Slurry als bottelgist?

Gestart door Splinter, 01-06-2021 09:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Splinter

Beste Brouwers,

Momenteel ben ik een Belgisch blond (Wyeast 3522) aan het brouwen, die dit weekend waarschijnlijk klaar is om gebotteld te worden. Ondertussen heb ik ook nog 10 liter stout in een mandfles in de kast staan die twee maanden gelagerd heeft.

De stout is flink ver doorgegist en waarschijnlijk is de gist niet meer vitaal genoeg voor hergisting op fles.
Kan ik de slurry van de 3522 gebruiken als bottelgist voor de stout?
En zo ja, hoeveel moet ik daar dan van gebruiken op 10 liter?
Of moet ik er eerst een kleine starter van maken?

Simonsj

Wat mij belangrijk lijkt. Kijk naar de vergistingsgraad van de gist in je stout en die van Wyeast. Als de 3522 hoger is zou ik het niet doen. Waarom neem je geen monstertje af van de stout en kijk je of de gist met een beetje suikerwater niet tot leven komt?

seed7

Als bottelgist wil je meest verse en fitte gist hebben die je kunt krijgen. Het liefst het schuim van een vat dat twee dagen aan het gisten is. Wat onze oosterburen dan Speise noemen. Ander ga voor een zakje bottelgist als je de stout gist niet vertrouwd. Ik zou zeker geen andere slurrie gebruiken,

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 01-06-2021  20:40 uAls bottelgist wil je meest verse en fitte gist hebben die je kunt krijgen. Het liefst het schuim van een vat dat twee dagen aan het gisten is. Wat onze oosterburen dan Speise noemen. Ander ga voor een zakje bottelgist als je de stout gist niet vertrouwd. Ik zou zeker geen andere slurrie gebruiken,

Mee eens.
Simonsj heeft ook een goede opmerking gemaakt. Als je slurry gebruikt van een ander brouwsel loop je het risico dat het bier verder doorgist dan je lief is nadat je het bier gebotteld hebt.

middelaersch

Citaat van: seed7 op 01-06-2021  20:40 uAls bottelgist wil je meest verse en fitte gist hebben die je kunt krijgen. Het liefst het schuim van een vat dat twee dagen aan het gisten is. Wat onze oosterburen dan Speise noemen.

Dit is een misverstand, wat de Duitsers 'Speise' noemen is geen gist.

Speise is een deel van het wort wat men apart houdt, dus in eerste instantie niet mee laat vergisten. Bij het bottelen voegen ze dit onvergiste wort aan het bier toe in plaats van bottelsuiker t.b.v. de hergisting op fles. Op deze manier kan men aan het zogenaamde 'Reinheitsgebot' voldoen, dat het gebruik van suiker en dus ook van bottelsuiker verbiedt.

seed7

Citaat van: middelaersch op 01-06-2021  23:04 uDit is een misverstand, wat de Duitsers 'Speise' noemen is geen gist.

Van origine is Speise de geoogste gist en jongbier volgens de methode wat we in het Engels 'top cropping' noemen (dit is de meest verse en actieve gist die je kunt krijgen, buiten een goed gemaakte starter). Het gaat om de combinatie gist en nog grotendeels onvergiste wort. Het doel van Speise is om een ondergistend bier dat onvoldoende gecarboniseerd is tijdens de lange koude lagering te carboniseren. Dat vraagt om gist en suikers. In het gelagerde bier zijn de suikers "op" en de gist ligt op de bodem te rusten.

Het begrip is met der tijd opgerekt tot het toevoegen van vergistbare vloeistoffen (wort) aan het jong bier. Suikerwater wordt tegenwoordig zelfs Speise genoemd, hier en daar.

