Bijzonder verloop SG

Gestart door jackodb, 25-05-2021 16:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackodb

Beste medebrouw(st)ers,

Sinds een paar dagen staat hier een brouwsel vrolijk te pruttelen.
4 kg pilsmout, 1 kg havervlokken, Nugget en Smaragd-hop.
Een recept wat ik al een paar keer heb gebruikt. Een blijvertje :)

Maar goed, na het vullen van de Brewtech 7, de gist (M29) en mijn iSpindel erin gedaan.
Alles eerst uiteraard zo steriel mogelijk gemaakt.

Nu had ik de temperatuur op gistverpakking niet goed gelezen en was te koud begonnen. Dus zo snel mogelijk gecorrigeerd naar 28C. Is vermoedelijk ook de reden dat het even duurde voordat er beweging in kwam.

De SG-waarden in de grafiek kloppen niet, omdat het kalibreren er nog niet van gekomen is.
In werkelijkheid is het begonnen op 1.045 bij zo'n 20C.

Maar zo'n verloop als dit heb ik nog niet eerder gezien. Iemand een idee hoe dit kan?


Jacques

Het is handig als je een toelichting geeft voor wat betreft de kleuren van de lijnen.
Ik neem aan dat de groene lijn de batterij is.
En de blauwe de temperatuur. Het verloop van die lijn is in overeenstemming met jouw beschrijving.
Dan zou de rode lijn het SG zijn. Het verloop daarvan is inderdaad totaal niet wat je verwacht.

trebvuister

Ik weet niet of deze grafiek uit Brewfather komt, maar die wil graag de input van je ISpindel in Plato
Kalibreren is wel nodig, anders weer de ISpindel niet welke hoek met welke dichtheid correspondeert

biking rebel

Citaat van: jackodb op 25-05-2021  16:10 uDe SG-waarden in de grafiek kloppen niet, omdat het kalibreren er nog niet van gekomen is.

Ik zou hiermee beginnen.

jackodb

Citaat van: Jacques op 25-05-2021  22:28 uHet is handig als je een toelichting geeft voor wat betreft de kleuren van de lijnen.

Mee eens, het kan er wat verwarrend uitzien. Maar aan de kleur van de getallen is de grootheid te herkennen.

jackodb

Citaat van: biking rebel op 25-05-2021  23:56 uIk zou hiermee beginnen.

Deze iSpindel gaat zo al een stuk of 3 brouwsels mee. Met steeds het verwachte verloop.

Maar kalibreren moet zeker gebeuren. Over een week of 2 :)

Jacques

Citaat van: jackodb op 26-05-2021  07:06 uMee eens, het kan er wat verwarrend uitzien. Maar aan de kleur van de getallen is de grootheid te herkennen.

Omdat ik een beetje kleurenblind ben (zoals veel andere mannen) had ik dit nog niet gezien.

Het is zonder meer duidelijk dat de SG-waarden niet kloppen.Wat er precies aan de hand is voor mij niet duidelijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.