Tijd in koeling na hergisting

Gestart door Burgt brouw, 11-06-2021 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Burgt brouw

Als ik twee bieren uit dezelfde batch vergelijk, waarbij er één slechts een dag in de koelkast heeft gestaan en één een week, dan is het verschil gigantisch.

De tweede smaakt minder 'gistachtig' en veel minder zuur/wrang. Mijn eigen verklaring is het stilvallen van de activiteit van het gist. Mijn vraag is of andere dit effect ook zo duidelijk ervaren.

Ik kan door middel van Google maar weinig vinden over optimale koeltijden en dergelijke.

Jacques

Citaat van: Burgt brouw op 11-06-2021  22:16 uAls ik twee bieren uit dezelfde batch vergelijk, waarbij er één slechts een dag in de koelkast heeft gestaan en één een week, dan is het verschil gigantisch.

De tweede smaakt minder 'gistachtig' en veel minder zuur/wrang. Mijn eigen verklaring is het stilvallen van de activiteit van het gist. Mijn vraag is of andere dit effect ook zo duidelijk ervaren.

Ik kan door middel van Google maar weinig vinden over optimale koeltijden en dergelijke.

Ik neem aan dat je zelfgebrouwen bier bedoelt dat heel jong is.

Door het bier langer koud te laten staan zakt meer gist uit. Als je dezelfde test na 2 maanden uitvoert is het verschil veel kleiner.

Burgt brouw

Citaat van: Jacques op 11-06-2021  23:03 uIk neem aan dat je zelfgebrouwen bier bedoelt dat heel jong is.

Door het bier langer koud te laten staan zakt meer gist uit. Als je dezelfde test na 2 maanden uitvoert is het verschil veel kleiner.

Dat bedoel ik inderdaad! Echter, het bier is nu wel al zo'n twee maanden oud, dus heel jong is het ook niet meer. Betreft wel een tripel à 8.5%.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.