouwsel bijna uitgegist. Echter door warme laatste week steeg de kamertemperatuur naar max 25°C. Ook begon het bier weer te gisten en dit houdt al een dag of 5 aan. Ik heb nog niet geroken of geproefd, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Zou een kleine contaminatie (bacterie of ander gist) bij deze hoge temperaturen tot groei zijn gekomen? Iemand ervaring mee of tips?


Jonathan Veldhuizen

Is het SG stabiel? Of verandert dit nu ook weer?

pmiddeld

Heb zojuist de SG gemeten. Nu is die ongeveer 1.018. Bij overhevelen in grote fles was het rond 1.020. Wat dat betreft is er niet veel gebeurd. Maar wat zou er dan omgezet kunnen worden waarbij gas vrijkomt. Bier ruikt vrij normaal. Straks proeven.


Snelbier

Bij hogere temperatuur kan minder CO2 opgelost blijven in vloeistof.
Bij temperatuurstijging kan dus een beetje (eerder opgelost) CO2 vrijkomen, bekend verschijnsel.
Als SG niet daalt zou ik me er niet druk om maken.
Proost,  Snelbier

pmiddeld

Dat klinkt logisch en geruststellend. Hartelijk dank voor de reacties!



Jacques

Citaat van: pmiddeld op 20-06-2021  14:38 uBeste forumleden,

Ik ben een blond type bier aan 't brouwen. Dit keer gebruik ik T58 gist. Ik brouw meestal ''s winters, maar dit keer vanwege een koud voorjaar zo'n 3 weken terug een nieuwe batch begonnen. Ik heb nl. geen incubator dus de gisting gebeurt bij kamertemperatuur. Na twee weken leek het brouwsel bijna uitgegist. Echter door warme laatste week steeg de kamertemperatuur naar max 25°C. Ook begon het bier weer te gisten en dit houdt al een dag of 5 aan. Ik heb nog niet geroken of geproefd, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Zou een kleine contaminatie (bacterie of ander gist) bij deze hoge temperaturen tot groei zijn gekomen? Iemand ervaring mee of tips?

Welkom op het forum.

Snelbier heeft een goed antwoord gegeven. Waarschijnlijk komt er koolzuurgas vrij uit je bier door de lager oplosbaarheid bij hogere temperaturen.

Overigens kan ik je aanraden om een vergistingskast in gebruik te nemen. Hierdoor heb je veel meer controle over het vergistingstraject en daarmee over de kwaliteit van je bier.
Een vergistingskast is niets anders dan een koelkast met een externe temperatuurcontroler (bijvoorbeeld een Inkbird) en een verwarmingslint, -matje of -lamp. Veel hoeft het niet te kosten. Via Marktplaats kun je goedkoop een grote koelkast kopen en nieuw zijn ze tegenwoordig ook niet zo heel duur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.