Rijpingstijden bier

Gestart door Jan iets Grunn, 01-06-2021 20:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan iets Grunn

Ik ben wel benieuwd naar de rijpingstijden van bier, met name van IPA en pils. Waar kan ik daar informatie over vinden?

Oscar

Na het afvullen..na 5 dagen het 1e flesje openen, kijken of er al schuim op zit en of het bier lekker is... Na 2 weken kun je het dan drinken.... En blijven proeven... Als jij het lekker vindt is het goed !!! En niets anders dan dat!   :brouwen:
drink je bier vers!  :biersmile:

seed7

Bier is een versproduct. Bier is klaar als de gist alle door ons ongewenste nevenproducten heeft opgeruimd, voor zo ver dat kan. In de praktijk is dit ca. 3-4 weken na het afvullen als je flessengisting doet.
Daarna verandert bier wel, maar het wordt niet "rijp" in de zin van "beter" of "smaakvoller". Het aantal smaakcomponenten neem langzaam af en de smaken worden steeds "smaller", het bouquet steeds minder. Die veranderingen zijn domweg het gevolg van stoffen die in bier zitten en doorgaan met reageren. De andere grote oorzaak is zuurstof die ook veranderingen in gang zet en waar weer andere reacties op volgen. Die zuurstof kan langs de dop van de fles komen maar ook oxidatieproducten van uit eerder stappen in het brouwproces zijn nog steeds van invloed.
Smaken van hop worden minder. De bitterheid neemt af, meer rozijntjes etc.

Bij echt lageren, 0 -1 C gebeurt er iets anders. Reacties worden heel erg vertraagd, de balans tussen reacties verandert ook. Eiwitten etc. zakken heel langzaam uit, het bier wordt extreem helder zonder filteren. Vaak is er nog actieve (onder)gist die heel langzaam doorgaat met het omzetten van stoffen. Echt lageren, 3 maanden lang, doet bijna niemand meer, maar het heeft wel een positief effect op het bier.

Als er Brettanomyces gisten gebruikt zijn heeft het zin om bier lang weg te leggen. Deze gisten leven veel langer in het bier dan gewone biergist. Tot ettelijke decennia, waar gewone gist eigenlijk al na een jaar de geest geeft. Brett blijft doorgaan met het omzetten van stoffen en kan uiteindelijk ook ethanol ombouwen. Hierdoor verandert de smaak steeds. Er is dan ook geen ander optimum aan te geven dan de eigen smaak. Wel kan ook hier te veel zuurstof voor een verslechterende smaak zorgen. Brett is da wel gek op zuurstof, maar te veel verwerkt het niet.


Kortom, als je netjes brouwt is je bier zeer kort na het brouwen op het toppunt en hoeft het niet te "rijpen".
Als je verouderd bier lekker vind, dan is dat een ander verhaal.

Ingo

Jan iets Grunn

Bedankt voor jullie reacties!

Juindorper

Mijn ervaring is dat donkere bieren met veel alcohol 3-4 maanden na bottelen beter gaan smaken.
Terwijl blonde bieren na die tijd wat minder fris gaan smaken.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 01-06-2021  21:07 uMijn ervaring is dat donkere bieren met veel alcohol 3-4 maanden na bottelen beter gaan smaken.
Terwijl blonde bieren na die tijd wat minder fris gaan smaken.

Ook mijn ervaring is dat echt donkere bieren zoals een stout zachter en ronder van smaak worden als deze wat ouder zijn. Dit geldt ook voor zure bieren.

Een pils en IPA kun je het beste zo vers mogelijk drinken. De smaak komt dan het beste tot zijn recht.

Jan iets Grunn

Juindorper en Jacquea: bedankt voor juliie opmerkingen   Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat pils een heel lange rijpingstijd nodig had. Ik ben heel blij met wat ik van jullie hoor!

Jacques

Citaat van: Jan iets Grunn op 01-06-2021  22:28 uJuindorper en Jacques: bedankt voor jullie opmerkingen   Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat pils een heel lange rijpingstijd nodig had. Ik ben heel blij met wat ik van jullie hoor!

Lange (koude) rijpingstijden zijn verkooppraatjes... Zoals Ingo ook al aangeeft gebeurt dat nergens meer.
Veel commerciƫle brouwerijen hanteren korte rijpingstijden waarbij afwisselend koud en warm gelagerd wordt. Op die manier worden veel ongewenste gistingsnevenproducten opgeruimd en vlokken eiwitten uit. Overigens filteren de meeste commerciƫle brouwerijen hun bieren waardoor ze helder bier kunnen bottelen zonder lange lagertijden.

seed7

Citaat van: Juindorper op 01-06-2021  21:07 ubeter gaan smaken

Niet lullig bedoeld maar, definieer "beter". En zeg nu niet dat je het lekkerder vindt.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.