Ervaringen met zelfbouwwasser voor brouwketel, gistvat en kegs?

Gestart door Derp, 16-06-2021 17:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derp

Van het najaar ben ik van plan eea te doen aan de brouwinrichting in de schuur en daarbij wil ik een aanrecht maken van RVS met een mooie RVS wasbak erin.

Ik kwam op het idee om iets van een wasser te maken van een dompelpomp die ik in die wasbak zet. Ik wil daarmee kegs, mijn SS brew bucket en mijn easybrew 30 kunnen wassen door de op de kop boven de pomp te zetten die er dan een tijdje water doorheen jaagt. Het moet een soort combi worden tussen de "fastwasher", de "Mark 2 keg washer"en de Keg waSsher (SS brewtech). Die laatste 2 kunnen ook bierleidingen doorspoelen via ball locks en dat is mooi want onder dat aanrecht komt een tapkoelkastje die ik dan ook mooi door kan spoelen met hetzelfde systeem.

Het idee is dat ik iets van een ovenrek over de wasbak leg (met in het midden een gat waar de "lans" omhoog doorheen steekt) waar ik dan de ketel/keg/vergister op zijn kop op zet zodat ik een straal water omhoog jaag.

Het concept lijkt me niet heel ingewikkeld eigenlijk, een dompelpomp met een lans eraan die heet water omhoog kan pompen. Moeilijkste is om een aftakking te maken om die bierleidingen door te kunnen spoelen. Is er al een knutselaar op het forum die me is voorgeweest?

Puck


Je bedoelt dus dit in een rvs wasbak? YT staat vol met keg of carboy washer filmpjes. Of wil je het helemaal integreren in de wasbak? Zodat er een lans eruit komt als je op een knopje drukt?

Gurrr

Ik ben bezig met een soortgelijk idee. Ik heb een CIP ball besteld bij ome Ali. Deze wil ik laten spoelen dmv een magneetpomp. De aanvoer kan een bad met starsan of oxi (en daarna weer starsan).

Derp

Citaat van: Puck op 16-06-2021  19:33 u
Je bedoelt dus dit in een rvs wasbak? YT staat vol met keg of carboy washer filmpjes. Of wil je het helemaal integreren in de wasbak? Zodat er een lans eruit komt als je op een knopje drukt?

Inbouwen in wasbak: Nee zo fancy hoeft het niet. Lijkt me alleen maar gevoelig en dat maakt het schoonmaken van de wasbak zelf weer moeilijker. Dank voor de link.

Ik ben vooral benieuwd naar eventuele ervaringen met de spuitlans en hoe sterk de dompelpomp moet zijn, en of het uberhaupt haalbaar is een kleverige pan schoon te krijgen met zo'n ding. Misschien dat er mensen ervaring hebben met sommige pompen (meeste kunnen maar ~40 graden aan, zijn er ook die warmer aankunnen). Etc.

Beetje algemene vraag begrijp ik.. :) Maar ik kon er niets over vinden met de zoekfunctie, ik dacht misschien kunnen we eens eea verzamelen hier.

Derp

Citaat van: Gurrr op 17-06-2021  09:05 uIk ben bezig met een soortgelijk idee. Ik heb een CIP ball besteld bij ome Ali. Deze wil ik laten spoelen dmv een magneetpomp. De aanvoer kan een bad met starsan of oxi (en daarna weer starsan).
Slim idee van die CIP bal! Één van mijn zorgpunten is dat de lans een mooie schone punt spuit in het midden van het vat en verder weinig raakt. Dit zal daarbij helpen denk ik.

Benieuwd naar je ervaringen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.