Risico op incomplete vergisting of hop burn?

Gestart door BenG, 08-06-2021 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BenG

Hoi Hobbybrouwers,

Ik heb vorige week woensdag een NEIPA gebrouwen die nu staat te vergisten. Ik heb een single hopgift gedaan vorige week vrijdag. ik had verwacht dat ik ondertussen wel geen activiteit meer zou hebben op met blow-off. Tot mijn verbazing zie ik nu nog steeds rustig wat bubbels komen en dat roept de volgende vragen op:

- Ga ik bij het stoppen van bubbels meteen koelen --> voordeel: minder kans op grasachtige smaken van de hop omdat ik snel over kan naar de keg. Nadeel --> kans dat de gist nog niet zijn bijproducten heeft opgeruimd
- Ga ik wachten tot ik 2 a 3 dagen geen activiteit zie --> voordeel: zekerheid dat de vergisting compleet is. Nadeel --> kans op grasachtige smaken doordat de dry hop te lang in contact is geweest met het bier.

Momenten
2-6 Brouwdag en start vergisting op 19'C
4-6 Hopgift
6-6 Verhoging gistkast temperatuur naar 21'C
8-6 Vandaag - geconstateerd dat er nog CO2 uit de blow off komt
(9-6) beoogde dag om terug te koelen
(11-6) beoogde dag om over te brengen op fust

ropical Danny
New England IPA
6.6% / 15.2 °P
Recipe by
Bart

All Grain

Barts BIAB
60% efficiency
Batch Volume: 22 L
Boil Time: 60 min


Mash Water: 35.14 L
Total Water: 35.14 L
Boil Volume: 30.98 L
Pre-Boil Gravity: 1.049

Vitals
Original Gravity: 1.062
Final Gravity: 1.012
IBU (Tinseth): 32
BU/GU: 0.51
Color: 11.2 EBC

Mash
Strike Temp — 71.5 °C
Mash — 67 °C — 60 min
Mash-out — 78 °C — 5 min

Malts (7.39 kg)
4.29 kg (58.1%) — Dingemans Pale Ale — Grain — 6.5 EBC
1.11 kg (15%) — Thomas Fawcett Barley, Flaked — Grain — 3.9 EBC
1.04 kg (14.1%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Grain — 3.9 EBC
950 g (12.9%) — Dingemans Pale Wheat — Grain — 3.2 EBC

Hops (349 g)
4 g (3 IBU) — Magnum 9.7% — Boil — 30 min
45 g (8 IBU) — Citra 12% — Aroma — 30 min hopstand
45 g (9 IBU) — Mosaic 12.6% — Aroma — 30 min hopstand
45 g (12 IBU) — Summit 17% — Aroma — 30 min hopstand
70 g — Azacca 15% — Dry Hop — 5 days
70 g — Citra 12% — Dry Hop — 5 days
70 g — Mosaic 12.6% — Dry Hop — 5 days

Hopstand at 77 °C

Miscs
6 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash
2.7 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash
2.8 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
9 ml — Lactic Acid 80% — Mash

Yeast
1 pkg — Lallemand (LalBrew) BRY-97 American West Coast Ale 81%
1.7 L starter
204 g DME / 249 g LME
341 billion yeast cells
0.99 million cells / ml / °P

Fermentation
Hoofdvergisting— 19 °C — 4 days
Primary — 21 °C — 3 days
Cold Crash — 4 °C — 0.5 Bar — 2 days


Carbonation: 2.4 CO2-vol

Water Profile
Ca2+
 100Mg2+
 13Na+
 29Cl-
 123SO42-
 93HCO3-
 110

#hop_burn

Martijn0172

De enzymen in de hop hebben mogelijk onvergistbare suikerketens afgebroken in vergistbare suikerketens, dat kan vergisting en dus activiteit geven. Maar ook temperatuur schommelingen, enzovoort. Meten is weten, dus een sample nemen. Ik ken brouwerijen die een hopcreep week aanhouden, ook met en shitload aan hop, en die brouwen prijswinnende IPA's. Dus een weekje wachten resulsteert niet direct in grassige smaken

Jacques

Ik heb testen uitgevoerd waarbij de koudhop zo'n 8 weken in contact is geweest met het bier op kamertemperatuur.
Bij die bieren heb ik weinig grasachtige smaken waargenomen... Maar misschien is mijn smaakdrempel voor deze smaak hoog. En ongetwijfeld zal het ontstaan vaneen grasachtige smaak ook afhankelijk zijn van de hopvariëteit. Neemt niet weg dat ik op basis van mijn ervaringen minder bevreesd ben geworden voor grasachtige smaken door koudhoppen.

Om hopcreep na het bottelen zo veel mogelijk te voorkomen is het verstandig om niet te snel op fust te zetten.

Overigens zou ik in verhouding meer chloride dan sulfaat toevoegen om een aangenamere bittere smaak te krijgen.

Prijzig biertje trouwens met al die hop...

BenG

Citaat van: Jacques op 09-06-2021  22:48 uIk heb testen uitgevoerd waarbij de koudhop zo'n 8 weken in contact is geweest met het bier op kamertemperatuur.
Bij die bieren heb ik weinig grasachtige smaken waargenomen... Maar misschien is mijn smaakdrempel voor deze smaak hoog. En ongetwijfeld zal het ontstaan vaneen grasachtige smaak ook afhankelijk zijn van de hopvariëteit. Neemt niet weg dat ik op basis van mijn ervaringen minder bevreesd ben geworden voor grasachtige smaken door koudhoppen.

