Help, Vergisting lijkt gestokt Brouwstore moutpakket tripel

Gestart door Freggel, 05-06-2021 12:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Freggel

Op 22/5 een brouwdag gehad en een moutpakket van Brouwstore (tripel) 20 liter gebrouwen. Deze stond dezelfde avond al heftig te vergisten in het rvs vergistingsvat.
Begin SG was 1080 (doel volgens recept was 1075, maar kleine afwijking lijkt me geen probleem.

Op 1/6 viel me op dat het waterslot vrijwel was stilgevallen, na  10 dagen dus al. Vervolgens sg gemeten, afgetapt via de tapkraan en die komt uit op 1022, waar het doel 1010 zou moeten zijn... vat weer even weggezet, maar vandaag (5/6) s het sg nog steeds 1022.
Is het nu verstandig maar te gaan bottelen?

Ik heb op 1/6 wel even het vat gezwenkt, maar het waterslot is compleet stil gebleven daarna.
moet er wel bij zeggen dat de ruimte waar het vat staat behoorlijk schommelt qua temperatuur, tussen de 20 en 25 graden, maar dat lijkt me ook niet het probleem.

Graag advies

Snelbier

Kan je het hele recept posten? Antwoorden zullen dan gerichter zijn.
  Het kan zijn dat je bier is uitvergist, maar hangt ook af van recept..
- SG-end niet gehaald.. Doel-SG is oa afhankelijk van recept, gistsoort, mouten, maischen, etc..
  Soms houdt de gist zich niet aan de gebruiksaanwijzing  :(
- Hoger start-sg geeft ook iets hoger eind-sg, zou bij jou 1pt schelen.
- Hoeveel gist gebruikt?  1zakje (11,5 gram?) is weinig voor 20L bier met hoog SG.
- Suiker in recept?  Zonder suiker zal het lastig worden om SG op 1010 te krijgen, maar is afhankelijk van gistsoort.
- Temperatuur-schommelingen.. Daar houdt gist niet van. Sommige soorten zijn er gevoeliger voor en stokken bij een koude-dip.
Succes,  Snelbier

Freggel

Citaat van: Snelbier op 05-06-2021  13:55 uKan je het hele recept posten? Antwoorden zullen dan gerichter zijn.
  Het kan zijn dat je bier is uitvergist, maar hangt ook af van recept..
- SG-end niet gehaald.. Doel-SG is oa afhankelijk van recept, gistsoort, mouten, maischen, etc..
  Soms houdt de gist zich niet aan de gebruiksaanwijzing  :(
- Hoger start-sg geeft ook iets hoger eind-sg, zou bij jou 1pt schelen.
- Hoeveel gist gebruikt?  1zakje (11,5 gram?) is weinig voor 20L bier met hoog SG.
- Suiker in recept?  Zonder suiker zal het lastig worden om SG op 1010 te krijgen, maar is afhankelijk van gistsoort.
- Temperatuur-schommelingen.. Daar houdt gist niet van. Sommige soorten zijn er gevoeliger voor en stokken bij een koude-dip.
Succes,  Snelbier

Dat is dus het lastige, het moutpakket van brouwstore is niet helemaal helder over het type gist en de exacte ingredienten...was ook mijn eerste brouwsel met op deze manier, dus volgende keer even alles nawegen en opschrijven.

Inderdaad 1 zakje gist gebruikt zoals meegeleverd in het moutpakket tripel. Ik heb een kilo kristalsuiker toegevoegd tegen einde koken, dus eigenlijk alles volgens recept. inderdaad start sg wat hoger, dus ik ga wel uit van een iets hoger eind SG, maar na 10 dagen al helemaal klaar is wel wat snel lijkt me?

Overigens smaakt het jongbier niet verkeerd :)
Ik bottel in beugelflessen, dus bommen zal wel loslopen toch?

Voor de volgende keer heb ik een ferminator (vergistingskast temperatuur gestuurd) in bestelling staan, om die schommelingen te vermijden

Jacques

Citaat van: Freggel op 05-06-2021  17:16 u... maar na 10 dagen al helemaal klaar is wel wat snel lijkt me?

Als de vergisting heel snel start na het enten is dat een teken dat je in verhouding veel gist geënt hebt en ook dat het wort vrij warm was bij het enten. De hoofdgisting kan dan in 1 à 2 dagen klaar en en de nagisting in 3 tot 5 dagen. Helemaal klaar in 10 dagen is snel maar het komt vaker voor.
Laat het bier nog zo'n 3 tot 4 dagen staan en bottel dan. Je weet dan zeker dat het bier helemaal is uitgegist en ook dat het merendeel van de gist is uitgezakt.

Freggel

Dank je, zal inderdaad met de temperatuur te maken hebben gehad, ik heb overigens op 20 graden geënt, maar wellicht moet ik de Brew Monk ketel thermometer maar eens gaan ijken ;)

Op de kamer waar het vat stond werd het af en toe behoorlijk warm, dus voor de volgende batch maar eens een andere ruimte en vergistingskast zoeken.

Voor nu de af blijft gelijk dus ik ga maar bottelen dan zien we het over een paar weken wel :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.