Werkt een vriezer goed als vergistingskast?

Gestart door Mr.T, 30-05-2021 22:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mr.T

Beste brouwers,

Ik ben van plan een tafelmodel vriezer als vergistingskast te gebruiken. Normaalgesproken gebruikt men een koelkast hiervoor maar ik heb per toeval een vriezer beschikbaar. Werkt dit goed of krijg ik problemen met de compressor of koelt 'ie te snel zodat de Inkbird heen en weer vliegt, of ...?

Groet,

Alan

HarryL

Geen idee eigenlijk.
Wellicht dat ie te snel koelt.
Maar kan zijn dat ik het verkeerd heb hoor :-)


Bram86

Op Youtube zie ik regelmatig Amerikanen voorbijkomen die een vrieskist gebruiken voor vergisting.
Deze bijvoorbeeld:

Mr.T

Citaat van: Bram86 op 31-05-2021  10:38 uOp Youtube zie ik regelmatig Amerikanen voorbijkomen die een vrieskist gebruiken voor vergisting.
Deze bijvoorbeeld:


Dank voor de info - het schijnt te kunnen!
Ik heb wel begrepen dat een vriezer als vergistingskast last van condens krijgt. Kennelijk in een koelkast kan het vocht ergens ontsnappen.

Groet,

Alan

HarryL

Citaat van: Mr.T op 31-05-2021  11:10 uDank voor de info - het schijnt te kunnen!
Ik heb wel begrepen dat een vriezer als vergistingskast last van condens krijgt. Kennelijk in een koelkast kan het vocht ergens ontsnappen.

Groet,

Alan

Koelkast zit een "gaatje" in de achterkant waar water uit de koelkast kan :-)
Dus ja, daar kan het vocht weg

StefanUT

Citaat van: Mr.T op 30-05-2021  22:31 uBeste brouwers,

Ik ben van plan een tafelmodel vriezer als vergistingskast te gebruiken. Normaalgesproken gebruikt men een koelkast hiervoor maar ik heb per toeval een vriezer beschikbaar. Werkt dit goed of krijg ik problemen met de compressor of koelt 'ie te snel zodat de Inkbird heen en weer vliegt, of ...?

Groet,

Alan
Een vriezer gaat prima, ik gebruik zelf al een hele tijd een (kist)vriezer voor de vergisting.
Je kan op de inkbird een langere koelpauze instellen om te voorkomen dat hij continu heen en weer gaat.

Wat wel een probleem kan zijn met een tafelmodel vriezer is dat de koelleidingen vaak door het rooster waar normaal de lades op rusten lopen, je kan deze er niet uithalen, hierdoor kan het lastig zijn er een gistingsvat in te passen.

Gurrr

Ik heb een horeca vriezer als vergistkist, maar deze koelt veel te hard naar -17/-22. Dus dit werkt helaas niet goed. Om mee te verwarmen is het wel ideaal door de goede isolatie.

hans_nwk

Zo'n tafelmodel lijkt me niet best voor je rug, lastig een vol vergistingsvat erin zetten en eruit halen lijkt me.
Met mijn CCT lijk me dat vervelend.
Hebben degenen die een tafelmodel gebruiken daar geen problemen mee?

Mr.T

Citaat van: HarryL op 31-05-2021  11:23 uKoelkast zit een "gaatje" in de achterkant waar water uit de koelkast kan :-)
Dus ja, daar kan het vocht weg

Ik zou een gat in de vriezer kunnen boren, maar waar zonder iets belangrijks te beschadigen?

Alan

HarryL

Citaat van: Mr.T op 01-06-2021  14:58 uIk zou een gat in de vriezer kunnen boren, maar waar zonder iets belangrijks te beschadigen?

Alan

Wellicht in de deksel of een zijkant?

Derp

Citaat van: hans_nwk op 31-05-2021  16:12 uZo'n tafelmodel lijkt me niet best voor je rug, lastig een vol vergistingsvat erin zetten en eruit halen lijkt me.
Met mijn CCT lijk me dat vervelend.
Hebben degenen die een tafelmodel gebruiken daar geen problemen mee?
Heb maar een SS brew bucket en vind het al niet ideaal nee.. Heel erg is het niet maar je zit wel ff buiten je macht in een rare bocht te frotten ja.

Fractus

Citaat van: Mr.T op 01-06-2021  14:58 uIk zou een gat in de vriezer kunnen boren, maar waar zonder iets belangrijks te beschadigen?

Alan

Ik zou het eerst een keertje proberen voordat je er een gat in boort. Misschien valt het bij jou wel mee met de hoeveelheid condens, en kun je er gewoon een doekje langs halen na de vergisting zodat het weg is. Boren kan altijd nog

WP

Ik heb het in een vriezer geprobeerd maar vond het helemaal niks. Duurt even voordat de compressor koude levert en dan is het gelijk heel veel waardoor er enorme pieken zitten in de temperatuur. De st1000 registreert dat je temperatuur is bereikt maar dan werkt de vriezer nog na waardoor tem nog 2 graden daalt. Het omgekeerde gebeurt ook al is dit minder. Veel vriezers zijn gemaakt om goed te functioneren als ze goed gevuld zijn en producten op -15-18 graden worden bewaart hierdoor is er een natuurlijke isolatie en blijft de geïsoleerde bak eenvoudig koud. Omdat bij vergisting de temp boven 0 graden ligt koel je naast het wort ook heel veel lucht die snel opwarmt zodra de vriezer afslaat. Stroomverbruik is hierdoor ook stevig maar belangrijker de compressor van de meeste vriezers zijn niet gemaakt om regelmatig aan te springen. Persoonlijk vind ik het met een koelkast veel beter werken!

Succes met het proberen.

Mr.T

Helder - dank je. Ik laat de vriezer staan en zoek een koelkast.

Snelbier

Citaat van: Mr.T op 11-07-2021  14:18 uHelder - dank je. Ik laat de vriezer staan en zoek een koelkast.
Strak plan.. Vriezers (en koelkasten met bovenliggend vriesvak) hebben teveel koel-capaciteit;
 als de inkbird 'stopt' met koelen ijlt het hele systeem soms meerdere graden na, dus GEEN temperatuur-controle.
Let er op dat de koelkast voldoende hoge binnen-afmeting heeft. Dus (laten) meten boven groentenla tot 'plafond' van kastje.
Succes, Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.