Om hopcreep na het bottelen zo veel mogelijk te voorkomen is het verstandig om niet te snel op fust te zetten.

Overigens zou ik in verhouding meer chloride dan sulfaat toevoegen om een aangenamere bittere smaak te krijgen.

Prijzig biertje trouwens met al die hop...

Vanmorgen bubbelde hij niet meer en toen maar koud gezet. Goed om te weten, met dit experiment in het achterhoofd had ik hem misschien nog wel 1 a 2 dagen kunnen laten staan.

Waterprofiel in het plaksel is wat versprongen; dit is de juiste:
Ca2+ 100
Mg2+ 13
Na+ 29
Cl- 123
SO42- 93
HCO3- 110

Zou je nog meer Chloride/Sulfaat verhouding omhoog brengen?

Hobbybrouwen doe ik vooral omdat het lekker en leuk moet zijn, mag best duur zijn als het lekker is. (Dat denken veel craft brewers immers ook met hun blikken NEIPA's van 5 of meer euro's)



Jacques

Citaat van: BenG op 10-06-2021  14:04 uZou je nog meer chloride/sulfaat verhouding omhoog brengen?

Voor mijn persoonlijke smaak zou ik de verhouding 1 SO4 op 1,5 Cl maken.

BenG

Ik wilde nog even terugkoppelen wat mijn bevindingen waren na het fusten van het bier.

Heb gisteren het bier op fust gezet. In totaal heb ik dus vanaf vrijdag 4-6 tot zaterdag 11-6 de dry hop in contact gehad met het bier. Van deze 8 dagen waren 2 dagen koel (3-4'C). De eind SG was lager dan beoogd: 1.008 ipv 1.012. Een SVG van 86%. Het lijkt er op dat de omzetting van onvergistbare suikers naar vergistbare suikers zoals genoemd door Martijn0172 in dit geval een rol heeft gespeeld.

Na geforceerd koolzuur te hebben toegevoegd het eerste glas afgetapt. Aroma is fantastisch! De smaak helaas wat minder over te spreken.
Het bier is redelijk bitter, veel bitterder dan de voorgaande keer dat ik dit bier gebrouwen heb. De smaak is ook een beetje plant/gras achtig. Dus daarom maar even na gaan denken wat dit zou kunnen veroorzaken:
- te hoog sufaat gehalte --> lijkt onwaarschijnlijk omdat de vorige batch precies evenveel fosfaten had. Desalniettemin zou het minder kunnen zoals Jacques al aangaf. Maar het lijkt niet de grondoorzaak
- Lange contacttijd van de hop: dit keer heb ik pellets gebruikt die los in de fermenter gegooid (Snub Nose --> dus geen mogelijkheid om ze onderaan af te tappen). Contacttijd 8d. vorige keer heb ik bloemen in hopzakjes gebruikt voor dry-hoppen. Heb toen de hops op dag 1 toegevoegd en dag 3 eruit gehaalt toen de vergisting nog gaande was. Dit is duidelijk verschillend tov de vorige keer, kan mogelijk de oorzaak zijn. Jacques gaf aan dat hij geen grasachtige smaken waarnam bij 8 weken dryhoppen. @Jacques; Was deze test in een NEIPA achtig bier gedaan of was dit in een toch al redelijk bittere West Coast IPA toevallig? Kan me nl voorstellen dat die scherpte beter bij het bier past en niet zo opgemerkt wordt.
- De lage eind SG geeft het bier misschien minder body en komt de bitterheid misschien wat 'harder aan'? Geen idee hoe groot het effect hiervan is. Dit bier heeft een eind SG van 1.008 en vorige batch had een eind SG van 1.013. Dat lijkt me wel een degelijk verschil. Overigens heb ik dezelfde gist gebruikt.



 





Jacques

Citaat van: BenG op 13-06-2021  13:50 u- Lange contacttijd van de hop: dit keer heb ik pellets gebruikt die los in de fermenter gegooid (Snub Nose --> dus geen mogelijkheid om ze onderaan af te tappen). Contacttijd 8 dagen. Vorige keer heb ik bloemen in hopzakjes gebruikt voor dry-hoppen. Heb toen de hops op dag 1 toegevoegd en dag 3 eruit gehaald toen de vergisting nog gaande was. Dit is duidelijk verschillend tov de vorige keer, kan mogelijk de oorzaak zijn. Jacques gaf aan dat hij geen grasachtige smaken waarnam bij 8 weken dryhoppen. @Jacques; Was deze test in een NEIPA achtig bier gedaan of was dit in een toch al redelijk bittere West Coast IPA toevallig? Kan me nl voorstellen dat die scherpte beter bij het bier past en niet zo opgemerkt wordt.
- De lage eind SG geeft het bier misschien minder body en komt de bitterheid misschien wat 'harder aan'? Geen idee hoe groot het effect hiervan is. Dit bier heeft een eind SG van 1.008 en vorige batch had een eind SG van 1.013. Dat lijkt me wel een degelijk verschil. Overigens heb ik dezelfde gist gebruikt.

De tests heb ik uitgevoerd met een saison en een dubbel... Het doel van de tests was het effect van hop creep en het behandelen van koudhop met heet water te onderzoeken. Gelet op de lange contacttijd had ik verwacht dat ik een grasachtige smaak zou hebben. Maar die had ik dus niet...

Overigens kan een grasachtig aroma ook veroorzaakt worden door aldehyden. Dat kan na verloop van tijd wegtrekken.

Het lage eind SG kan een gevolg zijn van hop creep.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.