Bier zuur na hergisting op fles

Gestart door Burgt brouw, 08-06-2021 23:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Burgt brouw

Bij alle bieren die we tot nu toe hebben gebrouwen gebeurt het volgende:
Na de hoofd- en navergisting in het vat smaakt het bier (lauw en zonder al te veel koolzuur) eigenlijk erg goed. Vervolgens, na de hergisting op de fles, blijft het bier erg lang zuur/wrang smaken. Deze smaak was er voor de hergisting helemaal niet. Anderhalf à twee maanden na bottelen zit deze smaak er nog steeds zo erg in dat het echt wel storend is. We gebruiken geen bottelgist.

Ik heb hier al naar proberen te zoeken, maar vind alleen gevallen waarbij het voor de hergisting al zuur/wrang was.

Heeft iemand tips? Is het een kwestie van geduld hebben?

brouwerwaldonk

Ik denk dat uw bier na de hoofdgisten is besmet met een infectie.
Geef eens een tot in detail een beschrijving hoe en wat je doet met je het bier tussen de hoofdgisting en het bottelen.
Hevel je al dan niet over naar een bottelemmer.
Hoe verdeel je de hoeveelheid die in een fles mag.
Hoe voeg je bottelsuiker en eventueel bottelgist toe en hoe behandel je dat.
Komt er een slang bij te pas voor of tijdens het bottelen.
Is alles waar het bier mee in aanraking komt na de hoofdgisting grondig gereinigd en ook ontsmet met een goed ontsmettings product, ook de flessen.

Burgt brouw

Broeder Waldonck, dank voor uw uitgebreide reactie.

Na de hoofdgisting gaat het vat nog een enkele keer open voor meting van het SG, uiteraard met een afgewassen hydrometer. Bottelen doen wij inderdaad vanuit een bottelemmer. Die reinigen we net als de hevelslang en de flessen met oxi pro. Suiker voegen wij als suikerklontjes toe aan de flessen, net voor het vullen.

Bram86

Volgens mij is Oxi Pro een reiniger en desinfecteert het niet. Misschien heb je daarom wel een infectie te pakken.

Al mijn flessen, emmers, kraantje en leidingen krijgen na reinigen ook nog een behandeling met starsan.

brouwerwaldonk

Citaat van: Burgt brouw op 09-06-2021  08:08 uNa de hoofdgisting gaat het vat nog een enkele keer open voor meting van het SG, uiteraard met een afgewassen hydrometer. Bottelen doen wij inderdaad vanuit een bottelemmer. Die reinigen we net als de hevelslang en de flessen met oxi pro. Suiker voegen wij als suikerklontjes toe aan de flessen, net voor het vullen.
In wat en met wat is die hydrometer afgewassen
Die bottelemmer hoe vul je die, met overhevelen dus een slang. wat is de zuiverheid van de binnenkant van de slang Hoe reinig je dat en ontsmetten met wat.
Hoogstwaarschijnlijk zit er een onzichtbare infectie in de binnenkant uw slang, en alle bier wat je daarmee overheveld wordt netjes geïnfecteerd, wat uw bier zuur maakt.
Haal eens enkele malen een klein wit vochtig doekje door uw slang, Dat moet er even wit uitkomen als het ingaat.

Glas Halfvol

Gaat het al beter Burgt Brouw? Ik heb na een vijftal brouwsels 3x hetzelfde ervaren helaas, terwijl ik voor mijn gevoel alles heel goed schoonmaak en desinfecteer (met Oxi Pro). Als je de oplossing voor jou hebt gevonden zou ik het graag horen :)

Gossi

Bier dat al heeft gegist zal minder snel infecteren omdat de gist dominant is.
Er moet dus een bron zijn en ook geen kleintje.
Die bottelemmer is dat een nieuwe of zit hij aan de binnenkant vol krassen?
Het kraantje van de emmer kun je vaak slecht ontsmetten. Uit elkaar halen of vervangen.
Gebruik je een vulpijpje of een hevel? Het hevel kan ook een bron zijn vooral met automatische opzuiging. Ik gooi het hevel na gebruik direct in heet afwaswater en hang het daarna aan de lucht te drogen.
De flesjes, houdt ze eens tegen het licht. Zijn ze echt schoon? Ontsmetten helpt niet als er nog aanslag in zit. Er zijn hier pagina's vol geschreven hoe je flesjes schoon maakt en ontsmet.
Brouw ze.

Jacques

Citaat van: Glas Halfvol op 09-08-2021  16:06 uGaat het al beter Burgt Brouw? Ik heb na een vijftal brouwsels 3x hetzelfde ervaren helaas, terwijl ik voor mijn gevoel alles heel goed schoonmaak en desinfecteer (met Oxi Pro). Als je de oplossing voor jou hebt gevonden zou ik het graag horen :)

Het is hiervoor al geschreven Oxi Pro is vooral een reiniger en in mindere mate een desinfecteermiddel.
Gebruik voor een goede desinfectie Star San of een chloorhoudend caustic product. Bij dat chloorhoudende middelen moet je wel goed naspoelen om ongewenste smaakjes te voorkomen.

Alles maar dan ook alles dat in aanraking komt met afgekoelde wort hoort gedesinfecteerd te worden. Het kan zijn dat de infectie in een vroeg stadium van de vergisting wordt opgelopen en dat deze pas na de hergisting tot uiting komt. Door wort snel af te laten koelen en te zorgen dat de vergisting zo snel mogelijk start beperk je de kans op infecties in belangrijke mate. Gebruik korrelgist en strooi deze zo over het wort. Bewaar geen aangebroken verpakkingen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.