Leuk begin maar hoe nu verder uitbreiden...

Gestart door Woeka, 14-06-2021 17:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woeka

Tja... hoe nu verder ... samen met mijn brouwmaat ben ik aan het kijken hoe nu verder. We brouwen met ons tweeën, hebben een HERMS installatie bestaande uit drie 50 L fusten en brouwen daarmee circa 25 liter dus 3 kratten per keer. Met een keer brouwen zijn we tegenwoordig een kleine dag bezig. De laatste keer vanaf ongeveer 9:30u tot 16:00 vanaf het uit de kast halen van de apparatuur tot het weer schoon opbergen ervan. Was ook niet een heel erg ingewikkeld recept dat hielp ook mee.

Nu zes keer gebrouwen en dat gaat best goed. Nog lang niet uitgeleerd maar het gaat lekker en de omgeving kan ons resultaat ook waarderen. Dan komt natuurlijk de vraag of we ook bier uitdelen en dan is het brouwen van 3 kratjes ineens niet zoveel meer en om nu om de week te gaan brouwen dat is ook weer zo wat, denk niet dat ik daar de vrouw voor kan porren en ik heb ook nog andere hobbies / verplichtingen. En daarbij brouwen voor de verkoop dat zien we niet zitten ivm wetgeving en allerlei eisen, hoewel we best een gilde kunnen oprichten voor het brouwen en nuttigen van bier ::).

Zouden we nog makkelijk de productie kunnen opschalen door het een en ander anders aan te pakken zonder direct te gaan investeren in grotere ketels? Geen idee hoeveel liter je zou kunnen brouwen in die 50L fusten zonder dat de hele boel gaat overkoken. Zou een liter of 40 nog kunnen? Wat zijn de ervaringen?  Ik ben erg benieuwd naar de hoeveelheden die anderen brouwen en hoe vaak.

Snelbier

Citaat van: Woeka op 14-06-2021  17:41 uTja... hoe nu verder ... samen met mijn brouwmaat ben ik aan het kijken hoe nu verder. We brouwen met ons tweeën, hebben een HERMS installatie bestaande uit drie 50L fusten en brouwen daarmee circa 25 liter dus 3 kratten per keer. Met een keer brouwen zijn we tegenwoordig een kleine dag bezig. De laatste keer vanaf ongeveer 9:30u tot 16:00 vanaf het uit de kast halen van de apparatuur tot het weer schoon opbergen ervan. Was ook niet een heel erg ingewikkeld recept dat hielp ook mee.

Nu zes keer gebrouwen en dat gaat best goed. Nog lang niet uitgeleerd maar het gaat lekker en de omgeving kan ons resultaat ook waarderen. Dan komt natuurlijk de vraag of we ook bier uitdelen en dan is het brouwen van 3 kratjes ineens niet zoveel meer en om nu om de week te gaan brouwen dat is ook weer zo wat, denk niet dat ik daar de vrouw voor kan porren en ik heb ook nog andere hobbies / verplichtingen. En daarbij brouwen voor de verkoop dat zien we niet zitten ivm wetgeving en allerlei eisen, hoewel we best een gilde kunnen oprichten voor het brouwen en nuttigen van bier ::).

Zouden we nog makkelijk de productie kunnen opschalen door het een en ander anders aan te pakken zonder direct te gaan investeren in grotere ketels? Geen idee hoeveel liter je zou kunnen brouwen in die 50L fusten zonder dat de hele boel gaat overkoken. Zou een liter of 40 nog kunnen? Wat zijn de ervaringen?  Ik ben erg benieuwd naar de hoeveelheden die anderen brouwen en hoe vaak.
Zie het als HOBBY, niets meer of minder.
Per brouwsel 1 dag 'brouwen'.  maakt niet uit of dat 6 of 9 uur is, dag is kapot.
  Bottelen (die was je vergeten) een paar uur, en nog een paar uur flessen spoelen +etiketten verwijderen..
- Omgeving vindt het gratis bier wel prima.. ??
  Laat ze voor elk zelfbrouwsel 3 schone flesjes aanleveren, zondere etiket en peuken.
   Werkte bij mij niet; in 3 jaar tijd nog geen halve schone krat teruggezien.
=============
Hoe verder?  Mijn stelling: zie het als hobby. Brouw wat JULLIE lekker vinden.
Proost, Snelbier

Jaap W

Citaat van: Woeka op 14-06-2021  17:41 uTja... hoe nu verder ... samen met mijn brouwmaat ben ik aan het kijken hoe nu verder. We brouwen met ons tweeën, hebben een HERMS installatie bestaande uit drie 50L fusten en brouwen daarmee circa 25 liter dus 3 kratten per keer. Met een keer brouwen zijn we tegenwoordig een kleine dag bezig. De laatste keer vanaf ongeveer 9:30u tot 16:00 vanaf het uit de kast halen van de apparatuur tot het weer schoon opbergen ervan. Was ook niet een heel erg ingewikkeld recept dat hielp ook mee.

