Extech pH110 niet te kalibreren

Gestart door MrJeJo, 01-06-2021 16:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MrJeJo

Ik heb vandaag een nieuwe Extech pH110 pH meter ontvangen, echter lukt het me niet om deze te kalibreren. Ik heb twee buffervloeistoffen (7 en 4), maar de meter wijkt in beide gevallen meer dan 1 pH af, waardoor de meter aanneemt dat er iets mis is en de kalibratie wordt beëindigd. Echter wijkt de meter ook zoveel af in gedestilleerd water, dus ik vermoed dat er eerder iets mis is met de meter dan met de vloeistoffen. Iemand een idee hoe ik de meter alsnog gekalibreerd krijg?

PP

Citaat van: MrJeJo op 01-06-2021  16:35 uIk heb vandaag een nieuwe Extech pH110 pH meter ontvangen, echter lukt het me niet om deze te kalibreren. Ik heb twee buffervloeistoffen (7 en 4), maar de meter wijkt in beide gevallen meer dan 1 pH af, waardoor de meter aanneemt dat er iets mis is en de kalibratie wordt beëindigd. Echter wijkt de meter ook zoveel af in gedestilleerd water, dus ik vermoed dat er eerder iets mis is met de meter dan met de vloeistoffen. Iemand een idee hoe ik de meter alsnog gekalibreerd krijg?

Met pH 7 kalibratie wordt het 0-punt vastgelegd, hoeveel mV geeft de meter aan? Volgens handleiding niet te meten. Daarna met pH 4 ijken en pH 10 voor de helling. Is de referentie geopend?
Een pH meting aan gedestilleerd water heeft weinig zin; pH kan alle kanten opgaan.

MrJeJo

Deze meter geeft geen mV aan, enkel de pH waarde en temperatuur. Het is een nieuwe meter. Als ik deze in de pH 7.00 buffervloeistof stop, dan geeft hij een pH van 5,8 aan. De kalibratie faalt daarom, omdat er niet meer dan 1 pH verschil mag zijn. Bij de buffervloeistof van 4.01 geeft hij ook een te lage waarde aan.

Jacques

Citaat van: MrJeJo op 01-06-2021  16:35 uIk heb vandaag een nieuwe Extech pH110 pH meter ontvangen, echter lukt het me niet om deze te kalibreren. Ik heb twee buffervloeistoffen (7 en 4), maar de meter wijkt in beide gevallen meer dan 1 pH af, waardoor de meter aanneemt dat er iets mis is en de kalibratie wordt beëindigd. Echter wijkt de meter ook zoveel af in gedestilleerd water, dus ik vermoed dat er eerder iets mis is met de meter dan met de vloeistoffen. Iemand een idee hoe ik de meter alsnog gekalibreerd krijg?

Weet je zeker dat je ijkvloeistoffen juist zijn?
Heb je de oplossing zelf gemaakt of gaat het om gekochte oplossingen?

MrJeJo

Het zijn nieuw gekochte oplossingen. Voor de zekerheid heb ik nogmaals een set vloeistoffen besteld bij een andere leverancier, maar ik verwacht dat de vloeistoffen gewoon prima in orde zijn. Deze vloeistoffen ook gecontroleerd met een oudere Hanna pH meter, en dat was gewoon in orde.

MrJeJo

Het irritante is dat die afwijking te groot is waardoor de kalibratie mislukt. Door wat aan te klooien is het wel gelukt om te kalibreren met de 7 vloeistof. Daarvoor heb ik eerst wat kraanwater wat basischer gemaakt met baking soda, vervolgens dit op 7 pH gekalibreerd. Vervolgens in de 7 pH ijkvloeistof. Nu was de afwijking minder dan 1 pH en slaagde de kalibratie, maar dan komt de melding 'renew' in het scherm en lukt het kalibreren van 4.01 nog steeds niet. Heb de batterijen er maar uit gehaald en de meter reset dan weer... Of ik doe iets erg verkeerd, of er is iets mis met die meter, of het is gewoon troep.

Jacques

Ik heb een Extech PH100. De PH110 heeft een hervulbare elektrode. Heb je al gecontroleerd of de elektrode voldoende vol is?

In de handleiding http://www.extech.com/products/resources/PH100_PH110_UM-en.pdf
vind je hoe je de elektrode kunt vullen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee omdat ik een PH100 heb.

Als dit alles niet wilt helpen dan zit er niet veel anders op dan contact op te nemen met de verkoper.

Jacques

Citaat van: MrJeJo op 01-06-2021  21:58 uOf ik doe iets erg verkeerd, of er is iets mis met die meter, of het is gewoon troep.

Ik gebruik al jaren mijn PH100 zonder problemen.

Als ik de melding "renew" zie vervang ik de elektrode. Mogelijk is er een productiefout bij de elektrode van jouw meter.
Probeer eens de vloeistof in de elektrode te vernieuwen.

MrJeJo

Citaat van: Jacques op 01-06-2021  22:03 uProbeer eens de vloeistof in de elektrode te vernieuwen.

Ja, heb ik ook al gedaan...

Jacques

Citaat van: MrJeJo op 01-06-2021  22:25 uJa, heb ik ook al gedaan...

Dan zul terug moeten naar je leverancier om een nieuwe elektrode te vragen.

MrJeJo

Ok, nou, het is me gelukt denk ik... Voor iedereen die dit probleem ook heeft met deze meter, zo heb ik het opgelost:

Gebruik eerst de pH 7.01 vloeistof. Als de initiële afwijking meer dan 1 pH is, dan gaat kalibreren niet lukken, in mijn geval gaf de meter 5,82 aan. Ik heb dus de 7,01 vloeistof iets basischer gemaakt met baking soda (natriumbicarbonaat). Vervolgens gaf de meter 6,3 aan en dit was binnen de marge van 1 pH, hiermee heb ik de meter gekalibreerd op 7.01, wat uiteraard niet klopt. Vervolgens een frisse hoeveelheid 7.01 ijkvloeistof gepakt en nu kwam de meter wél in het bereik om op de 7,01 te kalibreren. Nu was het 0-punt in orde, maar knipperde 'renew' op het display. Vervolgens met de 4,01 vloeistof hetzelfde trucje moeten doen in twee stappen. Maar nu wel kunnen kalibreren op 7,01 en 4,01 en de 'renew' melding verdween ook nadat 4,01 correct was ingesteld... Wat een gedoe. Als ze die marge van 1 pH nou eens niet zouden gebruiken was dit een stuk makkelijker gegaan.

Pappa-M

Met mijn PH100 heb ik dit ook wel eens gehad. Ik heb toen de dop en spons uitgespoeld, droog gemaakt en nieuwe pH 4 oplossing erin gedaan. Na een nacht was de meting veel stabieler en kon ik hem weer kalibreren.
Hij was enkele maanden niet gebruikt en ik vermoed dat de spons te droog was geworden, of de bewaaroplossing was uitgeput (als dat kan).

jerovan

Toen ik mijn Extech 110 in huis kreeg had ik hetzelfde probleem, bleek dat de elektrode niet gevuld was. Heb de referentie elektrode los gedraaid (met bijgeleverd tooltje) en bijgevuld. Daarna was het probleem opgelost.
Vlgs  de leverancier komt het vaker voor als de pH meters te lang op de plank liggen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.