Grainfather app alc vol na bottelen

Gestart door Stephan Franken, 14-06-2021 19:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephan Franken

Hoi,

Sinds enkele weken dan eindelijk kunnen brouwen met mijn nieuwe Grainfather. Wat een genot. :D

Ik loop aan tegen een klein probleem met de software van Grainfather. In de software kan ik prima bepalen hoeveel bottelsuiker per flesje ik wil gebruiken. Ik kan kiezen, CO2 bepalen en dan laten uitrekenen hoeveel suiker ik daar voor nodig heb of andersom. Wat de software niet doet is uitrekenen wat het alc.vol is na bottelen. iets wat ik met BrouwHulp wel kon. :(

Doe ik iets verkeerd of zit deze tool niet in de software en moet ik dit handmatig uitrekenen? :weetniet:

Jacques

Citaat van: Stephan Franken op 14-06-2021  19:44 uHoi,

Sinds enkele weken dan eindelijk kunnen brouwen met mijn nieuwe Grainfather. Wat een genot. :D

Ik loop aan tegen een klein probleem met de software van Grainfather. In de software kan ik prima bepalen hoeveel bottelsuiker per flesje ik wil gebruiken. Ik kan kiezen, CO2 bepalen en dan laten uitrekenen hoeveel suiker ik daar voor nodig heb of andersom. Wat de software niet doet is uitrekenen wat het alc.vol is na bottelen. iets wat ik met BrouwHulp wel kon. :(

Doe ik iets verkeerd of zit deze tool niet in de software en moet ik dit handmatig uitrekenen? :weetniet:

Ik heb geen Grainfather en ken ook de Grainfather app niet.
Wel weet ik dat het berekenen van het extra suikergehalte door bottelsuiker eenvoudig is.
16 gram suiker per liter geeft ongeveer een verhoging 1 volume procent alcohol. (Om precies te zijn 1,03%)
Als je bottelt met 8 g bottelsuiker per liter stijgt het alcoholgehalte 0,5%. Zo simpel is het...

De basis van deze berekening is dat 1 gram suiker ongeveer 0,51 gram alcohol en 0,48 gram koolzuur geeft. Alcohol (ethanol) heeft een dichtheid van  789,4 g/L. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.