Nu zes keer gebrouwen en dat gaat best goed. Nog lang niet uitgeleerd maar het gaat lekker en de omgeving kan ons resultaat ook waarderen. Dan komt natuurlijk de vraag of we ook bier uitdelen en dan is het brouwen van 3 kratjes ineens niet zoveel meer en om nu om de week te gaan brouwen dat is ook weer zo wat, denk niet dat ik daar de vrouw voor kan porren en ik heb ook nog andere hobbies / verplichtingen. En daarbij brouwen voor de verkoop dat zien we niet zitten ivm wetgeving en allerlei eisen, hoewel we best een gilde kunnen oprichten voor het brouwen en nuttigen van bier ::).

Zouden we nog makkelijk de productie kunnen opschalen door het een en ander anders aan te pakken zonder direct te gaan investeren in grotere ketels? Geen idee hoeveel liter je zou kunnen brouwen in die 50L fusten zonder dat de hele boel gaat overkoken. Zou een liter of 40 nog kunnen? Wat zijn de ervaringen?  Ik ben erg benieuwd naar de hoeveelheden die anderen brouwen en hoe vaak.

Ik zou zeker wel tot 35 a 40 liter (door de mout start stijgt het vloeistofniveau natuurlijk behoorlijk) durven gaan in die 50 liter fusten, maar de vraag is dan hoe groot is je gistval en kan die het aan.  :weetniet:  :proost: :nut:

Jaap W


tdp

Ik brouw in 57 liter pannen, en heb netto 42 liter op fles/fust. In 50 liter fusten is 35l/40l echt wel mogelijk.

seed7

Citaat van: Woeka op 14-06-2021  17:41 uik heb ook nog andere hobbies

... en daar hebben we het probleem. ;)

Met een simpele 27l wekketels brouw ik in minder dan 4 uur iets meer dan 20l en in iets meer dan 8 uur 3 brouwsels ~65l. In hoeverre zoiets met een Herms lukt weet ik niet, maar twee op een dag zou toch moeten kunnen met wat planning en organisatie. Alleen drink je dan wel heel lang het zelfde bier :(

Een andere optie, als je met z'n tweeën brouwt, bouw een tweede Herms of juist een ander type intallatie ipv een grotere installatie. Dit geeft je meer keus en flexibiliteit.


Ingo

brouwerwaldonk

Ik brouw ook in een 3 pannen systeem. Mijn brouwpan is een kleine 40 L de kookpan is er een van 75 L
Ik maak de maisch redelijk dik, 3,2 L/kg mout. Voor 43L liter gebruik 32 L brouw en spoelwater. Al het spoelwater giet ik over het draf/bostel. Ik heb een inox hevelfilter waarmee ik alle wort helder kan overhevelen uit de brouwpan rechtstreeks in de kookpan.
Vergisten gebeurt in een inox pan van 70 L en lageren in mandflessen in een frisse kelder.
Ik heb telkens 43 à 44 L glashelder bier wat ik kan bottelen.
Brouwpan met kookpan.


Het helder wort komt zo uit de brouwpan.


Spoelwater pan.


Hevelfilter.


Gistvat.


Helder te bottelen bier.


Jacques

Citaat van: Woeka op 14-06-2021  17:41 uZouden we nog makkelijk de productie kunnen opschalen door het een en ander anders aan te pakken zonder direct te gaan investeren in grotere ketels? Geen idee hoeveel liter je zou kunnen brouwen in die 50L fusten zonder dat de hele boel gaat overkoken. Zou een liter of 40 nog kunnen? Wat zijn de ervaringen?  Ik ben erg benieuwd naar de hoeveelheden die anderen brouwen en hoe vaak.

40 liter koken is geen probleem als je de ketel in de gaten houdt tegen kookpunt. Om overkoken te voorkomen kun je wat hop in de brouwketel gooien voor het kookpunt. Dat geeft ook een beetje meer hoparoma.

Als je een grotere hoeveelheid per brouwsel brouwt moet je ook een groter gistvat hebben, dat is een punt om bij stil te staan.

hoppy

Je kunt toch 2 gistvaten gebruiken? Als de grote hoeveelheid bier met dezelfde smaak een probleem is dan kun je ook 2 verschillende gisten gebruiken in 2 gistvaten.  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.