Ingo

Splinter

Citaat van: seed7 op 01-06-2021  20:40 uAls bottelgist wil je meest verse en fitte gist hebben die je kunt krijgen. Het liefst het schuim van een vat dat twee dagen aan het gisten is. Wat onze oosterburen dan Speise noemen. Ander ga voor een zakje bottelgist als je de stout gist niet vertrouwd. Ik zou zeker geen andere slurrie gebruiken

Bedankt! Ik ben niet bang dat het te ver doorgist, omdat de stout een vastgelopen gisting had die ik met glucoamylase weer op gang heb gebracht. Dat heeft hem tot 1.003 gebracht... Dus ik denk dat die wel uitgegist is. Maar een verse en fitte gist is dus wel een beter idee.

Ik ga komende week op vakantie en dacht om beide bieren even snel voor die tijd nog te bottelen. Het gaat niet lukken om voor die tijd langs mijn brouwwinkel te gaan, dus de slurry leek me een snelle oplossing. Maar de stout kan zeker nog een paar weekjes wachten, tot ik terug ben en een bottelgist kan halen.

Hoeveel gist voeg ik toe als bottelgist? De stout is 10 liter.

Citaat van: Simonsj op 01-06-2021  17:07 uWaarom neem je geen monstertje af van de stout en kijk je of de gist met een beetje suikerwater niet tot leven komt?

Ga ik ook even doen voor de zekerheid.

Citaat van: seed7 op 01-06-2021  23:20 uVan origine is Speise de geoogste gist en jongbier volgens de methode wat we in het Engels 'top cropping' noemen (dit is de meest verse en actieve gist die je kunt krijgen, buiten een goed gemaakte starter). Het gaat om de combinatie gist en nog grotendeels onvergiste wort. Het doel van Speise is om een ondergistend bier dat onvoldoende gecarboniseerd is tijdens de lange koude lagering te carboniseren. Dat vraagt om gist en suikers. In het gelagerde bier zijn de suikers "op" en de gist ligt op de bodem te rusten.

Dat wist ik niet! Ook wel eens leuk om uit te proberen. Dan zou ik na mijn vakantie dus ook gewoon een nieuw bier kunnen brouwen en tijdens de eerste dagen daar een sample van nemen om toe te voegen bij het bottelen.

Ik neem aan dat ik dan heel secuur moet meten wat op dat moment de SG van het jongbier is, en de juiste rekensom moet vinden voor de carbonisatie? Want dan moet ik wel weten tot hoever ik kan verwachten dat het doorgist op fles. Beersmith geeft voor DME bijvoorbeeld een effectiviteit van 65% (bij carbonisatie).
Als bijvoorbeeld de glucoamylase nog actief is, kan het zijn dat ook het nieuw toegevoegde jongbier doorgist tot 1.003, terwijl het anders misschien bij 1.010-1.015 stopt.

Ik ga hier nog even goed over nadenken, misschien is een bottelgist wel zo veilig in dit geval.

seed7

Citaat van: Splinter op 05-06-2021  15:44 uIk ga hier nog even goed over nadenken, misschien is een bottelgist wel zo veilig in dit geval.

Als je op Speiserechner zoekt kom je er een aantal tegen, maar ik zou zeker voor een bottelgist gaan. Hoeveel weet ik zo niet, ik heb er geen hier, maar gelukkig staat het op het zakje.

Prettige vakantie,

Ingo

Snelbier

Citaat van: seed7 op 05-06-2021  19:10 u... maar ik zou zeker voor een bottelgist gaan. Hoeveel weet ik zo niet, ik heb er geen hier, maar gelukkig staat het op het zakje...
Zie Fermentis-F2 voor tabel: https://fermentis.com/en/fermentation-solutions/you-create-beer/safale-f-2/
Wijkt niet veel af van Lallemand-CBC1-dosering.  En vlgs mij ook gelijk aan andere gisten, mocht je geen 'echte bottelgist' gebruiken.
Tabel leest wat rottig, maar meer alcohol > meer gist.  Meer CO2 > meer gist.
  Gemiddelde zit op 7 g gist per HL,  krap 1 grammetje per 10L.
Succes,  Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.