Dimas

Gestart door Space_Monkey, 28-05-2021 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Space_Monkey

Goedemiddag,

Ik ben 33 jaar en woon in België, West Vlaanderen. Ik ben al jaren fan van brouwen en natuurlijk van het opdrinken ervan.
Waarom zo gefascineerd ben ervan, ik vind het reuze interessant om iets te maken dat van jou is.

Mijn "brouwcarriere" is begon toen ik 17-18 jaar was. De eerste keer dat ik er mee te maken kreeg was met de eindproef van het 6de leerjaar. We mochten zelf een onderwerp kiezen en ik vond dit een ideale kans. Ik heb toen vooral de basis gekocht en veel zelf gemaakt van materiaal. Het bier was drinkbaar maar was niet top.
Mijn latere hogere studies stonden ook in het teken van brouwen (microbiologie / mouterij-brouwerij) en mijn stage was in een brouwerij. Genoeg ervaring zou je denken maar niets was minder waar. Het is in de vergeethoek geraakt door op dat moment andere prioriteiten voor te nemen.

Nu wil ik er terug nieuw leven in blazen dus heb ik de Grainfatherset gekocht (koeler, gistvat, brouwketel, waterkoker). Mijn garage omgebouwd tot mijn eigen brouwerij. Mijn vrouw gaat volledig mee in het project dus dat voordeel heb ik wel.

Toen ik vorige maand wilde proberen zag ik dat mijn installatie lekte dus heb alles terug opgeborgen. Het lek is gedicht maar nu popel ik om te beginnen met brouwen.

Hebben jullie tips voor een beginnende brouwer (want zo zie ik mijzelf nog altijd!). Ik heb natuurlijk wel een voorgeschiedenis en heb al veel boeken gelezen de laatste tijd maar echte tips van beginnende brouwers heb ik nog niet.

Ik

Derp

Hi Space Monkey (of Dimas?)

Welkom! Leuk en ben benieuwd hoe snel je op gang komt. Mijn enige tip is: als je je érgens druk om gaat maken in het begin dan moet het om het schoonmaken en houden van het gistvat zijn, en zorgen dat er nadat de vlam (of in jouw geval verwarmingsspiraal) niets in de buurt van het bier komt. Voor het einde kook even koeler in het hete wort en even een litertje uit het kraantje tappen en teruggooien. Even gistkraantjes etc uit elkaar in het starsan en als laatste wat starsan in je gistvat en alles is schoon en klaar voor je wort.

Verder niet te gek druk maken over je SG's, het afwijken van je temperatuur met een paar graden, je waterprofiel, etc. Dat komt later wel en ook zonder die dingen krijg je lekker bier. Ik denk altijd aan mijn tweede batch: een blond die per ongeluk het alcoholpercentage van een tripel had (dus gewoon een tripel was). En een paar batches later ging een maat op de koelslang staan waardoor er wat koelwater mijn wort in spoot. Dat is achteraf nog steeds tot heden mijn lekkerste bier geweest.

Dus.. boerenverstand, rustig blijven, zorgvuldig in het schoonmaken en dan komt er zeker bier uit om trots op te zijn. Succes!

Willem Broekema

Welkom (terug) als hobbybrouwer!


Je zou inderdaad verwachten dat je al een schat aan kennis hebt opgedaan, en denk dat je daar ook veel weer van kunt gebruiken.
Je zult wel merken dat het als hobbybrouwer er iets anders aan toe gaat, omdat je niet precies hetzelfde kunt (of wilt) doen als in de professionele brouwerij.
Ik zou zeggen: lees veel op dit forum, over bijvoorbeeld de grainfather en de andere zaken die je hebt gekocht. Veel mensen zijn al tegen problemen aangelopen met de apparatuur of processen en hebben oplossingen bedacht waar jij jouw voordeeel uit kunt halen. En natuurlijk zijn er veel (gewijzigde) inzichten over gist, vergisting of dergelijke. Doe er je voordeel mee, en ga gewoon lekker brouwen. Als je toch fouten maakt, zul je er veel van leren. Deel je ervaringen hier, en je leert mogelijk nog meer.  :brouwen:


En hopelijk kun je ons nog wat leren met jouw eigen kennis en ervaring.


Jacques

Citaat van: Space_Monkey op 28-05-2021  15:51 uHebben jullie tips voor een beginnende brouwer (want zo zie ik mijzelf nog altijd!). Ik heb natuurlijk wel een voorgeschiedenis en heb al veel boeken gelezen de laatste tijd maar echte tips van beginnende brouwers heb ik nog niet.

De tip die ik heb is simpel: brouw zo vaak als je kunt en brouw zo veel mogelijk verschillende bierstijlen.

Na een tijdje kun proberen een bier te perfectioneren. Brouw het recept meerdere keren met kleine variaties. Proef je bier. Laat het bier ook proeven aan anderen en luister goed wat zij te vertellen hebben. Stuur je bier bij aan de hand wat je gelezen hebt in boeken en op dit forum. Na verloop van tijd nemen jouw vaardigheden als brouwer toe.
Brouwen, brouwen en brouwen! Bierbrouwen is een ambacht dat je leert door het te doen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.