Alexandra

Gestart door Arne8, 11-06-2021 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arne8

Onlangs de Alexandra ddh neipa gedronken van brouwerij hophemel

Dus staat er van info op de fles
5,8%
44ibu
Mout : gerst , tarwe, haver , rogge
Hop : magnum , Cascade (cryo) , centennial (cryo), citra, azzaca
Gist : s33

Iemand die me op weg kan helpen, nog nooit zoiets opgesteld en geen idee van de hopsoorten , de helft nog nooit gebruikt

Alvast bedankt

Bram86

Als ik zoiets zou aanpassen, dan zou ik het op de volgende manier benaderen:

Info zoeken over de bierstijl. Hoeveel hop gaat er op welk moment in, waar komt de bitterheid vandaan, wat zijn de veelgebruikte mouten en in welk aandeel hebben zij.
Info zoeken over het bier. Kun je online nog meer vinden, bijvoorbeeld de kleur van het bier. Maar ook of iemand het al heeft proberen te klonen.

Al die info voer ik in een brouwprogramma in, met een eerste versie van al mijn toevoegingen. Je weet het alcoholpercentage en de gist die gebruikt is, dus je komt een heel eind met hoeveel vergistbare grondstoffen je hebt.

Daarna ga ik bijschaven, eventueel kijken naar waterbehandeling e.d.

En vooral nog een keer proeven. En kijken wat je kan aanpassen aan je recept om dat voor elkaar te krijgen (temperatuur van het maischen, vergisten enz.)

Succes!

Snelbier

Die Cryo-hops wordt een extra probleempje.. Nieuw product, weinig ervaringen op het forum.
Ik geef je zoektocht weinig kans, maar succes gewenst.
Snelbier.

Drents Hopbier

Citaat van: Snelbier op 11-06-2021  16:25 uDie Cryo-hops wordt een extra probleempje.. Nieuw product, weinig ervaringen op het forum.

https://brucrafter.com/what-are-cryo-hops-lupuln2/

Hopbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 11-06-2021  16:25 uDie Cryo-hops wordt een extra probleempje.. Nieuw product, weinig ervaringen op het forum.
Ik geef je zoektocht weinig kans, maar succes gewenst.
Snelbier.

Je kunt natuurlijk de cryo-hop vervangen door gewone hop.

Overigens zag ik in een presentatie dat het gebruik van cryo-hop zorgt voor minder hopcreep. Mogelijk is dit de reden waarom in dit bier cryo-hop zit.
Zie https://www.brewersassociation.org/wp-content/uploads/2020/05/CBC-Online-Seminar-Presentation-Hop-Creep-What-It-Is-and-Approaches-to-Managing-It.pdf

Jacques

Citaat van: Bram86 op 11-06-2021  15:14 uAls ik zoiets zou aanpassen, dan zou ik het op de volgende manier benaderen:

Info zoeken over de bierstijl. Hoeveel hop gaat er op welk moment in, waar komt de bitterheid vandaan, wat zijn de veelgebruikte mouten en in welk aandeel hebben zij.
Info zoeken over het bier. Kun je online nog meer vinden, bijvoorbeeld de kleur van het bier. Maar ook of iemand het al heeft proberen te klonen.

Al die info voer ik in een brouwprogramma in, met een eerste versie van al mijn toevoegingen. Je weet het alcoholpercentage en de gist die gebruikt is, dus je komt een heel eind met hoeveel vergistbare grondstoffen je hebt.

Daarna ga ik bijschaven, eventueel kijken naar waterbehandeling e.d.

En vooral nog een keer proeven. En kijken wat je kan aanpassen aan je recept om dat voor elkaar te krijgen (temperatuur van het maischen, vergisten enz.)

Succes!

Prima adviezen.

Op dit moment kan je nog niet naar de brouwerij maar waarschijnlijk is binnenkort Covid geen beperking meer als de meesten van ons gevaccineerd is. De Hophemel is een jonge brouwerij mogelijk kom je meer te weten over het recept en de wijze van brouwen als je op bezoek gaat (Terwouwenstraat 46, 3800 Zepperen, België). Het is een eindje weg, maar je kunt er een leuk weekend van maken.

Arne8

Heel wat ingelezen over de NEIPA, toch wat schrik voor de oxidatie maar we zullen eens alles in BrouwHulp smijten.
Een bezoekje aan de brouwerij zullen we sowieso wel eens doen want al allemaal goede bieren ervan gedronken! Aanraders

tdp

Citaat van: Arne8 op 12-06-2021  15:20 uHeel wat ingelezen over de NEIPA, toch wat schrik voor de oxidatie maar we zullen eens alles in BrouwHulp smijten.
Een bezoekje aan de brouwerij zullen we sowieso wel eens doen want al allemaal goede bieren ervan gedronken! Aanraders

En vaak zijn brouwers niet te beroerd om je op de goede weg te helpen. Waag er een telefoontje of email aan, meestal word je niet teleurgesteld.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.